"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af joekill »

Gir alle de andre ret ! Det er sq en flot balje, du har kørende der ... Held og lykke fremover !


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af TimW »

Ja det er sku en flot balje :GO :beer:


Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af Lennart »

Wow helt fantastisk akvarie. Særligt nød jeg beskrivelsen af personen bag i indledningen :) velformuleret og velskrevet fra a-z
Held og lykke med det fremadrettet :wink:


Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af AndersBoerglum »

Jeg så akvariet for et par måneder siden, og må sige at det er de flotteste og sundeste koraller jeg har set til dato.
Og så er Erik en flink fyr med en enorm passion for vores hobby.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af crazy seahorse »

Der var et par indlæg i tråden for nylig og så kom jeg til at kigge lidt på det, der blev skrevet for næsten 1½ år siden.
Der er jo sket lidt hist og pist siden da. Nogle ændringer på den tekniske side og noget på koralsiden, mens fiskene er næsten de samme som dengang. Der er ikke kommet nye til.
Så jeg tænkte, at jeg ville lave en lille opdatering. Sådan lidt om de ændringer der er sket og om de ting som giver lidt besvær.
Jeg har forespurgt hos en moderator om det var ok, at lave det på denne måde og fået grønt lys.
En egentlig tråd, ville alligevel bare blive en gentagelse af det der står i denne tråd, da jeg ikke lægger løbende opdateringer ind.

Først vil jeg sige tak for alle de pæne ord til tråden. Jeg så selvfølgelig indlæggene da de kom, men har ellers ikke kigget på det siden. Så der var da nogle ting i tråden, som kom lidt bag på mig. Sådan lidt "skrev jeg virkelig det?- agtigt". Men det gjorde jeg jo nok.

Først, så er alle tilsætninger fjernet. Både de faste og de manuelle tilsætninger blev fjernet kort efter tråden blev lavet. De gjorde ingen forskel overhovedet, så jeg så ingen grund til at fortsætte. I mine øjne er alle disse tilsætningsstoffer i bedste fald spild af penge og i værste, kan de have en helt anden effekt end den ønskede. Hos mig kommer der kun det i, som kalkreaktoren og det ugentlige vandskift giver. Det har kørt sådan i ca 1½år nu og der er ingen tegn på mangler.

Mit Osmose anlæg er udskiftet til et Sirius 500GPD med en 11 kg harpiks beholder på.
Jeg var egentlig glad nok for mit Puratek anlæg. Det fungerede godt og jeg har ingen kvaler haft med det. Men jeg laver en del vand, så jeg skulle skifte harpiks ret ofte. Og det var jo når det var allermest på tværs, at TDS måleren viste 10. (Det var mit targetpoint for skift). Det irritationsmoment er til en side nu.
Men så fik jeg pludselig problemer med Puratek´en. Jeg havde skiftet membraner og alle filtre. Membranhusene blev i samme moment afkalket, da der samler sig en hulens bunke kalk derinde.
SÅ kom der vand igennem, 120L tog ingen tid, men efter ca 500L var det slut. Den gav mindre og mindre og til sidst gav den intet.
Det viste sig, at der ikke kom noget spildevand ud af afløbsslangen. Under afkalkningen er der sikkert et lille stykke kalk, der har revet sig løs og har stoppet restrictoren i udløbsslangen. Det havde jeg ikke været opmærksom på, så det var en fejl 40 kan man sige.
Det døde de nye membraner så af. De kan ikke tåle, at anlægget ikke kan komme af med affaldsvandet (Ikke så underligt egentlig, det kan vi mennesker heller ikke).
Men anlægget står her som reserve, det skal bare have nye membraner og restrictoren skal have lidt syre, så er det så godt som nyt.

Lyset på hhv DT og Fragtanken er blevet ændret. Der er kommet to Radion mere over DT, så der nu er 6 stk. over. DIY lampen over Fragtanken er blevet byttet ud med en Radion.
Så nu er der samme lyskurve på alt, dog er der en times forskydning (underligt i grunden) på 4 ud af 10 lamper. De sidder i adspredt uorden. (2 på DT, 1 på plejeakvariet og så 1 på Fragtanken)
Men det giver faktisk en ret god effekt, med en glidende overgang i den i forvejen glidende overgang (hvis det gav mening).

Returpumpen er skiftet, fra en RD 6.500 L til en Aqua Bee 2000/1. Lejet i bunden af RD pumpen var slidt, så den lød som en gammel traktor. Det opstod efter en afkalkning, så lejet må udskiftes og det samme gælder for rotoren. Dem forærer de væk for ca. 1.300,00. (suk) Men det fungerer fint med en mindre pumpe. RD´en var alligevel neddroslet til ca det halve.
Thomaas og Gnizten opererer bundlejet ud af RD 6500L
Thomaas og Gnizten opererer bundlejet ud af RD 6500L
Koraller: Her er der kun enkelte LPS tilbage. Jeg har kun én Scolymia og ingen Acanthophyllia mere. De typer passer bare ikke til mit system. Dog, så har jeg haft en lidt sjov oplevelse med en Welsophyllia. Den var ved at gå til, helt indsunken og enkelte steder var skelettet gået igennem vævet. Den var meget sølle. Den røg ned i min ene sump, som et sidste forsøg.
Der er GroLux rør over og meget lavt flow. Nu står den som en ballon.
Welsophyllia. Skidt billede, dårligt lys og mobil er en skidt kombi. Men man kan da se, at korallen er oppustet.
Welsophyllia. Skidt billede, dårligt lys og mobil er en skidt kombi. Men man kan da se, at korallen er oppustet.
Et lille hyggefif skal der også være plads til. Der kommer ofte alger på min fragmentdiscs og det er et helvede at fjerne dem manuelt. Men mine kirurger deltager gerne i dette arbejde.
Ved hvert vandskift, holder jeg de værst angrebne frags ned i DT. Fiskene kommer farende med det samme (de er vant til det nu). Det er sjovt at se forskellen på de enkelte kirurger.
Mata og Xanthopterus maser på og tager store bidder. Guttatus rasper algerne helt ned til stenen og den gule kirurg kommer med sin fine tynde snude og piller algerne ud af de svært
tilgængelige områder. Den er nærmest feminin i sin tilgang til det. De æder alt på denne måde. Ingen typer af alger bliver ladt tilbage. Der er kun én koral de ikke er så glade for. Hystrix er de ikke lune på. De ved godt at den kan stikke.
Afgræsning af frags
Afgræsning af frags
Mere græsning
Mere græsning

Bundlaget er også for det meste, væk. Det sidste blev suget ud i går. På trods af snegle og en del små sandsøstjerner, så var der områder som var helt sorte, lige ned under overfladen.
Det bliver muligves lagt ned igen senere, skal blot lige følge effekten af at det ikke er der. Jeg synes også en hvid sandbund er smuk, så den kommer nok igen.

Den egentlige grund til, at jeg gerne ville have det ud er den, som jeg beskriver nedenfor.
Jeg bokser med et irriterende problem. Jeg har fået STN i nogle af mine staghorns. Det er opstået helt ud af det blå. Alle målinger er stabile og ligger der, hvor de skal være.
Der er intet der indikerer, at der skulle være noget galt. Der er ikke nogen åbenlys grund til det.
Det trøstede mig dig lidt, da jeg fandt dette indlæg. Der er tale om RTN, men det kommer ud på et tror jeg: http://reefbuilders.com/2013/06/05/rtn-sanjay-joshi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men selvom det ikke behøver at være akvaristens skyld - direkte, kan man dog godt prøve at gøre noget.

Efter det jeg har kunne finde, er det en bakterieinfektion af en art. Specielt det ene af de første angreb, lignede sådan noget. Jeg har i en del år haft en acro, som bare gjorde sådan. Den vokser, bliver flottere og flottere, grøn med blå spidser. Den laver en solid base, hvor der flere steder skyder nye grene op. Den er ret produktiv. Men pludselig får den STN. Den reagerer positivt på fragmentering og det er altid stoppet af sig selv igen. Den danner ny vækst for enden af de døde grene. Det ser mærkeligt ud. Et af de store frags voksede eksplosivt, fik også STN og er stor set væk. Men nu er der ny vækst, med "fundament/fod" og nye grene, for enden 6 af de døde grene, helt ude på spidsen. Det ser spooky ud, for det ser ud som om de balancerer på spidsen.

Men så dukkede det pludselig op på min flotte Acropora caroliniana. Den havde stået i over et år og var blevet meget stor. Den fik noget vat agtigt noget nede i bunden af korallen. Det lignede et bakterie angreb.
Jeg opdagede, at min røde plademonti var vokset kraftigt bagud i akvariet, om bag stensætningen i det frie rum der er der. Den lukkede for flowet, så jeg regnede med, at det var grunden.

Thomaas og jeg klippede den af dekorationen, for at fragmentere den. Men denne type reagerer ikke så positivt på fragmentering tilsyneladende.
Vi prøvede alt. Der blev ca 10 - 15 frags, som blev sat på både fragsten og, da nogle af dem var ret små, som en test - blev forsøgt reddet ved Machado de Sousa´s metode.
Vi satte ca 10 stk. i orkidérør efter denne metode. Mange af dem havde kun én polyp. Status i dag er, at kun ét frag på sten og ét i rør har overlevet. Begge vokser dog nogenlunde fornuftigt.
Metoden beskrives her: http://www.advancedaquarist.com/blog/fr ... tion-video" onclick="window.open(this.href);return false;
Frag efter Machado de Sousa´s metode.
Frag efter Machado de Sousa´s metode.
Det er efter min mening en af de vanskeligste acroer jeg har haft med at gøre. Den er tilsyneladende ekstremt sårbar over for bakterier, så handsker er et must, når den håndteres.
Lord Mike havde den også, men jeg har lige skrevet med ham og den har gjort det samme hos ham. Pludselig dør den og fragmentering er virkningsløs.
Typen ligner en dybhavs acro, helt glatte grene, lidt som suharsonoi og lokani har det, men denne vokser fra en plade, hvor grene vokser tæt op fra. Jeg har ikke set sideskud på en gren.
Den er flouriserende grøn.

Nu har jeg STN på flere koraller, kun acroer og mest staghorns. Da der er enighed om, at det ikke smitter fra koloni til koloni, så må det ligge i noget andet. Det var grunden til, at jeg fjernede resten af mit bundlag. Om det løser det ved jeg ikke endnu, men der er en voldsom bakteriekultur i bundlaget. Så det er for at fjerne så meget af denne mulighed som muligt og så må vi se hvor det fører hen.
Jeg havde besøg af et par af mine gode sparringspartnere (Gnizten og Thomaas) den anden dag og vi vendte problemstillingerne. De foreslog at der kunne være tale om en ubalance i systemet.
Når man kører som jeg gør, helt rent, uden tilsætningsstoffer - så er der ikke ret mange muligheder at kigge på, når der skal fejlsøges.

En mulighed for at ubalancen kunne være opstået er, at der for en 2-3 måneder siden, blev fjernet 3 store kolonier fra systemet, for at give plads til nyt. Jeg har frags af dem,
så de er ikke væk.
Akvarierne lignede begge en slagmark. Den ene koloni kom fra pleje akvariet, hvor hele opstillingen skvattede sammen, så det måtte omrokeres da korallerne var ude af huset.
Da de var ret store, så blev der rykket rundt på meget, for at give albuerum. Der kunne kun være én koral i en De Jong kasse og på den ene kunne låget ikke lægges på. Så det fyldte en del.
Så gættet er, at det er "senabstinenser" fra den rokering, der giver sig udslag nu.
Men irriterende er det da. Jeg hader når jeg føler, at jeg ikke har kontrol over det som sker.

Det var lidt om, hvad der er sket siden nov-dec 2012.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af MarkBruhn »

Super detaljeret beskrivelse. Rigtig hyggelæsning. :-)
Held og lykke med din STN og håber dit tiltag vil gavne akvariet. :-)

God påske.


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af toni »

Dejlig update Erik.

Og meget glad for at du berører emnet omkring bakterier og koraller. Mikkel mener jeg er ret hysterisk omkring det, men har gentagne gange set ødelagt væv hvor det har været berøring uden handsker. Så nu er det et total NO GO at komme hænder/arme ned i tanken uden skrubbing ala steril som en kirurg, samt lange inseminations handsker og latex handsker. Mener det kan lave stor skade at komme beskidte menneske bakterier i når det er tale om et sådan lille skrøbeligt utopi som en balje nu kan være. Har set blødkoraller og sps smuldre i løbet af ingen tid. Har aldrig set dette ske med lps'er.

Har også oplevet STN, uden nogen som helst grund på enkelte koraller, men har prøvet at lade dem stå uden fragmentering og de fleste gange har det gået i sig selv igen, dog med blotlagte "stammer". De berørte koraller fortsætter bare med at vokse som intet var sket. Har faktisk større succes med dette kontra nødfragmentering, da jeg føler det skaber større irritation hos en allerede stresset koral. Men det er bare min erfaring ;)

Synes dog der mangler en ting i dette indlæg... FTS :beer: Du skulle nødig snyde os for dit smukke akvarium i sin helhed!


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af AndersBoerglum »

Dejligt med en update.

Det er da godt nok noget af en pris for et nyt leje til den pumpe. Findes der ikke et alternativ, feks fra en Laguna?

Hvis du kommer efter at du vil have en større returpumpe, så burde du lige tjekke Jebao DC pumperne ud. Jeg har kigget en del på dem, på nettet, og de ser rigtigt fine ud. De bliver rost for at være effektive og lydløse, og deres skummerpumper bliver sammenlignet med Royal Exclusive på støjniveau i en test jeg læste.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4606
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af Anders månsson »

hej Erik dejligt med en update :GO
Jeg har først nu læst din tråd igennem og det har været en fornøjelse, den er meget velskreven og du fremstår som en nærmest videnskabelig akvarist!

Du skriver at du stoppede med tilsætning og vi har kort skrevet sammen i pb. omkring fodring og tilsætninger i akvariet.
Vil det sige at du nu kører med kalkreactor for at styre, ca, mg og kh
og ellers fodrer dine fisk og koraller, men ikke tilsætter andet?

Hvad fodrer du med?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af crazy seahorse »

Anders månsson skrev:hej Erik dejligt med en update :GO
Jeg har først nu læst din tråd igennem og det har været en fornøjelse, den er meget velskreven og du fremstår som en nærmest videnskabelig akvarist!

Du skriver at du stoppede med tilsætning og vi har kort skrevet sammen i pb. omkring fodring og tilsætninger i akvariet.
Vil det sige at du nu kører med kalkreactor for at styre, ca, mg og kh
og ellers fodrer dine fisk og koraller, men ikke tilsætter andet?

Hvad fodrer du med?
Hej Anders

Tak for de pæne ord.
Det er rigtigt, at jeg ikke benytter andet end kalkreaktoren til at regulere Ca, Kh og Mg.
Samtidig tror jeg også at der kommer forskellige sporstoffer, bla Strontium og sikkert også flere andre af de små elementer i, via det medie som opløses i reaktoren.
Det er jo koralskelletter der opløses og de frigiver jo det, som den tidligere ejer har opbygget sit skelet af. Så nogle af de "små" elementer kommer i ad den vej, som en slags bonus.

Der tilsættes ikke yderligere sporstoffer udover dem, som kommer ind via mit ugentlige vandskift på ca 6%.
Efter min mening er det rigeligt, der kræves ikke andet.

Jeg fodrer ikke mine koraller specielt. Fiskene fodres dagligt og derved får korallerne også det de skal bruge. Jeg har dog ikke så mange LPS, men dem jeg har, klarer det fint på den måde.

Jeg bruger kun Ocean Nutririon, flakes og pellets (medium str.)
Fire forskellige slags flakes, Hvidløg, Spirulina, artemia (Brine schrimp) og en der bare hedder Prime Reef Flakes (lilla låg).
Af Pellets er det Formula two i medium størrelse. Jeg bruger både med grøntfoder og en mere proteinholdig.
Der skiftes løbende mellem flakes og de pellets gives som supplement.

Yderst sjældent, men det sker dog, gives der lidt frosne mysis og lidt Noritang. Men det er kun hvis jeg synes der skal kræses.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4606
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af Anders månsson »

vi deler holdning af at foderet til fiskene også giver korallerne føde igennem nedbrydningen i fiskenes fordøjelse og at man ikke behøver alt det fra de små flasker som dukker op under nyt navn fra tid til anden :wink:

dine 6% vandskift er det for at styre no3 udelukkende?

for hvis det er derfor kunne du jo prøve en ATS for at tage det værste no3, det kunne være sjovt at høre dine observationer ved at køre med en ats, bare som sekundær filter...


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af crazy seahorse »

Anders månsson skrev:vi deler holdning af at foderet til fiskene også giver korallerne føde igennem nedbrydningen i fiskenes fordøjelse og at man ikke behøver alt det fra de små flasker som dukker op under nyt navn fra tid til anden :wink:

dine 6% vandskift er det for at styre no3 udelukkende?

for hvis det er derfor kunne du jo prøve en ATS for at tage det værste no3, det kunne være sjovt at høre dine observationer ved at køre med en ats, bare som sekundær filter...
He he Ja, det med de små flasker er en god fidus, for de er jo ret dyre. Jeg har selv et batteri stående.
Men jeg forstår godt, at mange gerne vil prøve dem, hvis deres akvarie ikke fungerer som de gerne vil have det til. Og det er vel meget naturligt, at man tror der mangler noget.
Det var i hvert fald mit eget argument for at begynde på KZ produkterne. Mangler farver og vækst er det jo så dejlig nemt, bare at komme nogle væsker i. Og hvis det virker, så er det jo perfekt.

Jeg drøfter fra tid til anden mine akvarieproblemer med to biologer jeg kender og de har begge, uafhængigt af hinanden, anbefalet vandskift som den bedste metode til at få revet til at trives.
Begge har de den holdning, at det at komme de små flasker i akvariet i bedste fald, er komplet unødvendigt og spild af penge. I værste fald, trækker de den forkerte vej.

Den ene af dem betoner eksporten af næringsstoffer, som en anden ultra vigtig faktor i det spil. Det er historien om glaskuglerne, der er nævnt i beskrivelsen af mine idéer, der igen og igen nævnes. Har man ikke styr på eksporten, svarer det til at vi får sat en prop i r.... På et tidspunkt er affaldsstofferne ophobet i en sådan grad at det går galt og det gør det også i et revakvarie.

INTET fjernes fra akvariet, uden akvaristen selv fjerner det. Og ALT man putter i bliver der indtil man selv fjerner det. Også selv om det kun er et par dråber eller ml dagligt.
Det er en fejlagtig antagelse, at bare fordi ting omdannes eller bliver forbrugt, så er de væk. Det er de ikke. De ligger der stadig, de hedder bare noget andet.

Vandskiftet har to hovedformål. Det første er, at man fjerner en del "glaskugler", affaldsstoffer, hver gang man skifter vand. Fordampningen fra akvariet lader glaskuglerne ligge og regulerer kun væskebalancen. De skal ud og væk.
Den anden er, at man får de fleste (næsten alle) af de sporstoffer systemet og dermed også korallerne skal bruge, ind via et regelmæssigt vandskift.

Det med en ATS er bestemt noget jeg har overvejet at kigge på. Jeg havde jo også macroalger i den ene sump på et tidspunkt. Netop pga deres egenskab til at fjerne No3 og Po4.
Så tanken med alger som næringseksportør er mig ikke fremmed.
Jeg kommer til Fyn regelmæssigt og det kunne jo være jeg skulle stikke ind forbi dig, for at se det IRL. Jeg skulle nok kunne passe det ind i planerne, hvis det kunne passe dig.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af AndersGS »

Hej Erik
Spændende indlæg - to ting fanger mig.

Det første er din tilbageholdenhed for "grov kost" altså mysis og noritang? Kan du evt uddybe det noget mere?
Årsagen til det fanger mig er at netop nu bliver begge dele kastet i tanken dagligt - i rigelige mængder.

Det andet er den med med glaskuglen og de ting man kommer i bliver det - det får mig til at tænke på min fysiklærerinde på gymnasiet, som gjorde meget ud af at fortælle os at man ikke kan bruge energi - fx er sætningen "Mit akvarie bruger 500 watt i timen" rent volapyk for en fysiker. Man omdanner energi - der er ikke noget der forsvinder eller bliver "brugt". Alt energi der kommer ind bliver på en eller anden måde omdannet til noget andet, varme/lys osv. Samme må jo gøre sig gældende med alt andet vi propper ind i "glaskuglen". Jeg kan forøvrigt godt lide den tankegang..


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af crazy seahorse »

AndersGS skrev:Hej Erik
Spændende indlæg - to ting fanger mig.

Det første er din tilbageholdenhed for "grov kost" altså mysis og noritang? Kan du evt uddybe det noget mere?
Årsagen til det fanger mig er at netop nu bliver begge dele kastet i tanken dagligt - i rigelige mængder.

Det andet er den med med glaskuglen og de ting man kommer i bliver det - det får mig til at tænke på min fysiklærerinde på gymnasiet, som gjorde meget ud af at fortælle os at man ikke kan bruge energi - fx er sætningen "Mit akvarie bruger 500 watt i timen" rent volapyk for en fysiker. Man omdanner energi - der er ikke noget der forsvinder eller bliver "brugt". Alt energi der kommer ind bliver på en eller anden måde omdannet til noget andet, varme/lys osv. Samme må jo gøre sig gældende med alt andet vi propper ind i "glaskuglen". Jeg kan forøvrigt godt lide den tankegang..
@ Anders
Jeg har egentlig ikke for alvor nogle argumenter for ikke at anvende frost. Jeg bruger det bare ikke ret meget.
Jeg gik i sin tid bort fra det, fordi jeg havde fået et massivt Po4 problem. Jeg fodrede kun med frost der blev tøet op i akvariet. Men der kunne være mange andre grunde til det Po4 problem, feks skiftede jeg ikke vand.
Men Po4 kommer som hovedregel ind ad en vej og det er via foderet. Noget kan sikkert dannes på anden vis, men foderet er hovedleverandøren.
Og så gik jeg over til tørfoder pga de vitaminer der er i.
Men nogen egentlig grund til det er der nok ikke. Jeg ville i hvert fald ikke fraråde andre at bruge det, bare fordi jeg ikke gør.
Med Noritang er det noget andet. Det er meget rigt på Po4 og svarer i mine øjne til, at man fodrer med de alger man har i sit algefilter. Da jeg havde Caulerpa i sumpen, voksede de meget.
Fiskene var meget glade for det, men så kommer al den Po4 og No3 det har optaget jo ud i akvariet igen. Og så er man lige vidt.
Men de får det i ny og næ og hænger en fisk med snuden, så får den da Nori hvis den vil have det. Mere fanatisk er jeg heller ikke.
Men jeg ser ingen grund til, at komme mere Po4 i end højst nødvendigt. Jeg skal jo håndtere det efterfølgende.
Lidt som med børn og is og slik. Ungerne kunne nok leve af det, hvis de selv kunne vælge. En gang i mellem skader det ikke, men hver dag er ikke godt.

Mht glaskuglerne, så er det ikke selve kuglen der er finten. Jeg var nok lidt uklar i formuleringen.
Akvariet sammenlignes med en glaskasse med vand i. Hver gang du kommer noget i (fisk, koraller, bundlag, foder, tilsætninger, ja alt), så kommer du en glaskugle ned i.
Der bliver til sidst rigtig mange glaskugler i tanken, de ophobes. Disse skal ud løbende, ellers bliver de for mange og vil give problemer og den eneste måde man gør det på, er hvis man fjerner både vand OG glaskugler. Det sker kun ved vandskift.
Selv om du kløver glaskuglerne (omdanner dem) eller en fisk/koral spiser den (optager dem), så er de der stadig. De har bare skiftet status, men de er stadig i systemet.

Lidt som vi ser det med Po4. Når det er bundet i sediment, hvad enten det er i sten eller bundlag (altså optaget), så sker der ikke noget med det (det er organisk Po4).
Det ligger bare der og gør ingen skade, det findes feks i korallernes væv og gør der ingen skade, men dør korallen, så frigives det og bliver til uorganisk Po4, så kommer det ud i vandsøjlen og så kan det blive et problem.
Po4 skifter status/tilstand, nøjagtig som glaskuglerne gør hvis de omdannes eller optages.
Det er det der menes med, at de/det er der, selvom de/det har skiftet status.

Håber ikke, at det blev alt for knudret med mine indskudte sætninger og lange udredninger.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af AndersGS »

Hej Erik

Ok, ja jeg regnede nu også med du ville forklare det med PO4. Mysis er selvfanget, ikke at det betyder at de er PO4-fri, men det hjælper nok på det at de ikke er frosset ned i beskidt vand.

Jeg er helt med på at der er meget PO4 i norien, men jeg har er par nye kirurger der skal have noget sul på kroppen :) så må korallerne lide lidt i en periode.

Se det var jo en lidt anden forklaring på glaskuglen end jeg havde forstået, heldigvis ændrer det ikke noget . Jeg kan godt forstå din forklaring :)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg lægger en opdatering omkring min ubalance ind om lidt. Det kommer i en separat tråd.
Link følger når det er lagt ind, så dem der har lyst kan følge med. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=69018" onclick="window.open(this.href);return false;
Indlægget blev for langt til, at jeg ville lægge det ind her da det jo primært er månedens akvarie.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af trine... »

Hej Erik, har desværre først fået set din balje herinde nu, selvom der sikkert er sket temmelig meget siden da. Men hvorom alting er, så må jeg sige superflot arbejde... Korallerne du efterspørger ligner for mig begge to Favites... den første måske F.Pentagona som jeg selv har, og den anden formentlig en grenet aussie variant af F.Complanata.
Australogyra Zelli har jeg også selv og jeg syns ikke den ligner da den har mere samme struktur som eks. Platygyra(maze) men samtidig både vokser "grenet" og encrusterende.


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af FEM64 »

Helt kort Erik.

:GO :GO

At du ikke kan formulere dig kort :wink: er ikke et problem. Tankerne og erfaringen bag er guld værd for os som stadigvæk lytter og lærer. Jeg læser med stor interesse dine (til tider) lange indlæg.

Jeg er vild med dine tanker om glaskuglerne og en meget enig. Jeg tror heller ikke på en "løsning på flaske" på et problem. Lidt som meget af den almindelige medicin. Symptombehandling i stedet for årsagsbehandling. Jeg tror mange problemer kunne undgås før de opstår hvis vi havde mere tålmodighed og lærte at læse vores akvarier.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af crazy seahorse »

@ Joel og Flemming. Tak for jeres ros og fine indput.

Hæ hæ, jeg ved jo godt det med de lange indlæg og det er godt at høre, at det i hvert fald ikke skræmmer dig væk Flemming.

Du har ret Joel, der er sket en del siden det M.A. blev lavet. Nogle koraller er væk og andre er kommet til. Jeg mistede jo en del som følge af den ubalance jeg fik med bla en forhøjet jod værdi. Den er dog langsomt på vej ned, har jeg indtryk af. Jeg sender en test afsted til Triton i løbet af næste uge og så må vi se.
Problemet med jod er, at det er forbasket svært at måle for selv. Den fejlvisning man må regne med der er i de tilgængelige testsæt, er større end den værdi man tester for, så det er lidt op ad bakke. En Triton test (eller en test fra et andet special laboratorium) tror jeg er den bedste (eneste?) måde pt.
Men jeg har nogle indikatorer der viser, at det går den rigtige vej.
Korallerne er begyndt at få farverne tilbage og de vokser næsten som før. De røde alger, samt de underlige macroalger er også på retur.

Hvad har jeg så gjort for at få joden ned?:
Ikke meget, men dog noget. Det vigtigste har nok været, at holde den faste rytme med de ugentlige vandskift. Kun i forbindelse med 10 dages ferie er én enkelt gang sprunget over, ellers er det holdt snorlige. Jeg har skiftet salt til Red Sea Coral Pro salt.
Så har jeg været mere effektiv omkring rensningen af min fragtank i forbindelse med vandskift. Fragtanken har været der, hvor angrebet af de røde alger har været størst/værst, måske som følge af, at der er en langsommere udskiftning af vandet i fragtanken end i DT.
De sidder som et tykt lag på både ruderne og eegcrates. Det skraber jeg af i store sammenhængende strimler og suger det ud. Det er meget sejt og ligner ikke noget jeg har set før.
Da de røde alger angiveligt skulle være meget glade for jod, så indeholder de en del formodentligt. Ved at suge dem ud, får jeg også jod ud af systemet af den vej. Jeg kan også se, at der går længere og længere i mellem jeg bliver nødt til at give tanken den store tur. Så jod niveauet må være på ret kurs.
Jeg har en teori om, hvorfor joden steg til det niveau. Men det lægger jeg ind i jodtråden senere idag, for at holde lidt sammen på det.

Jeg har også øget cirkulationen, så jeg nu er oppe på 62.500L/T Der er 7 Tunze pumper + en waveboks i der individuelt er indstillet så jeg kan få flowet derhen, hvor jeg (og korallerne)skal bruge det. Jeg har mange meget store koraller og de dækker for flowet, så der opstår døde zoner bag dem. Dette imødegår jeg med de mange pumper, som jeg kan indstille individuelt og derved lave flow om bag dem.
Samtidig har jeg sat en ekstra multicontroller på, så der nu er to. De styrer hver deres ende, så flowet skifter konstant fra side til side og skaber derved et fluktuerende flow.
Et projekt med at få min GHL til at styre dem, er i støbeskeen. Det vil give endnu flere indstillingsmuligheder.

Jeg har også tyndet ud i mange af de store koraller for at skabe bedre og friere cirkulation. Der blev fjernet to store Euphyllia i går, den ene lidt større end en håndbold. De var vokset så meget, så det næsten kun var overfladespændingen der gjorde, at den ene af dem stadig var under vand. Jeg måtte dække den over med plastposer ved vandskift, for at forhindre for stor fordampning mens vandskiftet står på. De stod helt oppe under lyset.
Det gav så mulighed for at se, hvad der egentlig var neden under dem. Der var en del sjove svampe, helt orange, der voksede i totalt mørke. Og nu kan man også komme et stort Montipora skelet der også var der neden under. Det er en rød plade monti, der er vokset bagud og rundt om søjlerne. Det skelet sidder, som et vandret dæk på ca. 25 x 25 cm. Det er helt massivt og skal "gnaves" ud. Tangen kan ikke klippe det.
Nu skal der lige kigges lidt mere på det, for det giver unikke placerings muligheder for koraller. Men det hæmmer givet vis cirkulationen.
Så der skal nok lige lures lidt på fordel og ulemper.

@Joel Dit bud på de to koraller er ret godt. Jeg har i mellem tiden fået en ID fra Reef Central´s coral id forum. Det var Silas (Hellfish) som gjorde mig opmærksom på det og lagde dem ind. De kom også ret hurtigt til den konklusion, at de var Favites pentagona. Så det var godt set Joel.
De mener dog, at der er farvevarianter af den samme art. Men efter jeg har set på billeder og læst beskrivelserne af de arter du lagde links ind af - så tror jeg, at den ene ER F. pentagona, mens den anden er Australogyra zelli. Billedet her ligner min til forveksling, så med mindre de har sat et forkert billede ind eller har fejltolket den, så er det den. https://www.bluezooaquatics.com/product ... 1&pid=1182" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af crazy seahorse »

Pyh ha, det er vemodigt det her. I torsdags den 16.08.18 blev akvariet lukket ned. Alt er nu tømt - og hold da k... hvor det lugter. Hele hytten stinker som en strand på en varm sommerdag. Jeg sidder og tænker på de talløse timer jeg har brugt foran den tank. Alle de glæder den har bibragt mig. Jeg bliver så varm om hjertet.
Mest for min egen skyld (og hvis nogle vil kigge med, selvfølgelig) så lægger jeg en stribe billeder ind fra i dag. Så kan jeg sidde og mindes de gode dage.
Først et par billeder fra årene forud.
Display 2007
Display 2007
Display 2016
Display 2016
Display fra 24.12 2017
Display fra 24.12 2017
Fra i dag den 18.08.18 Så er der ryddet ud.
Fra i dag den 18.08.18 Så er der ryddet ud.
Display tanken.
Display tanken.
Sumpe og fragtanken.
Sumpe og fragtanken.
Skummer til afkalkning og søjlerne fra tanken.
Skummer til afkalkning og søjlerne fra tanken.
Pumper til afkalkning.
Pumper til afkalkning.
Computer (profilux) og anden teknik, samt skummerkoppen.
Computer (profilux) og anden teknik, samt skummerkoppen.
Lidt af rørføringen (den har tjent mig godt) og bordet fra det tidligere plejeakvarie.
Lidt af rørføringen (den har tjent mig godt) og bordet fra det tidligere plejeakvarie.
Skeletter fra tanken og kalkreaktoren. Der er flere spande med skeletter, LS og andet krims krams der dukkede op.
Skeletter fra tanken og kalkreaktoren. Der er flere spande med skeletter, LS og andet krims krams der dukkede op.
Det er nu ikke sørgeligt alt sammen. Rummet bliver renoveret og får en ny anvendelse. Samtidig er det nye set up i fuld gang og både koraller og fisk er overført.
Alt ser ud til at køre som planlagt og det virker som om det er på vej i den retning jeg ønsker det. Så jeg er positiv og fuld af forhåbning.
Så alt er godt - indtil det modsatte skulle vise sig.

Til slut - et billede af den nye tank. Ganløse reef 2018. Billedet er taget lige før lyset slukkes.
Et enkelt billede af det nye Ganløse reef. Masser af plads til både fisk og koraller. Selv de store koraller syner ikke af så meget. De største er dog kommet i som mindre stykker, primært for at bedre overlevelses mulighederne.
Et enkelt billede af det nye Ganløse reef. Masser af plads til både fisk og koraller. Selv de store koraller syner ikke af så meget. De største er dog kommet i som mindre stykker, primært for at bedre overlevelses mulighederne.
Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3587
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
17
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af nielsk »

Det bliver spændende at følge fremover. Hvor gamle er dine fisk egentligt


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af crazy seahorse »

Ved det faktisk ikke. En del af dem har jeg haft i 2-3 år eller mere. Guttatus er fra før 2012. Det er den ældste.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af crazy seahorse »

Et par billeder af display tanken ved fodring lige før Nytår 2020.
[center]
Tridacna deresa
Tridacna deresa
[/center]
[center]
Tridacna squamosa
Tridacna squamosa
[/center]
[center]
Fts display 30.12.20
Fts display 30.12.20
[/center]

Det hele vokser godt til og der er flere koraller der er blevet fragget eller fjernet nu.
Systemet er stabilt, men stadig følsomt over for ubalancer. Ved den mindste uregelmæssighed, så popper cyano op. Men så må den jo bare fjernes igen.
Jeg har tilført en ekstra ny pumpe, Tunze 6255, der blæser hen langs bagvæggen for at fjerne detritus bagtil. Det er vokset ret tæt bagude og selvom jeg løbende klipper, så går ophobningen hurtigt. Den yder godt. Skifter mellem 14 - 18.000L hvert 10 sek. I grunden imponerende at se, hvor langt omkring flowet når i så langt et akvarie. Det øgede flow kan ses helt nede i højre hjørne foran. Så nogle koraller har måtte rykkes i læ. Acantophyllia og Cynarina er ikke vilde med kraftigt flow. Jeg troede ikke det ville påvirke dem, for flowet skulle jo først ned til enden og rundt, for at løbe ned langs forruden. Det er ca 5 meter, men korallerne tiltede og blev så rykket om bag Tridacnaerne.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af kenneth olsen »

Ser godt nok flot ud!!!


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4606
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af Anders månsson »

det er da blevet til nogle velvoksne muslinger:-)
hvad med nogle billeder af teknik rummet?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af crazy seahorse »

Anders månsson skrev:det er da blevet til nogle velvoksne muslinger:-)
hvad med nogle billeder af teknik rummet?
@ Jeg mener at der ligger nogle billeder af teknikken et eller andet sted. Ellers skal jeg nok få knipset nogle stykker når tiden tillader det.
Jeg har lidt planer om, at lave løbende opdateringer i min erfaringstråd. https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=90940" onclick="window.open(this.href);return false;
(Den her du måske ikke set, Anders. Mener den er fra perioden, hvor du ikke havde saltvand)
Det vil være lidt om hvad der sker på godt og ondt. Jeg vil følge op, når jeg har tid og lyst - mest tid. Der sker en masse lige nu.
Billeder af teknikrummet vil komme i erfaringstråden.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4606
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af Anders månsson »

takker, jeg fandt lidt billedgodter i din erfaring tråd!
Jeg er dybt misundelig :GO :beer:


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af pederrevnørd »

Elsker din balje Erik ♥️
Flot arbejde
Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"