"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kuda unger.

Her kan man diskutere og udveksle erfaringer med fiskeopdræt
Besvar
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: søn 1. apr 2012 06:25
12
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Kuda unger.

Indlæg af Cido »

Så nedkom søhesten lige med 16 små unger. :)
De ankom desværre lidt før forventet, så der er ikke nyklækkede artemia klar før engang imorgen, håber de kan vente så længe ;/
Vedhæftede filer
image.jpg
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Kuda unger.

Indlæg af Hyldager »

De er da søde. Hvor store er de? Må vi ikke se nogen billeder af akvariet med indretning og teknik?
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: søn 1. apr 2012 06:25
12
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Kuda unger.

Indlæg af Cido »

Hej Hyldager
Ungerne er ca.10mm, og efter en fintælling viste det sig at der kun var 14 :)
Her er et link til lidt Info om tanken.
Mvh Lars
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=56198
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: søn 1. apr 2012 06:25
12
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Kuda unger.

Indlæg af Cido »

Så er de små blevet 3 døgn, og alle 14 er stadig i live ;)
Efter hvad jeg kan læse mig til, kommer der 2 kriser, den første når de bliver 5 døgn, og så en igen ved 30 døgn.
Er spændt på hvordan de forløber. Pt fodres de med nyklækkede artemia, har bestilt en hjuldyrskultur i England, samt noget til at berige både artemia og hjuldyr med, det ankommer dog ikke før D. 10. Så håber de kan klare sig indtil da. Hvis ikke har jeg da noget klar til det næste kuld ;)
Jeg skal også igang med at bygge en kreiseltank til det næste kuld :)
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kuda unger.

Indlæg af crazy seahorse »

Hvor er de fine.
Held og lykke med dem.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: Kuda unger.

Indlæg af jesper/aarhus »

Har tit overvejet søheste..... Og kigge meget på forskellige sider vedr.hestehold.
- det er dog aldrig blevet til noget, primært af "frygt for" at de ikke kan holdes (godt) uden at man skal være over dem mange timer om ugen.

Kunne du ikke skrive lidt om hvorledes du passer dine?

Vh jesper
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: søn 1. apr 2012 06:25
12
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Kuda unger.

Indlæg af Cido »

Hej Jesper, min søhestetank kører på samme sump som min reeftank, reeftanken er et 190l og den til hestene er et 120l. Den fælles sump er på ca 400L og alt i alt har jeg ca. 90 kg levende sten, hvor af de ca 10 kg er ved søhestene.
I tanken med hestene har jeg fiji pink finkornet bundlag og godt med caulerpa alger.
Der er en hel del orme i søhestetanken 40-60 stykker, ret ulækre med lader dem være da de er gode til at fjerne de foderester som hestene ikke får spist.
Jeg har monteret et par små cirkulationspumper deri, som kan give omkring 400l/t men de er pt. drosler helt ned. Søheste kan godt tåle lidt vandstrøm, men den skal bare være vandret, og aldrig så kraftig som i de normale koralakvarier. Jeg kører med T5 grolux rør, da heste ikke er så glade for meget lys, de har 12 timers lys, og fodres 2-3 gange dagligt med frosne mysis.
I kraft af at deres tank kører på samme sump som mit 190l, syntes jeg ikke der er meget arbejde i at holde dem, udover fodringen, som iøvrigt er ret hyggelig.
Det er ret nyt for mig at holde søheste (1,5 mdr) så erfaringen er ikke så stor, har læst om emnet på div. Udenlandske fora, og tager derudover tingene som de kommer. Men spørg endelig hvis det er, og jeg skal forsøge at svare efter bedste evne ;)
Mvh Lars
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: Kuda unger.

Indlæg af jesper/aarhus »

Takker for svar.
Det var primært vedr. Fodring jeg gerne ville høre lidt, men det lyder til at det ikke er det store problem (måske fordi de er tank raised?)

Desuden lidt om "skrøbelighed" i form af sygdomme.... Især når nu de "deler" vand med andre fisk... Men igen, lyder ikke til at have været et problem
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Kuda unger.

Indlæg af Flemming »

Stort tillykke!
Det er da for fedt! Gid det var mig. Det må jeg altså prøve en dag :GO :h
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kuda unger.

Indlæg af crazy seahorse »

jesper/aarhus skrev:Takker for svar.
Det var primært vedr. Fodring jeg gerne ville høre lidt, men det lyder til at det ikke er det store problem (måske fordi de er tank raised?)

Desuden lidt om "skrøbelighed" i form af sygdomme.... Især når nu de "deler" vand med andre fisk... Men igen, lyder ikke til at have været et problem
En af de almindeligste sygdomme de får er GBD ( Gas Bubble Disease)
Det viser sig ved at fisken får for megen opdrift pga noget ophobning af luft/gas i enten pungen eller - vistnok halen.
I USA forsøger de at kurerer det ved at gnide det ud. Mig bekendt findes der ingen medicin imod det.
"Hesten" virker ikke som om den direkte lider (læs har smerter) ved det, men de bruger en masse kræfter på at forsøge at svømme oprejst.
De spiser fint og tager det foder der kommer forbi.
Det ender desværre gerne med at de dør af det.
Du kan læse meget mere på RC hvor der er en hel special - gruppe (seahorses and pipefish). Her er sygdommen også indgående beskrevet.

Ellers synes jeg at søheste er hårdføre og taknemmelige dyr at holde. De er ikke så svære når de først er akklimatiserede.
Jeg har haft dem i flere år, men havde svært ved at forene det med mit rev, bla pga den forholdsvis kraftige fodring.
De er meget mistænksomme spisere. Alt bliver betragtet meget nøje inden det spises.
Bare jeg ændrede til en anden størrelse mysis, skulle det igennem en "stirre-process" inden det blev spist.
Men kender de foderet spiser de gerne og gerne meget og er ikke kræsne. Jeg har dog aldrig set dem spise tørfoder.

Men når jeg får tid til at sætte et separat system op til dem, skal jeg helt sikkert have dem igen.
Det er små perler som er meget fornøjelige at følge. Meget anbefalelsesværdige.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: søn 1. apr 2012 06:25
12
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Kuda unger.

Indlæg af Cido »

Lige et frisk billede, de er nu 8 dage gamle, vokset ca 5 mm og alle 14 lever stadig :))
Ang GBD kan det kureres med medicin, Kender en der har behandlet hans han, med stor succes :)
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 644
Tilmeldt: tirs 20. okt 2009 16:48
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2007

Re: Kuda unger.

Indlæg af DennisBS »

Hvor er de søde.... glæder mig til at følge tråden!
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kuda unger.

Indlæg af crazy seahorse »

Cido skrev:Lige et frisk billede, de er nu 8 dage gamle, vokset ca 5 mm og alle 14 lever stadig :))
Ang GBD kan det kureres med medicin, Kender en der har behandlet hans han, med stor succes :)
Igen et fint billede, de ser rigtig fine ud og det er flot der ikke har været frafald.

@GBD, så lyder det godt hvis der er kommet en medicin der kan kurere det.
Da jeg sidst undersøgte det på RC, talte de fleste om den manuelle presning men det kom som oftest igen.

Synes jeg kan huske at der var tale om noget medicin, men der var delte meninger om virkningen.
Men man kommer jo videre og får udviklet på tingene.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: Kuda unger.

Indlæg af jesper/aarhus »

.... Er der ikke noget om, at det i dk er blevet ulovligt at købe medicin, til fx akvarier?
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: søn 1. apr 2012 06:25
12
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Kuda unger.

Indlæg af Cido »

jesper/aarhus skrev:.... Er der ikke noget om, at det i dk er blevet ulovligt at købe medicin, til fx akvarier?
Det havde jeg ikke hørt om, men har efter dit indlæg læst lidt på nettet, og jo det er blevet forbudt at sælge medicin til akvariefisk :/ men hvis vi holder vandkvaliteten i orden sætter nye fisk i karentæne og ikke belaster vores systemer mon så ikke det går :)
Fik at vide da jeg købte mine heste at de kan være sarte overfor div. bakterier og vira som især vildtfangede fisk evt. kunne være vært for, en ting som jeg skal være opmærksom på da jeg kører med fælles sump ;)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kuda unger.

Indlæg af Marco R »

Hejsa,

Hvordan går det med de små heste? :happy:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kuda unger.

Indlæg af Carsten »

jesper/aarhus skrev:.... Er der ikke noget om, at det i dk er blevet ulovligt at købe medicin, til fx akvarier?
Det er ikke ulovligt at købe medicinen, men at sælge den.

Så det vi skal bruge køber vi da så bare i udlandet.

Grunden til at det er blevet ulovligt at sælge det, er rent burokrati.
Midlerne skal godkendes i hvert enkelt land, og der skal laves en masse arbejde for at få det godkendt. Og det er der ingen producenter der
gider rode med for et så lille alnd som Danmark.

På akvariesiden har der været en mega lang tråd om emnet.
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: søn 1. apr 2012 06:25
12
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Kuda unger.

Indlæg af Cido »

Hej Marco.
Det går desværre ikke, alle ungerne døde for små 2 uger siden, alle i løbet af 3 dage.
Hvad der forudsagede dette er mig en gåde. Målte mine vandværdier et par gange om ugen, og disse var fine. Jeg kørte uden filter, men med 20-30 % vandskift hver 2. dag.
De begyndte at svømme rundt i små ryk, der var intet at se på dem, men de gik desværre alle til :( Min mistanke ligger pt. på det produkt jeg brugte til at berige artemiaerne med.
Inden jeg igen forsøger mig med opdræt, vil jeg have det hele stillet anderledes op, bl.a. med et effektivt filter indeholdende Ls, alger og en god skummer. Dog er tiden/ okønomien ikke til dette pt, så forældrene sættes nok til salg.
M.v.h Lars
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kuda unger.

Indlæg af Carsten »

Hvad var det som du berigede artemia med?

Selcon??
Besvar

Tilbage til "Opdræt (fisk)"