"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tanker omkring ferskvands setup med baggrunds+sumpfilter

Her kan der snakkes om teknik til fersksvandsakvarier
Besvar
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Tanker omkring ferskvands setup med baggrunds+sumpfilter

Indlæg af ejsing86 »

Jeg roder lidt med tanken omkring et ferskvands setup med baggrunds+sumpfilter.. og har brug for lidt feedback :beer:

Vil det give mening som beskrevet nedenfor samt illustreret på billedet, eller burde man kun have indsugning i en af siderne for at få et ensartet flow?!?

(ideen er lidt at lave et yderst effektivt filter, som mindsker behovet for vandskifte en hel del, selv med stor fiskebestand) - Måske til discus

Beskrivelse af Billede/illustrering:
Med indsugning i hver side samt nedløb i midten bag baggrund, så der suges fra hver side af akvariet. Bag baggrund fyldes der helt op med biobolde til omdannelse af nitrit til nitrat
Første rum i sumpen fyldes ligeledes med biobolde.
Andet rum i sumpen fyldes med filtervat for at tage fine partikler før tredje rum, som skal holdes helt fri for slam.
Tredje rum fyldes med biohome ultimate - til nedbrydelse af nitrat, phosphat mm
Fjerde rum returpumpen.

Billede/illustrering:
Setup.png


ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Tanker omkring ferskvands setup med baggrunds+sumpfilter

Indlæg af ejsing86 »

Eller vil modstanden i baggrundens biobolde blive så stor, at vandstanden vil falde for meget bag og stige for meget for?? (måske man burde fjerne overløb, og så har rørende frit stående, så der ikke er for langt op til nedløbsrørene)?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tanker omkring ferskvands setup med baggrunds+sumpfilter

Indlæg af Carsten »

Hvis du vil have de der biobolde i filteret. Så formoder jeg der er sat en rigtig baggrund i akvariet også.
I så fald, ville jeg hellere have skumsvampe a la HMF filtre. Min erfaring med biobolde er ikke så overbevisende at det er noget jeg ville forsøge mig med igen. Og så er biobolde blevet ganske dyre i indkøb.

Biohome ultimate er vel ikke andet end noget dyrt sintet glas. Som så vil kunne købes makant billigere i større mængder


ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Tanker omkring ferskvands setup med baggrunds+sumpfilter

Indlæg af ejsing86 »

Biobolde er jeg nu ikke så bekymret for.. vil bruge samme som unimatis akvarier :-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tanker omkring ferskvands setup med baggrunds+sumpfilter

Indlæg af Carsten »

ejsing86 skrev:Biobolde er jeg nu ikke så bekymret for.. vil bruge samme som unimatis akvarier :-)
Problemet med dem, er at der skal ret store mængder til før end at man kan se effekten. Hvorimod med skumsvampe, er der en langt større overflade.
Sådan en svamp er mest at sammenligne med en levende sten.


ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Tanker omkring ferskvands setup med baggrunds+sumpfilter

Indlæg af ejsing86 »

Filtervolumen bliver ikkeet problem :) Men er der nogen som har en kommentar til mine tvivl / spørgsmål i tråden?? Specielt, om jeg burde fjerne overløbsglasset ift. at kombinere både baggrundsfilter samt sump??


verup
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: fre 26. jun 2009 00:32
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: Tanker omkring ferskvands setup med baggrunds+sumpfilter

Indlæg af verup »

den slammer bare hurtigt til, hvilket så kræver lidt mere vedligehold, ikke noget kæmpe problem men nu du har alt pladsen i sumpen ville jeg også bruge biobolde i de store rum. det gjorde jeg i hvertfald engang da jeg lagde et 375L med 200L sump om til fersk, det kørte bare super


Besvar

Tilbage til "Ferskvandsteknik"