Månedens Akvarie Januer 2014 (Danielraaby)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Månedens Akvarie Januer 2014 (Danielraaby)
[center]Månedens Akvarie (Danielraaby)[/center]
[center]Januer 2014 Af Marco R[/center]
[center] [/center]
[center]Lidt om Daniel[/center]
Hej alle saltvandsentusiaster! Det er med stor glæde og overraskelse, at jeg blev valgt som ”Januar månedens akvarie”. Jeg glæder mig, og jeg takker for at få lov til at fortælle om og vise jer mit rev.
Jeg hedder Daniel, er 17 år og bor med min familie i Sahl, der ligger i Midtjylland. Jeg går i 2.g på Bjerringbro gymnasium, hvor min studieretning indeholder bioteknologi, matematik og fysik. Jeg arbejder, som både rengøringskone og fejedreng på et mekanisk værksted i Bjerringbro, hvor der indtjenes til hobbyen.
[center] [/center]
Jeg har haft akvarium i 5 år. Mit første akvarium var 45 liter, og der havde jeg en fed slørhale til at tulle rundt. Der gik et år, og da en ven til mine forældre skulle af med et 250 liters Aquastabil slog jeg til. I dette akvarium havde jeg en masse malawicichlider, og 2 år efter købte jeg mit første saltvandsakvarium. Det var et Aqua Medic Blenny, som jeg fik en god pris på nede ved Janus i Tropeland. Han guidede mig igennem opstarten og henviste til saltvandsforum, hvor han mente, at jeg skulle læse en masse, inden jeg overhovedet tænkte på at komme fisk i! Jeg fik snøvlet mig igennem en længere opstart, og akvariet begyndte at køre godt med en Chrysiptera (svensker) og et par Ocellaris. 1 år efter havde jeg overtalt mine forældre til, at det var tid til at opgradere til mit nuværende RSM 250, der har kørt omkring 11 måneder nu.
[center]Displaytanken[/center]
Displaytanken:
Akvariet har som sagt kørt omkring 11 måneder nu, og det er på 250 liter, og dimensionerne lyder på L 96 cm x D 55,2 cm x H 66,5 cm. Jeg går ud fra, at I allerede har set, hvordan et RSM ser ud med de buede glaskanter osv..
Sumpen:
Den indvendige sump er L 96 cm x D 12 cm x H 66,5 cm.
Dekoration:
Inden vi hentede akvariet kiggede jeg selvfølgelig en masse billeder igennem på nettet, og en fællesting for dem alle var en stor tæt stensætning stablet op af baggrunden. Jeg ville derfor ikke lave den klassiske ”fejl”, men gøre det lidt mere frit ved at lave 2 øer bestående af 20 kg LS.
Det nedenstående billede er dog lidt misvisende, da jeg har ændret en smule på stensætningen, hvor jeg har lavet 2 huler i hver side, men de 2 ”øer” er bibeholdt. Som sand har jeg brugt Fiji Pink 0,5-1,5 mm. i kornstørrelse, hvilket jeg fortryder i dag, da det let flyver rundt omkring.
[center] [/center]
[center]Teknik[/center]
Osmoseanlæg:
Mars 3-trins anlæg med 125 GPD membran, harpiksfilter og boosterpumpe fra Rentpostevand.dk
Ozon:
Kører ikke med ozon, men overvejer at køre med det på en fremtidig balje for at holde vandet krystal klart.
Osmolator:
Klart en af mine næste investeringer. Manuel påfyldning hver dag bliver hurtigt irriterende.
Lys:
4 x ATI 39 Watt T5: 2 x Aquablue special, 1 x Blue Plus og 1 x Purple Plus. Armaturet er født med plads til seks T5 rør, men dette giver mig mere end nok lys. Det mindsker varmeudviklingen, og mine forældre sparer på elregningen.
Skummer:
Den originale RSM skummer er blevet erstattet med en Deltec MC500
Returpumpe:
2 x Hydor Pico Evolution 1150
Pellets-/ fosfatreaktor:
En DIY reaktor som jeg har lavet ud af en slamklokke (bundrenser), der bliver drevet af en Hydro Pico Evolution 1150.
Cirkulation/ pumper:
2 stk. Hydor Pico Evolution 1150
1 stk. Tunze 6025 (moddet)
1 stk. Tunze 6045
Et fremtidigt ønske er et par af EcoTechs VorTech mp40.
Varmelegeme:
Som så mange andre RSM-ejere køres der uden varmelegeme, da det lukkede setup sagtens kan holde på varmen.
Køler:
Den bagerste ”flap op låge”, som giver adgang til skummer osv., er taget af. Dermed er akvariet ikke så ”lukket”, og det giver mulighed for at placere en blæser, der kan blæse henover vandets overflade, hvis temperaturen bliver for høj.
Doseringsmaskine:
Der bruges ikke doseringsmaskine, men det er også en af de ting, der står på ønskelisten.
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Vandværdier[/center]
- Temperatur: 26 om vinteren, ca. 28-30 om sommeren (2 stk. termometer for at sikre den ene ikke fejlviser)
- Salinitet: 1.026 (Refraktometer)
- pH: 8-8,4 ppm (Salifert)
- Kh: 8-9 dKH (Salifert)
- Ca: 450 ppm. (Salifert)
- Mg: 1300 ppm. (Salifert)
- No3: ikke målbar (Salifert)
- Po4: Måles ikke.
[center]Vedligeholdelse[/center]
Tilførsel (automatisk):
Absolut ingen ting.
Tilførsel (manuelt):
Dagligt:
-Omvendt osmosevand
- 4 ml Red Sea Reef energy A+B
- 10 dråber JBL KorallFluid
Ugentligt:
-Red Sea Reef Foundation ABC+, der måles og doseres efter vandskifte.
-Red Sea Reef Foundation supplement C (mg), der måles og doseres efter dossering af ABC+.
Vandskifte + rengøring:
Ugentligt vandskifte hvor der skiftes 20 L vand om ugen, hvis det kan nås. Der går nogen gange 2 uger imellem. Saltet er Red Sea Coral Pro, men næstegang vil jeg prøve med Blue Treasure SPS salt. Skummeren bliver tømt og renset samtidig med vandskifte. Hver 4 måned bliver returpumperne og cirkulationspumperne renset ellers renses ruderne et par gange om ugen.
[center]Foder[/center]
Ocean nutrition:
- Prime Reef Flakes, Spirulina Flakes og Formula TWO Marine Pellets
Tropical:
- Spirulina Granulat
Udover dette fodres der med salatblade 2 x ugen, noritang 1 x ugen, mysis og artemia 2 x ugen.
[center]Koraller[/center]
Jeg er stadig et stykke fra at kunne alle navnene på mine koraller, men jeg har gjort et forsøg.
SPS:
- Acropora (Bali slimer)
- Acropora nana
- Acropora millepora
- Acropora granulosa
- Acropora humilis
- Acropora formosa
- Montipora efflorescens
- Montipora capricornis
- Montipora undata
- Montipora digitata
- Stylophora pistillata
- Seriatopora caliendrum
- Pocillopora cf. verrucosa
- Oxypora sp. (charlice)
LPS:
- Plerogyra sp.
- Platygyra daedalea
- Fungia repanda (???)
- Goniopora sp. (pink/red)
- Acanthastrea lordhowensis (rød, "bloody snow" & "tiger red")
- Scolymia australias ("multicolor" & "reverse bleeding apple")
- Lobophyllia sp.
- Euphyllia paradivisa
- Euphyllia ancora
- Euphyllia glabrescens
- Trachyphyllia gefferoy
- Ducanopsammia axifuga
- Tubastrea aurea
- Plesiastra sp.
Blødkoraller:
- Gorgonia (Pseudoplexaura Porosa eller Eunicea succinea)?
- Discosoma sp.
- Actinodiscus sp.
- Sinularia sp.
- Sarcophyton sp.
- Zooanthus sp.
- Palythoa sp.
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Fisk og invertebrater[/center]
Fisk i DT:
- 1 stk. Paracanthurus hepatus (Palet kirurg)
- 1 stk. Zebrasoma flavescens (Gul kirurg)
- 1 stk. Labroides dimidiatus (Alm. pudsefisk)
- 3 stk. Chromis viridis (Blågrøn jomfrufisk)
- 2 stk. Amphiprion ocellaris (Alm. klovnfisk) (et par)
- 1 stk. Pterosynchiropus splendidus (Mandarinfisk)
- 1 stk. Salarias fasciatus (Hugo)
- 1 stk. Cirrhilabrus aurantidorsalis (Orange-Back Fairy Wrasse)
Invertebrater i DT:
- Protula Bispiralis
- Sabellidae sp.
- Colochirus crassus
- 2 stk. Astropecten polycanthus
- Lystima debelius (Kardinal reje)
- Tridacna maxima
- Cocoworm (Rørorm)
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Problemstillinger og udfordringer[/center]
Jeg har nu kigget alle “månedens akvarier” igennem, ret mig hvis jeg tager fejl, men mit RSM er det første til denne udnævnelse. Det såkaldte ”plug and play” akvarie har nemlig vist sig at være en kamp for mange, derfor er der en næsten uendelig liste med problemstillinger, og jeg vil kort ridse op, hvad jeg har gjort med mit RSM 250.
1) Laminatet I bunden var smask råddent. Faktisk så meget, at bunden måtte saves af, og der blev lavet en ny.
2) Skummeren blev skiftet til en Deltec MC 500.
3) Jeg måtte udskifte de 2 returpumper, som både var en stor kilde til varmen, og de lavede en masse resonans. Blev skiftet til 2 x Hydor Pico Evolution 1150.
4) Blæserne larmede a’ helvede til, og de blev udskiftet med 4 stk. Fractal Design Silent Series, og der blev installeret et par Zalman Fan Mate 2 controller, så der kunne skrues op og ned på spændingen.
5) Mit værelse var for lille til akvariet, og lågerne kunne ikke åbnes. Men heldigvis havde jeg en brormand, der lige fik fikset sådan et smart "klik" system sammen, hvor lågerne kunne tages af uden besvær.
6) Varme er et stort problem i sådan et lukket setup, men den bagerste låge er fjernet, og jeg kører kun med 4 x T5 rør. Dog kan temperaturen stadig komme op på 30 ℃ om sommeren, og der bliver sat en blæser til at blæse hen over overfladen.
Der skal sikkert være flere problemer, end dem jeg har nævnt, men hvis I bliver i tvivl om noget, eller ønsker et godt råd, så hold jer ikke tilbage, bare spørg mig.
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Afslutning[/center]
Jeg vil afslutningsvis takke mange gange for denne ære at fremvise mit stykke rev for alle jer inde på saltvandsforum som ”Månedens akvarie”. Jeg er super glad for denne titel, som jeg håbede, jeg fik en dag. Måske i en anden, og mere erfaren, alder og måske med et andet akvarie, men nu kom chancen, og den spilder man ikke! Jeg har kun haft saltvand i små 2 år, men dette er en hobby, som ikke kan samlingens med andre. Den er anderledes, fascinerende og ikke mindst dyr! Jeg ser frem til at læse de inspirerende og nørdede tråde, som vil komme på saltvandsforum fremover. Til sidst vil jeg ønske jer et rigtig godt nytår!!!
Mvh.
Daniel
[center] [/center]
[center]Januer 2014 Af Marco R[/center]
[center] [/center]
[center]Lidt om Daniel[/center]
Hej alle saltvandsentusiaster! Det er med stor glæde og overraskelse, at jeg blev valgt som ”Januar månedens akvarie”. Jeg glæder mig, og jeg takker for at få lov til at fortælle om og vise jer mit rev.
Jeg hedder Daniel, er 17 år og bor med min familie i Sahl, der ligger i Midtjylland. Jeg går i 2.g på Bjerringbro gymnasium, hvor min studieretning indeholder bioteknologi, matematik og fysik. Jeg arbejder, som både rengøringskone og fejedreng på et mekanisk værksted i Bjerringbro, hvor der indtjenes til hobbyen.
[center] [/center]
Jeg har haft akvarium i 5 år. Mit første akvarium var 45 liter, og der havde jeg en fed slørhale til at tulle rundt. Der gik et år, og da en ven til mine forældre skulle af med et 250 liters Aquastabil slog jeg til. I dette akvarium havde jeg en masse malawicichlider, og 2 år efter købte jeg mit første saltvandsakvarium. Det var et Aqua Medic Blenny, som jeg fik en god pris på nede ved Janus i Tropeland. Han guidede mig igennem opstarten og henviste til saltvandsforum, hvor han mente, at jeg skulle læse en masse, inden jeg overhovedet tænkte på at komme fisk i! Jeg fik snøvlet mig igennem en længere opstart, og akvariet begyndte at køre godt med en Chrysiptera (svensker) og et par Ocellaris. 1 år efter havde jeg overtalt mine forældre til, at det var tid til at opgradere til mit nuværende RSM 250, der har kørt omkring 11 måneder nu.
[center]Displaytanken[/center]
Displaytanken:
Akvariet har som sagt kørt omkring 11 måneder nu, og det er på 250 liter, og dimensionerne lyder på L 96 cm x D 55,2 cm x H 66,5 cm. Jeg går ud fra, at I allerede har set, hvordan et RSM ser ud med de buede glaskanter osv..
Sumpen:
Den indvendige sump er L 96 cm x D 12 cm x H 66,5 cm.
Dekoration:
Inden vi hentede akvariet kiggede jeg selvfølgelig en masse billeder igennem på nettet, og en fællesting for dem alle var en stor tæt stensætning stablet op af baggrunden. Jeg ville derfor ikke lave den klassiske ”fejl”, men gøre det lidt mere frit ved at lave 2 øer bestående af 20 kg LS.
Det nedenstående billede er dog lidt misvisende, da jeg har ændret en smule på stensætningen, hvor jeg har lavet 2 huler i hver side, men de 2 ”øer” er bibeholdt. Som sand har jeg brugt Fiji Pink 0,5-1,5 mm. i kornstørrelse, hvilket jeg fortryder i dag, da det let flyver rundt omkring.
[center] [/center]
[center]Teknik[/center]
Osmoseanlæg:
Mars 3-trins anlæg med 125 GPD membran, harpiksfilter og boosterpumpe fra Rentpostevand.dk
Ozon:
Kører ikke med ozon, men overvejer at køre med det på en fremtidig balje for at holde vandet krystal klart.
Osmolator:
Klart en af mine næste investeringer. Manuel påfyldning hver dag bliver hurtigt irriterende.
Lys:
4 x ATI 39 Watt T5: 2 x Aquablue special, 1 x Blue Plus og 1 x Purple Plus. Armaturet er født med plads til seks T5 rør, men dette giver mig mere end nok lys. Det mindsker varmeudviklingen, og mine forældre sparer på elregningen.
Skummer:
Den originale RSM skummer er blevet erstattet med en Deltec MC500
Returpumpe:
2 x Hydor Pico Evolution 1150
Pellets-/ fosfatreaktor:
En DIY reaktor som jeg har lavet ud af en slamklokke (bundrenser), der bliver drevet af en Hydro Pico Evolution 1150.
Cirkulation/ pumper:
2 stk. Hydor Pico Evolution 1150
1 stk. Tunze 6025 (moddet)
1 stk. Tunze 6045
Et fremtidigt ønske er et par af EcoTechs VorTech mp40.
Varmelegeme:
Som så mange andre RSM-ejere køres der uden varmelegeme, da det lukkede setup sagtens kan holde på varmen.
Køler:
Den bagerste ”flap op låge”, som giver adgang til skummer osv., er taget af. Dermed er akvariet ikke så ”lukket”, og det giver mulighed for at placere en blæser, der kan blæse henover vandets overflade, hvis temperaturen bliver for høj.
Doseringsmaskine:
Der bruges ikke doseringsmaskine, men det er også en af de ting, der står på ønskelisten.
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Vandværdier[/center]
- Temperatur: 26 om vinteren, ca. 28-30 om sommeren (2 stk. termometer for at sikre den ene ikke fejlviser)
- Salinitet: 1.026 (Refraktometer)
- pH: 8-8,4 ppm (Salifert)
- Kh: 8-9 dKH (Salifert)
- Ca: 450 ppm. (Salifert)
- Mg: 1300 ppm. (Salifert)
- No3: ikke målbar (Salifert)
- Po4: Måles ikke.
[center]Vedligeholdelse[/center]
Tilførsel (automatisk):
Absolut ingen ting.
Tilførsel (manuelt):
Dagligt:
-Omvendt osmosevand
- 4 ml Red Sea Reef energy A+B
- 10 dråber JBL KorallFluid
Ugentligt:
-Red Sea Reef Foundation ABC+, der måles og doseres efter vandskifte.
-Red Sea Reef Foundation supplement C (mg), der måles og doseres efter dossering af ABC+.
Vandskifte + rengøring:
Ugentligt vandskifte hvor der skiftes 20 L vand om ugen, hvis det kan nås. Der går nogen gange 2 uger imellem. Saltet er Red Sea Coral Pro, men næstegang vil jeg prøve med Blue Treasure SPS salt. Skummeren bliver tømt og renset samtidig med vandskifte. Hver 4 måned bliver returpumperne og cirkulationspumperne renset ellers renses ruderne et par gange om ugen.
[center]Foder[/center]
Ocean nutrition:
- Prime Reef Flakes, Spirulina Flakes og Formula TWO Marine Pellets
Tropical:
- Spirulina Granulat
Udover dette fodres der med salatblade 2 x ugen, noritang 1 x ugen, mysis og artemia 2 x ugen.
[center]Koraller[/center]
Jeg er stadig et stykke fra at kunne alle navnene på mine koraller, men jeg har gjort et forsøg.
SPS:
- Acropora (Bali slimer)
- Acropora nana
- Acropora millepora
- Acropora granulosa
- Acropora humilis
- Acropora formosa
- Montipora efflorescens
- Montipora capricornis
- Montipora undata
- Montipora digitata
- Stylophora pistillata
- Seriatopora caliendrum
- Pocillopora cf. verrucosa
- Oxypora sp. (charlice)
LPS:
- Plerogyra sp.
- Platygyra daedalea
- Fungia repanda (???)
- Goniopora sp. (pink/red)
- Acanthastrea lordhowensis (rød, "bloody snow" & "tiger red")
- Scolymia australias ("multicolor" & "reverse bleeding apple")
- Lobophyllia sp.
- Euphyllia paradivisa
- Euphyllia ancora
- Euphyllia glabrescens
- Trachyphyllia gefferoy
- Ducanopsammia axifuga
- Tubastrea aurea
- Plesiastra sp.
Blødkoraller:
- Gorgonia (Pseudoplexaura Porosa eller Eunicea succinea)?
- Discosoma sp.
- Actinodiscus sp.
- Sinularia sp.
- Sarcophyton sp.
- Zooanthus sp.
- Palythoa sp.
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Fisk og invertebrater[/center]
Fisk i DT:
- 1 stk. Paracanthurus hepatus (Palet kirurg)
- 1 stk. Zebrasoma flavescens (Gul kirurg)
- 1 stk. Labroides dimidiatus (Alm. pudsefisk)
- 3 stk. Chromis viridis (Blågrøn jomfrufisk)
- 2 stk. Amphiprion ocellaris (Alm. klovnfisk) (et par)
- 1 stk. Pterosynchiropus splendidus (Mandarinfisk)
- 1 stk. Salarias fasciatus (Hugo)
- 1 stk. Cirrhilabrus aurantidorsalis (Orange-Back Fairy Wrasse)
Invertebrater i DT:
- Protula Bispiralis
- Sabellidae sp.
- Colochirus crassus
- 2 stk. Astropecten polycanthus
- Lystima debelius (Kardinal reje)
- Tridacna maxima
- Cocoworm (Rørorm)
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Problemstillinger og udfordringer[/center]
Jeg har nu kigget alle “månedens akvarier” igennem, ret mig hvis jeg tager fejl, men mit RSM er det første til denne udnævnelse. Det såkaldte ”plug and play” akvarie har nemlig vist sig at være en kamp for mange, derfor er der en næsten uendelig liste med problemstillinger, og jeg vil kort ridse op, hvad jeg har gjort med mit RSM 250.
1) Laminatet I bunden var smask råddent. Faktisk så meget, at bunden måtte saves af, og der blev lavet en ny.
2) Skummeren blev skiftet til en Deltec MC 500.
3) Jeg måtte udskifte de 2 returpumper, som både var en stor kilde til varmen, og de lavede en masse resonans. Blev skiftet til 2 x Hydor Pico Evolution 1150.
4) Blæserne larmede a’ helvede til, og de blev udskiftet med 4 stk. Fractal Design Silent Series, og der blev installeret et par Zalman Fan Mate 2 controller, så der kunne skrues op og ned på spændingen.
5) Mit værelse var for lille til akvariet, og lågerne kunne ikke åbnes. Men heldigvis havde jeg en brormand, der lige fik fikset sådan et smart "klik" system sammen, hvor lågerne kunne tages af uden besvær.
6) Varme er et stort problem i sådan et lukket setup, men den bagerste låge er fjernet, og jeg kører kun med 4 x T5 rør. Dog kan temperaturen stadig komme op på 30 ℃ om sommeren, og der bliver sat en blæser til at blæse hen over overfladen.
Der skal sikkert være flere problemer, end dem jeg har nævnt, men hvis I bliver i tvivl om noget, eller ønsker et godt råd, så hold jer ikke tilbage, bare spørg mig.
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Afslutning[/center]
Jeg vil afslutningsvis takke mange gange for denne ære at fremvise mit stykke rev for alle jer inde på saltvandsforum som ”Månedens akvarie”. Jeg er super glad for denne titel, som jeg håbede, jeg fik en dag. Måske i en anden, og mere erfaren, alder og måske med et andet akvarie, men nu kom chancen, og den spilder man ikke! Jeg har kun haft saltvand i små 2 år, men dette er en hobby, som ikke kan samlingens med andre. Den er anderledes, fascinerende og ikke mindst dyr! Jeg ser frem til at læse de inspirerende og nørdede tråde, som vil komme på saltvandsforum fremover. Til sidst vil jeg ønske jer et rigtig godt nytår!!!
Mvh.
Daniel
[center] [/center]
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Re: Månedens Akvarie Januer 2014
[center]Spørg endelig løs, hvis I har spørgsmål, ellers nyd Daniels meget smukke og harmoniske akvarie - god læselyst
[/center]

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Østjylland
Nuværende: Waterbox 35.1 opstartet 12/4-2025
Nuværende: Aqua medic XD 575 med sydamerikanske Cichlider
Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014
Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
Nuværende: Aqua medic XD 575 med sydamerikanske Cichlider
Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014
Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4640 Fakse
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: Faxe
Super flot 

Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5854 Gislev
- Saltvand siden?: 2013
Tillykke!
Flot balje dejligt, at et plug and play
også kan blive månedens akvarie.
Godt nytår her fra.
Godt nytår her fra.
- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2450 København SV
- Geografisk sted: Kastrup
Sukke tidligt med månedens akvarie. Tillykke med det.
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Tillykke med det Daniel.
Det er et rigtig flot akvarie og en fin koralsamling du har fået fat i.
Godt Nytår til dig også.
Erik
Godt Nytår til dig også.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5690 Tommerup
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hej Daniel,
Som skrevet til dig i andre tråde, har du en fantastisk evne til at holde både lps og sps sunde
Stort og fortjent tillykke til dig.
Mvh
Peder
Som skrevet til dig i andre tråde, har du en fantastisk evne til at holde både lps og sps sunde

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Da jeg så stensætningen tænkte jeg jeg mit, men hold nu fast mand! Det er meget flot!
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- DKMcSalt
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: Vanløse
Stort tillykke, super flot tank
/claus

/claus
75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Tillykke med det. Ser rigtig godt ud. Godt gået 

I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Michael_F
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3450 Allerød
- Kontakt:
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
Stort tillykke
Lækkert at se at det godt kan lade sig gøre med intern sump og keep it simpel
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Flot red sea! Hvorlænge har du haft din super flotte og ikke mindst velnæret gonipora?
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Geografisk sted: KBH V
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
viewtopic.php?f=94&t=53436
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Fantastisk akvarium - og fedt at du har mikset så mange typer koraller og alle bare stortrives
SPS : Stability provides succes
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8850 Bjerringbro
Mange tak Tony!Leth skrev:Tillykke med titlen![]()
Rigtig flot akvarie
Og selvfølgelig godt nytår til dig også.
/Tony

Mange tak! Håber jeg engang får et lige så stort, og ikke mindst flot akvarie, som ditjahn skrev:Super flot

Hej MalanciaMalanica skrev:Tillykke!
Godt nytår her fra.

Jeg blev også overrasket over, at Marco fandt sig til til at smide det op nytårsnat. Det takker jeg ham meget for!Macdoo skrev:Sukke tidligt med månedens akvarie. Tillykke med det.

[center]Mvh. Daniel[/center]Månedens Akvarie Januar 2014 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=64843
Mit RSM 250 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60686
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Mange tak og i lige måde! Jeg har også tit beundret din balje! Håber at den nye kommer til at stå lige så flot som dit nuværendeAndersBoerglum skrev:Ser bare pisse godt ud

Hej Erik. Mange tak for de fine ord, det er jeg meget glad forcrazy seahorse skrev:Tillykke med det Daniel.
Godt Nytår til dig også.
Erik

Mange tak Morten! Og godt nytår til dig!Morten1990 skrev:Rigtig flot. Tillykke med det. Og godt nytår.

Hej Peder.pederrevnørd skrev:Hej Daniel,
Som skrevet til dig i andre tråde, har du en fantastisk evne til at holde både lps og sps sunde![]()
Mvh
Peder
Jeg er glad for de fine ord, de mange lærerige tråde og de gode råd du altid slynger ud af ærmet! Du fik liv i min bobbel koral igen, da du mente, at cirkulationen måske var for kraftig. Det takker jeg mange gange for

[center]Mvh. Daniel[/center]Månedens Akvarie Januar 2014 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=64843
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Puha der er mange mennesker herinde
Ikke at jeg brokker mig over al den ros
Det er kun et plus på kontoen 
Og mange tak! Der blev også tænkt længe over hvordan det skulle være
din balje er også rigtig lækker
Det er jeg sikker på, at de nok skal blive
Og jeg har faktisk aldrig prøvet andet end disse tilsætninger
Såå.. jeg ved ikke helt, men jeg anbefaler ikke at man skal droppe andet for dette; kun hvis man ikke tilsætter noget overhovedet
. Jeg vil selv ønske, at jeg kunne køre med ballinge for at få endnu mere stabile værdier.
Hvordan går det egentligt med din Jaebo-wp pumpe?? har overvejet at anskaffe mig en

Tænkte du på din stensætning? Ser den ligesådan ud?AndersGS skrev:Da jeg så stensætningen tænkte jeg jeg mit, men hold nu fast mand! Det er meget flot!

mange tak Claus! Har du en tråd? kan ikke finde noget på dit akvarieDKMcSalt skrev:Stort tillykke, super flot tank![]()
![]()
/claus

Hej Poul! Mange mange takPoulD skrev:Tillykke med det. Ser rigtig godt ud. Godt gået

Hej MichaelMichael_F skrev:Rigtig rigtig flotHåber mine koraller kan blive lige så sunde i mit akvarie.
Har du oplevet en markant forskel, siden du begyndte med tilsætninger?

Hvordan går det egentligt med din Jaebo-wp pumpe?? har overvejet at anskaffe mig en

- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4780 Stege
- Geografisk sted: Stege
Hvor er det bare en flot balje. Det er til stor inspiration for mig, og sikkert også andre, at du i den grad formår at have så flotte LPS/SPS, uden at køre hverken med kalkreaktor eller balling.
Stort tillykke med titlen.

Stort tillykke med titlen.

Mvh
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Og stort Takden_ skrev:Stort tillykke

Hej AndersAnders månsson skrev:Flot red sea! Hvorlænge har du haft din super flotte og ikke mindst velnæret gonipora?

Hej Peder. Mange tak og i lige mådePederP skrev:Det ser virkelig flot ud

Hej Kenneth! Mange tak og i lige måde! Du har også gang i et lækkert koralrev på istergadekenneth olsen skrev:TILYKKE Daniel....![]()
![]()
![]()
Det er sku et flot akvarie du har dig der.... Ser dejlig sundt ud!

Hej nielsknielsk skrev:Fantastisk akvarium - og fedt at du har mikset så mange typer koraller og alle bare stortrives

Jeg vil lige undskyld, hvis jeg har overset nogen

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Du får lige en for dig selv her ChrissyChrissy62 skrev:Hvor er det bare en flot balje. Det er til stor inspiration for mig, og sikkert også andre, at du i den grad formår at have så flotte LPS/SPS, uden at køre hverken med kalkreaktor eller balling.![]()
Stort tillykke med titlen.![]()
![]()

Det er jeg glad for, men hvis jeg havde muligheden så kørte jeg også enten kalkreaktor eller balling, da de stabile værdier jo heltklart er det vi kommet længst med. De tilsætninger, som jeg køre med nu gør jo, at mine værdier hopper lidt op og lidt ned

Mange tak igen!
Senest rettet af Danielraaby ons 1. jan 2014 19:23, rettet i alt 1 gang.
- toni
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 13
- Saltvand siden?: 2010
Tillykke med titlen og den er også velfortjent 
Smukt akvarium, gudeskønne koraller og flotte og sunde fisk
En flot start på det nye år

Smukt akvarium, gudeskønne koraller og flotte og sunde fisk

En flot start på det nye år

Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Haha, nej det var nu mere hvordan Søren det nogensinde skulle blive pænt, men det skal jeg da love for du har!!Danielraaby skrev:Puha der er mange mennesker herindeIkke at jeg brokker mig over al den ros
![]()
Tænkte du på din stensætning? Ser den ligesådan ud?AndersGS skrev:Da jeg så stensætningen tænkte jeg jeg mit, men hold nu fast mand! Det er meget flot!Og mange tak! Der blev også tænkt længe over hvordan det skulle være
![]()
![]()
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Rigtigt flot akvarie!
Skal du ikke have mere harpiks i dit filter på osmoseanlægget? Den der sjat gør da ikke det store?
Skal du ikke have mere harpiks i dit filter på osmoseanlægget? Den der sjat gør da ikke det store?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Nååååår.. Nu har jeg endelig forstået digAndersGS skrev:Haha, nej det var nu mere hvordan Søren det nogensinde skulle blive pænt, men det skal jeg da love for du har!!Danielraaby skrev:Puha der er mange mennesker herindeIkke at jeg brokker mig over al den ros
![]()
Tænkte du på din stensætning? Ser den ligesådan ud?AndersGS skrev:Da jeg så stensætningen tænkte jeg jeg mit, men hold nu fast mand! Det er meget flot!Og mange tak! Der blev også tænkt længe over hvordan det skulle være
![]()
![]()

Men mange tak !

Senest rettet af Danielraaby ons 1. jan 2014 19:39, rettet i alt 1 gang.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Mange tak! Husker stadig dit RSM, det tegnede også godt.Bingocaller skrev:Rigtigt flot akvarie!
Jeg har faktisk lige erhvervet mig anlægget i julegave, og det er førstegang jeg har haft osmoseanlæg med harpiksfilter på. Hvor meget harpiks skal der være i? Skal den bare fyldes helt op?