"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie - December 2004

Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Månedens Akvarie - December 2004

Indlæg af Brian »

Denne Månedens Akvarie byder på et lille kig på Jim Chamberlain`s(Champ) flotte saltvands akvarium.

Jeg fik mit akvarium omkring 1. september 2004 og de første par uger gik med, at rengøre og klargøre akvarium, ’reol’ og underskab, til alskins udstyr, levende sten, koraller og fisk.
Jeg har fået akvariet af Stubbe, her fra siden, så nogen af jer kender sikkert de yderrammer i forvejen. Det er på ca. 150 liter, og der er kun 35 cm fra forrude til bagrude.
Billede
Billede
Udstyr:
Jeg har overtaget lidt af Stubbes gamle, såsom hans: Skummer Deltec MC 500, Eihem pumpe 3000 l/t, reserve tank (5 liters plastikspand med fødepumpe), kalkmikser (1,5 liters sodavandsflaske), nitratfilter (1,5 liters sodavandsflaske), ozonanlæg (også hjemmelavet), kalkreaktor (som jeg ikke har fået tilsluttet endnu, har lidt problemer med til førelsen af CO2 ).
Alle slanger og ledninger har jeg forsøgt at ’gemme’ i kablebakker.
Billede
Billede
Som lyd dæmpning har jeg lave en alternativ løsning til Brians. I steder for lave noget ud af dyrt indkøbte PVC rør og samledele, har jeg bare puttet et stigrør fra mit ferskvandsspandpumpe ned i faldstammen sammen med en lille luftslange.
Billede
Udover en HQI 150W og en 20W uv lampe, har jeg sat en lille månebelysning op. Stubbe gav mig ideen til, at diverse nataktive dyr og fisk måske bedre kunne finde rund når der var en lille smule lys. Det give lige en ekstra dimension, og nu kan man kigge på akvariet hele døgnet rund, og fiske kan stadig sove i fred.
Billede
Billede
Billede

Her kommer så lidt billeder fra akvariet
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Mvh
Jim Chamberlain

Ris og ros modtages naturligvis som altid gerne i denne tråd ;)
Senest rettet af Brian fre 31. dec 2004 11:11, rettet i alt 3 gange.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Nanoreef eller ej - jeg må sige at du her går flot i Stubbes fodspor og igen viser at man kan have meget saltvand uden at der er tale om flere 100 liter vand.
Og med 35 cm dybde er der gjort et flot stykke arbejde ;)

Du skriver at du selv har lavet dit ozon anlæg - er det noget du gider forklare nærmere ?


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg kunne også godt tænke mig at høre mere om dit hjemmelavet kalkmixer?
Jeg syntes, du har gjort dig meget fortjent til at komme på som månedens akvarie, Det er RIGTIG flot!
KAn vi få et billede af akvarie/skab, som en helhed?


Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Ser spændende ud med nitratfilteret og kalkreaktoren. Lige at par spørgsmål.
Bliver kalkvandsreaktoren/mikseren fødet med saltvand eller osmosevand? Hvad med nitratfilteret har det ikke negativ indflydelse på pH? Normalt er det jo sådan at der ligger kalkholdigt materaile over svovlkuglerne i sådan en reaktor for at undgå fald i pH værdien.


Stubbe
Reactions:

Indlæg af Stubbe »

Det ser bare rigtigt godt ud Jim. Dejlige at se der er liv i ens gamle akvarie. Forøvrigt et rigtigt godt billede af belnny bicolur. men jeg mangler jo stadig at få lavet det månelys. skal lige for en ordens skyld sige at det 20W rør ikke er uv. men at det er blåt lys.

fortsæt med det flotte arbejde. man kan sige at jeg ikke har kæmpet forgæves med at få dig lokket over på saltvand. dejligt at se du går løs på opgaven med krum hals.
Hilsen Jan Stubbe.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Anders månsson skrev: Kan vi få et billede af akvarie/skab, som en helhed?
Så skulle det være sat ind ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Champ
Reactions:

Indlæg af Champ »

Brian: Jeg skriver at det er et hjemmelavet ozon anlæg, ikke at jeg selv har lavet det.
Det er igen et af Stubbes 'efterladenskaber', og et som Finn fra Langelands akvariet har lavet.

Anders: Et billede af akvariet som helhed er kommet op blandt de øvrige billeder.
Kalkmikseren er en 1½ liters flaske, hvor bunden er flydt op med biokalk og vand for resten. På den måde er det en mættet kalkblanding jeg har i flasken.
Når jeg så er vel at løbe tør for vand, og 'reservetanken' begynder at fylde på, løber det lige en tur igennem kalkmikseren først, og så bliver der flydt kalkvand på!

Henrik: Kalkmikseren bliver fødet med hanevand fra reservetanken.
Ang. nitratfilteret så drypper den med ca. 1 dryppe i sec., og min pH er på 8, så nej det har ikke en negativ indflydelse.
Jeg vil da overveje det med at putte noget kalk i nitratfiltet.

Tak til jer alle sammen for de rosende ord. Det betyder at jeg har gjort noget rigtigt, selvom det var svært at se i begyndelsen af en karriere som Saltvandakvarist.


Brugeravatar
NNNN
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs 14. sep 2004 14:48
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Glostrup

Indlæg af NNNN »

skide flot :shock:


Brugeravatar
NNNN
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs 14. sep 2004 14:48
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Glostrup

Indlæg af NNNN »

Men er det ikke svært at holde, man hører jo tit at mindre akvariere er sværere at holde end, dem på flere hundrende liter, er det rigtigt


Champ
Reactions:

Indlæg af Champ »

Nej det er ikke så svært at holde, nærmest tværtimod. 8)

Da jeg havde fået det op at køre, og indrettet som det jeg gerne ville have, så passer det nærmeste sig selv. Og nu skal man jo ikke gøre det sværere end det er. :D

Med størrere akvarier kommer mere teknik, og der med flere ting som kan gå galt (måske ikke i akvariet, men under). Vi drømmer alle om et akvarie som Stubbes (et super high-(Del)tech akvarie), men der er ikke meget plads tilbage under akvariet. :wink: misundelse er en grim ting. :oops:


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

NNNN skrev:Men er det ikke svært at holde, man hører jo tit at mindre akvariere er sværere at holde end, dem på flere hundrende liter, er det rigtigt
Uden at selv have erfaring med et lille akvarie så tror jeg at der er 2 vigtige ting at sige hertil :

1) Nudagens teknik gør alt muligt !
2) Man skal bare holde sig i skindet - altså køb ikke de 20 største fisk i handlen til en sådan balje ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Champ skrev:Med størrere akvarier kommer mere teknik, og der med flere ting som kan gå galt (måske ikke i akvariet, men under).
Hvilke ting kan man undvære på et mindre akvaire, som man er nødt til at have på et større?


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Anders: Et billede af akvariet som helhed er kommet op blandt de øvrige billeder.
Kalkmikseren er en 1½ liters flaske, hvor bunden er flydt op med biokalk og vand for resten. På den måde er det en mættet kalkblanding jeg har i flasken.
Når jeg så er vel at løbe tør for vand, og 'reservetanken' begynder at fylde på, løber det lige en tur igennem kalkmikseren først, og så bliver der flydt kalkvand på!

Løber din Ca værdi ikke løbsk, eller passer det med dine korallers forbrug sådan cirkus?

Hvor får man biokalk? :roll:


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

og tak for helheds billedet forresten! Det ser rigitg godt ud hvilke materialer er der brugt? Det må jo være noget der ikke tager skade af lidt fugt!


Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

ser fedt ud med den månebelysning.... hvad er det for noget???

og ja et fedt akv :RE


Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"