"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Generel tråd kun omhandlende dette forum.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PoulD »

ole kekkonen skrev:Så bevis mangler,bevis effekten på en en videnskabelig metode Indtil da ser det ud Til man er ved af starte en religiøs kult Med stærkt troende solcreme brugere:)
Jeg ved ikke hvem du mener disse stærkt troende solcreme brugere er Ole, men dine indlæg lige fra starten i denne tråd, indikerer tydeligt, at du regner mig i blandt dem. Jeg har understreget flere gange, og gør det nu igen, at det for mig er et åbent spørgsmål om tilførsel af jod, i nogle tilfælde, kan være gavnligt eller ej. Jeg er, også i dette spørgsmål, agnostiker. Set med min optik er det dig der er stærkt religiøs i og med du jo har en totalt urokkelig overbevisning om, at tilførsel jod i alle tilfælde vil være yderst skadeligt. Men alligevel mener du bevisbyrden ligger på min side?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

jeg vil så mene den her diskussion også burde stå åben selvom den er OT? og til at starte med hvorfor har vi overhovedet den her Diskussion ??eller enda "bedre" hvorfor pokker er vores saltblandinger fyldt med giftige kemikalier?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af crazy seahorse »

ole kekkonen skrev:jeg vil så mene den her diskussion også burde stå åben selvom den er OT? og til at starte med hvorfor har vi overhovedet den her Diskussion ??eller enda "bedre" hvorfor pokker er vores saltblandinger fyldt med giftige kemikalier?
Mon ikke det skyldes, at de findes i NSW? Det gør det jo.
Det som, for mig, giver anledning til lidt rynkede bryn er de chelatorer der anvendes til "at holde styr på" diverse stoffer/metaller.
Hvad bliver der af dem, når de har sluppet deres binding? Nogle af dem er uskadelige, da de indgår i i det naturlige kredsløb.
Jeg frygter ikke chelatorer som sådan, for de er også en del af det naturlige rev. Er bare lidt urolig.
På revet findes også kobber, men det er bundet for det mestes vedkommende af chelatorer og så gør det ingen skade. Så helt skidt under et, er de ikke.
Vi ser, så vidt jeg ved, heller ikke eksempler på kobber forgiftninger, hvor en chelator har sluppet hele molevitten på én gang. Så de er sikkert ret konstante.

For at citere Albert J. Thiel: "Since little is known about chelators after they release what they bind, caution is the rule I would take. That is why I do not use chelated products at all".
Det kan nok være umuligt at undgå helt, for vi kan jo ikke kontrollere producenterne og det er nok meget godt. Thiel lavede sine egne produkter.

Forøvrigt, så er alt jod der anvendes i saltblandingerne chelateret jod.

http://reefkeeping.com/issues/2004-10/rhf/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

Det gør det jo men det er så Lidt at de næsten ikke er der også kan det sikkert også variere ifra sted Til sted.Det er NOK ikke den helt store raketvidenskab af blande sit eget salt,det kam være man Skal prøve,kræver NOK lidt søgning efter kemikalier og en meget følsom vægt


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:jeg vil så mene den her diskussion også burde stå åben selvom den er OT? og til at starte med hvorfor har vi overhovedet den her Diskussion ??eller enda "bedre" hvorfor pokker er vores saltblandinger fyldt med giftige kemikalier?
??
God weekend Ole.. :f1:


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

Ja god weekend peder :beer:


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PoulD »

ole kekkonen skrev:jeg vil så mene den her diskussion også burde stå åben selvom den er OT? og til at starte med hvorfor har vi overhovedet den her Diskussion ??eller enda "bedre" hvorfor pokker er vores saltblandinger fyldt med giftige kemikalier?
Ja, de 2 sidste ting bekymrer faktisk også mig :wink: Det salt jeg bruger medfører f.eks. at vandet i min balje indeholder næsten 1350 ppm magnesium. Min balje er på 360L så jeg har altså omtrent et halvt kg magnesium i baljen. Magnesium er jo giftigt. LD50 for f.eks. rotter ligger på 2,8 g/kg og da en gennemsnitlig brun rotte vejer 250g har jeg altså magnesium nok i min balje til at dræbe næsten 700 rotter. Hvad i al verden kan det så ikke gøre ved mine 10 små fisk?

Et andet alvorligt problem man nok ikke bør negligere er, at der er ilt i vandet. Ilt er er også giftigt. I hvert fald under tryk, og hvis man har en balje med en dybde på 60 cm er der jo 1,06 atm på bunden. Jeg ved mennesker kan tåle et iltpartialtryk på 1,6 atm men tænk så lige på hvor mange kg vi vejer i forhold til f.eks. en lille Pseudochromis fridmani.

:T

TGIF.
God weekend jer alle :-)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

LOL poul :biggrin:
Det kan da være det Lyder som petitesser men et sted skal jeg jo starte For af afgifte mit Eget system.det ville da helt klart hjæple med en salt blanding der ikke slår mine Larver ihjel og det ville også lette lidt på at holde et koralrev hvis det hele da ikke var smurt IND i snot :crybaby:
Rigtig mange mange dyr har kradset af,tror også den har været helt galt med afklimatiseringen dog ikke Til saliniteten eller temperaturen men NOK nærmere Til tungmetallene.
Det var så det jeg er den der er smuttet igen,tibage for at dyrke Mine rigtige interesser,jeg kom bare forbi et smut For at smide lidt benzin på bålet,så de rigtige eksperter kan lave lidt hashing
OG
God Weekend da:)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:LOL poul :biggrin:
Det kan da være det Lyder som petitesser men et sted skal jeg jo starte For af afgifte mit Eget system.det ville da helt klart hjæple med en salt blanding der ikke slår mine Larver ihjel og det ville også lette lidt på at holde et koralrev hvis det hele da ikke var smurt IND i snot :crybaby:
Rigtig mange mange dyr har kradset af,tror også den har været helt galt med afklimatiseringen dog ikke Til saliniteten eller temperaturen men NOK nærmere Til tungmetallene.
Det var så det jeg er den der er smuttet igen,tibage for at dyrke Mine rigtige interesser,jeg kom bare forbi et smut For at smide lidt benzin på bålet,så de rigtige eksperter kan lave lidt hashing
OG
God Weekend da:)
Og du er sikker på, at du med den konklussion, ikke begrænser dig selv i fejlsøgning?
Hvilke analyser har du lavet for at komme frem til det?

Jeg skifter 20% frisk vand ind hver uge. Har, på trods af at mit system må betegnes som småt belastet med lav input af foder, "dendroer" der trives og spredes uden punktfodring.
Når jeg ser på prøver i mikroskop, er der fyldt med pods og larver. Og slet ingen snot..


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af bima »

Er der ikke en der vil ændre overskrift,på denne meget mærkelige tråd?
Den er da kørt helt af sporet!


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af charlie saltvand »

bima skrev:Er der ikke en der vil ændre overskrift,på denne meget mærkelige tråd?
Den er da kørt helt af sporet!
He he.... :clap:

Men spændende er den da :biggrin:

Jeg pøser forøvrigt en ordentlig røvfuld, jod, metaller og andre i for store mængder, GIFTIGT, i baljen, nu må jeg så se hvor længe det holder :sneaky2:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af peder »

Tillader mig at omskrive et berømt Winston Churchill citat: >aldrig har så få' forvirret så mange< ;-)


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PoulD »

bima skrev:Er der ikke en der vil ændre overskrift,på denne meget mærkelige tråd?
Den er da kørt helt af sporet!
Njaeeej det tror jeg faktisk ikke :-)

Hvis jeg ændrer overskriften til f.eks. "Jods betydning i saltvandsakvariet" kommer det jo til at se ud som ikke blot jeg, men også Marco, er betydeligt mere mentalt retarderede end den gennemsnitlige saltvandsakvarist, når man læser de 2 første indlæg.

Jeg kunne jo ændre titlen til f.eks. "Rappakalja" vil du måske mene, men set i lyset af det forum tråden er placeret i samt det første indlæg, vil det jo komme til at se ud som om jeg er urimelig hård mod stakkels Hougaard.

Desuden synes jeg faktisk det først for alvor kører af sporet, hvis vi skal til at tilrette overskrifter så de bliver sigende i forhold til off topic diskussioner.

Men for at komme tilbage til emnet . . . hvad var det nu? Nåh ja, solcreme, ja så ville jeg faktisk ønske det akutte behov var bare en lille smule større end det faktisk er.

:beer:


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af peder »

" Men for at komme tilbage til emnet . . . hvad var det nu? Nåh ja, solcreme, ja så ville jeg faktisk ønske det akutte behov var bare en lille smule større end det faktisk er."

:W :W :biggrin:


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af Twinks »

Hvis dag aktive koraller og fisk skal benytte solcreme, skal nataktive så benytte natcreme?


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

PederP skrev: Og du er sikker på, at du med den konklussion, ikke begrænser dig selv i fejlsøgning?
Hvilke analyser har du lavet for at komme frem til det?

Jeg skifter 20% frisk vand ind hver uge. Har, på trods af at mit system må betegnes som småt belastet med lav input af foder, "dendroer" der trives og spredes uden punktfodring.
Når jeg ser på prøver i mikroskop, er der fyldt med pods og larver. Og slet ingen snot..
Det er helt gyldige forsøg jeg har lavet med dybe sand Bunde aka DSB metoden.
Der er plenty af data derude om metal spor forgiftninger,så find du data der underbygger dine formodninger indtil da hold......
Her skriver ron om de tests vi har lavet
The tests are the same ones that are used to detect high metals concentrations in environmental monitoring.
These tests are used to assess environmental conditions around polluted localities.
They work.
Positive high values are correlated with signficiant environmental degradation.
Such degradation has also been shown with corals under the same conditions.
Aquarists have problems keeping corals alive for extended periods, many other corals die immediately after they are added to tanks.
Every environmental scientist EVERY SINGLE ONE who works with these animals and who considers metals considers these materials as poisons.


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af bima »

Jeg tar mig en lur :confused2: :crazy:


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af peder »

Kan man ikke lave en "knap" der hedder "ønsker ikke at kunne se brugers indlæg" ;-)


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af Mic4700 »

:popcorn:


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PederP »

Ole. Du bliver ved med at citere noget der omhandler høje koncentrationer og forgiftning? Jeg taler om systemer med koncentrationer lavere end NSW, og ikke en balje i forfald som i dit eksempel?? :dizzy:

Der er ingen der påstår der ikke findes dødelig dosis.
Jeg angiber din påstand om at alle baljer er forgiftede.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

Du kan virkelig ikke se skoven for bare træer,ja jeg snakker om kumulativ gift og de steder det kan komme ifra og jeg stiller spørgsmål til om sporstoffer OG koraller fordi det er ikke noget jeg har erfaring med at prøve jeg har Kun prøvet det på små Kryb da jeg ikke har pladsen og pengene til koraller.hos mig kom de fleste tungmetallene nok ifra foderet.



OG mindre End nsw???
Så er vi da ude i det her
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Oktillion" onclick="window.open(this.href);return false;


Besvar

Tilbage til "Forum generelt"