"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Er der nogle med discus-fisk?

Her kan der snakkes om alle former for akvarier der ikke er med saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Lord Mike »

Hej Forum

Jeg skal til at sætte et discus-akvarie op og vil i den forbindelse lige høre om der er nogle her på forum som har nogen erfaring med disse. Jeg har ikke selv nogen erfaring med discus eller for dens sags vedkomne ikke den store erfaring generelt med ferskvand.

Men jeg har i dag modtaget akvariet som har følgende mål: 160 x 70 x 50. Jeg har boret 3 huller da jeg vil have overløb og sump på akvariet (så kan det også nemt laves til saltvand hvis dette ønskes senere). Sumpen bliver et klassisk 250 liter på 100 x 50 x 50 og skal laves som et form for bio-filter uden dog helt at have besluttet mig præcis hvordan dette skal laves. Ydermere har jeg besluttet at belysningen skal være mine nuværende lamper over mit saltvandsakvarie altså PS Black Python 160w. Jeg har faktisk 3 af disse lamper men vil kun bruge 2 da jeg gerne vil have nogle mere mørke områder i akvariet hvor fisk kan trække hen og få ro.

Men som skrevet tidligere vil jeg bare høre om der sidder nogle derude med erfaring med hold af discus-fisk, hvis ja kom gerne med nogle guldkorn :y

God aften


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af ole kekkonen »

Hvad forhold har de i Naturen og hvorfor klarer de Sig godt der?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Carsten »

Er det hjemme hos dig selv at du vil sætte akvariet op??
I naturen lever discus i meget mørkt vand, og vand der er temmelig varmt i forhold til hvad andre fisk normalt holdes i.
Formoder at de lamper kan skrues ned i effekt for ellers er det alt for meget lys.
En stor trærod som de kan stå i læ/skjul under vil passe dem meget fint.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Jones »

http://orphekled.blogspot.dk/2013/07/or ... anted.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Er helt vild med den her


o_O
KrisA
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 87
Tilmeldt: tirs 27. mar 2012 11:57
12
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2014

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af KrisA »

Jeg har haft discus før, de skal gå i 28-30 graders varmt vand, ikke så meget bevægelse i vandet, men godt med luft på.

Andre fisk kunne være sterbai pansermaller, rød neon og evt nogen L-maller.

Denne side er god, hvis man vil vide noget om discus: http://www.gam-jensen.dk/start.asp" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Chrissy62 »

Vi har haft discus fisk i mange år og også ynglet på dem, før vi fik saltvand. Du er velkommen til at ringe til mig, hvis du vil have mere info. ;)

Mobil 50525581


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Tykki »

Hej Mikael. Har holdt dem en del år med mellemrum. Sørg for at få fat i nogle halvvoksne teenagere. Det er nr et hvis ikke du hele tiden vil skifte vand. Det skal meget foder til og det er foder som sviner. Trærødder på gardinstænger hængende nedad er et hit. Det sidste discus set up jeg havde, der havde jeg ikke sparet på lyset,6 x 39 w t 5 havde jeg over, men det var hovedsageligt også beplantet med store hammerslået cryptocoryner og kæmpe valsnerier. De sørgede for skygge. Jeg sørgede for at gøde planterne hårdt. Mvh Dan, som kommer ud og henter guf snart.


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af nbd »

Jeg har haft akvarier i >30 år og aldrig haft så kedelige fisk som discus (og mine fik endda unger). Men flotte er de i et velbeplantet prydakvarium ;-)

Sørg for at få dem i en god størrelse, og tjek at de spiser andet end røde myg!


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Gino »

Lord Mike skrev:Hej Forum

Jeg skal til at sætte et discus-akvarie op og vil i den forbindelse lige høre om der er nogle her på forum som har nogen erfaring med disse. Jeg har ikke selv nogen erfaring med discus eller for dens sags vedkomne ikke den store erfaring generelt med ferskvand.

Men jeg har i dag modtaget akvariet som har følgende mål: 160 x 70 x 50. Jeg har boret 3 huller da jeg vil have overløb og sump på akvariet (så kan det også nemt laves til saltvand hvis dette ønskes senere). Sumpen bliver et klassisk 250 liter på 100 x 50 x 50 og skal laves som et form for bio-filter uden dog helt at have besluttet mig præcis hvordan dette skal laves. Ydermere har jeg besluttet at belysningen skal være mine nuværende lamper over mit saltvandsakvarie altså PS Black Python 160w. Jeg har faktisk 3 af disse lamper men vil kun bruge 2 da jeg gerne vil have nogle mere mørke områder i akvariet hvor fisk kan trække hen og få ro.

Men som skrevet tidligere vil jeg bare høre om der sidder nogle derude med erfaring med hold af discus-fisk, hvis ja kom gerne med nogle guldkorn :y

God aften
Hej Lord:-)

Jamen jeg har holdt discus i flere år og har ynglet dem osv:-) de eneste fisk i ferskvand jeg elsker (på nær rov fisk også)!

Der er flere ting som skal kigge efter når discus så som former og farver og "peber" hvis man er lidt nørdet:-)

Discus skal min. have 28 grader i tanken for at trives rigtigt og flest kører 30.. og for du problemer med at den ikke spiser pga. flagelater så hyrer man varmen op på 35 grader og selvfølgelig med en eller to store luftpumper i da ilten er lav:-)

En VIGTIG ting er at man skal et valg når man køber discus og det er om man skal købe flotte fisk fra østen eller fisk fra dk og tyskland(såsom Stendker osv) der er nogle bakterie/parasitter som der åbenbart er i østen som fisk fra Europa ikke har været udsat for og det er et helvede, tror de fleste med discus har prøvet den velkendte "discus pest" som den kaldes man laver et miks af disse! så gør dig det klart hvad du vil inden du starter og spørger du mig ville jeg vælge danske eller tyske varianter;-)

Et godt præperat til div sygdomme er kaliumpermangenat men der skal man vide hvad man laver og har altid brintoverilte i baghånden;-)
Ja som du nok kan se så stikker det lidt dybt med de kære fisk der og skal du til at yngle er det noget helt for sig.. der måler man pH og mS i vandet og styre det for meste med saltsyre og osmosevand;-)

Discus skal fodres ofte og rimeligt meget! jeg fodrede 3-5 gange i døgnet og endnu mere ved ungfisk! Discus skal være tyk mellem øjene :T ikke kun konen :K og brug så varieret foder som muligt! brugte selv oksehjerte mix.. artemia og pellets og mysis når de kunne fanges friske;-) brug røde myg kun som "tilskud" da dette kan give nogle problemer!

JA listen er lang men det er da lidt til en start:-)

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af peder »

Ja og lidt flagyl (Metronidazol) er også rart at have ved hånden.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Carsten »

peder skrev:Ja og lidt flagyl (Metronidazol) er også rart at have ved hånden.
Er det ikke blevet afløst af Nitrop.... nol som sælges blandt andet som Aquafuran?
Og i den billigere udgave som Pondfuran? Det var i hvert fald det som jeg brugte til mine ciklider


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Gino »

peder skrev:Ja og lidt flagyl (Metronidazol) er også rart at have ved hånden.
Helt enig! det brugte jeg også hvis varmekuren ikke slog igennem;-) og købte det vidst ved noas ark ved boris mener jeg;-)

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Carsten »

Gino skrev:
peder skrev:Ja og lidt flagyl (Metronidazol) er også rart at have ved hånden.
Helt enig! det brugte jeg også hvis varmekuren ikke slog igennem;-) og købte det vidst ved noas ark ved boris mener jeg;-)

MVH
Det håber jeg da ikke du gjorde! Metronidazol er et receptpligtig medikament og må kun sælges via en dyrelæge og apotek


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af peder »

He he, godt min Svigersøn er dyrlæge :wink: men fik mit af egen Læge (før Svigersønnen kom ind i billedet) han syntes faktisk det var interessant at jeg kunne bruge det til Fiskemedicin.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Lord Mike »

Takker for alle jeres input, men syntes ikke rigtig der er kommet noget som jeg ikke vidste i forvejen. Der hvor jeg lidt er i tvivl på nuværende tidspunkt er mere bio-systemet som jeg havde tænkt mig at lave med sumpen. Så hvis nogle af jer som har holdt discus har haft succes med at holde sump som bio-filter må i meget gerne komme med guldkorn vedr. opdeling, matrialer samt cirkulation.

Et anden ting som jeg lige vil høre jer om, så er jeg jo også interesseret i at have planter, men når jeg gennemgår planter af forskellige arter er det umiddelbart ganske få som kan tåle den ret høre temperatur som Discus går under er det rigtig opserveret? Ydermere er der så nogle af jer som har erfaring med at bruge næringsberiget bundlag.

God weekend derude :y


Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af jesper/aarhus »

Lord Mike skrev:Takker for alle jeres input, men syntes ikke rigtig der er kommet noget som jeg ikke vidste i forvejen. Der hvor jeg lidt er i tvivl på nuværende tidspunkt er mere bio-systemet som jeg havde tænkt mig at lave med sumpen. Så hvis nogle af jer som har holdt discus har haft succes med at holde sump som bio-filter må i meget gerne komme med guldkorn vedr. opdeling, matrialer samt cirkulation.

Et anden ting som jeg lige vil høre jer om, så er jeg jo også interesseret i at have planter, men når jeg gennemgår planter af forskellige arter er det umiddelbart ganske få som kan tåle den ret høre temperatur som Discus går under er det rigtig opserveret? Ydermere er der så nogle af jer som har erfaring med at bruge næringsberiget bundlag.

God weekend derude :y
Måske dette forum kunne være en hjælp - du skal dog oprettes som bruger, for at se alt indholdet.

http://www.discushobby.dk/viewtopic.php?f=4&t=1395" onclick="window.open(this.href);return false;


100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: fre 17. jul 2009 23:53
14
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Raavig »

Hej, jeg har også lavet discus (samt p. scalare og P. leopoldi).

Først så fede mål!

Discus er at finde i habitater som generelt er varme 26-30 grader.
Relativ svag strøm cirkulation.

Jeg vil opfodre dig til at læse to børger, fordi de er super biotop beskrivende.
Finder lige Ibsen osv frem når jeg rammer kasserne.

Men sortvands biotop er det jeg altid har stilet efter.

Flere kultur varianter klare sig fint i normalt hanevand.
Men jeg har altid brugt 50% regnvand.

Hvad angår foder, ja der er jeg ikke helt enig i alt hvad det står her.

Animalsk foder som oksekød osv. det mener jeg er særdeles uegnet.
Det fedt som er i både lever og hjerne (om end det er meget fedt fattigt), er fisken ikke istand til at omsætte optimalt.
Fodstofferne vil sætte sig på organer som lever og give fedtlever.
I naturen lever discus af små krebsdyr, insekter, larver og orme.
Derfor vil jeg råde til at fodre med regnorm (kan sagtens hakkes over), insekter som små fårekyllinger og andet småt og host (ofte kan insekter fanges i naturen med et sommerfuglenet).
Discus skal være store og flotte, men den eksplosive vækst man ofte ser, synes jeg er helt forkert og unaturlig.

Lyset skal være afdæmpet.
Der findes sjældent planter i disse habitater - så skal der planter i, så vælg nogen ikke lyskrævende.

Af gemmesteder skal der være rigeligt.
Større rødder der skaber ro og dække de kan gå under er gode.


Mvh. Christian Raavig
________________
Skimz IBOX nano, 8-7-2014
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Lord Mike »

:embarassed:
jesper/aarhus skrev:Måske dette forum kunne være en hjælp - du skal dog oprettes som bruger, for at se alt indholdet.

http://www.discushobby.dk/viewtopic.php?f=4&t=1395" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er skam på dette forum, og udover dette så er der også et andet som hedder discusforum.dk som jeg også følger. Dog syntes jeg klart at discushobby er det bedste.

Men der er faktisk lige så store meninger omkring hold af discus præcis som med saltvand, og af samme årsag er der naturligvis ej heller kun en løsning som fungere. Men netop det med filtersystemmet har jeg svært ved at beslutte mig for, det eneste jeg har besluttet mig til er at bruge en sump som skal inddeles i rum med filtermatrialer. I starten af dette projekt var jeg ellers fast besluttet på at bruges 2 x FLuval FX5 spandpumper som jeg har fået fat i men da jeg bla. kan forstå at de giver for meget cirkulation til hold af discusfisk er disse nu skottet til dette projekt. Hvad jeg så skal bruge disse ret gode spandpumper til bliver nok et andet projekt i fremtiden.
Udfra hvad jeg kan forstå på dem som har sump i forbindelse med deres discus-akvarie, så er der nogle som bruger bio-bolde andre bruger det system som også bruges i havadamsfilter hvor matrialer danser med hjælp fra luftpumper. Men jeg mener at have hørt at netop luftpumper ikke er gode i forbindelse med tilførsel af CO2 pga luften fra luftpumperne tager CO2 ud af vandet igen. Jeg vil netop gerne tilføre CO2 da jeg vil have planter så luftpumper på akvariet vil jeg holde mig fra, og mon ikke vandet vil blive tiltrækkeligt iltet ved tilgangen til sumpen.

Men det tiltaler mig på ingen måde at lave yngel på discus og slet ikke på de metoder som typisk bruges i små akvarier (nærmest som burhøns). Det er naturligvis gode grunde til at man yngler på denne måde, og vil da også indrømme at det store tidskrav ungerne kræver nok er den største årsag til at jeg slet ikke vil lave yngel.

Som det tidligere er skrevet i tråden så kan jeg godt forstå holdningen om hold af discus er ret kedelig da disse fisk ikke er specielt aktive og mest af alt stillestående. Dette er netop det som vi sætter pris på bla fordi at akvariet bliver placeret i soveværelset og ikke mindst en dejlig kontrast til vores saltvandsakvarie som er indbygget i væggen mod stuen.

Jeg har jo helt glemt en ting nemlig det at udtrukke min taknemmelighed for alle jeres input, det skal i vide jeg sætter stor pris på :GO


Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Steen »

Kan du ikke bare koble spandpumperne på sumpen. Så er cirk vel ikke et problem.
Eller vil det tage for meget plads i underskabet.


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Lord Mike »

Steen skrev:Kan du ikke bare koble spandpumperne på sumpen. Så er cirk vel ikke et problem.
Eller vil det tage for meget plads i underskabet.
Spandpumperne giver netop for meget cirkulation da de hvis jeg husker rigtig giver 3500 L/T hver. Af returpumpe fra sumpen kommer der en pumper på omkring 2000 L/T. Derimod tror jeg at disse filter er gode at have stående hvis der af den ene eller anden årsag skulle filtreres ekstra i perioder.

Det er faktisk ikke pladsen i skabet der bliver et problem Steen, men det finde du ud af når vi skal bygge det :wink:


Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Moente »

Jeg fulgte i sin tid denne tråd: http://www.akvarieplanter.dk/?option=co ... Itemid=198" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er en gut, der bygger discusbalje med sump og hele svineriet. Du kan måske hive lidt tricks og idéer derfra :)


Mvh Tobias
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Steen »

Lord Mike skrev:
Steen skrev:Kan du ikke bare koble spandpumperne på sumpen. Så er cirk vel ikke et problem.
Eller vil det tage for meget plads i underskabet.
Spandpumperne giver netop for meget cirkulation da de hvis jeg husker rigtig giver 3500 L/T hver. Af returpumpe fra sumpen kommer der en pumper på omkring 2000 L/T. Derimod tror jeg at disse filter er gode at have stående hvis der af den ene eller anden årsag skulle filtreres ekstra i perioder.

Det er faktisk ikke pladsen i skabet der bliver et problem Steen, men det finde du ud af når vi skal bygge det :wink:
Ok...Jeg tænkte bare at lade spandpumperne suge fra sump og tilbage til sump igen.


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Lord Mike »

Moente skrev:Jeg fulgte i sin tid denne tråd: http://www.akvarieplanter.dk/?option=co ... Itemid=198" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er en gut, der bygger discusbalje med sump og hele svineriet. Du kan måske hive lidt tricks og idéer derfra :)
Takker for linket, og har nu fået læst tråden som har været lærerigt :GO


Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: fre 17. jul 2009 23:53
14
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Re: Er der nogle med discus-fisk?

Indlæg af Raavig »

Den måde mange opdrætter på, finder jeg også helt forkert.

Discus vil danne/lave et sekret/voks ungerne vil leve af.
I naturen trækker de nøjagtig som scalare væk fra gruppen og lader æg klække.
Her vender de dog tilbage med yngel på sig selv.
Som gør de kan deltage i flokken hurtigere.

Jeg ville ikke heller ikke køre med luftpumpe.
Kun i evt nødstilfælde.

Skal det være kulturvarianter eller ?

Hvis ikke du/i vil yngle - og i får fiskene i en ok størrelse.
Så kan en temperatur på 26 grader godt gå og en del planter vil kunne tåle det.


Mvh. Christian Raavig
________________
Skimz IBOX nano, 8-7-2014
Besvar

Tilbage til "Ferskvandsakvarier"