"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie - September 2005

Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Månedens Akvarie - September 2005

Indlæg af Brian »

Denne Månedens Akvarie byder på et lille kig på Tobber`s(Tobber) flotte saltvands akvarium.

Interessen & Opstart :

Mit akvarium er opstartet for ca. 1 år siden. Min interesse for saltvandsakvarier har dog været der i nogle år, da min bror (Danner) startede op med et 120 L og jeg fulgte processen hos ham. Udover jeg selvfølgelig også har haft ferskvand tidligere. Men saltvands akvarier syntes jeg nu er mest spændende og efter at have købt hus syntes jeg drømmen at skulle virkeliggøres så jeg fandt et 400 L hjørneakvarium som jeg købte brugt med nogle fisk, koraller sten og udstyr. Udstyret er dog løbende blevet udskiftet og selvfølgelig er der også kommet nogle nye fisk til siden jeg opstartede.
Jeg må sige at det har været rart med en backup til hjælp i opstarten, men selvfølgelig har jeg også lavet en del fejl som heldigvis ikke har medført store tab.
Billede
Grundsetup :

Ca. 100 Kg sten
15 kg fint aragonite sand
Billede
Fisk:

1 stk. Kola kirug
1 stk. Sort klovnefisk
1 stk. Orange klovnefisk
1 stk. Six line Gylte
1 stk. Pincetfisk

Andre Dyr:

1 stk. Anemone som lever i symbiose med klovnefiskene
1 stk. Sandanomone
1 stk .Small blå Tricdacna musling
2 stk. Dannebrogsrejer
1 stk. Sanddollar
1 stk Sandstjerne
3 stk Navacus snegle
1 stk Blå Søstjerne
1 stk. Søpindsvin
Billede
Billede

Koraller & Anemoner:

1 stk. Grøn digitata
1 stk. Grøn Hammer koral
1 stk. Orangerød montipora (fragment)
1 stk. Seriatopora sp. brun
1 stk. Gul skive koral kender ikke navnet.
1 stk. Orange Solkoral
1 stk. Grøn montipora (fragment)
1 stk Blue tip acropora (fragment)
1 stk. Brun Acorpora
1 stk. Grøn Hjernekoral
1 stk. Lilla Gonipora som nok er død, men den skal have chancen.
Forskellige læder koraller
Pumping Xenia
Brune Polytora polypper
Skiveanemoner lilla, grønne og røde samt en større Grøn/Brun Ricodora
Grønt Star Pollyp ”græs”
Billede
Billede
Plageånde:

1 stk. Grøn/sort smashing mantis reje som jeg bare vil have ud !
En Del Majano anemoner som skal samme vej !

Vedligehold:

Jeg har indtil nu dosseret Kh, Ca og MG manuelt men har nu købt en doserings maskine så mine udsving skulle blive mindre.
Jeg tilsætter ligeså Grotech Coral A+B+C manuelt.
Skifter 50 L osmosevand hver 14 dag og bruger Tropic Marin salt til blandningen
Jeg fodre normalt hver dag men springer nogle gange 1 dag over. Dette er mest frosent artmia og frisk noritang i en chips.

Tekniske specifikationer:

Akvariet er opbygget med 1 kraftig pumpe (Red dragon 8200L/t) som både laver cirkulation i akvariet med 2 indblæsnings studser samt som retur til sumpen. Derud over har jeg sat en tunze 6000 l/t stream ind imellem mine sten kun til at holde bagvæg og sten rene.
Af skummer bruger jeg en Deltec Ap 600 modificeret med en 1000 l/t aquabee fødepumpe.
En sander 50 Mg ozonisator som altid står på 20 Mg da jeg ikke har en redox controller.
Lys er Gisemann 250 W Hqi 13000 K samt 2x9 W blåt Pl rør
Indimellem bruger jeg et svovlbaseret nitrat filter hvis nitrat værdierne bliver for høje.
Har en ventilator i skab samt i vandoverfladen til køling til overflade køling bruger jeg en elv termostat.
Til forsyning at fordampet vand bruger jeg en Deltec osmulator og en tunze 400l/t pumpe
Hvis jeg skulle få problemer med fiskene har jeg et de barry Uv lys liggende som jeg brugte i hele opstarten.
Billede
Erfaringer:

Et hjørne akvarie syntes selv er et flot akvarium at have stående i ens stue da det ikke virker som en stor klods at have stående.
På grund af dybden man rimelig nemt kan lave noget sjovt med stenopsætningen, men jeg må sige at det kan være meget svært at komme til feks. Bunden af overløbet.

Ellers har jeg nogle principper om ikke at have søagurker, pølser m.m da jeg ikke vil løbe den risiko for at de skulle ryge i en pumpe og forgifte det hele. De eneste levende ting som jeg har der kan gøre dette er selvfølgelig mine anemoner. Men har valgt det fordi jeg virkelig godt kan lide anemoner og klovnefisk sammen. Samt at dette var en af grundende til at jeg ville starte et saltvandsakvarium op.

Har altid brugt osmose anlæg med et silikat filter monteret. Da jeg bor på landet med egen boring tør jeg ikke at bruge vandet direkte fra hanen. Da jeg ikke ved om vandkvaliteten (Phosfat, silikat m.m) svinger efter årstiden.
Billede
Fremtidsplaner:

Når jeg ellers har fået styr på det balling, vil jeg til at gå lidt mere efter stenkoraller.
Specielt plade Montipora og Gonipora er virkelig flotte koraller. Ellers har jeg tænkt på at købe 5 antias 4 hunner og 1 han. Da jeg syntes de hører til på et rev.
Og med tiden måske et andet akvarium På ca. 800 L. ala det Deltec som stubbe har.
Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at lave et Rev haj akvarium. Men det bliver nok for dyrt samt pladsen..men hvem ved måske en dag :D

Mvh
Torben Dan Andersen

Ris og ros modtages naturligvis som altid gerne i denne tråd ;)
Senest rettet af Brian lør 1. okt 2005 07:19, rettet i alt 2 gange.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Super flot akvarie. :K

Har lige et par spørgsmål:

UV-lys fra start? Fik selv at vide at det netop er i starten der skal skabes en bakterie kultur.

Hvor tit fodre du solkoralen? (Den er sgu flot)

Kan ikke se nogle gul kirug men derimod en Kola kirug (Ctenochaetus strigosus)


Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Det akvarie er for vildt flot!!! er ret vild med det hehe. Men den der anemonetingest på det sidste billede, kan den ikke finde på at æde fisk og rejer m.m? For har selv tænkt på at skaffe mig en.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er en røranemone, de dræber stort set alt de kan komme i nærheden af.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

hvad er det for en kirug du har (blå)? Eller er det din "gule" kirug? Rigtig flot akvarie :K
Jeg har selv haft et hjørne akvarie og vil aldrig have et igen pga det er så ?¤%# besværligt at komme til overløbet :MA


Stricker
Reactions:

Indlæg af Stricker »

Super flot balje... dine fisk har der vist også nok plads at svømme på :lol: de kan da komme til for hinanden...Hi hi..
mvh
Morten Stricker
Holstebro


Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

Først vil jeg sige tak for jeres flotte tilbagemeldninger :D
Vil lige undskylde min skrive fejl. Det er en Kola kirug (har været Carsten h´s) og ikke en gul kirug.

Lord Mike: jeg tror på at når et akvarie ikke er indkørt kan uv hjælpe til uønsket algevækst, samt at måske tage parasitter hos nyere fisk.
Min Solkoral fodre jeg hver dag, ikke så godt for nitrat men det er valget.

Dantheman: Min Sandanemone gør intet dumt. men den "lammer" fisk kortvarigt hvis de rører den arme. min ynglings er dog den med mørklilla arme og grøn midte.

Carsten: Har du dårlige erfaringer med dem?

Stricker: ja der skal være svømmeplads.


Brugeravatar
Rune
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 16:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 9900 Frederikshavn

Indlæg af Rune »

Ser bare rigtig godt ud det der.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Min eneste erfaring med røranemoner ligger tilbage i midten af 70,erne, og den gang betød det ikke så meget at den brænder alt andet, forder var ikke så meget med liv i ud over fiskene.
Jeg viste faktisk ikke at de brænder, indtil jeg læste det et eller andet sted for realativt kort tid siden.


Brugeravatar
Benjamin
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 14. jun 2005 13:58
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Benjamin »

Det ser bare super godt ud :K


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Hej igen Tobber.

Jeg har selv en røranemone som har været i akvariet i ca. 4 måneder og jeg har ikke mistet noget på den konto, så jeg har ikke nogle dårlige erfaringer med den. (måske jeg bare har været heldig?)

Ja vi er mange som har nydt at købe ting og sager fra CarstenH´s nedlagte akvarie.

Hvad med din pincet-fisk, kan du få den til at spise? Har hørt at den er meget svær at få til at spise, og at flere prøver den, når der er for mange af de små "rør orme" som den bl.a. spiser og at den derefter langsomt begynder at sulte ihjel. Hvis du har det rette fif til at få den til at spise skal jeg bestemt prøve denne smukke fisk.


Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

ja ok det er nu 2 gang jeg har denne fisk. men den her spiste artemia med det samme :O) har nu haft den i ca 3 måneder og den ser ud til at trives fint. den går altid og napper i bunden og på sten. Så mon ikke at man skal have en indkørt akvarie med hensyn til små kriblekrable.
den første døde pludseligt også af sult. men jeg håber og tror på denne gang.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

:GO Smuk hjørnebalje med smukt og dejlig varieret indhold ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Halløj, det ser jo rigtigt godt ud :GO :K

Kenneth E


The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

tak skal i have :)


Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 324
Tilmeldt: fre 17. jun 2005 18:51
18
Postnummer: 7700 Thisted

Indlæg af Sir-DeltA »

Hey Topper.
Ser rigtig godt ud. Hvad er det for noget UV-lys der, har du link til denne?

Og så lige en ting mere, hvilket målesæt måler du dine værdier med?


880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

den uv jeg har hedder de barry, men jeg er overbevist om at de andre some bliver handlet herhjemme er bedre og kraftigere.
jeg måler alle værdier med salifert testsæt


Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 324
Tilmeldt: fre 17. jun 2005 18:51
18
Postnummer: 7700 Thisted

Indlæg af Sir-DeltA »

Takker.. har du link til hvor det kan købes? (test sættet)


880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De Barry er ellers kendt som værende Uv filtres Rolls Royce. De barry fåes i alle mulige størrelser.


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Sir-DeltA skrev:Takker.. har du link til hvor det kan købes? (test sættet)
http://www.etheg.dk
eller en af de mange tyske online forretninger.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 324
Tilmeldt: fre 17. jun 2005 18:51
18
Postnummer: 7700 Thisted

Indlæg af Sir-DeltA »

Merci


880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

ok carsten. det var jeg ikke klar over :O)


Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Må jeg stille et tillægsspørgsmål forbindelse med UV ?

Er det nødvendigt med UV i sit saltvandsakvarie

Mvh
Michael


Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Ups glemte lige...

Det er et utroligt flot akvarie du har fået dig der....tillykke med det :-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er slet ikke nødvendigt med et UV anlæg, de fleste af os kører uden et sådan anlæg.


Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

tak mack. jeg har heller ikke den på i øjeblikket men tror nogle gange specielt ved ankomst af nye fisk at det kan være en god ide :O)


Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"