"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Månedens Akvarie Januar 2013 (crazy seahorse)

Indlæg af Marco R »

[center]Månedens Akvarie (crazy seahorse)[/center]
[center]Januar 2013 Af Marco R[/center]

[center]
FTS
FTS
[/center]

[center]Lidt om Erik[/center]

Jeg hedder Erik, er 56 år og bor i hus i Ganløse nord for København.
Jeg arbejder i mit eget firma, som jeg startede i 1975. Min kone Tina, som er revisionsuddannet, tager sig af bogholderiet. Mit firma er et rengøringsfirma, der beskæftiger sig med alle former for rengøring. Vi arbejder efter et koncept, som jeg løbende har udviklet. Vi har ca. 10 faste medarbejdere + 20 løse til afløsning mv.
Jeg har haft akvarium, siden jeg i slutningen af 60'erne fik et akvarium foræret af en mand der skulle skilles. Han havde lige skyllet fiskene ud i toilettet og smidt planterne ud, og nu skulle akvariet altså ud/væk. Alt tilbehør fulgte med, så det var bare at gå i gang. Det var vist et 45 l akvarium, som blev starten på mit akvariehold.
Da jeg i starten af 70'erne gik ud af skolen, blev jeg ansat i en dyrehandel – Williams dyrehandel – i Bagsværd. Jeg havde været i erhvervspraktik der, og de tilbød mig arbejde på fuld tid i forretningen. Jeg har altid været glad for dyr, og har fra jeg var barn haft en stor interesse for levende væsner. Men det blev fiskene der fik mere og mere plads. Jeg havde vel 10-12 akvarier i forskellige størrelser på mit værelse derhjemme hos min mor, som var alene med mig. Alt hvad der var mærkeligt og, på det tidspunkt, usædvanligt fik jeg samlet sammen. Jeg havde et akvarium specielt indrettet til dyndspringere og skyttefisk, hvilket ikke var så almindeligt dengang. Jeg var også begyndt med Killifisk, hvilket stadig er en af mine sideinteresser. Det var så imens jeg var ansat i dyrehandelen, jeg fik mit første saltvandsakvarium. Det var omkring 1972. Det var et 150 l med bundfilter, faxekalk og koralskeletter. Jeg nåede at få et par Pincetfisk og nogle Jomfrufisk i. Det holdt dog ikke så længe, da jeg skulle flytte hjemmefra.
Jeg lå stille med saltvand indtil starten af 90'erne, hvor vi var på besøg hos nogle venner. De havde et saltvandsakvarie under nedbrydning/ sluk ned. Han fortalte, at man nu kørte på en helt anden måde, end da jeg havde det sidst. Levende sten havde jeg aldrig hørt om. Det var et ukendt begreb i starten af 70'erne, i hvert fald for mig. Så jeg startede op med saltvand igen, med levende sten, skummer på en meter og med HQI-lys på. Jeg brugte også kalkvand, som blev påfyldt via en osmolator. Jeg havde det i nogle år, men det eneste jeg rigtig husker fra det var, at jeg havde en meget stor vidunderkoral. Men jeg havde svært ved at holde både fisk og koraller i live, så jeg lukkede det ned i 1995.
I 2005 gik jeg forbi Klovnfisken på Frederiksberg en dag. Jeg fik øje på udstillingsakvariet i vinduet og gik ind, og talte med Thomas Friis. Han havde et brugt akvarium stående, stort, men passende for mig. Jeg havde været sygemeldt i et års tid pga. stress, og min kone var træt af at se mig gå rundt og ikke rigtig lave noget. Så der blev givet grønt lys fra hjemmestyret, og så gik jeg i gang med Thomas Friis som idémand. Det er stadig det samme akvarium, som fungerer som DT i dag.


[center]
Mix af koraller
Mix af koraller
[/center]
I sommeren 2008 kom jeg ud for en arbejdsulykke, som ødelagde mit venstre knæ/ben. Det har givet visse udfordringer i forhold til akvariet, da jeg ikke kan ligge på knæ eller sidde på hug længere. Det er skidt når sumpene er i gulvhøjde. Det problem er der dog heldigvis fundet en rigtig god løsning på nu.
Jeg har i min rookietid, fra 2005, med stor fornøjelse og tilfredshed benyttet et par af de Københavnske forretninger - Klovnfisken (Thomas) og DecOcean (Carsten), som hjælp til opbygning og til det tekniske udstyr, samt de startproblemer der uvægerligt melder sig.
Jeg er en af dem der mener, at vi så vidt det er muligt bør støtte forretningerne. Så jeg har i vid udstrækning købt både koraller, fisk og udstyr der gennem årene. Men et par år efter min opstart, genoptog jeg en mere regelmæssig kontakt med en gammel ven (Henrik, min biolog ven) fra Killiklubben. Han fungerer stadig som en slags mentor eller supervisor for mit akvariehold. Han har selv haft saltvand, og havde faktisk selv forretning med saltvand på Jagtvej i København i 4 år. Han er med inde over alt det biologiske og det kemiske, da han har en stor viden på dette område. Alle nye tiltag bliver vendt med ham, ligesom større "byggeprojekter" bliver drøftet. Vi har haft lange samtaler omkring det at holde et revakvarie og biologien omkring det.
Det har betydet, at min revfilosofi er opstillet i nogle mantraer, som jeg kører mit system efter.

Mine 6 Mantraer:
1: Læs akvariet. Det visuelle indtryk er den bedste førsteindikator for, om det kører som det skal.
2: Læg en strategi og hold den. Små justeringer er ok, men hovedidéen skal holdes.
3: Bevar kontrollen. Det er vigtigt at styre, hvad der sker. Glipper det, skal kontrollen genoprettes. Dette gør jeg bl.a. ved de ugentlige målinger af de vigtigste ting.
4: Alle ændringer/reguleringer skal ske gradvist og langsomt.
5: En ting ad gangen. Hvis noget reagerer modsat af, hvad jeg forventer, så duer det ikke, der er sket flere ting på én gang. Hvis jeg f.eks. ændrer på tilsætninger, er det kun for én ad gangen. Aldrig flere.
6: Sørg for at kunne bremse op. Jeg hælder meget nødig noget i akvariet. Er det først gjort kan det ikke pilles ud igen (her tænkes på væsker). Får jeg en negativ reaktion på et eller andet jeg har gjort, skal jeg hele tiden kunne stoppe op og give systemet tid til at genvinde balancen. Det er bl.a. derfor, jeg holder styr på Po4 med RowaPhos i reaktor og No3 med vandskift. Begge dele kan standses hurtigt og nemt. Det kan jeg ikke, hvis jeg har hældt en væske i, og så har jeg ikke kontrol længere.

De gange jeg er løbet ind i problemer, har jeg enten af dovenskab, eller for at skyde genvej, tilsidesat et eller flere af ovenstående mantraer.
Det her er mine mantraer og ikke nødvendigvis den eviggyldige sandhed. Men det virker for mig.


[center]Displaytanken[/center]

- DT: 180 x 70 x 70 = 882 l
- 1 sump: 325 l - indeholder skummer, fosfatfilter, kalkreaktor, neutraliseringsenhed og UV-filter
- 2 sump: 300 l - refugium, indeholder pt. bobble-koraller, en tot Xenia som Po4-opsuger og en stor Sacrophyton. Returkammer med osmolator
- Frag-tank: 52 x 55 x 40 = 114 l

De to sumpe er forbundet indbyrdes med rør, og den samlede volume er på 1621 l. Dog med ca. 82 l fradrag til sikkerhed. Systemet er pt. udvidet med et 600 l akvarium indkøbt af Thomaas (fra SF) til lejligheden. Dette er koblet på det eksisterende system med slanger og rør. Det indeholder hele Thomaas' indhold af koraller og fisk, og skal stå her, til Thomaas' nye system er etableret. Dette giver en total volumen på 2.221 l.

Dekoration:
Hele dekorationen består af 4 stk. revkeramik-søjler placeret næsten midt mellem for- og bagrude. Der er få levende sten, som er placeret oppe i revet for at skabe flere placeringsmuligheder for koraller. De få sten der ligger på bunden, er "bølgebrydere", som danner læ for bl.a. Acanthophyllia'erne. Der er desuden indskudt et "dæk" af revkeramikplade mellem 2 og 3 søjle, hvorpå der er placeret en lav keramiksøjle. På selve bunden står der kun de 4 søjler. Der er kun koralgrus foran søjlerne, bagved er der BB. Det grus der flyttes derom af snegle og fisk fjernes løbende. Der er fri svømmeplads bag søjlerne, dvs. fiskene har et ”halvt akvarium” at svømme frit på bag revet.


[center]
FTS
FTS
[/center]
[center]
FTS af fragmenttanken
FTS af fragmenttanken
[/center]
[center]
Nærbillede af fragmenttanken
Nærbillede af fragmenttanken
[/center]
[center]
Sumpen
Sumpen
[/center]

[center]Teknik[/center]

Styring:
Jeg bruger en GHL Profilux Plus 3.1A Profiset til kontrol og styring af:
- Redox
- pH: Prober i DT og kalkreaktor
- Temperatur
- Styring af lys over Frag-tank

Osmoseanlæg:
Puratek Deluxe 200 GPD - Silikatfilter skiftes ved 10ppm. De to øvrige filtre efter behov.

Ozon:
Sander 100.

Osmolator:
Sensor med optisk læsning. Der fordampes ca.10L i døgnet - der efterfyldes med osmosevand.

Lys:
- Display: 4 stk. Ecotech Radion XR 30w. En mere ville være ønskelig, men pga. en midtersprosse duer det ikke
- Frag-tank: DIY Led

Skummer:
Royal Exclusiv Bubble King 300 Deluxe.

Returpumpe:
Red Dragon 6.500 l/t.

Fosfatreaktor:
Deltec reaktor med RowaPhos. Medie skiftes månedligt. Der bruges ca. 400ml pr. gang.

Cirkulation/ pumper:
- 2 stk. 6100 Tunze Turbelle Stream - 12.000 l/h. Blæser diagonal fra hver side mod forruden
- 1 stk. 6105 Tunze Turbelle Stream - 13.000 l/h. Placeret ved bunden i venstre side og blæser langs bagvæg
- 2 stk. 6055 Tunze Turbelle Nanostream - 5.500 l/h. Laver halløj i overfladen, én diagonalt og én langs bagvæg
- 1 stk. 6215 Tunze Wavebox. Placeret på overløbet og blæser langs bagvæg modsat Tunze 6105
- 1 stk. 7095 Tunze Multicontroller til styring

Varmelegeme:
3 stk. Jäger 300 W kombivarme og termostat. Styret af Profilux.

køler:
Aqua Medic Titan serie 2000.

Doseringsmaskine:
Grotech TEC III NG med ekstra to kanals-enhed.

UV-filter:
40W fra Water.dk. Jeg kører med UV 14 dage før og 14 dage efter introduktion af nye fisk, hvis det kan lade sig gøre. Nogle gange er det dog ikke til at vide, hvornår der kommer nye fisk. Det kører dog 24/7 pt. pga. tilslutning af Thomaas' koraller og fisk.


[center]
Udgangsvandet fra kalkreaktoren som løber ned i en tragt til neutraliseringsenheden
Udgangsvandet fra kalkreaktoren som løber ned i en tragt til neutraliseringsenheden
DSC_0007.jpg (34.75 KiB) Vist 50364 gange
[/center]
[center]
Neutraliseringsenhed
Neutraliseringsenhed
[/center]
[center]
Skummer og dosseringsmaskine
Skummer og dosseringsmaskine
[/center]
[center]
Kalkreaktor
Kalkreaktor
[/center]
[center]
Teknikskab
Teknikskab
[/center]
[center]
Lampe set fra oven
Lampe set fra oven
[/center]
[center]
Lampe set fra neden
Lampe set fra neden
[/center]
[center]
Strømforsyningerne til lamperne
Strømforsyningerne til lamperne
[/center]
[center]
DIY LED-lampe over fragmenttanken
DIY LED-lampe over fragmenttanken
[/center]

[center]Vandværdier[/center]

- PO4: 0,024 ppm (Rowa)
- NO3: 0 ppm (Salifert)
- KH: 10,9 ppm (Salifert)
- Ca: 420 ppm (Salifert)
- pH: 8,13 ppm (Profilux)
- Mg: 1650 ppm (Salifert) - Holdes bevidst høj pga. mange plade-Montipora'er og 3 store Tridachna'er (Thomaas)
- Salinitet: 1.025 (Refraktometer)
- Temperatur: 26 ºC
- Redox: 400–420 (Profilux)


[center]Vedligeholdelse[/center]

Tilførsel (automatisk):
- DIY-kalkreaktor (Model "Twin Towers"). Der er et udløb på 200 ml/min. I alt 288 l i døgnet
- Neutraliseringsenhed (Piggy Bag). Ombygget Deltec AP F 600 (By Thomaas)
- Medie: Arm ekstra grov, grov og lidt koralgrus i både reaktor og "Piggy Bag"

Jeg bruger Grotech TEC III NG med ekstra to-kanals doseringsmaskine (pt. kun to kanaler i brug) til at dosere:
- Magnesium: 5 ml dagligt (opblandet magnesiumclorid)
- Kalium: 2 ml dagligt (denne er ikke målt endnu - derfor forsigtig dossering)

Tilførsel (manuelt):
- Kz Amino Acid: 6 dråber dagligt (suspenderet midlertidigt for at modvirke evt. øget belastning fra Thomas' tilkoblede 600 l akvarie)
- Kz Pohls Xtra: 6 ml dagligt (samme som ved Kz Amino Acid)

Vandskifte:
Der skiftes ugentligt 130 l. Svarende til lidt over 6 %. Dette skulle dække behovet for sporelementer til korallernes trivsel og vækst i store træk. Der bruges 4,9 kg salt ved hvert vandskift. Jeg kører med De Jong Marinelife salt.
Jeg opfatter mit Rev som en glaskasse med vand i. Hver gang jeg kommer noget i, det være sig fisk, koraller, foder, væsker - ja alt, så svarer det til, at jeg kommer en glaskugle i. Til sidst er der rigtig mange glaskugler i kassen. Disse glaskugler bliver dernede, indtil jeg aktivt fjerner dem. Det sker ved vandskiftet.


[center]Foder[/center]

Ocean Nutrition:
- Formula two flakes with garlic
- Spirulina flakes
- Brine Schrimp Plus flakes
- Formula One Marine pellets (small og medium)
- Formula Two Marine pellets (small og medium)

New Era:
- New Era Marine Pellets

Denne og de andre pellets, str. medium, gives primært til de store kirurger. Der gives også levende artemia ca. én gang dagligt. Sjældent, men det sker dog, gives der lidt Noritang og frosne mysis.


[center]Koraller[/center]

Jeg har primært SPS, da det passer bedst til mit system.

SPS:
- Acropora (staghorn, Bali slimer og Acropora millepora)
- Seriatopora calliendrum
- Seriatopora guttatus ("birdsnest” green tip)
- Seriatopora hystrix
- Seriatopora stellata
- Stylopora pistillata (5 forskellige, bl.a. multicolour, blå, lilla og lyserød)
- Poecillopora damicornis
- Montipora digitata (rød)
- Montipora digitata (blå)
- Montipora capricornis (blå, rød, grøn og lilla)
- Montipora danae ("superman")
- Montipora danae ("pokerstar")
- Montipora danae ("reverse pokerstar")
- Montipora danae ("purple haze" - lidt usikkerhed omkring id (Rød bund med røde polypper)
- Montipora danae ("rainbow")
- Montipora ("sunset")
- Montipora confusa
- Montipora confusa ("blue polyp")
- Montipora mollis

LPS:
- Acanthophyllia deshayesiana
- Duncanopsammia axifuga
- Euphyllia ancora
- Euphyllia paradivisa
- Nemenzophyllia turbida
- Echinopora pacificus
- Echinophyllia achinata
- Cynarina lacrymalis (grøn)
- Cynarina lacrymalis (rød)
- Caulastrea furcata
- Blastomussa merleti
- Lobophyllia corymbosa
- Welsophyllia radiata
- Scolymia australis ("bleeding apple")
- Favia favus
- Pavona cactus
- Pavona decussata (grøn)
- Pavona decussata (alm.)
- Pavona spec.
- Tubipora musica
- Tubinaria patula
- Tubinaria spec.
- Oxypora australis (grøn)
- Oxypora (orange)
- Acantastrea (forskellige)

Blødkoraller:
- Ricordea florida (orange og gul)
- Zoanthus (gul)
- Eunicea succinea (Candelabrun - Gorgonie)

Plus et par udefinerbare som det aldrig er lykkedes at finde id på.
I refugiumet står en tot pumping Xenia som et forsøg på Po4-fjerner.


[center]
Stylophora multicolour
Stylophora multicolour
[/center]
[center]
Montipora ("pokerstar")
Montipora ("pokerstar")
[/center]
[center]
Id ukendt - Nogen bud?
Id ukendt - Nogen bud?
[/center]
[center]
Cynarina lacrymalis (grøn)
Cynarina lacrymalis (grøn)
[/center]
[center]
Id ukendt - Nogen bud?
Id ukendt - Nogen bud?
[/center]
[center]
Scolymia australis ("bleeding apple")
Scolymia australis ("bleeding apple")
[/center]
[center]
Montipora ("sunset") - Blitz på billedet, men normalt oversået med grønne polypper
Montipora ("sunset") - Blitz på billedet, men normalt oversået med grønne polypper
[/center]
[center]
Acropora spec.
Acropora spec.
[/center]
[center]
Caulastrea furcata
Caulastrea furcata
[/center]
[center]
Montipora Mollis
Montipora Mollis
[/center]
[center]
Milepora, Stylopora og Montipora (grøn)
Milepora, Stylopora og Montipora (grøn)
[/center]
[center]
Milepora, Stylopora og Montipora (grøn)
Milepora, Stylopora og Montipora (grøn)
[/center]
[center]
Montipora ("sunset"), Montipora digitata (blå) og Acropora spec. x 2
Montipora ("sunset"), Montipora digitata (blå) og Acropora spec. x 2
[/center]
[center]
Acantophyllia deshayiana
Acantophyllia deshayiana
[/center]
[center]
Montipora ("rød"), Montipora digitata (blå), Euphyllia x 2 og Poecilliapora
Montipora ("rød"), Montipora digitata (blå), Euphyllia x 2 og Poecilliapora
[/center]
[center]
Duncanopsammia
Duncanopsammia
[/center]
[center]
Id ukendt - Nogen bud?
Id ukendt - Nogen bud?
[/center]
[center]
Scolymia australis ("Bleeding apple")
Scolymia australis ("Bleeding apple")
[/center]
[center]
Cynarina lacrymalis ("rød")
Cynarina lacrymalis ("rød")
[/center]
[center]
Montipora danae ("Purple Haze"), Montipora mollis, Montipora confusa, Montipora danae ("pokerstar") og Acropora Spec. x 2
Montipora danae ("Purple Haze"), Montipora mollis, Montipora confusa, Montipora danae ("pokerstar") og Acropora Spec. x 2
[/center]
[center]
Acropora millepora (grøn), Acropora ("Bali Slimer"), Seriatopora hystrix og Montipora digitata ("rød")
Acropora millepora (grøn), Acropora ("Bali Slimer"), Seriatopora hystrix og Montipora digitata ("rød")
[/center]
[center]
Ricordea florida (gul + orange)
Ricordea florida (gul + orange)
[/center]
[center]
Echinophyllia achinata
Echinophyllia achinata
[/center]
[center]
Montipora confusa ("blue polyp")
Montipora confusa ("blue polyp")
[/center]
[center]
Montipora confusa ("blue polyp") - macro
Montipora confusa ("blue polyp") - macro
[/center]
[center]
Acantastrea, Cynarina og Echinophyllia
Acantastrea, Cynarina og Echinophyllia
[/center]
[center]
Welsophyllia radiata (grøn)
Welsophyllia radiata (grøn)
[/center]
[center]
Montipora capricornis (blå og grøn)
Montipora capricornis (blå og grøn)
[/center]
[center]
Seriatopora hystrix
Seriatopora hystrix
[/center]
[center]
Ehcinopora pacificus
Ehcinopora pacificus
[/center]

[center]Fisk og invertebrater[/center]

Jeg er glad for kirurger. Jeg synes de har en fantastisk adfærd, og så tiltaler deres gartner-evner mig.
Jeg har følgende i pt.:

Fisk i DT:
- Acanthurus mata
- Acanthurus guttatus
- Acanthurus xanthopterus
- Acanthurus coeruleus
- Zebrazoma flavescens
- Ctenochaetus tominiensis
- Paracanthurus hepatus
(de tre tosser)

Det er dog ikke kun kirurger, der er også lidt andet:

- 1 stk. Centropyge acanthops
- 1 stk. Centropyge argi (Når de to ikke er der mere, kommer der ikke nye dværgkejsere i. Hos mig piller de for meget til min smag - desværre, for de er rigtig kønne)
- 4 stk. Psedocromis fridmani
- 4 stk. Sphaeramia nemathoptera (af nostalgiske grunde, de har været her siden 2006)
- 1 stk. Scooter Blenny
- 1 stk. Amblygobius rainfordi (Sandgobi)
- 1 stk. Synchiropus picturatus (LSD fisk)
- 1 par Amphiprion Occelaris (alm. klovnfisk)

Invertebrater i DT:
- 4 stk. Lysmata amboiensis (Danebrogsrejer)
- 1 stk. Stenopus hispidus (Boksereje)
- 4 stk. Lysmata wurdemani

Invertebrater i frag-tank:
- 10 stk. Lysmata wurdemani (til at tage glasroser)


[center]
Amblygobius reinfordi
Amblygobius reinfordi
[/center]
[center]
Synchiropus picturatus
Synchiropus picturatus
[/center]
[center]
Acanthurus mata, Acanthurus coeruleus, Acanthurus guttatus, Palet kirurg og gul kirurg og klovnfisk
Acanthurus mata, Acanthurus coeruleus, Acanthurus guttatus, Palet kirurg og gul kirurg og klovnfisk
[/center]
[center]
Eremit + Acan
Eremit + Acan
[/center]
[center]
Paletter, gul kirurg, Xantoptherus, mata, coeroleus og tominiensis
Paletter, gul kirurg, Xantoptherus, mata, coeroleus og tominiensis
[/center]
[center]
Acanthurus mata
Acanthurus mata
[/center]
[center]
Acanthurus mata
Acanthurus mata
[/center]
[center]
Mix af fisk
Mix af fisk
[/center]
[center]
Mix af fisk
Mix af fisk
[/center]

[center]Problemstillinger og udfordringer[/center]

Jeg har, som de fleste sikkert har, ting som driller eller som skal ændres. Jeg har Scolymia australis (Bleeding apple). Jeg har haft en tre-fire stykker, men har kun 1 tilbage - nå ja, der er også en som skrumper ind, men den tæller jeg ikke med, da den er på vej væk. Jeg har lavet alle de krumspring, jeg kan komme i tanke om - de er sågar blevet håndfodret, men lige meget hjælper det. Jeg tror grunden måske ligger i, at næringsindholdet er for lavt. Jeg har mistanke om, at mine hyppige vandskift måske har en del af skylden. Jeg ved jo, at andre her på SF, godt kan holde dem, og at de ikke skifter vand så ofte, som jeg gør, men det arbejder jeg med.
Så slås jeg med mine Montipora-spisende snegle. Den gule gylte jeg skaffede mig til at hjælpe, har besluttet sig for at den vil leve oppe i overløbet. Den blev fanget op dernede fra og puttet op i revet igen - for bare i løbet af natten at hoppe retur, men jeg kunne godt bruge en hjælpende hånd til at udrydde de bæster. Jeg jagter dem hver nat fra kl. 00:30, og hver morgen fra kl. 06:15 inden lyset tænder. Jeg håber, jeg vinder kampen, og det ser da også ud til, at det ikke går så voldsomt for sig mere.
På sigt skal der rykkes lidt rundt i den venstre side af Tanken. Plademonti'erne er blevet for dominerende, så de overskygger alt, der sidder nedenunder. Indtil videre har området under plademonti'erne tjent som "forsøgsområde", for koraller der ikke kræver så meget lys. Men det kan også blive for mørkt. Men planerne er stillet lidt i bero pga. snegleangrebet og som følge af tilslutningen af Thomaas' system. Jeg vil ikke belaste systemet med mere end højst nødvendigt. Der er også nogen justeringer af kalkreaktoren i øjeblikket. Det skyldes at der er et større forbrug nu her, hvor alle Thomas' koraller er kommet til. Det skal der jo tages hensyn til så der måles dagligt lige nu.
Her kommer der nogle billeder af Thomas' 600 l akvarie, som vi har koblet på mit system:


[center]
1
1
[/center]
[center]
2
2
[/center]
[center]
3
3
[/center]
[center]
4
4
[/center]
[center]
5
5
[/center]
[center]
6
6
[/center]
[center]
7
7
[/center]
[center]
8
8
[/center]
[center]
9
9
[/center]
[center]
10
10
[/center]
[center]
11
11
[/center]
[center]
12
12
[/center]
[center]
13
13
[/center]
[center]
14
14
[/center]
[center]
15
15
[/center]
[center]
16
16
[/center]
[center]
17
17
[/center]
Desuden synes jeg, at mit akvarium kører meget tilfredsstillende i øjeblikket. Det er uden tvivl det bedste resultat, jeg nogensinde har haft med hensyn til farver og vækst. For ca. ét år siden kørte det også godt. Jeg havde endelig fået det til at fungere med stabile værdier, og der var god vækst på mine koraller, syntes jeg. Der manglede alligevel noget. Farverne på korallerne var vigende. Jeg frygtede, at det ville ende med helt blege koraller, hvis jeg ikke gjorde noget. Tendensen pegede i hvert fald i den retning, og det var en tydelig tendens og ikke et forbigående fænomen, for det havde gjort sådan i et godt stykke tid.
Jeg vedligeholdt Ca, KH og Mg med DecOceans væsker, og det var jeg godt tilfreds med. Det var som at have en maskine, hvor jeg drejede på en knap, hvis jeg ville hæve værdierne, og drejede den anden vej, hvis jeg ville sænke dem. Min tanke var så, at der måtte manglede sporelementer, siden farverne veg. Desuden havde jeg en kraftig trådalgevækst i mit refugie, hvor mine søheste gik. Min Caulerpa og Chaeto var fuldstændig viklet ind i trådalger. Jeg høstede dem ved hvert vandskift og ofte mellem vandskiftene. Der var ingen i DT, for dem tog kirurgerne. Da Thomas' akvarie havde nogenlunde de samme udfordringer, og han heller ikke kunne løse dem, besluttede vi os for at lægge vores kræfter sammen. Det var oplagt, da vores akvarier i øvrigt kørte på samme måde.
Vi undersøgte alt, hvad vi kunne finde ud af omkring farver på koraller. Vi læste om Red Sea's farveprogram, vi læste alt, hvad vi kunne finde om KZ og deres tilsætninger, men vi syntes ikke, det virkede som det rigtige. Vi gennemlæste samtlige TOTM fra Reefkeeping.com helt tilbage fra 2004, for at se hvad de gjorde for at opnå deres resultater. Vi brugte timer i telefonen, hvor vi sammenlignede vores resultater, og drøftede hvad vi eventuelt kunne bruge af det. Vi fandt ud af, at en stor procentdel af dem brugte kalkreaktor, og skiftede vand ugentligt. Da vi ikke kunne finde ud af, hvad vi skulle tilsætte af sporelementer, som det var nu, besluttede vi os begge for at prøve denne fremgangsmåde.
Den 28-07-2012 fik jeg min Profilux, og kalkreaktoren blev tilsluttet. Det ugentlige vandskift var startet op. Allerede lige over midten af august måned, begyndte resultaterne at pege den rigtige vej. Mit algeproblem i refugiet svandt ind fra uge til uge, og er væk nu. Jeg har ingen trådalger mere. Farverne begyndte at komme tilbage og blev stærkere. Polypperne er fint udfoldede, og alle koraller vokser, så jeg allerede har store trængselsproblemer i frag-tanken.
Hvorfor kom denne ændring så? Jeg ændrede kun fra væsker til kalkreaktor, og øgede vandskiftet. Alt andet forblev som det var. Meget tyder på, at det var disse to ting, der gjorde udslaget. Det løste i hvert fald problemet med de manglende farver hos mig. Om det vil være den rigtige fremgangsmåde for andre, kan jeg ikke vide, da der er mange faktorer, der spiller ind, men det er simpelt og forholdsvis nemt at udføre. Alle vil kunne gøre det.


[center]Afslutning[/center]

Jeg har, siden jeg kom på SF, haft stor fornøjelse af at læse de forskellige indlæg. Igennem tiden har jeg fået mange venner og bekendte på forummet - ikke kun her i mit nærområde, men også i Jylland hvor jeg regelmæssigt skriver sammen med et par stykker. Jeg har stort udbytte af disse kontakter, og håber, at det er gensidigt. Da jeg er meget til de personlige relationer, har jeg fået et tæt samarbejde med Thomas (Thomaas) her fra SF. Vi benytter hinanden som sparringspartnere, og vender nye idéer med hinanden. Vi taler sammen dagligt i telefonen, ikke mindst nu, hvor Thomas' ting står her.
Vi er ikke altid enige, langt fra, det er ikke en rygklapperklub, men vi opnår altid en vis forståelse. Vi brugte f.eks. lang tid på at finde ud af, at det for os måske var en idé at prøve at vedligeholde med kalkreaktor i stedet for væsker og så lave vandskift oftere. Dette resultat havde vi hver især sikkert sagtens kunne nå frem til, men det går hurtigere og nemmere, når man er to om det. Jeg har kun gode erfaringer med den slags samarbejde, og kan varmt anbefale det.
Thomas og jeg supplerer hinanden godt. Thomas er mere risikovillig end jeg, der er mere forsigtig. Han holder mig til ilden og sætter fart, mens jeg prøver at sørge for, at hans fødder kan nå jorden. Thomas har en meget stor andel i, at mit akvarium står, som det gør i dag. For mig er samarbejdet særligt værdifuldt, da jeg har de begrænsninger, min arbejdsskade har givet mig. Thomas er en dygtig håndværker og er skarp på alt med rør og pumper, og så er han hjælpsom. Han har hjulpet, og hjælper stadig, mig med de ting jeg ikke selv kan pga. skaden, hvilket jeg er meget taknemmelig for.
Jeg har haft akvarier i over 40 år nu, og har prøvet mange forskellige grene af denne skønne hobby. Jeg har haft selskabsakvarier, specialakvarier og har dyrket virkelige nørdprojekter. Nogle af disse havde det til fælles, at det kun var en lille sluttet kreds, der dyrkede dem. Jeg har også igennem tiden haft den glæde at træffe en masse spændende mennesker. Jeg har mødt opdrættere - både herhjemme og i udlandet. Jeg har mødt folk, der har været på fangstrejse, nogle der har fanget og indført fisk for allerførste gang i hobbyen, og fået dem opkaldt efter sig. Jeg har haft lejlighed til at tale med dem alle om vores fælles interesse, og det har beriget mig meget.

Men nu har jeg endelig fundet en gren af akvariehobbyen, som andre end jeg selv, og nogle få ligesindede, kan have glæde af at kigge på - nemlig koralrevet. Folk der kommer her i huset, skal altid lige ned og kigge, og beundre livet og farverne. Det at kunne få en lille del af dette fantastiske univers til at fungere her hos mig, det overgår nok alt. Jeg er meget ydmyg omkring det, og tager intet af det som en selvfølge.


[center]
FTS
FTS
[/center]
[center]
Cynarina lacrymalis (rød)
Cynarina lacrymalis (rød)
[/center]


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af Marco R »

[center]Spørg endelig løs, hvis I har spørgsmål, ellers nyd dette brag af en start på dette års "Måneds Akvarie" af Eriks fantastiske og meget flotte akvarie :happy:[/center]


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Erik!

Tillykke med udnævnelsen til månedens akvarie. Det ser super godt ud og det er fedt at se bag om teknikken og høre om dine overvejelser. Det er inspirerende for mange af os andre. Flotte billeder - godt gået!

Mvh kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af AndersGS »

Hej Erik


Først og fremmest tillykke med det smukke resultat - det er helt tydeligt du har lagt mange timer og tanker bag dit akvarium. Det er en fryd for øjet og jeg kommer til at vende tilbage til denne tråd mange gange.

Mht. de små montipora snegle, så var det måske værd at prøve med en gylte mere? Så kan du måske spare dit manuelle arbejde lidt.

Korallen du efterspørger navn på ligner umiddelbart meget en Australogyra sp. - lidt en sjældenhed og måske derfor man ikke lige falder over den hver dag. Prøv i hvert fald lige at tjek Corals of the world ud ift. den.

Tak for gennemgangen og de flotte billeder!


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af AndersBoerglum »

Hej Erik, og godt nytår :)

Det er bare en fantastisk flot bajle du har dig. Og sikke en samling koraller :GO
Kan godt lide, at du holde faste vandskifte!
Er enig med AndersGS, med den mængde vand du har dig, vil en flot flok gylter ikke belaste dit systen ret meget. De vil kun være til gavn til kampen mod utøj :y
Senest rettet af AndersBoerglum tirs 1. jan 2013 08:51, rettet i alt 2 gange.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af Anette »

Hej Erik! Tillykke med titlen, den fortjener du! Fantastisk akvarium du har! Og tak for alle de gode debatter og erfarringsudvekslinger herinde! Dejligt med så passionerede folk der gerne deler deres viden! Igen engang tillykke, og godt nytår herfra!


Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af Macdoo »

Tillykke Erik.
Det med at du har xenia i for at optage PO4. Er det noget du har set resultat med? Jeg har haft lidt PO4 i mit system og har kæmpet med at få det lidt ned. Er persoligt meget imod bare at putte kemikalier i for at fjerne det men vil hellere finde en anden måde. Så jeg syntes det kunne være interasant hvis det virker.
Hilsen Martin


Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af pederrevnørd »

andersboerglum skrev:Hej Erik, og godt nytår :)

Det er bare en fantastisk flot bajle du har dig. Og sikke en samling koraller :GO
Kan godt lide, at du holde faste vandskifte!
Er enig med AndersGS, med den mængde vand du har dig, vil en flot flok gylter ikke belaste dit systen ret meget. De vil kun være til gavn til kampen mod utøj :y
+ 1
Ser for fedt ud :y


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3587
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
17
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af nielsk »

Super gennemgang af et fantastisk set-up. Det kommer jeg til at nærlæse mere end 1 gang.
Det er også en af de få store baljer som har kørt igennem så mange år!

Jeg har også som du nærlæst mange baljeportrætter på nettet, talt med Pederrevnør og i gennempløjet bøgerne og nået frem til at vejen frem på langt sigt er hyppige vandskift, minimalt bundlag og masser af fri cirkulationsplads bag opsætningen.


SPS : Stability provides succes
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af Gino »

Hej Erik


Tillykke med det:-)

Super flot beskrivelse og rigtigt gode billeder! rart at se et godt tilgroet akvarie:-)


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af wondersurfer »

Det er VIRKELIG et smukt system du har dig


288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af Bingocaller »

Kære Erik - stort tillykke med det

Nu har jeg jo set tanken live og Gud hvor er den flot!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
19
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af Søren Ravn »

det må da være års balje her på SF :W

Fantatisk læsning.


Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: tors 10. mar 2011 01:40
13
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af Fat_Donnie »

Hold da ferie..... en virkelig flot balje! Thumbs up big time. =)


Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af PoulD »

Godt nytår Erik, og tillykke med titlen. Det er velfortjent.

Som Anette vil jeg også lige benytte lejligheden til at sig tak for din berigende deltagelse i så mange lærerige dialoger her på forum. Du har flere gange medvirket til revner og sprækker i min ellers bundsolide uvidenhed.

Undrer mig lidt over køleren. Er sådan en virkelig nødvendig på dit system, eller er den bare 'just in case'?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
poul-henning
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: man 18. jan 2010 21:05
14
Postnummer: 4970 Rødby
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af poul-henning »

hej erik .

godt nytår , og tillykke med titlen.

jeg glæder med til jeg når så langt . :GO


Nyt akv . 720 liter med 200 liter sump.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af Nicki Henriksen »

Dejlig tømmermændslæsning :)

Tillykke med kåringen Erik, fuld fortjent virkelig et flot akvarie du har der :GO

Mvh Nicki


Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 397
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 23:47
12
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af Bo Steen »

Super super flot :GO :GO


Hilsen Bo)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2059
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af nbd »

Spændende læsning! Og smukt akvarium :y

Det ser ud som om akvariet er åbent oventil. Hvordan med fordampning på så stort system?

Herligt med en SF-bruger, der også kan se charmen ved Notobranchius :wink:


Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af permadsen12 »

Virkelig flot akvarie, og spændende og lærerig læsning.

Tak og tillykke.


med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af crazy seahorse »

Kære allesammen

Tusind tak for de mange roser, det er jeg glad for.

@ Anders og Anders Det er også planen at anskaffe en 2 - 3 gule gylter mere, men de har ikke været til at få fat i.
Den jeg fik gik i Klovnfiskens koralø og det var med møje og besvær, det lykkedes at fange den. Men det bliver det næste der skal i.
Det er da en anelse belastende HVER eneste nat at skulle jagte de små bæster. Der var et par stykker der nok ikke er så glade for nytårsaften.
Jeg fandt og aflivede to stk kl 02.15 i nat.
Forøvrigt er angrebet tilsyneladende i tilbagegang. Dem jeg får fat i er meget små nu og korallen er ved at vokse ud over de angrebne steder, så det hvide skelet med tiden vil blive overgroet igen - forhåbentlig.

@ Anders GS Har tjekket Australogyra og den kunne godt ligne den. Iflg. en af de sider jeg var inde på er det en truet art, så det er måske forklaringen på at jeg ikke har kunnet finde den på nogle sider. Der er måske ikke ret mange af dem i privat eje. Den er nu ret nem og vokser godt.

@ Anders og Gino Med hensyn til de flotte billeder må jeg indrømme, at det er ikke ret mange af dem jeg har taget selv. Jeg er virkelig en lousy fotograf.
Jeg har masser af billeder, men de blev næsten alle kasseret. Jeg købte af samme grund et kamera og det blev det da kun værre af.
Ud over de få af mine som fandt nåde for Marco og Thomaas blik, skal æren for billederne tilskrives min gode biologven Henrik og Thomaas der mærkelig nok, kunne få ganske glimrende billeder ud af mit nye apparat. Jeg tror teknikken har noget imod mig :T .

@ Anette Jeg siger også tak for vores gode debatter. Du er en af dem som kan holde Scolymiaer, hvilket jeg er lidt misundelig over - på den gode måde. I øjeblikket evner jeg det ikke, men jeg håber, på sigt, at finde en brugbar metode.

@ Martin (Macdoo) Jeg har kun en ganske lille tot Xenia i min ene sump og de trives fint. Ideen kom fra en tråd på RC, hvor der er en der benytter det. Jeg har skrevet linket i en tråd herinde. Hvis du ikke kan finde den, så giv mig et praj, så jeg skal sende den til dig. Jeg har den ikke på stående fod. Om det gør en forskel i mit tilfælde tror jeg nu ikke, dertil er totten for lille. Jeg holder det nede med ugentlige vandskift og RowaPhos. Som du, er jeg også modstander af at hælde kemikalier i akvariet da jeg tror der kan komme uønskede sideeffekter, som vi måske ikke kender helt endnu. Ingen medicin er uden bivirkninger, heller ikke i akvarieverdenen og når det nu kan klares med bla vandskift er det i mine øjne at foretrække.

@ Poul Id Mht køleren vil jeg sige både og. Den står udenfor, så den er frakoblet pt. Men om sommeren er det faktisk nødvendigt. Temperaturen kan godt kortvarigt snige sig op i nærheden af 30 grader når det er rigtig varmt.
Når jeg siger både og, er det fordi det har vist sig at kompressoren er stået af og måske aldrig har virket. En god ven der er kølemontør har lovet at kigge på den inden sommer.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af kenneth olsen »

Hej Erik!
SUPER flot akvarie... og dejligt at se det trives. Det kan du godt være stolt af!


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af Flemming »

Hej Erik,
Wow et flot akvarie! Vidunderligt at se så flotte koraller.
Stort tillykke med titlen som er fuld fortjent. :GO
Jeg glæder mig til en dag at kunne se det irl. :beer:
Hilsen Flemming


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af crazy seahorse »

nbd skrev:Spændende læsning! Og smukt akvarium :y

Det ser ud som om akvariet er åbent oventil. Hvordan med fordampning på så stort system?

Herligt med en SF-bruger, der også kan se charmen ved Notobranchius :wink:
@ Ndb Sorry for den sene respons. Jeg tror vi krydsede hinanden, selvom man bliver adviseret hvis der er kommet nye indlæg. Men det så jeg så ikke.
Ja, det er åbent i toppen over hele linien. Der fordampes godt 10L dagligt.

Nå du er også killiot, det var dog herligt. Gad vide om der er flere, ved du det?

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af MoG »

Super super flot, Erik! Imponerende akvarie du har skabt! :biggrin: så denne kåring må siges at være helt på sin plads! :biggrin:


Morten
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af den_ »

Hej Erik

stort tillykke med tiltlen den er vel fortjent og kan kun sige at det er meget imponerende dit akvarium og kan kun sige til folk der ikke har været så heldig at se det live at billederne synder ikke det ser sådan ud med farverne og det hele, er helt vild med den farve kombination du har lavet, man kan tydelig se at der brugt tid og kræfter på det.

virkelig lækret akvarium.

hilsen
Dennis


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af peder »

Stort tillykke med kåringen, en virkelig klassisk smuk balje!!


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af crazy seahorse »

Tak for de flotte ord til jer alle.

@Flemming Hvis du kigger på billedet af frag-tanken, så har jeg ad omveje fået et frag af din fine Gorgonia.
Den trives og vokser rigtig fint.
Du er velkommen til at kigge ud.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af ole kekkonen »

fedt indkørt sps bonzai look akvarie,gribende læsning og tak til marco for at skru det hele sammen!!


Brugeravatar
M&T
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: man 24. jan 2011 03:46
13
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Køge & Havdrup

Re: Månedens Akvarie Januar 2013

Indlæg af M&T »

Hej Erik.

Det er betagende at læse din tråd, kigge på billederne og nyde dit flotte rev. Nu har både konen og jeg set din balje både for et år siden og for nylig. Såvel som ved at læse på din tråd eller bare at snakke med dig, kan man umulig blive i tvivl om at du er passioneret og perfektionistisk, dette kan nu absolut også ses på dit arbejde med baljen. Super smukt rev Erik stor ros, og tak fordi du altid er så hjælpsom.


De venligste hilsner
Iversen

PT NUL BALJE

Biorb life 60 L hvid

Fluval edge 46 L (Moddet)

80 L shallow SPS og LPS reef
-DIY LED lampe DIY bord i hvid højglans.
Nu med sump og meget andet lir.
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"