"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie April 2016 (MarkBruhn)

Besvar
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Månedens Akvarie April 2016 (MarkBruhn)

Indlæg af Marco R »

[center]Månedens Akvarie (MarkBruhn)[/center]
[center]April 2016 Af Marco R[/center]

[center]
FTS
FTS
[/center]

[center]Lidt om Mark[/center]

Jeg er meget stolt over at være udnævnt til "Månedens Akvarie". Det er jo en kæmpe ros at få æren af at fremvise ens arbejde på denne måde til så mange her i Danmark. Mange tak for det.
Til daglig arbejder jeg som formand for et stort asfalthold, som laver en masse spændende projekter rundt om i Syddanmark. Jeg har været formand i 5 år, og er meget glad for mit arbejde. Jeg bor alene i mit hus, i en lille bondeby som hedder Bevtoft ude på landet i det sønderjyske. Her er meget fredeligt og højt til himlen. Jeg er næsten færdig med at nyrenovere det hele her, og synes det er dejligt at sætte sit eget præg på huset. Jeg har 2 tvillingedrenge på 7 år, som er her hos mig næsten hver weekend, og vi bruger meget tid sammen på saltvandshobbyen. Ellers bruger jeg tid med kæresten, så der er altid nok at se til. 

[center]
Set fra sideruden
Set fra sideruden
[/center]

Jeg har altid interesseret mig for biologi, kemi og naturen. Så da jeg for nogle år siden fik øjnene op for det at holde koraller, der blev jeg helt solgt. Jeg elsker udfordringer, og det at kunne holde de sarte koraller, synes jeg, er meget tiltalende. Jeg startede op med et lille 250 liters Eheim akvarium. Men da det jo selvfølgelig har sine begrænsninger ift. størrelsen. Besluttede jeg mig for at tænke stort. Jeg fandt hurtigt ud af, at det godt kunne betale sig at investere i kvalitetsudstyr, da man jo som oftest får, hvad man betaler for. Så jeg gik i et par måneder, og planlagde mit byggeri af denne balje. Jeg ville gerne gennemtænke det så godt som overhovedet muligt, så det bare kom til at spille. Mit mål var fra starten af et 99% SPS-system.


[center]Displaytanken[/center]

Displaytanken:
Jeg fik mit display lavet så stort som overhovedet muligt hos Claus fra Tropeakvarier. Den mand har virkelig styr på det at lave akvarier. Størrelsen var begrænset af muligheden for at få det ind i huset. Hvis det havde været meget større, så skulle det have været limet på stedet, da det skulle stå som en rumdeler imellem køkkenalrum og stue. Selve akvariet måler L200 x D80 x H70 cm = 1120 liter. Totalt fra gulv til loft. Det er fremstillet i Weiss-glas på de to langsider samt på ende siden ude i rummet. Overløbet er lavet midt på den korte ende ind mod muren. Fik også lavet en stor lampekasse, i hvid foamalux, med skydelåger, som passer til stilen i resten af huset. Jeg fik åbnet op ned til betongulvet og bygget soklen af betonblokke, så jeg var sikker på det kunne klare den enorme vægt. Derefter blev soklen beklædt med klippeagtige sten for at gøre den pæn at se på.


[center]
Venstre side
Venstre side
[/center]
[center]
Nærbillede af venstre side
Nærbillede af venstre side
[/center]
[center]
Set fra sideruden
Set fra sideruden
[/center]
[center]
Nærbillede af højre side
Nærbillede af højre side
[/center]
[center]
Højre side
Højre side
[/center]

Sumpen:
Sumpen har jeg stående oppe på et hjemmelavet bord, som ca. er 65 cm højt. Bordet er beklædt med hvide højglanslåger, så det er pænt og stilrent i mit teknikrum. Sumpen måler L150 x D45 x H45 cm, og er forbundet til displaytanken i stuen via rør og slanger gennem væggen. Det at have sumpen oppe i højden er simpelthen så dejligt ift. rengøring osv. Alt bliver bare nemmere, når det er i god arbejdshøjde. Sumpen er opdelt i 3 rum. Det første hvor nedløbet er, måler ca. 60 x 45 cm, og huser en DSB og fragmentområde. Det oplyses af en GHL Mitras HV, så jeg har gode forhold og masser af lys til mine SPS-fragmenter. Dernæst kommer en boblefælde, som er lavet, så jeg kan sætte et stykke filter deri, hvis jeg har brug for at fjerne svæv fra vandet. Efter boblefælden kommer skummerrummet, hvor der også er 2 stk. 300 W Eheim varmelegemer. Returkammeret måler 20 x 45 cm og huser selvfølgelig returpumpen, og så har jeg min Deltec reactor stående der også.


[center]
Sumpen
Sumpen
[/center]
[center]
Nærbillede af sumpen
Nærbillede af sumpen
[/center]

Dekoration:
Jeg har valgt en meget luftig dekoration med 3 søjler fra Atoll og lidt andet hjemmelavet søjle-halløj. De Atoll-søjler er super fede, synes jeg, og så er der masser af muligheder til at sætte de forskellige stenkoraller rundt omkring. Jeg købte i samme omgang nogle kg døde LS, så jeg kunne lave en søjle mere og et enkelt platau også. Selve bagvæggen af baljen, ind mod muren med overløbet, har jeg også dekoreret. Tog nogle plexiglasplader, og skar dem til. Knuste nogle LS, og limede det med PU-skum. Det har fungeret rigtig godt, synes jeg, og det er i dag ved at være godt indgroet i forskellige plade-koraller.  Jeg har ca. 1 cm koralgrus som bundlag, men det er for tiden ikke så ligeligt fordelt. Det er pga. jeg gerne vil begrænse antallet af cirkulationspumper. Derfor kører de nuværende rimelig hårdt på, da mine koraller godt kan lide dette. Så sandet bliver skubbet lidt rundt.


[center]
Placering af Atoll-søjler inden sand kommes i
Placering af Atoll-søjler inden sand kommes i
[/center]
[center]
Dekoration af bagvægsplader
Dekoration af bagvægsplader
[/center]
[center]
Den færdige indretning set fra venstre side
Den færdige indretning set fra venstre side
[/center]
[center]
Den færdige indretning set fra sideruden
Den færdige indretning set fra sideruden
[/center]
[center]
Den færdige indretning set fra højre side
Den færdige indretning set fra højre side
[/center]
[center]
Det færdige resultat af dekorationen af akvariet og bordet
Det færdige resultat af dekorationen af akvariet og bordet
[/center]

[center]Teknik[/center]

Ja jeg kommer jo nok ikke udenom, at jeg er en udpræget tekniknørd og synes, det er noget sjovt legetøj sådan noget. 

Styring:
Det meste styres af min GHL Profilux computer, som jeg programmerer trådløst fra min bærbare computer. Denne er med div. prober, sensorer osv., så jeg har et godt overblik over, hvad der sker på systemet. Jeg er virkelig glad for denne styring, som gør det nemt og overskueligt at have med at gøre.

Osmoseanlæg:
Har det næststørste anlæg fra rent-postevand, på 300 GPD, med boosterpumpe og harpiks filter.

Osmolator:
Tunze 5017.

Lys:
- Displaytank: Jeg har den helt store Hybridlampe fra ATI med 4x75 W LED og 8x80 W T5. Skifter 4 af rørene hver 6 mdr., så alle rør er skiftet på års basis. Dette er for at jeg ikke skal dimme T5-rørene ned eller hæve lampen ved skift af rørene. Der er rimelig meget power i de rør, og derfor kan nye rør let brænde korallerne.
- Fragmenttank/DSB: Der har jeg ren LED fra GHL Mitras. Udmærket lampe.

Skummer:
Af skummer har jeg en Bubble King Supermarin 250 + RD3 Speedy. Den justerbare pumpe gør, at jeg kan justere den fra 2-99%, og det er en dejlig ting til at finjustere næringen i systemet kontra belastning fra foder og fisk. Den er jeg rigtig glad for.

Returpumpe:
Er en Jebao DC 6000 l/t. Den er jeg rigtig glad for, og den kan også justeres i ydeevne.

Fosfatreaktor:
Har en reaktor koblet på bypass fra returen, og kører konstant med 150g Rowaphos som skiftes en gang om måneden.

Cirkulation/ pumper:
- Displaytanken: Jeg kører i øjeblikket med den store model af Maxspect Gyre, som er FX150. Denne er monteret lodret ved siden af overløbet og kører på 70%. Ud over denne har jeg 2 stk. Tunze 6095, som kører skiftevis på 60-80%, og de bliver styret af min Tunze Multicontroller 7095. Jeg er stadig ikke helt tilfreds med flowet, da jeg har lidt udfordringer grundet den fine vækst på korallerne. Overvejer kraftigt at skifte over til 2 x Vortech MP60wQD, men nu må vi se ;-)
- Fragmenttank/DSB: Har også en lille cirkulationspumpe i min DSB/fragmenttank for at skabe lidt mere røre der også.

Varmelegeme:
2 stk. 300 W varmelegeme fra Eheim, som styres via min Profilux-computer.

Kalkreaktor:
Jeg kører med topmodellen fra Grotech HCR200 som bare er super nem at arbejde med. Jeg er lidt ny indenfor kalkreaktor-verdenen, men er virkelig glad for at være gået fra balling til kalkreaktor. Synes jeg kan se en lille forbedring af farverne på korallerne. Uanset om det er placeboeffekt eller ej, så er jeg i hvert fald overbevist om, at det er måden at køre et større SPS-system på. Især fordi jeg til sidst tilsatte over 1 liter dagligt af de 2 balling-væsker, og det var et større projekt til sidst at blande de mængder.

Doseringsmaskine:
GHL 4 kanals doseringsmaskine. Denne er ikke i brug i øjeblikket, men har den lige ved hånden, hvis der skulle blive brug for det.

UV-filter:
Af UV har jeg koblet 2 stk. Deltec 39 W UV-filter på en bypass fra returen. De bliver kun tændt, hvis jeg føler behov for det. Evt. ved nyankomne fisk.


[center]
Styringen af akvariet og kalkreaktor
Styringen af akvariet og kalkreaktor
[/center]
[center]
ATI Hybridlampe
ATI Hybridlampe
[/center]
[center]
Bubble King Supermarin 250 + RD3 Speedy
Bubble King Supermarin 250 + RD3 Speedy
[/center]
[center]
Teknikrummet
Teknikrummet
[/center]

[center]Vandværdier[/center]

Jeg benytter mig af at få testet mit vand hos Triton en gang om året. Men vil se, om jeg ikke kan få taget mig sammen til at få sendt en prøve af sted hvert halve år. Det er en fin sikkerhed at kunne få overblik over alle macro-elementerne i vandet, som jeg jo på ingen måde kan teste selv. 

Mine vandværdier er meget stabile, og de ser således ud:
- pH: 8,6 ppm
- KH: 8-9 ppm (Salifert)
- Ca: 420-430 ppm (Salifert)
- Mg: 1350-1400 ppm (Salifert)
- NO3: 5 ppm (Salifert)
- PO4: 0,034 ppm (fra en Triton måling. Det er ikke noget, som jeg går så meget op i at teste for. Men har et Gilbers testsæt ligende)
- Salinitet: 1.026 (refraktometer)
- Temperatur: 26 ºC


[center]Vedligeholdelse[/center]

Tilførsel (automatisk):
- Grotech HCR200. Der er et udløb på 90 ml/min, og pH i reaktoren er 6,1 ppm. I alt 130 l i døgnet
- Medie: Arm grov

Tilførsel (manuelt):
Intet.

Vandskifte + rengøring:
Jeg synes faktisk ikke, der er meget mere vedligeholdelse af den her store balje ift. mit gamle 250 liters. Jeg renser ruderne 2 gange om ugen. Cirkulationspumperne bliver renset ca. hver anden måned. Skummer- og returpumpe renses en gang halvårligt. Ved godt, de sikkert bør renses oftere, og har da også tænkt mig at sætte det op til 3 gange årligt for de sidstnævnte pumper. Før skiftede jeg ca. 60 liter vand hver anden uge. Men her på det sidste skifter jeg 10 liter 3 gange ugentligt. Jeg bruger Red Sea Pro Coral salt, og synes det fungere rigtig godt med dette salt. Min DSB tager alt det detrius som før samles i nedløbsrummet i sumpen. Der er faktisk ikke andet rengøring i sumpen end at rense forruden engang imellem, så det ser pænt ud og selvfølgelig tømme skummer-koppen.

[center]Foder[/center]

Jeg fodrer pt med 3-4 blandede frostterninger + lidt flagefoder fra Omega Sea One og Ocean Nutrition dagligt. Jeg kommer ikke andet i vandet end foder, og så selvfølgelig det som min kalkreaktor tilsætter for at holde værdierne stabile. Yderst simpelt og nemt at gå til  Til fiskene bruger jeg en salig blanding af flagefoder fra:


[center]Koraller[/center]

SPS:
Da det som tidligere nævnt er et 99% rent SPS-dominerende system. Er det ganske nemt at nævne navnene på ikke SPS-koraller. Jeg har uoverskuelig mange forskellige SPS-koraller, da det er min store passion. Især Acropora tiltaler mig rigtig meget. Jeg er samler og har ikke travlt med bare at fylde i. Jeg har stadig plads til mange flere, og den plads skal bruges, når de rigtige arter byder sig. Mit akvarium er en del af husets inventar, og synes det er skønt at have pladsen til at kunne udvide samlingen løbene i forhåbentlig mange år endnu 

LPS:

- Duncanopsammia axifuga
- Caulastra
- Fungia (grøn og grøn/lilla)
- Dragon Eye

Blødkoraller:
- Jeg har en enkelt Zoanthus-koloni.


[center]
20
20
[/center]
[center]
21
21
[/center]
[center]
22
22
[/center]
[center]
23
23
[/center]
[center]
24
24
[/center]
[center]
25
25
[/center]
[center]
26
26
[/center]
[center]
27
27
[/center]
[center]
28
28
[/center]
[center]
29
29
[/center]
[center]
30
30
[/center]
[center]
31
31
[/center]
[center]
32
32
[/center]
[center]
33
33
[/center]
[center]
34
34
[/center]
[center]
35
35
[/center]
[center]
36
36
[/center]

[center]Fisk og invertebrater[/center]

Vil starte med at nævne, at jeg ikke går særlig meget op i fisk. Jeg har dem kun som nyttedyr, fordi de er pæne at se på og skaber liv, og så er de med til at give mine elskede SPS-koraller deres næring. 

Fisk i DT:
- 1 stk. Zebrasoma Flavescens (Gul kirurg)
- 2 stk. Paracanthurus hepatus (Paletkirurgfisk) (Den ene er en Yellow belly)
- 2 stk. Chelmon rostratus (Almindelig pincetfisk)
- 4 stk. Sphaeramia nematoptera (Pyjamas-kardinalfisk)
- 1 stk. Siganus magnificus (Pragtkaninfisk)
- 6 stk. Chromis viridis (Blågrøn jomfrufisk)
- 3 stk. Pseudanthias squamipinnis (Juvel-fanebars)
- 3 stk. Pseudanthias dispar (Dispar-fanebars)
- 1 stk. Synchiropus picturatus (LSD Mandarinfisk)
- 1 stk. Chaetodermis penicilligerus (Filfisk)
- 1 stk. Halichoeres leucoxanthus (Indisk kanariegylte)
- 1 stk. Pseudocheilinus hexataenia (Seksstribet gylte)
- 1 stk. Scarus quoyi (Papegøjefisk)
- 2 stk. Amphiprion ocellaris (Almindelig klovnfisk) (et par)
- 1 stk. Pterapogon kauderni (Baggai-kardinalfisk) (men har planer om en mere)

Invertebrater i DT:
2 stk. Lysmata amboinensis (Dannebrogsreje)
X antal blandet snegle (forskellige)


[center]
Chelmon rostratus
Chelmon rostratus
[/center]
[center]
Halichoeres leucoxanthus, Pseudanthias dispar, Chromis viridis, Pseudanthias squamipinnis, Sphaeramia nematoptera og Siganus magnificus
Halichoeres leucoxanthus, Pseudanthias dispar, Chromis viridis, Pseudanthias squamipinnis, Sphaeramia nematoptera og Siganus magnificus
[/center]
[center]
Chromis viridis, Pseudanthias squamipinnis og Sphaeramia nematoptera
Chromis viridis, Pseudanthias squamipinnis og Sphaeramia nematoptera
[/center]
[center]
Sphaeramia nematoptera
Sphaeramia nematoptera
[/center]
[center]
Halichoeres leucoxanthus, Scarus quoyi, Chromis viridis, Chelmon rostratus, Pseudanthias squamipinnis, Sphaeramia nematoptera, Siganus magnificus og Paracanthurus hepatus
Halichoeres leucoxanthus, Scarus quoyi, Chromis viridis, Chelmon rostratus, Pseudanthias squamipinnis, Sphaeramia nematoptera, Siganus magnificus og Paracanthurus hepatus
[/center]
[center]
Siganus magnificus, Pterapogon kauderni, Chromis viridis, Sphaeramia nematoptera, Pseudanthias dispar, Chelmon rostratus, Zebrasoma Flavescens, Halichoeres leucoxanthus, Pseudanthias squamipinnis og Paracanthurus hepatus
Siganus magnificus, Pterapogon kauderni, Chromis viridis, Sphaeramia nematoptera, Pseudanthias dispar, Chelmon rostratus, Zebrasoma Flavescens, Halichoeres leucoxanthus, Pseudanthias squamipinnis og Paracanthurus hepatus
[/center]
[center]
Sphaeramia nematoptera og Scarus quoyi
Sphaeramia nematoptera og Scarus quoyi
[/center]
[center]
Pseudanthias dispar, Chromis viridis, Pseudanthias squamipinnis, Sphaeramia nematoptera, Siganus magnificus, Halichoeres leucoxanthus, Paracanthurus hepatus, Pterapogon kauderni og Scarus quoyi
Pseudanthias dispar, Chromis viridis, Pseudanthias squamipinnis, Sphaeramia nematoptera, Siganus magnificus, Halichoeres leucoxanthus, Paracanthurus hepatus, Pterapogon kauderni og Scarus quoyi
[/center]
[center]
Paracanthurus hepatus
Paracanthurus hepatus
[/center]
[center]
Paracanthurus hepatus, Pseudanthias dispar, Chromis viridis, Scarus quoyi, Chelmon rostratus, Pseudanthias squamipinnis og Paracanthurus hepatus
Paracanthurus hepatus, Pseudanthias dispar, Chromis viridis, Scarus quoyi, Chelmon rostratus, Pseudanthias squamipinnis og Paracanthurus hepatus
[/center]
[center]
Chromis viridis, Pseudanthias squamipinnis, Pseudanthias dispar og Paracanthurus hepatus
Chromis viridis, Pseudanthias squamipinnis, Pseudanthias dispar og Paracanthurus hepatus
[/center]

[center]Problemstillinger og udfordringer[/center]

Jeg synes efterhånden, jeg har prøvet en del. Har haft et katastrofalt angreb af parasitter på mine fisk under opstarten. Har haft bobblealger, som min Foxface fik udryddet totalt. En epidemi af glasroser, som brændte mine SPS-koraller voldsomt. Men heldigvis har mine Pincetfisk taget sig af dette. Pt har jeg bøvl med de små søstjerner, som er blevet alt for mange. Er på jagt efter et par Harlekin-rejer, som nok skal få bugt med dem. Men det største knæk jeg har haft på systemet, var et dyk i temperatur over en længere periode. Kunne ikke forstå, hvorfor det hele begyndte at gå skævt. Jeg fik da lokaliseret problemet, og det viste sig, at min temperaturmåler ikke sad ordentligt i stikket bag i computeren, så den viste en forkert måling. Har i dag fået flere temperaturmålere på for at kunne dobbelttjekke.

[center]
Pseudanthias dispar, Halichoeres leucoxanthus, Paracanthurus hepatus, Sphaeramia nematoptera og Pseudanthias squamipinnis
Pseudanthias dispar, Halichoeres leucoxanthus, Paracanthurus hepatus, Sphaeramia nematoptera og Pseudanthias squamipinnis
[/center]

Har også en flydemåler til at måle saltindhold, som jeg bruger jævnligt for at krydstjekke mit refraktometer. Har i denne hobby lært, at det er en god ting at dobbelttjekke og krydstjekke, så man formindsker risikoen for katastrofer. Det er ca. 3 mdr. siden, jeg fik styr på temperaturen igen, og nogle af mine SPS-koraller er stadig mærkede efter hændelsen. Det tog alligevel meget hårdt på dem, og det resulterede da også i lidt omrokering m.m.

[center]
FTS
FTS
[/center]

[center]Afslutning[/center]

Vil her til slut benytte lejligheden til at takke forum og dets brugere, for alle de lærerige tråde jeg har læst og studeret gennem tiden. Uden dette forum ville jeg nok aldrig have nået det fine resultat, som jeg har i dag.


[center]
FTS
FTS
[/center]


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af Marco R »

[center]Spørg endelig løs, hvis I har spørgsmål, ellers nyd Marks meget smukke og harmoniske akvarie - god læselyst :happy:[/center]


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af crazy seahorse »

Tillykke med udnævnelsen, Mark. Fuldt fortjent.
Det er et rigtigt flot akvarie du har fået "skruet" sammen. Flot teknikrum, nemt og overskueligt.
Skidt med dit temperatur problem, men det der den slags stød vi nok alle oplever i løbet af vores saltvandskarriere.
Fint du fandt årsagen og fik den klaret.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af gnizten »

Verdensklasse, og fuldt fortjent. Stort tillykke herfra... Elsker at se din samlede strategi giver bonus


Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af PederP »

Det er bare en superflot balje du har fået skruet sammen Mark :)

Tillykke med udnævnelsen!


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af MoG »

Tillykke med udnævnelsen Mark!
Smukt, gennemført og lækkert setup! :GO


Morten
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af mathias6200 »

Tillykke Mark

Satme en lækker balje :) er glad for der kun er 20 minutters kørsel til den lækker balje og en god saltvandssnak :)


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af palamo123 »

Tillykke.
Flot akvarie....lækre detaljer


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
dyr200
Reactions:

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af dyr200 »

tillykke mark og det ser virkelig godt ud som altid :)

mvh

Morten


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af Kasper j. »

Et stort tillykke og det er et super flot akvarium med det bedste af det bedste teknik :-) Og et fedt teknikrum.


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af peder »

Halløj hvor en flot og gennemført balje :GO , totalt lækker teknikrum og en sump hvor man ikke får hold i ryggen hver gang man skal rode :wink:
En helt fortjent udnævnelse et meget flot rev :W


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af toni »

Super flot og stort tillykke med tittelen! :beer:


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af christiantt »

Selvfølgelig! Flot flot balje og god sammensætning af teknik :TH


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af Mic4700 »

Hele vejen igennem , en Suveræn Balje , stort tillykke med titlen , fuldt fortjent. :GO :GO


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af MarkBruhn »

Mange tak for roserne.
Korallerne fik godt nok et seriøst knæk efter temp dykket. Men de bliver smukkere og smukkere for hver dag så taber ikke flere på den konto. :-)

Har i påsken lavet en stor omrokering af de største koraller. Selve plasseringen af dem fra starten har ikke været helt optimal, da de efterhånden skyggede en del for dem nedenunder. Så nu er de største trimmet ind og rykket nedad så de mindre og mere langsom voksende er kommet op og blive mere belyste. :-)
Så må vi se om der skal flyttes yderligere koraller om et halvt års tid igen.

God weekend


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af bima »

peder skrev:Halløj hvor en flot og gennemført balje :GO , totalt lækker teknikrum og en sump hvor man ikke får hold i ryggen hver gang man skal rode :wink:
En helt fortjent udnævnelse et meget flot rev :W
+1 :GO
Det ser rigtig godt ud :W


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af PoulD »

Tillykke med den velfortjente titel. Det er en flot balje.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 397
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 23:47
12
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af Bo Steen »

Mega flot..... :GO :GO


Hilsen Bo)
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af Tutter »

Hvor er din balje dog smuk, fuld fortjent månedens akvarie. :W


Brugeravatar
D.Damgaard
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: man 23. jun 2008 12:11
15
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af D.Damgaard »

Wup wup, en fryd for øjet


Vh. Dennis Damgaard
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Månedens Akvarie April 2016

Indlæg af Thue »

Super flot balje, man kan virkelig se der bliver lagt tid og sjæl i dette flotte rev, og ikke mindst at det bærer frugt af ens arbejde

Så tillykke med udnævnelsen det er fuldt fortjent


Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"