"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie August 2016 (Rasmusk)

Besvar
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Månedens Akvarie August 2016 (Rasmusk)

Indlæg af Marco R »

[center]Månedens Akvarie (Rasmusk)[/center]
[center]August 2016 Af Marco R[/center]

[center]
FTS
FTS
[/center]

[center]Lidt om Rasmus[/center]

Jeg bor i Gilleleje med min kone og 3 unger, og så er jeg selvstændig erhvervsdrivende i fødevarebranchen. Jeg har haft akvarium så længe jeg kan huske, men dette er mit første forsøg på saltvand. Startede med et 10 liters guppyakvarie i stigereolen på børneværelset, og endte, som så mange andre, med et 500 liters Malawi i stuen, som jeg nedlagde forrige år. Det var faktisk et surf på nettet og en tur forbi Saltvandsforum, der fik mig tændt på saltvand. Jeg begyndte langsomt at indkøbe brugt udstyr, og fandt ud af at der kun var én (halv)velegnet placering i hele huset til et saltvandsprojekt. Jeg måtte nappe et hjørne af bryggerset  Der var allerede vand og afløb i gulvet. Til gengæld hænger jeg nu på vasketøjstjansen, da ingen andre gider kante sig forbi baljen og hen til vaskemaskinen.

[center]
FTS
FTS
[/center]

Jeg fik lavet hullet i væggen ud til køkkenet, og gik nu og ventede på en god undskyldning til at sparke projektet i gang. Den kom da en på Forum satte sin tank til salg med de helt rigtige mål.


[center]Displaytanken[/center]

Displaytanken:
560 liters med alulister – det ligner et Akvastabil akvarium, men har målene L100 x D80 x H70 cm. Akvariet står på et stålstel som fulgte med, og så har jeg en træplade imellem stel og tank. Akvariet er skubbet 10 cm frem, så det stikker igennem væggen fra bryggers til køkken, og vi kan på den måde se på fisk og koraller, når vi spiser og laver mad 
Jeg har kun dækglas på de forreste 12 cm, så ikke væggen tager for meget skade af fugten. Der sidder i øvrigt en ventilator i bryggerset, som kører 24/7. Overløbet er placeret midtfor på bagvæggen, og jeg har malet sider og bagvæg sort.


[center]
Drengene inspicerer akvariet
Drengene inspicerer akvariet
[/center]
[center]
Akvariet kommet på sin plads
Akvariet kommet på sin plads
[/center]
[center]
Akvariet fyldt med vand og fuld gang i den grønne algefase
Akvariet fyldt med vand og fuld gang i den grønne algefase
[/center]

Sumpen:
Sumpen er et gammelt udstillingsakvarium fra Planteimporten på 150 liter. L85 x D50 x H35 cm. Jeg har et ferskvandskammer i den ene side på ca. 25 liter. Det rækker til 5-6 dage. To tredjedele af vandet fra DT løber til skummerkammeret som også huser varmelegeme, redox- og pH-prober. Resten af vandet løber i et refugium med sandbund, levende sten og Caulerpa alger. Algerne er belyst om natten af en plante-lampe, og deres primære funktion er nærringseksport. Jeg høster et par gode håndfulde ca. en gang om måneden. Én gang har jeg prøvet, at de groede for tæt og blev hvide. Jeg opdagede det ved hvidligt vand sammen med et heftigt pH-drop. Vandet fra både refugium og skummerkammer (via bobbelfælde) løber til returkammeret.


[center]
Sumpen
Sumpen
[/center]
[center]
Refugium
Refugium
[/center]

Dekoration:
Stensætningen er bygget op med Aquaroche-søjler og levende og døde sten. Nogle steder sat sammen med pu-skum. Her begik jeg, hvad nok er en klassisk begynderfejl, nemlig at lave stensætningen for høj mange steder. Så er der jo ikke plads til korallerne. Jeg har lidt efter lidt taget sten væk igen. Bagerst står en af søjlerne på et stykke mælkekasse, som ikke kan ses, men som giver god mulighed for vandgennemstrømning og hule til diverse dyr. Fra start af havde jeg mit returvand til at komme ned i midten af akvariet i et strålerør på bagsiden af en søjle, der gik helt til vandoverfladen. Det har jeg siden droppet til fordel for et mere simpelt setup med udmunding tæt under overfladen. Jeg forsøger så vidt muligt at gemme teknikken afvejen med stenene, men når man også gerne vil have et optimalt flow, må der indgås kompromiser. En Gyre-pumpe er ikke helt nem at gemme af vejen.


[center]
Stenopsætning
Stenopsætning
[/center]

[center]Teknik[/center]

Styring:
Hele tanken styres af en AquaTronica computer med strømskinne og diverse følere. Computeren kan måle temperaturen og den måling bruges som sikkerhed ift. at slukke og tænde for varmelegemet. Herudover styres primært kalkreaktoren med computeren.

Osmoseanlæg:
Selvom hanevandet i Gilleleje er relativt rent (ca. 200 ppm kan jeg måle på indgangen til osmoseanlægget), renser jeg stadig vand til påfyldning og vandskift med et osmoseanlæg, som er et Aquatronica Osmopure 75 GPD. Jeg har skiftet membranen 1 gang og de billigere filtrer samt harpiks efter behov.

Ozon:
Jeg har faktisk en ozoniator liggende, der fulgte med noget andet udstyr, som jeg købte brugt, og min computer måler redox, så det ville ikke være så svært at sætte op. Men hvis man læser lidt om emnet, står det klart, at man her skal træde varsomt. Min redox ligger forholdsvist lavt, ca. 220, men på den anden side synes jeg ikke, at jeg har uklart vand - why fix something that ain't broken.

Osmolator:
En Tunze osmolator sørger for påfyldning af RO-vand fra et kammer i sumpen. Jeg har brændt et par pumper af fordi, at jeg glemte at brygge vand. Det hjælper et par vandniveaufølere mig nu med at huske. De er sluttet til Aquatronica-computeren, og giver lyd, hvis vandstanden bliver for lav.

Lys:
Der fulgte en Maxspect Razor 420 160W lampe med akvariet, og jeg har skiftet linserne til 120 grader. Herudover har jeg monteret et T5 rør og en LED-stang på hver side af lampen. Jeg overvejer en spot på et par af korallerne, det er svært at dække et overfladeareal på 0,8 m2 med én maxspect og et par rør.

Skummer:
En brugt Royal Exclusive 250 som har kørt uden problemer. Lige nu har jeg udgangen fra min kalkreaktor i låget på skummerkoppen. Men her kunne jeg godt tænke mig en Vertex Vectra Engine ”dejskraber”. Ikke fordi jeg synes, det er besværligt at rense koppen, da jeg nok gør det hver 2.-3. uge, men mere fordi jeg oplever, at ydelsen daler så snart, der sidder en vis mængde snask på indersiden af koppen. Man kan jo altid koble mere gear på. Skummeren får luft udefra via en gummislange på ca. 5 meter. Det hjalp gevaldigt på en ret lav pH i starten. Det hænder at en flue eller en bi får forvildet sig igennem slangen, men så kan man høre det med det samme på skummeren, der så larmer ret meget. Jeg har prøvet at sætte lidt grov filtersvamp ved indsugningen af luftslangen, men det giver samme tilstopningsproblem.

Returpumpe:
Indtil for nylig en Red Dragon 4,5 m3. En dag kom jeg hjem fra arbejde, og kunne hurtigt se og høre, at alt ikke var som det skulle være. Returpumpen hakkede og leverede kun en brøkdel af, hvad den plejede. Jeg skilte den ad, men kunne ikke finde årsagen. Løsningen blev en Skimz 10.000 l/t, som kan indstilles i ydelse. Samtidig fik jeg "moderniseret" rørføringen med lidt silikoneslange. Jeg må dog indrømme, at mit setup ikke er det mest lydløse, jeg har hørt, og det skyldes nok især, at jeg ikke har pakket det ind i andet end persienner på to sider. Men da tanken står i bryggerset, generer det mig ikke så meget, og det tjener to vigtige formål; nem adgang til vandet og mindre behov for køling om sommeren. På de varmeste dage kommer jeg op på 28 grader, så det er til at leve med.

Fosfatreaktor:
Jeg har en reaktor, som har været koblet på et par gange med Rowa, da jeg kæmpede med høj fosfat. Nu synes der imidlertid at være en bedre balance imellem nitrat og fosfat, så den er afkoblet så længe.

Cirkulation/ pumper:
Cirulationen klares af en Maxspect Gyre FX150 som pulserer med 70% styrke, vandret øverst på den ene side. På bagvæggen for neden sidder en Tunze 6025 i hver side og blæser skråt frem mod forruden. Så sidder der en til Tunze 6025 og blæser ind bag ved den bagerste stensætning, som står på et mælkekassestativ 

Varmelegeme:
Eheim 300W i sumpen som styres både af egen styring og af computeren.

Kalkreaktor:
En JJ reaktor med en lille Eheim-pumpe bliver fodret fra returen via et t-stykke. I reaktoren sidder en pH-probe, som fortæller computeren, hvornår den skal give strøm til en magnetventil, der så åbner og lukker for CO2-tilførslen (6 kg) til reaktoren. Et ret klassisk setup som jeg alligevel gerne vil have ændret til i stedet at måle på udgangsvandet, da jeg så vil kunne tage højde for, hvor meget medie der er tilbage i reaktoren, men det har jeg til gode. Udløbet fra reaktoren går i skummeren via en nåleventil med et forfilter a’la Gnizten's  Jeg lukker 80 ml ud i minuttet, og jeg holder en pH værdi i reaktoren på lige under 7,00.

Doseringsmaskine:
Et Aquatronica-modul med tre kanaler som styres af computeren. Jeg tilsætter på denne måde SangoKai sporstoffer og bakterie-mad.

UV-filter:
Jeg brugte det kort, da min Paletkirurg fik hvide pletter, men måtte konstatere, at det mere handlede om at give den nok mad – den er sulten!

Foderautomat:
Rondomatic 400 foderautomat.


[center]
Nåleventil og forfilter
Nåleventil og forfilter
[/center]
[center]
Luftindsugning udefra til skummeren
Luftindsugning udefra til skummeren
[/center]
[center]
Testsæt, doseringsmaskine, tilsætninger og foderautomat
Testsæt, doseringsmaskine, tilsætninger og foderautomat
[/center]
[center]
Maxspect Razor 420 160W monteret med et T5 rør og en LED-stang på hver side af lampen
Maxspect Razor 420 160W monteret med et T5 rør og en LED-stang på hver side af lampen
[/center]
[center]
AquaTronica computer og Aquatronica Osmopure 75 GPD
AquaTronica computer og Aquatronica Osmopure 75 GPD
[/center]
[center]
JJ kalkreaktor og CO2-flaske
JJ kalkreaktor og CO2-flaske
[/center]
[center]
Royal Exclusive 250
Royal Exclusive 250
[/center]
[center]
Teknikrummet
Teknikrummet
[/center]
[center]
Lukket ind til teknikrummet
Lukket ind til teknikrummet
[/center]

[center]Vandværdier[/center]

Ved seneste måling:
- pH: 8,3-8,5 ppm
- KH: 8 ppm (Salifert)
- Ca: 405 ppm (Salifert) (er ved at blvie hævet)
- Mg: 1270 ppm (Salifert) (er ved at blvie hævet)
- NO3: 5 ppm (Salifert)
- PO4: 0,05 ppm (Gilbert)
- Salinitet: 1.026 (refraktometer)
- Temperatur: 26,5 ºC
- Redox: 225

Computeren måler temperatur, pH og Redox. Jeg tester nok for sjældent, men prøver i stedet at holde øje med dyrene. Jeg synes, at det første år var svært, og havde problemer med næsten alle vandværdierne, et par stykker ad gangen. Nogen ting kan bare ikke løses med et snuptag, men tager tid. Det er meget nemmere at bekæmpe ét problem ad gangen, men i starten er det sjældent sådan, at det kører. Det gjorde det i hvert fald ikke for mig. Langsomt bliver systemet mere robust, og man kan nøjes med mindre justeringer (eller også er det omvendt ).


[center]Vedligeholdelse[/center]

Forruderens ca. en gang om ugen, skummerkop og Caulerpa-høst ca. 1 gang pr. måned.

Tilførsel (automatisk):
Ovennævnte sporstoffer.

Tilførsel (manuelt):
Jeg tilsætter manuelt jod og brom. Det var faktisk først, da jeg begyndte at tilsætte jod, at de fleste problemer forsvandt, og jeg kunne få koraller til at overleve. Næsten 1 år efter opstart. Om det har været den afgørende faktor, er jo svært at sige, men jeg er noget tilbageholdende med at stoppe doseringen igen. Jeg burde nok få lavet en Triton-måling ved lejlighed.

Vandskifte + rengøring:
Lidt for uregelmæssigt, ca. 15% hver 2. måned.

[center]Foder[/center]

Jeg bruger flagefoder og pellets to gange dagligt, af mærket Vitalis, med foderautomat og et par frost terninger 1-2 gange om ugen.


[center]Koraller[/center]

Jeg er ikke helt stiv i navnene og inddelingerne, men har prøvet så godt jeg kunne:

SPS:
- Montipora capricornis (rød og grøn) (som er blevet temmelig bleg her til sommer)
- Montipora (blå grenet og orange grenet)
- Pavona
- Pocillopora
- Acropora
(grøn og blå)
- Hystrix Seriatopora (lyserød)
- Stylopora
- Diploastrea heliopora
- Acropora
(Bali slimer)

LPS:

- Caulustra
- Acanthastrea
- Favia
- Catalaphylia
- Euphylia
(2 typer hjem for de to klovne)
- Lobophyllia
- Duncanopsammia
- Cycloseris
- Echinopora
- Blastomoussa
- Galaxea
- Australomussa


Blødkoraller:
- Discosoma
- Rhodactis
- Lobophytum
- Sinularia
- Sarcophyton
- Clavularia viridis



[center]
18
18
[/center]
[center]
19
19
[/center]
[center]
20
20
[/center]
[center]
21
21
[/center]
[center]
22
22
[/center]
[center]
23
23
[/center]
[center]
24
24
[/center]
[center]
25
25
[/center]
[center]
26
26
[/center]
[center]
27
27
[/center]
[center]
28
28
[/center]
[center]
29
29
[/center]
[center]
30
30
[/center]
[center]
31
31
[/center]
[center]
32
32
[/center]
[center]
33
33
[/center]
[center]
34
34
[/center]
[center]
35
35
[/center]
[center]
36
36
[/center]
[center]
37
37
[/center]
[center]
38
38
[/center]
[center]
39
39
[/center]
[center]
40
40
[/center]
[center]
41
41
[/center]
[center]
42
42
[/center]
[center]
43
43
[/center]
[center]
44
44
[/center]
[center]
45
45
[/center]
[center]
46
46
[/center]
[center]
47
47
[/center]
[center]
48
48
[/center]
[center]
49
49
[/center]
[center]
50
50
[/center]

[center]Fisk og invertebrater[/center]

Fisk i DT:
- 1 stk. Paracanthurus hepatus (Paletkirurgfisk)
- 1 stk. Zebrasoma Flavescens (Gul kirurg)
- 1 stk. Centropyge bispinosus (Topigget dværgkejserfisk)
- 1 stk. Pseudocheilinus hexataenia (Seksstribet gylte)
- 1 stk. Oxycirrhites typus (Langnæset falkefisk)
- 3 stk. Pseudanthias squamipinnis (Juvel-fanebars)
- 2 stk. Amphiprion ocellaris (Almindelig klovnfisk) (et par)
- 2 stk. Chromis viridis (Blågrøn jomfrufisk)
- 4 stk. Pterapogon kauderni (Baggai-kardinalfisk) (har skuffe en gang imellem, men har endnu ikke fattet, at de skal spytte ungerne ud hos søpindsvinet)

Invertebrater i DT:
- 2 stk. Lysmata amboinensis (Dannebrogsreje)
- 1 stk. Mespilia globulus (Tuxedo søpindsvin - Blå)
- 1 stk. Diadema setosum (Langpigget søpindsvin)
- 1 stk. Linckia søstjerne (rød)
- 1 stk. Astropecten polycanthus (Sandsøstjerne)
- 2 stk. Slangesøstjerner (brungrønne)
- 1 stk. Anemone (lilla)
- 2 stk. Rørorm
- 1 stk. Eremitkrebs (Rødbenet)
- Div. snegle


[center]
Linckia søstjerne
Linckia søstjerne
[/center]
[center]
Anemone (lilla) (makro)
Anemone (lilla) (makro)
[/center]
[center]
Pterapogon kauderni og Zebrasoma Flavescens
Pterapogon kauderni og Zebrasoma Flavescens
[/center]
[center]
Rørorm
Rørorm
[/center]
[center]
Oxycirrhites typus
Oxycirrhites typus
[/center]
[center]
Eremitkrebs (Rødbenet)
Eremitkrebs (Rødbenet)
[/center]
[center]
Diadema setosum
Diadema setosum
[/center]
[center]
Anemone (lilla)
Anemone (lilla)
[/center]
[center]
Amphiprion ocellaris kigger ud fra sit hjem
Amphiprion ocellaris kigger ud fra sit hjem
[/center]
[center]
Anemone (lilla)
Anemone (lilla)
[/center]
[center]
Rørorm
Rørorm
[/center]

[center]Problemstillinger og udfordringer[/center]

At få den optimale farve på så mange forskellige koraller i en tank er ikke nemt. Jeg flytter rundt på dem, til jeg synes, at de ser ud til at trives bedst muligt. Men f.eks. har min Duncan ikke været foldet helt ud i mere end et år! Den dør ikke, men den vokser heller ikke. Samtidig har akvariets mål sine begrænsninger. Jeg har en idé om at et shallow reef er nemmere at håndtere, om ikke andet så fordi man kan nå ned alle steder, og på den måde kan man gå og glæde sig over alle de ting, som man vil gøre anderledes næste gang  Mit umiddelbare næste projekt håber jeg bliver en ny sump – gerne med et lidt større ferskvandskammer.

[center]
FTS
FTS
[/center]

[center]Afslutning[/center]

Tusind tak til Marco fordi han synes, at det var min tur til at dele billeder og beskrivelser med jer alle sammen, og tusind tak til alle jer andre for at dette lidt nørdede paradis altid er et besøg værd! Selvom jeg ikke er en af de mest aktive her på forum, så har jeg al min viden om saltverdenen herfra og har fået uvurderlig meget hjælp og vejledning igennem dette projekt.

Keep Reefing!

Rasmus


[center]
FTS
FTS
[/center]


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Månedens Akvarie August 2016

Indlæg af Marco R »

[center]Spørg endelig løs, hvis I har spørgsmål, ellers nyd Rasmus' meget smukke og harmoniske akvarie - god læselyst :happy:[/center]


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Månedens Akvarie August 2016

Indlæg af Allan M »

Tillykke Rasmus. Flot og jeg har jo set set live, hvor det er endnu flottere.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie August 2016

Indlæg af PoulD »

Tillykke med udnævnelsen. Flot balje der.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie August 2016

Indlæg af crazy seahorse »

Tillykke med udnævnelsen til månedens akvarie.
Gode billeder og et flot set up. Meget fint akvarie.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Månedens Akvarie August 2016

Indlæg af Nicki Henriksen »

Tillykke med det flotte akvarie :GO

Ser rigtig godt ud :)

Mvh Nicki


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Månedens Akvarie August 2016

Indlæg af bima »

Tillykke Rasmus
Du har et rigtigt flot,og sundt akvarie ser det ud til.
Det kan du roligt være stolt af


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie August 2016

Indlæg af Mic4700 »

Flot Balje :y Stort tillykke med Titlen.


Brugeravatar
Rasmusk
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 23. jan 2009 22:43
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Månedens Akvarie August 2016

Indlæg af Rasmusk »

Tak for det alle sammen :beer:

Og tak til Marco for det store arbejde han gør hver gang!


Mine 560 l saltvand i Gilleleje: viewtopic.php?f=94&t=70668
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Månedens Akvarie August 2016

Indlæg af Damsted »

Flot akvarie. Nu skriver du du gerne vil have større ferskvandskølet, men du har ikke overvejet at sætte dit osmoseanlæg til automatisk opfyldning :)?


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Rasmusk
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 23. jan 2009 22:43
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Månedens Akvarie August 2016

Indlæg af Rasmusk »

Damsted skrev:Flot akvarie. Nu skriver du du gerne vil have større ferskvandskølet, men du har ikke overvejet at sætte dit osmoseanlæg til automatisk opfyldning :)?
Det ender det jo nok med :y


Mine 560 l saltvand i Gilleleje: viewtopic.php?f=94&t=70668
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie August 2016

Indlæg af MoG »

Tillykke med udnævnelsen!
Rigtig fint akvarie! :y


Morten
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"