Det hele begyndte under en ferie på Gran Canaria for et par år siden. Her var jeg på et prøvedyk ude på et rev. Det var en fantastisk verden, der åbnede sig for mig.
Fra da af var jeg bidt af ideen om et saltvandsakvarium. Da jeg stort set intet anede om saltvandsakvarier på det tidspunkt, gik jeg i gang med at samle viden og fandt hurtig masser af god information på nettet. Hele efteråret 2002 samlede jeg erfaringer til mig og besøgte saltvandsfolk som var igang.
Som de fleste begyndere, mente jeg, at de økonomiske omkostninger andre akvarister underholdt med, var overdrevne. Med lidt omtanke og ved at købe brugt, burde det jo nok ku’ gøres for rimeligt små penge. Jeg er selvfølgeligt blevet klogere. Selvbedrag holder jo kun en vis tid.
Opstarten
Jeg startede med at købe så meget brugt udstyr som jeg kunne. Det blev bl.a. til to brugte HQI 150w lamper og skummer af mærket Shuran Jetskim 150. Oprindeligt var min plan at ombygge et af de to 325l. akvarier, jeg havde i forvejen. Det blev jeg stærkt frarådet. Det var besværlig, usikkert og ikke mindst ville jeg komme til at mangle en sump.
Det korte af det lange blev, at der i starten af februar 2003 ankom et 475l. Tropeakvarium, som blev installeret i mit hobbyrum i kælderen, hvor begge ferskvandsakvarier nu var blevet nedlagt. Med akvariet fulgte en sump på 90l.
Vel ankommet blev der monteret PVC ned til sumpen og fra returpumpen op til akvariet. Returen munder ud i et rør, der løber langs hele bagvæggen ca. 15 cm. fra bunden.
Røret er forsynet med en masse huller, så der er god cirkulation bag ved stenopbygningen.
For at forhinde tilbageløb blev returen forsynet med en kontraventil og der blev sat kuglehaner på såvel frem som tilbageløb.
Sumpen opdeltes i tre rum, filtersektion, mellemsektion og et rum til returpumpen, ferskvandstilførsel m.v.
Vand og salt blev tilsat og så var det bare at vente. Efter en måned kom de længe ventede 50 kg. levende sten, direkte fra Singapore. De var perfekte, fyldt med liv og småkravl. Senere blev yderligere 25 kg. brugte sten tilføjet.
De næste 5 uger gik med indkøringsfasen. Da stenene var uden for mange døde ting, og da de brugte sten allerede var i gang biologisk, var algefasen hurtigt i gang.
Der blev indkøbt en Hugo, nogle eremitkrebs og snegle. Grønalgerne fortog sig efterhånden, vandværdierne blev målt og blev målt og blev målt. De så fine ud i hele perioden.
Nu var det tid til næste skridt.
Afsted til Viborg og to gule kirurger samt 5 gulhalede damsler blev indkøbt. Tilvænning efter alle kunstens regler. Stort chok, da det viste sig at alle havde pletter næste morgen. Næste aften var hele skidtet dødt.
Vente igen denne gang i 14 dage. Desværre gentog hele seancen sig.
Nye målinger, stadigt præcis de samme resultater. Nu begyndte tvivlen at indfinde sig, kunne det være mine testsæt, det var galt med. Nye testsæt blev indkøbt og afslørede ubarmhjertigt at nitraten var på 50, fosfat på langt over 20.
For at nedbringe nitraten besluttede jeg at anlægge et DSB bestående af 30kg. fint aragonite sand + 20 kg. levende aragonite sand i akvariet.
Mens jeg ventede på det bestilte aragonite, blev det midterste rum i sumpen fyldt med sand og caulerpaalger. Sandet blev podet med levende sand fra et par akvarievenner. Caulerpaen voksede og nitraten begyndte så småt at dykke.
To uger efter ankom 5 poser sand og DSBen blev anlagt i akvariet. Nederst den almindelige aragonite, øverst det levende sand. Tre dage efter var min nitrat nede på 5, hvor den stabiliserede sig. Samtidigt med det hørte jeg om Rowaphos. Jeg fik rigget et interimistisk fosfatfilter til og fosfaten forsvandt i løbet af få dage.
Nu lysnede det tænkte jeg mens den øvrige familie interesseret fulgte mine underlige anstrengelser. Familiens kommentarer fra den periode, har jeg lykkeligt fortrængt.
Da vandværdierne var på plads blev der indkøbt 8 Chromis og de levede. De lever faktisk alle den dag i dag.
Så gik det fremad, diverse dyr blev indkøbt over en periode.
Det store skridt fremad kom med købet af indholdet fra et nedlagt akvarium på Sjælland. Akvariet indeholdt flere stenkoraller, masser af skiveanemoner, blødkoraller m.m. Med hørte også flere store fisk bl.a. dværgkejsere, en 12 cm Nasokirurg, en Desjardini på størrelse med en frokosttallerken, en rød koralvogter og flere andre. Trods den lange transport overlevede det hele i fin stil.
Et par uger efter da jeg sad og betragtede mit andet akvarium, lød der pludselig en underlig lyd efterfulgt af en næsten øjeblikkelig sær kemisk lugt. En Søagurk var røget ind i en pumpe og var blevet splittet ad i tusind stykker.
Jeg vendte mig med det samme mod det akvariet, kun for at se stort set samtlige fisk drive døde mod bunden. Enkelte af de store kirurger havde nået at gemme sig i stensætningen. Jeg tilsatte øjeblikkeligt masser af luft fra en udstrømmersten, men det var for sent. Tilbage i akvariet var kun mine Chromis, Desjardinien og en enkelt dværgkejser i live.
Det var en chokerende og næsten lammende oplevelse.
Nu var jeg lige nået så langt…. Jeg følte at alt var tabt og jeg havde store overvejelser om at smide droppe det hele.
Næste dag tog jeg den uundgåelige beslutning om at skille hele stenopbygningen af og samle alle de døde fisk op, inden akvariet blev for forurenet.
Efter denne hårde opstart har der heldigvis kun været glæder.
Akvariet i dag
Filtrering og sump:
Akvariet er forsynet med et overløb i højre bagerste hjørne. Herfra løber vandet løber ned i en filtersektion lavet af en 10l. plastdunk, hvor toppen er skåret af. En kuglehane er monteret på røret således at vandgennemstrømningen kan reguleres og evt. støj dæmpes. Filtersektionen indeholder vat og filtersvamp. Nederst i dunken er der zeolitskærver. Der er lavet et aflangt hul i siden, så vandet kan strømme videre over mod skummeren. Herfra løber vandet ud i midtersektionen, der indeholder levende sand og Caulerpa. Caulerpaen høstes ca. hver anden uge og bidrager efter min mening væsentligt til eksporten af næringsstoffer fra akvariet.
I sumpens sidste rum tilføres osmosevandet. Tre serieforbundne følere sikrer korrekt dosering med osmosevand, forhinder at returpumpen kan overfylde akvariet samt sikrer at ferskvandspumpen ikke kan løbe tør. Her er endvidere en sok med en smule Rowaphos. Endelig er der koblet et nitratfilter, som jeg har lavet af en ombygget kalkreaktor, til systemet.
Cirkulation:
Cirkulationen varetages af to Tunze pumper, en Turbelle på 4000l og en Turbelle Stream på 6000l. Begge pumper bølgestyres af en Tunze Multi controller. Controlleren styrer to pumper i det store akvarium og to i et tilstødende 325l. akvarium. Det fungerer perfekt. Tunze pumper er noget kram.
Lys:
Akvariet er belyst med en Giesemann 2 x 250w med 2 x 24 w blåt lys. Der er endvidere to T5 54w Arctinic blue rør. Ved hjælp af ure tændes først de 2 x 24 w blå, derefter de to T5 rør og sidst HQI-erne. De to 24w blå lys er tændt en time før lyset tændes og en time før der slukkes. Arctinic rørene er tændt i 12 timer, HQI-erne i 9 timer.
Tidligere har jeg kørt med 150w HQI, men har her for nylig skiftet til 250w lamper. Det ses tydeligt på farverne, som bliver mere klare og intense.
Skummer:
Skummeren kører 5 timer hver morgen. Tidligere kørte skummeren i døgndrift, uden at skumme særligt meget af. Da jeg har en forestilling om at skummeren også fjerner mange af de nyttige fødepartikler til bl.a. korallerne, har jeg som forsøg valgt kun at skumme nogle få timer i døgnet. Til min overraskelse producerer skummeren faktisk mindst lige så meget som før. Samtidigt er der ikke tegn på at vandværdierne er blevet dårligere.
Ca/Kh tilførsel:
Til at vedligeholde calcium/Kh balancen bruger jeg Balling systemet. Kort fortalt tilføres calcium og Kh ved hjælp af 3 væsker i stedet for den mere traditionelle løsning med kalkvand, kalkmixer eller kalkreaktor. Uden at ville gå for meget i dybden (der er skrevet meget på dette forum om metoden tidligere) har man tre dunke med væske iblandet kemikalier. Væske 1 indeholder calciumdihydrat som calciumkilde og er tilsat sporstoffer. Væske 2 indeholder natriumbikarbonat som Kh kilde samt sporstoffer. Sidste væske indeholder en natriumfri saltvandsblanding. Den sidste væske kompenserer for at de to første væsker danner natriumklorid, når de reagerer med hinanden. De tre væsker doserer jeg med en doseringsmaskine. Den daglige tilsætning er 125 ml. af hver væske.
Fordelen med metoden er at den er rimelig lavteknologisk og billig i opstart. Og så bruger den næsten ingen strøm. Min erfaring er at den er sikker og giver stabile værdier.
Ulempen er at materialerne kun kan købes i Tyskland i de små mængder, som vi bruger. En anden mindre ulempe er at man, specielt i starten, skal måle meget på værdierne for at indstille den rette dosis. Nu hvor metoden kører tester jeg Ca og Kh en gang om ugen.
Akvariets beboere:
Fisk:
Min fiskebesætning bærer stadigt præg af at akvariet kun er godt halvandet år gammelt. Derfor dominerer de traditionelle opstartsfisk.
De to hovedaktører er kirurgerne, en palet og en hvidbrystet. Den hvidbrystede er akvariets dominerende fisk. Paletkirurgen er til gengæld legebarnet, der hele tiden udfordrer den hvidbrystede. Tilsammen skaber de to aktivitet og liv i baljen.
Som stimefisk har jeg en flok blå chromis. Jeg synes det er en smuk og fordringsløs fisk, der skaber fin bevægelse i akvariet.
Så er der det traditionelle klovnfiske par. Man kommer ikke uden om at de er charmerende og for de børn, der ser mit akvarium er de ubetinget hovedattraktionen. Specielt efter at en vis film har været vist.
Endvidere har jeg et par pink og gule Pseudochromis samt en Gramma loreto. De opretholder hver deres lille revir og udkæmper deres daglige kampe om revirernes grænser. Endelig lever et par mandarinfisk og en lille gul gobi deres stilfærdige tilværelse mellem stenkorallerne.
Jeg har et par gange forsøgt mig med en Acanthurus lineatus, men det er aldrig lykkedes mig at få dem til at trives. Spørgsmålet er nok også om den overhovedet passer ind i mit akvarium.
Alt i alt en spændende og varieret besætning, synes jeg. På ønskesedlen står et par små gobier mere. Specielt en pink gobi.
Koraller:
I mit valg af koraller har jeg tidligere været begrænset af det udvalg, der har været udbudt i Midtjylland. Det er hovedsagelig blød- og læderkoraller samt diverse skiveanemoner, der sælges. Inden for det sidste halve år har jeg satset mere på stenkoraller, og har anskaffet en del forskellige fragmenter bl.a. fra Jens Jørgen i Fredericia.
Da klovnfisken var på Jyllandstur, blev det til en pink Stylopora pistilla og en irgrøn Caulastrea furcata samt en gul Sarcophyton elegans.
Jeg sigter mod at få så varieret et udtryk som muligt, såvel hvad farver og forskellige livsformer angår. Med de seneste indkøb, er det nu tid til at vente og se hvordan specielt stenkorallerne udvikler sig. 475l. er jo trods alt en begrænset plads. Dog står der på den langsigtede ønskeliste et par koraller i farverne hvid og klar rød.
Øvrige dyr:
Jeg forsøger at få så mange forskellige typer dyr som muligt. Ud over diverse eremitkrebs og et væld af snegle har jeg to forskellige søstjerner og tre slangesøstjerner. Der er endvidere to dannebrogsrejer og en kardinalreje.
Der er tre forskellige muslinger, en crocea, en gigas og en derasa.
Daglig drift:
Den daglige drift består hovedsagelig af fodring, fremstilling af osmosevand samt rensning af diverse filtre m.v.
Hertil kommer naturligvis det bedste af det hele, den daglige observation af dyrene, der til familiens store forundring kan tage meget laaanng tid. ”Fars Vand TV”.
Jeg fodrer næsten dagligt med et varieret udvalg af frostfoder (mysis, krill, artemia og bosmider). Specielt kirurgerne er også glade for noritang, salat og evt. en skive agurk. Hertil suppleres med diverse flagefoder, pilleret foder o.s.v.
Korallerne fodres med afskallede artemiaæg, Marine de luxe samt mit eget hjemmelavede frostfoder. Opskriften er hentet fra Eric Bornemanns bog Aquarium Corals.
Mine foreløbige erfaringer med foderet er sparsomme, men det ser ud som om både koraller og fisk kan lide foderet. Lige nu prøver jeg mig lidt frem til den rette dosering.
Vandtilførsel og vandskifte foregår med osmosevand. Da vi har utrolig megen silikat i vandet her i Hadsund, har jeg et silikatfilter efter osmoseanlægget. Siden det blev anskaffet, har jeg ikke haft skyggen af uønskede alger.
Vandskift sker sådan ca. månedlig. Der kan gå længere tid i perioder, hvor der er meget at se til. Det er måske heller ikke lige det, der tænder mig mest ved hobbyen.
Fragmentakvariet:
Ud over det beskrevne akvarium, har jeg også et ombygget 325l. til fragmenter m.v.
Her eksperimenterer jeg med at lave lidt forskellige typer koralfragmenter og skiver. I akvariet går et par gule kirurger samt et par små Centropyge argi.
I Akvariet eksperimenterer jeg med mine egne levende sten, strømbesparende metoder o.s.v.
Det ku være en historie i sig selv, så den må komme ved en senere lejlighed.
Fremtiden:
Fremtiden for akvariet er nu en stille og rolig udvikling. Mit mål er at blive stadigt bedre til at styre de forskellige kemiske og biologiske processer i akvariet. I løbet af det næste års tid skulle akvariet gerne blive mere modent og korallerne vokse til. Akvaristen skulle gerne have nye udfordringer, nye oplevelser, møde nye akvarister, så han kan se og lære af hvordan andre dyrker saltvandshobbyen.
Jeg er altid villig til at vise mit akvarium frem, hvis nogen kommer på disse kanter. Ring blot nogle dage i forvejen, så vi kan finde en tid.
Det har været en stor fornøjelse at præsentere mit akvarium for et større publikum.
Mvh.
Lars Mogensen
Giesemann ECHO Plus 2 X 250W HQI + 2 X 24W blåt lys.
2 X 54 w T5 Arctinic Blue.
Cirkulation:
Tunze Turbelle 4000l.
Tunze Turbelle Stream 6000l.
Styres af Tunze Multicontroler to i hvert akvarium.
Returpumpe:
Eheim 1060
Skummer:
Shuran Jetskim 150. Skummeren køre 5 timer i døgnet.
Nitratfilter:
Hjemmelavet af en gl. kalkreaktor.
UV-lys:
11 W (bruges stort set aldrig)
Akvariet:
475 l. Tropeakvarium 130 X 60 X60
80 kg. Levende sten
30 kg. Fint koralsand.
27 kg. Levende sand.
Vandværdier:
Ca 430
Mg 1300
Kh 8
ph4 < 0,03
No3 umalelig
Si < 0,03
Ph 8,2
Temp 26 gr.
Salinitet 1,023
Sump:
90 l delt op i 3 rum:
-Skummer og teknik
-DSB med kalkalger belyst fra 23-8
-Returpumpe og niveauføler.
1 Paracanthus hepatus Paletkirurg
1 Acanthurus leucosternon Hvidbrystet kirurg
8 Chromis viridis Blå Chromis
2 Amphion ocellaris Percola klovnfisk
1 Pseudochromis perphyrus
1 Pseudochromis diadema
1 par Synchiropus splendidus Mandarinfisk
1 Gramma loreto
1 Gobiodon okinawae Gul gobi
Rejer, søstjerner m.v.:
2 Lysmata amboinensis Dannebrogsrejer
1 Lysmata debelius Kardinalreje
1 Nardoa galathea søstjerne
1 Linkia laevigata Blå linkia søstjerne
1 Archaster angulatus Sandsøstjerne
1 Ophiolepis superba slangesøstjerne
2 Slangssøstjerner en sort og en brun
3 Eremitkrebs
5 Astrea snegle
>100 små tårnsnegle
Muslinger:
1 Blå Tridacne crocea musling
1 Tridacne derasa musling
1 Brun/sort Tridacne maxima
Koraller:
SPS:
Montipora digitata rød
Montipora digitata grøn
Montipora tuberculosa grøn med lilla kant
Montipora plade rød
Montipora plade brun/beige
Seriatopora hystrix pink
Seriatopora sp. brun
Seriatopora caliendrum grøn
Seriatopora caliendrum beige
Stylopora pistila pink
Acropora florida grøn
6 Acropora fragmenter gul, grøn, blå, grøn med blå spidser m.v.
LPS:
Lobophylla limprichtii grøn
Caulastrea furcata irgrøn
Euphyllia anchora hammerkoral
Turbinaria peltata lysgrøn
Blødkoraller:
Sarcophytum elegans gul
Sarcophytum ehrenbergii beige med hvide tentakler
Lobophytum sp. fingerlæderkoral
Clavularia sp. lyslilla
Pachyclavularia violacea grøn stjernepolyb 3 varianter
Sinularia dura
Xenia
Skiveanemoner:
2 Parazoanthus sp. gul og grøn skiveanemone
Zoanthus sp. 3 farvevarianter
Arctinodiskus cardinalis rød skiveanemone
Arctinodiskus coeruleus blå-metal skiveanemone
Arctinodiskus mutabilis brun med pletter
Ricordia florida grøn
Ricordia yuma teglrød