[center]November 2012 Af Marco R[/center]
[center]Spørg endelig løs, hvis I har spørgsmål, ellers nyd Sarah R's flotte og meget harmoniske akvarie

[center] [/center]
[center]Lidt om Sarah R[/center]
Jeg er 21 år gammel og læser biologi på andet år på Københavns Universitet.
Lige siden jeg var 5 år gammel, har jeg har haft et akvarium. Det har dog altid været et ferskvandsakvarium, for saltvandsakvarier var efter sigende umulige at holde.
I år 2006 var jeg blevet træt af mit 128 liters selskabsakvarium, og savnede nogle udfordringer. Så med opbakning fra forældrene og efter mange timers læsning om saltvandsakvarier, var jeg klar til at starte mit første saltvandsakvarium op. Mit gamle 128 liter Akvastabil blev tømt. Da jeg ikke vidste om denne hobby ville fænge mig, blev der ikke købt så meget udstyr. Så man kan vidst roligt sige, at det var et rimeligt low-tech akvarium. Akvariet blev startet op, og huserede de første måneder nogle levende sten og en masse Caulerpa. Jeg havde læst flere steder på amerikanske fora, at wet-dry-filter var sagen. Så mit første saltvandsakvarium kørte kun med uv-lys, wet-dry-filter og en cirkulationspumpe. Lyset bestod kun af to 24 w T8 rør, så det var begrænset, hvilke koraller jeg kunne holde. Jeg havde dog en anemone, en koloni Anthelia og en Sinularia, som alle lever den dag i dag. Efter et år blev jeg træt af, at mit akvarium var for lille til at holde nogle kirurger og andre store fisk. Så efter at overtale forældrene, blev et 445 liters hjørneakvarium med sump bestilt. Det kørte så med væsentlig mere teknik end det første, og jeg fik sjældent problemer. I lidt over to år kørte akvariet, men det blev altså også for småt.
Så den 21/10 2010 blev mit nuværende akvarium startet op med de indkørte sten, fisk, koraller og alt teknik fra det gamle. Akvariet skulle stå i et indhak i arbejdsværelset for ikke at fylde for meget. På den anden side af væggen lå et gæstetoilet med en bruseniche, som aldrig blev brugt. En væg og to skabsdøre blev sat op, så brusenichen nu var et lille rum til al teknikken og sumpen. Der blev boret to store huller gennem væggen, så returrøret og overløbsrøret kunne komme ned i sumpen, og så blev der boret en masse huller til ledninger fra lamperne og filtrene. Nu hvor alt teknikken står i et separat rum, larmer akvariet næsten ikke. I teknikrummet er der direkte adgang til vandhane, hvor osmoseanlægget er koblet på, og kloakken bruges til vandskift.
Jeg var blevet så glad for mit wet-dry-filter, at endnu et blev bestilt og koblet på, og med tiden er der kommet mere og mere udstyr til.
Akvariet har kørt rigtig godt lige siden det blev startet op. Jeg har altid haft et afslappet forhold til problemer. Hvis noget ser ud til at være i ubalance, lader jeg akvariet få ro og klare det selv - i stedet for at styrte ud og købe diverse kemikalier og vidundermidler. Denne metode har kureret et par cyano-udbrud og skæve vandværdier. Selvom al tilsætning af sporestoffer til koraller foregår manuelt, klarer akvariet sig fint uden mig en hel uge. Bare der er vand til osmolator, foderautomat og evt. køler på. Nogen gange bliver jeg ligefrem overrasket over, hvor hårdføre koraller og fisk egentlig er. Selv strømsvigt og 31 grader varmt vand kan ikke slå dem ud.
[center]Displaytanken[/center]
Displaytanken er på 588 liter, og har kørt siden 2010. Der er overløb i venstre bagerste hjørne, og frontruden er i weissglass. Da akvariet skulle kunne være i indhakket i arbejdsværelset, kunne det ikke blive så langt, som jeg havde ønsket, og jeg valgte derfor at give akvariet en vis højde og dybde i stedet for. Så målene blev L110 x D70 x H70. Akvariet står på et træskelet, der er 90 cm højt med hvidmalet låger og lyskasse. Bordets højde gør også, at jeg ikke skal bukke mig ned for at kigge ind i akvariet. Til gengæld er det svært at nå bunden, men det klarer jeg med en skammel. I teknikrummet står sumpen, der er på 160 liter.
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Skummer[/center]
Den nuværende skummer er en Deltec APF 880, som jeg er utrolig glad for. Det er en ekstern skummer, som står uden for sumpen, og fødepumpen er en Aqua Bee Up 2000 med kuglehane, så den kun giver 1200 l/t. Den har et luftindtag på 600 l/t, og kan klare akvarier op til 1000 liter. Den har kørt upåklageligt og skummer bare derudaf. Den larmer ikke særlig meget, og så er den nem at skille ad, når den skal rengøres.
Jeg har lagt mærke til, at den skummer bedst ved en salinitet på 1,024. Så der plejer jeg at holde saliniteten på.
[center] [/center]
[center]Belysning[/center]
Siden 2009 har jeg kørt med LED-lys. Ikke pga. det strømbesparende aspekt, for her bruger de lige så meget som så meget andet akvarielys, men pga. den mindre varme de udstråler.
De to første LED-lamper var 110 W Maxspect G1, som larmede meget, men med nogle nye blæsere har de fungeret fremragende. Senere blev to 110 W Maxspect G2 erhvervet, og disse larmede betydeligt mindre, men var ikke nær så gode som generation 1 lamperne. Da jeg blev træt af at skifte LED-dioderne ud hele tiden - stødte jeg på KEY-LED, som efter sigende skulle være bedre. Jeg købte to af disse lamper med nogle SPS-bar, og her er dioderne dog ikke sprunget endnu.
Så lige pt. er der en lidt blandet landhandel af lys over akvariet.: 1 stk. 110 W Maxspect G1, 1 stk. 110 W Maxspect G2 og 2 x 115 W Key-LED med 4 x 24 W SPS POWER LED BAR. Dette giver i alt 546 W.
Ud af de 4 Maxspect lamper har jeg lavet to lamper, der fungerer. Selvom jeg nu har opdaget, at jeg vidst skal til at udskifte nogle dioder igen hist og her.
Lyset tænder kl. 7 og kører for fuld styrke, når klokken er 8, indtil kl. 17 hvor det simulerer solnedgang, og slukker helt kl.18. Herefter er der månelys.
[center]Pumper og andet teknik[/center]
Tre Tunze-pumper står for cirkulationen i displaytanken sammen med returpumpen og de to wet-dry-filtre. I alt pumpes der ca. 40.500 liter rundt i timen.
Jeg bruger følgende teknik og pumper for at drive akvariet:
- 2 x Eheim 2227 wet-dry-filtre (med biobolde, aktivt kul og Po4-fjerner)
- Deltec APF 800
- Tunze Turbelle Stream II 6205
- Tunze Turbelle Stream 6065
- Tunze Turbelle Stream 6085
- 2 x Aqua Bee UP 2000/1 som returpumpe og en som fødepumpe til skummer
- Aqua Medic 36 W UV-lys (kører 24/7)
- 2 x 110 W Maxspect LED lamper
- 4 x 24 W SPS POWER LED BAR
- 2 x 115 W Key-LED
- Aqua Medic Titan 250 køler (bruges kun om sommeren)
- Tunze Osmolator
- RO-unit 300 US gallon pr. day med 80 psi boosterpumpe
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]I øvrigt[/center]
I Danmark er det ikke så brugt at køre med wet-dry-filter, og jeg kan kun anbefale det. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan mit akvarium vil klare det, hvis jeg kobler de to filtre fra. Udover at de er effektive til at fjerne svæv og ilte vandet, så er de også utrolig effektive til at nedbryde nitrit og nitrat. Desuden kan man lægge filtersokker med aktivt kul eller Po4-fjerner i. Så det er ret smart.
Det er hændt at al strømmen er gået i 27 timer, og trods det har alt overlevet uden mén, og jeg er ret sikker på, at wet-dry-filtrene netop har gjort forskellen.
[center] [/center]
[center]Vandværdier[/center]
Jeg har efterhånden prøvet mig frem for at finde de vandværdier, hvor koraller og fisk vokser og trives bedst, og for mit akvarium virker disse værdier til at være mest optimale:
Salinitet: 1,024-1,025 (målt med refraktometer)
Temp.: 25-28 grader (er hændt at temp. har sneget sig op på 31 om sommeren)
pH: 8,1 ppm
KH: 7-8 ppm
Mg: 1400 ppm
Ca: 420-450 ppm
No2: 0-0,025 ppm
No3: <1 ppm
Po4: 0,03 ppm
Jeg har desuden bemærket, at mine anemoner står flottest, når saliniteten er lav, og nitrat er lav.
[center]Tilførsel (automatisk)[/center]
Min Tunze osmolator erstatter dagligt det fordampede vand med osmosevand fra en 50 liters beholder.
[center]Tilførsel (manuelt)[/center]
Selvom det ville være nemmere og mere tidsbesparende med en automatisk doseringsmaskine, tilfører jeg stadig Ca, karbonat og Mg manuelt.
Jeg kan godt lide at have helt styr på, hvor meget jeg giver af hvad hver dag, også selvom en doseringsmaskine giver mere stabile værdier - vokser mine koraller som ukrudt, og så er det nok også bare en vanesag. Jeg har aldrig brugt kalkreaktor, doseringsmaskine eller lignende i mine tidligere akvarier. Af Ca tilsætter jeg dagligt ca. 70 g for at holde den oppe.
Hver uge tilsættes 20 ml Easy Life Maxicoral A, 20 ml Easy Life Maxicoral B, 15 ml Preis baktoplan og 7 dråber jod.
[center]Vandskifte og vedligeholdelse[/center]
En gang om måneden renses de to Wet-dry-filtre og der lægges en ny sok med Po4-fjerner og aktivt kul i. Efter flere gange at have oplevet mine cirkulationspumper gå i stå, bliver de nu renset og lagt i citronsyre en gang månedligt. Så nu kører de upåklageligt. Jeg laver et vandskift på ca. 15 % hver måned, og bruger udelukkende RO-vand og Red Sea Coral Pro salt og samtidig suges slam ud af sumpen. Jævnligt fjernes en god portion Anthelia der er vokset ud på nabo korallerne, og ellers får korallerne bare lov til at brede sig, som de nu har lyst.
[center]Foder[/center]
Fiskene fodres for det meste 2-4 gange dagligt, alt efter hvor ofte jeg er hjemme. I hverdagene får de flagefoder og pellets, mens i weekenderne får de frosne mysis, artemia, krill, musling eller rejer. Nu hvor jeg også fodrer klovnfiskeunger op - får fiskene også levende artemia, som de er helt vilde med. Hver dag får kirurgerne et stykke noritang.
[center]Dekoration[/center]
I alt er der 60 kg levende sten i displaytanken, hvoraf de 20 kg er fra det tidligere akvarium. Stenopsætningen i venstre side er bygget op på en plastkasse for at undgå døde områder og gøre stenopsætningen mere luftig med en masse skjulesteder til fiskene. Stenopsætningen i højre side er lavet som et tårn med et pvc-rør til at holde stenene sammen, og som samtidig skjuler de to indsugninger til Wet-dry-filtrene. Bundlaget består af et 3 cm lag af groft koralsand, som jeg en gang om året lægger nyt sand ovenpå, da det ellers svinder langsomt ind. I sumpen er der yderligere 10 kg sten og en masse Caulerpa.
På bagruden er der en mørkeblå folie, som ikke er særlig tydelig mere efter korallerne har overvokset ruden.
[center] [/center]
[center]Koraller[/center]
- E. quadricolor
- Sinularia
- Anthelia
- Zoanthus sp.
- Euphyllia parandivisa
- Euphyllia glabrescens
- Discosoma sp.
- Rhodactis rhodostoma
- Blastomussa merleti
- Duncanopsammia axifuga
- Favia helianthoides
- Favia sp.
- Favia pentagona
- Leptastrea sp.
- Montipora digitata
- Montipora capricornis
- Halimeda opuntia (mere en alge end en koral)
- Erythropodium caribaeorum
- Briareum asbestivum
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Fisk[/center]
Jeg køber hovedsagelig små fisk for så at se dem vokse sig store i mit akvarium. Når de så bliver for store, sælger jeg dem videre. Lige nu er der ikke så mange fisk i akvariet, da jeg flytter hjemmefra snart, så mine forældre skal passe det hele.
- 4 stk. Chromis viridis
- 1 stk. Cryptocentrus cinctus med to alpheus bellulus
- 1 stk. Gramma Loreto
- 1 stk. Chromis margaritifer
- 2 stk. Amphiphrion ocellaris (sort/hvid)
- 2 stk. Amphiphrion ocellaris (Snow Onyx)
- 1 stk. Ctenochaetus binotatus
- 1 stk. Paracanthurus hepatus
- 1 stk. Zebrasoma flavescens
- 2 stk. Lysmata amboinensis
- 1 stk. Stenopus hispidus
- Diverse snegle
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]