[center]September 2012 Af Marco R[/center]
[center]Spørg endelig løs, hvis I har spørgsmål, ellers nyd Gino's smukke og farvefulde akvarie

[center] [/center]
[center]Lidt om Gino[/center]
Jeg er en ”ung” fyr på 30, som har haft interesse med verdenen under havet siden helt lille. Det har altid fascineret mig, og har haft næsten alle former for akvarier og fisk. Alle cichlider, diskus, altum scalare og en stor lidenskab er discus. Men for godt 5 år siden kunne jeg så ikke dy mig mere, og startede mit første saltvandsakvarie op - ja har så haft nogle akvarier siden i forskellige str. men mest størrere. Once you go seawater you never go back.
Er udlært mekaniker, men har dårlig ryg, så sidder inden for it og web i en virksomhed.
Har 2 andre interesser foruden mit saltvands akvarium:
Nørd med Hi-fi. Dvs. går meget op i rigtig god lyd! Så det er med rørforstærkere og pladespillere og ja sådan lidt.
Går også op i bilen, og har haft lidt sjove hurtige biler, men det er der ikke råd til for tiden.
[center]Displaytanken[/center]
Min tank som har kørt nu ca. 2 år, er på 530 liter og med tilhørende sump på ca. 100-120 liter.
Jeg har valgt at opbygge det som et ”shallow reef”, da jeg godt kan lide det luftige miljø og se fiskene svømme rundt og bagom stenopsætningen. Er blevet lidt træt af at se på de tæt pakkede akvarier. Det kører super godt, og har altid gjort det. På nær en enkelt gang hvor jeg købte en koral med cyano på. Vi skyllede godt nok stenen kort i ferskvand, men efterfølgende begyndte det at vokse stødt, og spredte sig, og prøvede alverdens metoder, men som ikke rigtigt hjalp. Lige indtil jeg prøvede Boyds Chemiclean! Det er det mest fantastiske middel, og det er jo ikke antibiotika! Man skal lige læse manualen godt, og gøre som beskrevet. Derefter så funker det bare. Hverken koraller eller fisk lod sig mærke af det over forløbet. 3 dage efter var alt væk, og akvariet har bare kørt super siden.
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Skummer[/center]
Jeg har igennem tiden haft en del forskellige skummere, men er efterhånden blevet ret glad for ATI skummere, da jeg syntes, at den er rigtig effektiv - også holdt op mod prisen. Har næsten lige skiftet min ATI BM 200 ud med en ATI powercone 250I, og hold op den er lydløs og skummer virkeligt godt! Jeg er fuldt ud tilfreds, og har ikke haft nogen problemer med den. 7-9-13. Haha.
[center] [/center]
[center]Andet teknik[/center]
Skummer: ATI powercone 250I
Cirkulationspumper: 2 stk. 6105 som styres af min GLH Profilux III
Nitratfilter: JJ reaktor kan bruges op til 5000L vand
Phosfatfilter: JJ reaktor kan bruges op til 5000L vand
UV: JBL 36 watt
Returpumpe: Deltec 5250 interval (Lydløs)
Akvariercomputer: GHL Profilux III med Redox, PH, TEMP, Osmolator, 4 kanals doseringsmaskine, strømskinne, GHL Profilux Simu-L, GHL Profilux Sunrise-L , Tunze styring og GHL ekstern display.
Lys: ATI Powermodul 8x54 watt med Aqua Medic rør
Sump: 100-120 liter
Aktivt kul filter.
[center]Vandværdier[/center]
pH: 8.0-8.3
Kh: 7.8 pt. men skal hæves lidt
Ca: 430
Magnesium: 1380
Salinitet: 1.026
Nitrat: 0-1
Fosfat: 0,08 pt. og skal have skiftet rowa
Af testsæt, der bruger jeg primært Red Sea Pro serien, da jeg syntes, den er nem og meget præcis at arbejde med, og har så også en Hanna Fosfat tester.
[center]Tilførsel (automatisk)[/center]
Der kører jeg med det famøse Balling som mange andre, og det bliver så dosseret via min GHL computer. Jeg dossere ca. 120 ml. i døgnet
Calcium
Magnesium
KH
Natrium cloridfrit salt
Div. sporestoffer
[center]Tilførsel (manuelt)[/center]
Tilføjer sommetider lidt Zeobak og Coralsnow og sådan lidt manuelt.
[center]Vandskifte[/center]
Skifter 10 % af vandet en gang om ugen.
[center]Koraller[/center]
E. Parancora
E. Paradivisa
T. Geoffroyi
Heliofungia
2 stk. Fungia
3 arter Acropora
3 arter Montipora
3 arter Acanthestrea
2 arter stylophora
Cynarina
L. Hemprichii
L. Sp.
E. Gemmacea
S. Hystrix
4 arter zooanthus sp.
P. Sinuosa
Gorgonie Sp.
P. Cactus
T. Paluta
B. Merleti
B. Wellsi
C. Connatra
C. Echinulata
C. Furcata
D. Axifuga
F. Halicora
Plus nogle andre jeg ikke lige kan huske navnet på.
Angående fragmenter så har jeg bare en mindre hylde i displaytanken, men skal have lavet nogle flere. For der er ikke rigtigt plads, og er snart nød til at høste lidt rundt omkring, så de ikke brænder hinanden for meget. Men frags er indtil nu ikke noget, som jeg har gjort så meget i at lave, men det kommer nok til at være lidt mere nu.
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]Fisk[/center]
A. Leucosternon
A. Pyrofyrus