"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens akvarie - Januar 2009

Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af Brian »

Denne Månedens Akvarie byder på (PärS) saltvands akvarium.

930l revakvarium med inbyggd sump

Billede

Förord
Hej!
När jag fick förfrågan om att skriva om mitt akvarium tackade jag naturligtvis ja.
Jag heter Pär och har sysslat med akvaristik i nästan hela mitt liv. Jag har under många år hållit på med ciklider framför allt från malawisjön och hade som mest elva kar igång. De senaste åren började intresset minska. När jag då besökte en gammal akvariebekant sommaren 2007 fastnade jag direkt. Att se Stigs fantastiska revakvarium blev en inspirationskälla för mig och med lite lobbying från min dotter bestämde jag mig och projektet kunde starta.

Bakgrund
Jag funderade över val helglas/ramakvarium och valet föll till slut på ett saltvattensanpassat ramakvarium från Åleds akvarium. Alla aluminiumdetaljer är skyddade med 12 mm tjockt glas. Mitt förra kar stod placerat i vårt vardagsrum bakom en matsalsgrupp och kom på så vis bort. Jag kikade runt på internet och blev inspirerad av ett mycket fint akvarium på Reefkeeping magazine där karet användes som en rumsavdelare. Eftersom jag ville ha ett så stort kar som möjligt, mitt förra var på 1340 liter, fanns det inte möjlighet att ha sumpen under eftersom jag där behövde plats för osmosvatten och beredning av nytt saltvatten. Det fick därför bli ett kar med inbyggd sump. Då slapp jag ju dessutom göra hål i karet. Måttet på karet är 205,5(l) x 75,5(b) x 60,5(h) 930 liter. Sumpen tar 25cm så akvariedelen blir 180 cm lång. Jag har ca 110 kg levande sten.

Billede

Billede

Teknik
Eftersom ett revakvarium kräver bra och jämna vattenvärden ville jag göra tekniken så automatisk som möjlig så att man kan åka iväg en vecka eller två utan att något mer än matning av fiskarna skall behövas göras. Följaktligen måste ljuset, påfyllning av avdunstat vatten, dosering av balling-kemikalier samt reglering av temperatur skötas automatiskt. Eftersom jag har jobbat mycket med styrsystem från Siemens, föll valet på ett litet styrsystem (LOGO) som jag byggde in i en normcentral. Jag hade väl egentligen aldrig en tanke på en akvariedator med tanke på livslängd, reservdelar mm. Mitt mål var att bygga ett kar med ordning och reda även på kringutrustningen, alla kablar, slangar och rör skall vara prydligt förlagda och monterade.


Akvariemöbel

All utrustning har byggts in i möbeln med ordentliga luckor för att det skall vara lätt att underhålla karet.

Billede

Billede

El
Centralen matas från två säkringar för att inte belasta för ojämnt. Vid full belysning och kylare på går det åt nästan 1500W.

Billede

Belysning
Jag kör med 10 st. 80W T5 rör varav 2 st. är dimbara. Rampen hänger i taljor för att man skall kunna reglera höjden på ett enkelt sätt. Rampen bestyckas av 2 st. arctinic, 4 st. Osram 67 (blå) och 4 st. Osram 880 (vit). På rampen har jag monterat 4 fläktar för att transportera bort en del av värmen. På så sätt hoppas jag att livslängden på rören blir lite längre. Belysningen är på 12 timmar om dygnet då två blå rör dimmas i början och slutet i en timme vardera. Där emellan slås 2 rör till/från i jämna intervall för att simulera så naturligt ljus som möjligt. Det är maximal belysning 3 timmar varje dag.

Billede

Billede

Cirkulation
Cirkulationen har kontinuerligt uppgraderats allteftersom korallerna vuxit.
Idag är det
1 st. New Jet 3000 closed-loop circulation.
1 st. New Jet 3000 closed-loop via UV-C.
1 st. Eheim 2400 closed-loop via kylaren.
3 st. Tunze nano 6045 (4500liter).
Dessutom används skummaren som cirkulationspump till sumpen (ca 1000liter)

Skummare
ATI BM200

UV
Deltec 39W. Körs alltid eftersom jag har några känsliga kirurger som jag haft problem med prick på.

Kylare
Eftersom jag kör med täckglas blir lätt temperaturen för hög under sommarmånaderna. En Titan 1500 står för kylningen. Vid 28 grader sätts kylningen på och temperaturen sänks till 27 grader. Vid lägre ute temperaturer räcker friskluftsintaget över sumpen för att kyla akvariet. Då ligger tempen i karet mellan 26 och 28 grader.

Dosering
Dosering av balling 6 ggr varje dag (6 x125ml). Doserpumpar av fabrikatet Autoclude.

Billede

Osmos
Aquatic Nature Antarctica 120

Påfyllnad av avdunstat vatten
Med hjälp av tre induktiva givare fylls avdunstat vatten på automatiskt. Minst två av tre givare skall vara påverkade för att påfyllnad skall få ske. Drivs av en liten Aqua Medic doserpump.

Fiskar
Akvariet har inte fokus på fisk. Jag har idag ganska lite fisk och det finns väl egentligen ingen ambition att öka beståndet. Jag har alltid gillat stor fisk så det är framför allt kirurger som jag har idag, övriga fiskar ser jag mer som utfyllnad.

1 st. Acanthurus nigricans - Whitecheek surgeonfish
1 st. Zebrasoma flavescens – Gul kirurg
1 st. Paracanthurus hepatus – Palett kirurg
1 st. Ctenochaetus strigosus – Gulögd kirurg
1 st. Centropyge loriculus - Elddvärgkejsare
1 st. Pseudocheilinus hexataenia – Sixline wrasse
2 st. Amphirion ocellaris - Ocellaris Clown
2. st.Amphirion percula - Percula Clown
1 st. Pseudochromis porphyreus - Jordgubbsfisk
4 st. Chrysiptera parasema – Gulfenad blå frökenfisk (på bilden med rom)
2 st. Nemateleotris decora – Elegant firefish
4 st. Gramma loreto – Feaborre
2 st. Pterapogon kauderni - Bangai kardinal
2 st. Gobiodon rivulatus – Grön korallgoby

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Lägre djur
Jag har inte något större bestånd av lägre djur. Förutom de krabbor, sniglar och snäckor som följde med levande stenen har jag
4 st. Lysmata amboinensis – Putsarräkor
1 st. Rhynchocinetes durbanensis – Kamelräka
1 st. Turbosnigel
Jag har sett debatten om att kamelräkor inte skall vara revsäkra, men jag har aldrig sett att de varit på korallerna.

Koraller
Jag har både mjukkoraller, stenkoraller, skivanemoner och kolonianemoner.
Övervägande delen är dock stenkoraller.
Efter det att jag bytte till aluminiumbaserad fosfatreducering så färgade korallerna ut mycket bättre. T.ex. har en acropora som tidigare varit brun blivit helt grön.
Med tanke på att karet bara varit igång sedan december 2007 så tycker jag att jag haft en bra tillväxt på mina koraller. De första kolonianemonerna lades i redan efter en vecka efter levande stenen kom i, och de första stenkorallerna efter mindre än en månad. Det är svårt att veta hur det skall bli när man sätter in en ny korall och ibland får man flytta flera gånger innan man blir nöjd.

Acropora sp. ”grön”
Acropora tumida
Acropora sp. ”blå”
Montipora capricornis ”grön”
Montipora capricornis ”röd”
Montopora digitata ”grön”
Montopora digitata ”röd”
Montipora digitata ”lila”
Montopora confusa
Pavona cactus
Seriatopora hystrix ”röd”
Lobophyllia “röd”
Lobophyllia “lila”
Fungia sp.
Euphyllia yaeyamensis
Euphyllia paradisio
Euphyllia sp. “hammarkorall”
Seriatopora caliendrum
Pocillopora sp. “röd”
Galaxea
Zoanthus “grön”
Zoanthus “grå”
Ricordea indosinensis
Pachyclavularia violacea
Heliopora coerulea

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Tillsatser/skötsel
Jag byter 40 liter vatten per vecka, vilket motsvarar ca 20 - 25% per månad. Eftersom jag kör med balling och har mycket stenkoraller tror jag det är viktigt att byta relativt mycket vatten för att inte får en obalans mellan salterna. Vattnet som fylls på har en salthalt på ca 1,018 för att inte salthalten skall öka. Jag kör med aktivt kol som jag har i en strumpa i sumpen. Denna är på 50 gram och jag byter den en gång per månad. För närvarande använder jag mig av aluminiumbaserad fosfatreducering vilket jag byter ca 1 ggr/månad. När jag använde mig av järnbaserad fick jag problem med cyano, vilket försvann när jag bytte. I övrigt har jag inga tillsatser. Jag har precis börjat med att mata korallerna. De första tio månaderna hade jag en liten förbrukning av kH, ett par grader i veckan. Nu har det upphört och skumningen har även den minskat undan för undan. De senaste månaderna har jag märkt att mina skivanemoner och montipora digitata inte slår ut lika mycket. Troligtvis har jag näringsbrist i karet och nu tillsätter jag lite aminosyror och spårämnen. Jag har även ökat matningen av fiskarna för att på så sätt höja näringsvärdena lite. Fiskarna matas en till två gånger per dag med mysis, artemia och spirulinaflingor.
Jag kontrollerar kalcium, salthalt och kh en gång per vecka, magnesium kontrolleras var tredje vecka. pH, NO3 och PO4 kontrolleras sporadiskt.

Vattenvärden
Temp: 25-28 grader
Salthalt: 1,025 – 1,026
Ca: 410
Mg: 1320
Kh: 9
pH: 8
NO3: 0
PO4: 0
Si: 0

Framtidsplaner
Det som ligger som planering framöver är att gräva ned ett rör utomhus under uteplatsen för att kunna kyla karet sommartid. Då kommer inte kylaren att behövas mer än i nödfall. Riktigt varma sommardagar vill man inte gärna ha den extravärme som kylaren genererar ut i rummet.

Saker jag skulle gjort annorlunda
Jag har ett s.k. closed-loop system där vatten från revet tas via returpumpar till cirkulation, UV-C och kylare. Detta är ett 40 mm PVC-rör som ligger förlagt under revet. Det är slitsat med en såg längst hela dess längd. Jag önskar att jag köpt ett färdigslitsat rör istället eftersom mina tunna skåror har en benägenhet att gro igen. Kan bara hoppas att jag inte får problem med det länge fram. Det är inte så lätt att ta fram det numera.

Tack till
Framför allt vill jag tacka Stig för hans hjälp och goda råd under projektets gång. Han har alltid haft tid för mig och mina frågor. Jag får även tacka min dotter Emma för att hon övertalade mig att starta med saltvatten och till slut min sambo som står ut med alla dessa galenskaper.
Tack för mig.
Billede

Billede

Billede

Mvh
Pär Söderberg

Ris og ros modtages naturligvis som altid gerne i denne tråd ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af Hougaard »

Det er superflot !


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af herzberg »

Ja meget lækkert og gennemført.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
jmax
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 126
Tilmeldt: ons 2. nov 2005 08:11
18
Postnummer: 2605 Brøndby
Geografisk sted: Brøndby

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af jmax »

Supelækker akvarium! Bare man havde en kone som delte ens enthusiasme :-(

Godt Nytår herfra.


60x45x45 OptiWhite, Vortech MP10ES, Hydor SlimSkim Nano, Tunze NanoCleaner, DIY 48 Cree LED, GHL Profilux II Plus, opstart 29.03.2011
Se mit akvarium: viewtopic.php?f=92&t=42860#p420563
cschultz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 145
Tilmeldt: tirs 1. feb 2005 09:42
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ametystvej 33

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af cschultz »

Dejlgt åbent med masser af svømmeplads, og flotte koraller, super akvarie.


Med venlig hilsen

Claus Schultz

400 l. Tunze 6000 med singlecont. Eheim 1060 til Titan 1500 køler på loft,
Deltec returpumpe, Vecton 15 w. uv, 60 l todelt sump,2x 250 w hqi 2x24 w.blå lysstofrør
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af StarF »

super flot!


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af Han$en »

Rigtig rigtig flot balje!


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
PärS
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 28. dec 2008 17:34
15
Postnummer: Ikke angivet

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af PärS »

Gott nytt år och tack för allt beröm.

Ni har en väldigt fin hemsida och det var kul att få ha med mitt akvarium.

Pär


Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af Peters1 »

Det ser virkelig godt ud det der :y Rigtig lækre koraller... Håber da du vil opdatere dette indlæg en gang imellem :wink:
Godt nytår :beer:


RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af Lord Mike »

Kan kun tilslutte mig koret som syntes dit akvarie er super flot :y Kan rigtig godt lide din stenopsætning samt den gode svømmeplads dine fisk har og ikke mindst de velvoksne koraller :GO


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af peder »

Smukt!! fantastisk lilla montipora koral du har der, hvor lang tid har du haft den??


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

det ser da fint ud :GO
_________________
mvh per


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af christiantt »

Kan du ikke smide nogle flere billeder op af sumpen?? :)


Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af joekill »

Det ser virkelig godt ud !!!


:whistle: 200x60x60 = 720L
PärS
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 28. dec 2008 17:34
15
Postnummer: Ikke angivet

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af PärS »

peder skrev:Smukt!! fantastisk lilla montipora koral du har der, hvor lang tid har du haft den??
Hej Peder.
Svårt med språket ibland men jag förmodar att du menar den lilla lila montiporan.
Denna köpte jag i slutet av oktober.
Den växer inte alls lika snabbt som mina röda och gröna flakväxande montiporor som blivit så stora på bara tio månader.

Pär


PärS
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 28. dec 2008 17:34
15
Postnummer: Ikke angivet

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af PärS »

christiantt skrev:Kan du ikke smide nogle flere billeder op af sumpen?? :)
Hej Christian.

Det är svårt med bilder på sumpen eftersom den är helt fullproppar med pumpar, skummare, rördragning, bubbelfälla och övrig utrustning.

Pär


micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 16. mar 2008 17:30
16
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af micogmaj »

PärS skrev:
peder skrev:Smukt!! fantastisk lilla montipora koral du har der, hvor lang tid har du haft den??
Hej Peder.
Svårt med språket ibland men jag förmodar att du menar den lilla lila montiporan.
Denna köpte jag i slutet av oktober.
Den växer inte alls lika snabbt som mina röda och gröna flakväxande montiporor som blivit så stora på bara tio månader.

Pär

hej

super lækker balje du har fået skruet sammen :clap: ...jeg vil da lige høre ang sten opsætningen...hvordan har du fået lavet sadan en perfekt opsætning? kunne godt bruge lidt fif :y
samt nogle flotte og lækkere koraller... :GO

vh

michael


En gang saltvand, altid saltvand ......
PärS
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 28. dec 2008 17:34
15
Postnummer: Ikke angivet

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af PärS »

Hej Michael!

Eftersom jag har ett rör under stenröset så blev det ett rev längs med hela karet. Egentligen hade det nog varit trevligare att bryta upp revet i två delar så att det blev lite luftigare. Lite har jag försökt i alla fall. Mellan mina två stora röda montiporor är revet lägre.
Dessa två är också en avdelare mellan stenkorallerna in mot sumpen och mjukkorallerna på andra sidan. Jag placerade euphyllia mellan dessa för att försvåra för mjukkorallerna att sprida sig till delen med stenkoraller. Eftersom jag är en nybörjare inom saltvatten har jag valt enkla och snabbväxande koraller. Nu efter ett år har jag redan börjat gallra. Kommer nog att börja byta en del under året mot andra mindre snabbväxande sorter.

MVH
Pär


Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 324
Tilmeldt: fre 17. jun 2005 18:51
18
Postnummer: 7700 Thisted

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af Sir-DeltA »

Flot akvarie.

Jeg kunne se du skrev "När jag använde mig av järnbaserad fick jag problem med cyano, vilket försvann när jag bytte"

Jeg har selv et lille problem med cyano og jeg kører med Rowaphos 24/7, men er det mon årsagen så?

Hvad har du skiftet til istedet for jernbaseret rowaphos?
Senest rettet af Sir-DeltA fre 9. jan 2009 11:43, rettet i alt 1 gang.


880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af peder »

Sir-DeltA skrev:Flot akvarie.

Kan kunne se du skrev "När jag använde mig av järnbaserad fick jag problem med cyano, vilket försvann när jag bytte"

Jeg har selv et lille problem med cyano og jeg kører med Rowaphos 24/7, men er det mon årsagen så?

Hvad har du skiftet til istedet for jernbaseret rowaphos?
Med på en lytter!! kom med svaret Per!!


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
PärS
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 28. dec 2008 17:34
15
Postnummer: Ikke angivet

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af PärS »

Ursäkta dröjsmålet!

Det jag bytte till var aluminiumbaserad fosfatreducering.
Jag startade med halva rekommenderade dosen och efter två veckor gick jag över till rekommenderad dos.
Mitt fosfattest Salifert visade hela tiden noll i fosfat.
Efter cirka fyra veckor försvann all cyano inom loppet av några dagar.

Sedan dess kör jag med aluminiumbaserad fosfatreducering ca 1/3 av rekommenderad maximal dos.
Denna byts var fjärde vecka.
I slutet av denna period (innan bytet) kan man ibland se små områden, bara några cm2 på vissa ställen med cyano.
Efter bytet brukar det försvinna efter några dagar.

Det märks också stor skillnad på utfärgningen på korallerna. Som jag skrev en brun akropora blev helt grön när all fosfat försvann ur vattnet.

MVH
Pär


PärS
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 28. dec 2008 17:34
15
Postnummer: Ikke angivet

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af PärS »

Hej!

Jag hade inga bilder från uppstarten.
Några jämförelser. Ett år mellan bilderna.
Vedhæftede filer
efter2.jpg
fore2.jpg
efter1.jpg
fore1.jpg


Bimse
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 23:43
15
Postnummer: 2765 Smørum
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af Bimse »

Et ord.... MUMS :D


Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af Kirling »

flot, rigtig flot


e-krebsen
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 3. feb 2009 21:11
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Månedens akvarie - Januar 2009

Indlæg af e-krebsen »

Stort, flot - lækkert, og så får man lidt inspiration.


Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"