"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Update på ADA Nano

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Update på ADA Nano

Indlæg af matmas »

Der er sket lidt siden sidst:



Og et billede fra "skabet":

Billede

Har fyldt filteret op med denitrate samt purigen. Den phosban reaktor er delt i 2 med phosguard i bunden og makro alge øverst. Ser ud til at fungere fint med po4 på 0.04 og nedadgående. Har lavet det hele som et lukket system.

Fik dog en advarsel den anden dag hvor skrøbeligt det kan være. Havde købt flere koraller og besluttede mig for at flytte lidt rundt på sten. Det gav åbenbart en nh4 spike. Fiskene lagde sig helt ned på bunden og gispede. Efter 4 vandskift ser det fint ud igen, men nu skal no2 og no3 lige rette sig igen. Man skal være forsigtig.

Mangler et par koraller mere i midten og så noget tid til at det hele stabilisere sig.
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af wtfdic_dk »

nydeligt, spændende system du køre :)
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af dyne »

virklig nice :W
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af Birkefeldt »

Det er spændende og anderledes end det vi er vant til- Flot! :y

Er det rigtig spottet at der ligger en stor fungia oppe midt på dine sten?

Fungiaer vil nemlig gerne ligge på sandet. :y

Hvad er den røde koral forresten for en?

Mvh Kenneth
matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af matmas »

Hej,

Tak for kommentarerne!

Det er en fungia på toppen. Og ja, jeg fik også at vide at jeg "bare skulle ligge den på sandet". Det så dog lidt underligt ud. Vil den have det dårligt af at ligge på en anden sten? Hvis ja så må jeg hellere flytte den.

Jeg kommer til kort ang navnene på korallerne, for jeg kan simpelthen ikke huske det. Jeg køber primært efter udseende og hvordan de skal passes, men fanger aldrig deres rigtige navne. Jeg tror jeg vil lave et id af dem. Så er det også nemmere at se hvis de skulle få det skidt. Jeg har haft een dag (lige efter det nh4) hvor den ene ikke foldede sig ud. Men ellers ser de ud til at have det fint.

Ja systemet er lidt anderledes. Jeg ville ikke have en sump (lang historie) og ville egentlig ombygge det eheim filter med lys i nederste kurv, men fik så en phosban reaktor. Jeg havde faktisk også bestilt en mame3 skummer i glas..men fik et pænt brev at de ikke sendte til udlandet mere. Har nu bestilt den mindste boyu...må se hvordan det kommer til at se ud. Det ville nu være rart med en skummer skulle man glemme et vandskift.

Og tak for alle de gode råd jeg har fået.
matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af matmas »

Hov, hvis du tænker på den helt mørkerøde ovre til venste, så er det en makro algae...der sidder dog et lille polyp stykke på den samme sten så jeg bagefter...
matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af matmas »

ok kan se at den faktisk helst skal ligge på sandet. Det må den hellere komme igen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af Birkefeldt »

matmas skrev:ok kan se at den faktisk helst skal ligge på sandet. Det må den hellere komme igen
Det tror jeg helt sikkert den bliver glad for :GO

Mvh kenneth
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg synes dit system er mega fedt!! Overvejer sgu helt om mit nye Yasha skal ud igen til fordel for et som dit! ;-)
Hvor kan man læse info om dit akvarie setup? Str. på akv, lys, filtersystem, pumper mm?
Jeg synes det er virkelig interessant! Og ingen skummer?
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af matmas »

Hej,

Tak. Ja jeg havde 1 krav da jeg besluttede mig for at lave saltvand (ok konen var med inde over siden det står midt i stuen på et gammelt møbel). Minimalt udstyr i akvariet og absolut lydløst. Dvs et powerhead og ikke så meget andet.

Så undersøgte jeg lidt, og fandt ud af mange havde gode erfaringer med nano setups uden skummer, men med 10-15% vandskift i ugen. Ok det er jo til at klare med så få liter (1 spand vand). Ugentlig vandskift har også den fordel at de fleste ting tilsættes igennem saltet.

Så tænkte jeg over hvordan man kunne lavet en lukket sump. Efter at have tænkt over det nogen tid kom jeg frem til det jo bare er et spandfilter med ind og udgang. Overvejede at lave lys inden i filteret og så en anden der havde lavet det. Meeen jeg vil godt kunne se min algae samt jeg ville gerne have max plads til denitrificerence bakterier. Fra mit planteakvarie havde jeg konstant problemer med 0 no3, selv med mange fisk. Der har jeg et stort (eheim 2080) filter, og bakterierne spiser altså en del nitrat. Der tilsætter jeg store mænger nitrat. Så ideen var at lave det på samme måde for saltvand, men med det formål at få no3 på 0.

Så kom fosfat og jeg kiggede på den her phosban reactor. Den er ret stor til så lille et akvarie, og normalt fyldes den kun halvt op. Så jeg satte bare en makro alge i med lidt skumgummi imllem og lys på. Jeg vil dog næsten tro at den reaktor ikke er nødvendig med vandskift.

Dvs setup er følgende:

Indsug akvarie->indgang eheim->filter vat->purigen->denitrate (2 kurve)->eheim udgang->phosban reactor indgang->phosguard->makro algae->tilbage til akvariet

Dvs pumpen i eheim filteret driver systemet.

Jeg skifter det filtervat en gang i ugen når jeg skifter vand. I mit planteakvarie skifter jeg allerede 180L om ugen, så de ekstra 10L med salt er til at overse.

Akvariet er 90x30x20 (Ada 90F). Filter er eheim 2073 (overdimensioneret), indsug og udsug er i glas, Lys er 2x24W T5HO 18k med reflektor og ca 30 Blå dioder (trenden.dk, billigt). Lys i skabet til alge er en normal 2700k sparepære, 11w.

Men der er også en ulempe og det er at ved vandskift skal man passe på at niveauet ikke komme under de højst placerede koraller. Jeg har en enkelt som jeg lige flytter når jeg skifter vand.

Julegaven håber jeg bliver en Seneye..det ser dog for fedt ud for en IT nørd som mig.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af Kenneth Jensen »

Det lyder super, men hvorfor ikke en sump under?
Hvilket lys har du over?
Hvor har du købt akvariet?
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af matmas »

Ja det med sump var nok primært at jeg ikke ville bore akvariet og ikke have et overløb til at hænge bagpå. Plus at jeg ikke har set et sump setup der var helt lydløst..men det kan sagtens bare være mig.

Lyset er 2x24W T5HO 18k og en masse blå LED dioder

Akvariet er købt hos: http://www.thegreenmachineonline.com/
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af Kenneth Jensen »

Man kan vel sagtens lave sump uden at bore!? Kan man ikke gøre noget med nogle rør - en returpumpe m.m.
Er der nogen der kan forklare hvordan man kan gøre det?

Nu hedder det et ADA akvarie, men mener også det har et andet navn, nogen der kan huske det?
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 24. apr 2009 17:37
14
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af Jaku »

matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af matmas »

Ja det er jo fra Aqua design amano. Manden bag er Takashi Amano. Er det ultimative inden for ferskvand. Anyways man kan godt lave en sump med et overløb der hænger på siden. Men jeg har ikke set nogen der var lydløse. Men mon ikke der kan lade sig gøre.

Nå men skal hente et par flere koraller næste weekend. Så smider jeg lige et billede igen
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 24. apr 2009 17:37
14
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af Jaku »

Hej igen... Det er SÅ fedt dit akvarium !!!

Og du behøver da ikke nogen sump med det phosban reactor + alge filter du har lavet - det skulle da gerne virke over tid ?

Ellers er der for hurtig gennemstrømning. Det skal ikke gå alt for stærkt hvis de biologiske processer skal virke.

Der er mange Sumpe rundt omkring der slet ikke virker efter hensigten.

Men du kan måske tilføre en Halymnia alge i akvarium den er GOD !! Køb den i Tyskland -- jeg skal lige finde adressen.

Og så skulle du overveje et sted på bunden UDEN sand - så smler alt skidtet sig der....og du kan suge det op 1 gang om ugen.

Har du UV filter på ??

Mvh.
matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af matmas »

Fedt, tak for tippet med sandet. Det vil jeg faktisk prøve. Hvis man lige regner lidt på flow og kigger hvor ting samles, kunne det være en super løsning. Specielt hvis det kunne være omme bagved. Jeg tror det her filter/reaktor setup er holdbart.

Jeg har bestilt en Chaetomorpha algae til den reaktor. Den jeg har nu vokser for langsomt. Svært at sige om det er fordi fosfat er 0.04. Den Chaeto var kun 4EUR på ebay så jeg prøver...Den alge du henviser til er faktisk ret pæn. Måske man kunne få den lettere pink og bruge den i baggrunden.

Det der er sket siden sidst er jeg har skiftet rør i lyset til noget der passer bedre i bølgelængde. ATI Coral plus og Blue special. Synes det giver et godt lys. Der er også kommet lidt flere koraller igen. Blandt andet 2 stk SPS. Cirklulation er skiftet til en 1600l/timen koralia (den tunze var for stor). Var lige ved at købe en Vortech MP10...meeen tænker det ikke giver mening her hvor jeg alligevel ikke kan lave den store bølgeeffekt.

Billede

Billede

Billede
matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af matmas »

Hov, skal også sige jeg er begyndt at dosere en lille smule VSV..selv uden skummer. Mest fordi vandet bliver krystalklart..filtervat hælper også.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af Birkefeldt »

Det ser super flot ud med det nye lys og de to acoporaer! :y

Men det kan desværre ikke anbefales at bruge VSV når du ikke har skummer. De bakterier VSV fremmer optager bl.a ilt fra vandet. Uden en kraftigt skummer til bl.a at ilte vandet kan det blive fatalt for dyrene i akvariet.

En mp10 er ikke lydløs, hvilket du vist stræber efter. Men det er en fed pumpe. Og den kan godt lave bølger alene :W



Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af matmas »

Hej,

Tak for info omkring MP10..ja den skal være helt stille. Vidste ikke den gav lyd fra sig..1600 sparet lige der :). og ja helt enig med ilt og VSV. Jeg har fundet at ca 0.3ml VSV lige præcis passer med at ilt niveauet ikke svinder så fisk bliver stresset. Har prøvet op til 1ml og der blev gispet en del fra fiskene. Min retur løb fra filteret laver en smule ilt, men ikke meget.

Men jeg er den irriterende type der hele tiden prøver at trimme hist og pist. Når po4 så er 0.04, ja så skal den være 0.02. Det er lidt dumt. Vil lige give det hele lidt mere tid og se hvordan det udvikler sig. Planteakvariet skal også have opmærksomhed :).

Tak for alle rådene!
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 397
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 23:47
12
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af Bo Steen »

matmas skrev:Fedt, tak for tippet med sandet. Det vil jeg faktisk prøve. Hvis man lige regner lidt på flow og kigger hvor ting samles, kunne det være en super løsning. Specielt hvis det kunne være omme bagved. Jeg tror det her filter/reaktor setup er holdbart.

Jeg har bestilt en Chaetomorpha algae til den reaktor. Den jeg har nu vokser for langsomt. Svært at sige om det er fordi fosfat er 0.04. Den Chaeto var kun 4EUR på ebay så jeg prøver...Den alge du henviser til er faktisk ret pæn. Måske man kunne få den lettere pink og bruge den i baggrunden.

Det der er sket siden sidst er jeg har skiftet rør i lyset til noget der passer bedre i bølgelængde. ATI Coral plus og Blue special. Synes det giver et godt lys. Der er også kommet lidt flere koraller igen. Blandt andet 2 stk SPS. Cirklulation er skiftet til en 1600l/timen koralia (den tunze var for stor). Var lige ved at købe en Vortech MP10...meeen tænker det ikke giver mening her hvor jeg alligevel ikke kan lave den store bølgeeffekt.

Billede

Billede

Billede

Super flot :GO
Hilsen Bo)
omnia
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: fre 17. jul 2009 10:21
14
Postnummer: 8300 Odder
Saltvand siden?: 2010

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af omnia »

Åhhh jeg er helt solgt.. Det er da en utrolig fed effekt de mål giver, jeg har længe gået og ville noget nyt med mit akvarie uden rigtig at vide hvad jeg skulle gøre men tror det der er vejen.

Det bliver nok ikke lige et ADA da mit budget ikke er til det og jeg vil også gerne ha overløb og sump så det bliver nok et jeg får lavet på mål.

Tænker jeg vil øge dybben til 35cm og måske højden til 25cm så det kommer til at hedde L:90 x H:25 x D:35 cm
hvad siger du til højden ? vil det japanske look og effekt bevares hvis jeg øger højden ? eller skal jeg holde den på de 20 cm tror du ?

Tak for inspirationen :-)
matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af matmas »

Hej,

Her er et par nye billeder. Var forbi Aquastyle i Esbjerg og hente lidt nyt...Klovnene er flyttet ind :). Efter lidt vandren og en tur på siden af mit powerhead, besluttede anemonen sig for at bo forrest. Heldigt. Stadigvæk ingen sump. Eheim filter, phosguard i reaktor samt cheato algae belyst med LED. 14L vandskift ugentligt.

Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af hellfish »

Det ser sgu godt ud! Er ret vild med dine røde polypper
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af kenneth olsen »

WOW! Det ser sku godt ud.... elsker enkeltheden i looket!
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 397
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 23:47
12
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af Bo Steen »

:GO :GO :GO
Hilsen Bo)
matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af matmas »

Fedt! Mange tak
Brugeravatar
Paulsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 28. jul 2010 11:16
13
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kolding

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af Paulsen »

Super super super fedt akvarie! Mål jeg selv overvejer at skulle starte et op i! :)
160L MKII Akvastabil, Maxspect 160W R420R 16000K Razor, Jebao DC3000

Lukket ned: 54L mini reef
Tunze 9004, Tunze 6015, Maxspect 120W R420R 16000K, Tunze Osmolator, Tunze Care Magnet
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 24. apr 2009 17:37
14
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af Jaku »

Hej igen .... Skrev til dig sidst i nov. 2012 .... Det er stadig et af de flotteste små
akvarier på siden !!!

Bruger du også stadig Eheim Pro III i underskabet ?

Og trives din alge ?

Mvh.
matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Update på ADA Nano

Indlæg af matmas »

Hej, Tusind tak. Det er jeg glad for at høre.

Der er sket lidt siden sidst. Jeg var jo ude at rejse, og da jeg kom hjem var der begyndende hår alger. Sikkert for meget fodring, men fair nok. Min alge har vokset super godt siden da. Vi snakker 3x størrelse per uge. Hår algerne trækker sig tilbage, men synes det går for langsomt. Så slog det mig, istedet for at bøvle med en ekstra ting i skabet som en alge, hvorfor så ikke bare øge vandskift med 50% i nogen tid. Når så algerne er væk, så laver jeg bare vandskiftet i den størrelse der passer (det skal lige måles efter i nogen tid). Jeg rykker så min purigen pose op i reaktoren sammen med phosguard. Det er lidt svært at få flow igennem purigen i det spandfilter. Det rum der så bliver frit der, kan også fyldes med sten.

Kørte en tur til skanderborg den anden dag...til tropeland. Ville egentlig se på et ny ferskvandsakvarie til konkurrence. Blev noget overrasket over hvor mange koraller de havde. Vidste slet ikke de havde saltvand. Det bedste...de havde en pink hystrix som jeg har ledt efter i nogen tid. Fik en medium og 2 små frags.

Jeg har haft et enkelt koral dødsfald. Købte en blødkoral af en slags hos Aquastyle (sorry kan ikke huske navnet). Den smeltede efter en uge. Burde have vænnet den til det LED lys over længere tid.

Synes også jeg mangler en riccordia. Må se om jeg kan finde een.

Mvh,
Torben
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"