"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens akvarie - September 2004

Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Månedens akvarie - September 2004

Indlæg af Brian »

Denne Månedens Akvarie byder på et lille kig på Kenneth Olsen`s(kenneth olsen) flotte saltvands akvarium.


Hvordan det hele startede:

Sikkert lige som for mange andre. Da jeg var 7-8 år gammel fik jeg og min søster et lille bowle akvarie, da vi var blevet inspirerret af vores stores bror. Siden gik der ikke lang tid inden af det lille 25 liters bowle blev skiftet ud med et 200 liters akvarie. Vi havde masser af planter og især guppyerne ynglede konstant. Fejlen der bblev begået var at købe 2 små sump skildpadder. De voskede sig lynhurtigt store og tilsidst var både planter og fisk væk. Vi havde disse sump skildpadder et stykke tid, men de svinede alt for meget, og vi droppede helt denne hobby.
Der gik nogle år, og en dag var jeg inde i en akvarie butik i Århus som på dette tidspunkt solgte saltvands fisk. Jeg var solgt fra det øjeblik jeg trådte ind af døren, en som mange andre blev jeg noget skuffet, da prisen på denne hobby meget hurtigt kan blive dyr. På det tidspunkt var jeg på S.U, og de to ting hænger ikke rigtig sammen. Jeg måtte indse at denne hobby, kunne jeg ikke deltage i forløbig.

Da jeg flyttede til København, gik jeg flere gange forbi Klovnfisken og trykkede næsen flad mod udstillings akvariets rude, og begyndte at spare pengene sammen
Sidste år i september, havde jeg så endelig skrabet nogle penge sammen til at starte op som saltvands aktivist, og fundet en permanent bolig ( næsten ).
Jeg havde læs en masse på nettet, og hold da helt op alle det information man kan få der, men som de fleste ved, bliver man ved med at lære nye ting. Jeg har da en hel del omkring vandværdier og og mere avanceret teknik at lære endnu.
Billede
Billede
Billede
Opstarten:

Jeg tog ind i klovnefisken og fik en ordenlig snak om hvad jeg havde i tankerne med det akvarie jeg gerne ville have bygget. Den endelige plan blev et Geiss akvarie som målte 120 cm langt, 60 cm højt og 58 dybt. Overløbs kassen blev placeret på siden ruden i hjøre side, da planen med akvariet er som rum deler, når kæresten og jeg flytter i større lejlighed. Akvariets bord har sandblæst glas låger på begge sider, så det er til at komme til fra alle vinkler.
Der gik en måneds tid, fra akvariet var bestilt, til det stod hjemme i vores stue, og nøj tiden gik langsomt indtil da. Men jeg fik da tiden til at gå med at købe noget udstyr og ellers kigge på for skellige sten opsætninger.
Billede
Billede
Billede

Sten opsætning:

Akvariet kom ind af døren, men desværre ikke af sig selv, og der kom da lidt sved på panden. Heldigvis var det da kun på 1 sal. og taknen strejfede mig da også : " GUD, kan det overhovedet komme ind af døren" på vej op af trappen. Thomas fra Klovnfisken hjalp med hele opsætningen, og det var vist meget godt. Han havde nogle gode triks. Jeg havde nogle ider til selve opbygningen af stenene. Jeg var ikke interesseret i at få en "mur" op langs bagvæggen, samt jeg gerne ville have en opsætning som var spændende fra siden af akvariet også. Synes det er sjovt at man skal bevæge sig lidt rundt om akvariet for at se de små "laguner" Så layoutet blev på følgende måde:
Billede
Sumpen blev installeret, Pumpen sat til, vand og salt blev tilsat og tilsidst strøm... WOW.. så stod der sku et saltvands akvarie i vores stue. Helt fantastisk, men igen skulle man jo være tålmodig, for nu var det tid til indkøringsfasen. Jeg foretog målinger næsten hver dag, men som nystaret akvarie mand, er man jo slet ikke til at styre. Indkoøringsfasen gik fint, og jeg var forbavset over hvor lidt brune alger som kom i akvariet. Min første fisk var en Hugo, som jo ikke er den mest "lækre" af alle akvarie fisk, men dog charmerende. Da Hugo var faldet på plads, købte jeg min første gule kirug fisk, måske en smule for hurtigt, men tålmodighed var ikke det jeg havde mest af.

Siden er der jo kommet en masse fisk og koraller til, og vores akvarie trives godt. Har endnu ikke oplevet de store problemer med akvariet ( 7, 9, 13 :))
Billede
Billede
Billede

Udstyr:

Af udstyr har jeg ikke det mest avanceret, men alligevel føler jeg at jeg har det mest nødvendige.

I sumpen har jeg følgende:

Aqua Medic filtersystem ( Reef 500 ) med bio boldte og skummer.
Varme legme ( tog ikke taget i brug her i sommer )
Osmose anlæg ( Automatsisk vand påfylder)
Billede
Har 2 x 250 watts HQI lamper over akvariet, som jeg købte brugt, og skal bestemt have skiftet pærene ud i denne månede. Tror jeg vil prøve med 14.000 kelvin istedet for 10.000, da jeg synes det giver et flot blå lys.
Har et lille blåt lys-stofrør som sammen med de 2 HQI lamper er sat til en timer. Har HQI lamperne tændt fra kl 16 til 24, og det blå rør er på fra kl 14 til 01. Det sene tidspunkt skyldes at vi altid er sent oppe, og vil selvfølgelig gerne nyde akvariet.
Billede
Billede
Billede
Koraller har jeg følgende:

Gonipora sps.
Zoanthus sociatus
Millepora Tenneli
Fungia SP
Montipora sp.
Seratopora Hysterix
Turbinaria Sp.
Xenia ( Pulse koraller )
Discusoma ( Brune skive anemoner )
Acopora Sp ( forskellige slags.)
Sarcophyton
Salarias Faciatus
Sinularia
(Plus et par andre jeg ikke kender navnene på)
Billede
Billede
Billede
Billede

Fisk har jeg følgende:

3 gule kirug fisk
4 Chromis
1 safir fisk
1 Jomfru fisk
2 alm klovnefisk
1 stor gylte
1 lille falsk gramma
1 Hugo

Af foder får de både flag foder, atemia, mysis, nori tang og fryse tørret foder. Korallerne foder jeg med koral foder, samt hælder jeg vandet i, fra de optøet mysis og atemia. Koraller vokser godt i mit akvarie, og jeg skal snart have skiftet lidt ud i dem, så jeg får et mere varieret "udvalg".
Billede
Billede
Billede
Du skal være velkommen til at kommentere akvariet samt at stille uddybende spørgsmål til Kenneth selv i denne tråd.
Senest rettet af Brian tors 30. sep 2004 15:56, rettet i alt 1 gang.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Jeg er vildt imponeret!
Da jeg er helt ny i "faget" har jeg ikke andet end ros...
Jeg ville genre se et billede af teknikken (sumpen), kan det lade sig gøre?


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

:D Tak fro de rosende ord. jeg skal prøve at se om jeg kan tage et billede af sumpen her i weekenden og lægge på siden!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

vil da også blot sige at det ser godt ud! Synes jeg kan genkende et par af korallerne :D


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

Genkende nogle af dem,.... hvorfra ? er en smule forvirret :roll: Fra butikken?


Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
19
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Ravn »

Det ser bare godt ud. :shock:

Søren Ravn


Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Det ser rigtigt godt ud :shock:


The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

flot flot. Kan godt lide kompositionen/helheds indtrykket af din opsætning af sten og koraller.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har godt nok ikke været for hurtig! Men et par af korallerne ligner til forveksling nogen som er lavet hjemme hos mig.
Mig bekendt er jeg den eneste der har haft M. tennelli til salg som fragment, og den hystix lgner også en fra mig af.


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Har du mere hystix Carsten?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

ja, der står et par stykker og savner et nyt hjem


Dennis
Reactions:

Indlæg af Dennis »

Det ser godt ud, er helt misundelig, mit akvarie er på vej igennem en "drille" periode :-(


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

hey alle sammen. Tusinde tak for de rosende ord. det er skønt at få at vide det man går og arbejder med er der også andre som synes om.

Til dig Carsen: bliver desværre nødt til at skuffe dig med hensyn til korallerne... de er ikke fra dig. De 2 tenneille er købt i planteimporten( vokset en del siden) , og de 3 små Hysterix er fra en større koral jeg købte i klovnfisken, som desværre begyndte at have døde grene, men de 3 små aflæggere gror meget i øjeblikket.
Hvis du har nogle aflæggere skal du da være velkommen til at smide dem i min balje.. hehe!


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kunne jo være at det var mig, og det er det, som har leveret dem til Planteimporten *s*


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Carsten jeg vil da gerne kigge forbi en dag...


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

Som tiden dog flyver afsted. Jeg lovede for LANG tid siden at jeg ville smide et billede på af Sumpen, dette vil jeg gøre på tirsdag, samt nye billeder af akvariet, da der er sket en del med hensyn til sten opsætning, korallerne vokser, og helheds indtrykket er blevet bedre.
Har desværre mistet mine Hysterix, da de faldt ned i min anemone på grund af dårlig limning da jeg samlede dem eet sted efter de var blevet en del større. Er der nogen i KBH som har et par fragmenter til overs af denne koral ?


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ja, da du kan blot henvende dig!!


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

Carsten skrev:Ja, da du kan blot henvende dig!!
det lyder super.. jeg er int.!! hvor store er dine fragmenter, da jeg gerne vil bruge penge på en pæn størrelse ( min. 3-5 cm i dia) kan det lade sig gøre?


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

kan ikke helt se hvordan jeg lægger nye billeder ind på dette link ?


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Den kan du gøre ved at gå ind og ændre i det det nye indlæg.. Så får du mulighed for det! :-)


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

kenneth olsen skrev:kan ikke helt se hvordan jeg lægger nye billeder ind på dette link ?
Tag evt. et kig på denne tråd - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=237


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Hanni
Reactions:

Indlæg af Hanni »

Sry jeg roder op i en gammel tråd.

Jeg vil bare høre om du har brugt noget lim af en art for at sætte stenene sammen? (genial sten opsætning!)


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

Hej Hanni- Nej slet ikke. Sten opsætningen er sat sammen med strips som man kan købe i byggemarkeder. Inden ret længe vil kalk-alger overgro de hvide strips, og de ikke er synlige. I løbet af det sidste halve år er der sket rigtig meget i mit akvarie, og sten opsætningen er ændret til det bedre. Men skal nok snart få smidt et par nye billeder på af det

venlig hilsen
Kenneth


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

Nå.. så prøver vi langt om længe at sætte nye billeder på af akvariet, så må vi se om det lykkes. Som I sikkert kan se, er der sket en del nyt siden sidst.
Vedhæftede filer
Helbillede.jpg
Helbillede.jpg (66.36 KiB) Vist 20817 gange


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

Her er lige et billede af den keramik søjle jeg købte i Akvarieudstyr for et halvt års tid siden. den er efterhånden overgroet med Kalk alger og Koraller. Synes selv den er blevet vel-integreret i akvariet.
Vedhæftede filer
Keramik søjle.jpg
Keramik søjle.jpg (56.82 KiB) Vist 20814 gange


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

Her er et billede af midten af akvariet. jeg håber på at den grønne arcopora en gang kan voske sig til en stor flot grenede koral i midten af akvariet, men da jeg kom hjem fra weekend i går, var den faldet ned i en læderkoral, så et par enkelte spidser er blevet helt hvide. Nu krydser jeg så finger for den stadig kan gro videre, da den har fin vækst.
Vedhæftede filer
Midten af akvarie.jpg
Midten af akvarie.jpg (64.91 KiB) Vist 20810 gange
Senest rettet af kenneth olsen man 25. jul 2005 15:38, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det ser da bare godt(og bedre) ud !

Er du ikke bange for at den caulerpa alge spreder sig ?


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

JO. så derfor tynder jeg også gevaldigt ud i den en gang imellem. Har den også i mit Søheste akvarie, hvor jeg ryder ud ret ofte.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis der ikke kommer farve igen i spidserne, kan du med forsigtighed, evt. ved hjælp af en tang, knække det stykke af som er dødt. Så begynder den at skyde derfra igen.


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

ahhhhhaaaa!! Det må jeg lige gøre, hvis der ikke ser ud til at danne sig væv henover det igen. Tak for tippet.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"