"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie - Juni 2005

Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Månedens Akvarie - Juni 2005

Indlæg af Brian »

Denne Månedens Akvarie byder på et lille kig på Jan Severin`s(Severin) flotte saltvands akvarium.

Min interesse for akvariefisk har jeg haft, siden jeg var dreng. Jeg fik mit første saltvandsakvarium i 1978. Dengang var der ikke noget, der hed levende sten og koraller var slet ikke på tale. Jeg havde således rene fiskeakvarier frem til 1997, hvor jeg ved et tilfælde så en TV udsendelse fra Danmarks Akvarium, der omtalte, hvor langt de var nået med at holde liv i koraller. Udsendelsen tændte min interesse, da det nu var blevet muligt at få et koralrevsakvarium til at trives. Jeg opsøgte Thomas Friis, der dengang var ansat i Petgo’s saltvandsafdeling for at høre, hvad der skulle til. Han gav et overslag og med de bygningsmæssige tiltag, der var nødvendige, var det en udskrivning på ca. kr. 35.000,-

Thomas var helt på forkant med de nye principper, så det var ud med bundfilteret og velkommen til HQI lys, kalkreaktor, skummer og levende sten.
Billede
For at forstå de komplekse processer, der sker i et saltvandsakvarium, købte jeg bøgerne The Modern Coral reef akvarium af Svein A. Fosså og Alf Jacob Nielsen. Jeg vurderer, at især bind I har været en uvurderlig hjælp til at forstå, hvad der egentlig sker i et saltvandsakvarium.

Thomas tilbød at hjælpe med opsætningen, hvilket jeg tog imod og jeg skal bemærke, at det var en stor hjælp.

Mit akvarium er opstillet i et separat akvarierum, så det kun er forruden, der er synlig som et billede i stuen.

Resultatet er blevet rigtig godt bortset fra, at det valgte Akvastabil akvarium på 720 liter sprang læk efter 2 år. Det gjorde det nye Akvaustabil akvarium desværre også igen efter to år. Mit nuværende helglasakvarium er naturligvis af andet fabrikat.

De første år stod i udviklingens, indkøbets og erfaringens tegn.

Kalkreaktoren blev udskiftet med kalkvandsmikser. Osmoseanlægget blev suppleret med kunstharpiksfilter. Der blev monteret ozonanlæg. Nitratindholdet blev bragt ned til 0 med nitratfilter. Dette filter er i mellemtiden blevet udskiftet med en sump med Caulerpa alger, der helt naturligt holder nitrat og fosfatindholdet i bund.
Billede
For at bringe de mange vedligeholdelsesopgaver ned til et minimum har jeg løbende automatiseret det meste. Jeg har investeret i 2 PLC,er (computere), der via en eltavle styrer de fleste funktioner. Følgende er automatiseret:

- Automatisk påfyldning af osmosebehandlet vand ved fordampning.
- Automatisk fremstilling af nyt saltvand ved vandskifte.
- Automatisk vandskift af 54 liter vand hver 14. dag.
- Automatisk temperaturstyring ved brug af udeluft.
- Automatisk tilsætning af sporstoffer.
- Automatisk fodring med Tetra Marin Granules.
- Tidsstyring af lys.
- Tidsstyring af ozontilsætning.
- Tidsstyring af osmosevand og kalkvandstilsætning.
- Tidsstyring af pumper ved vandskifte.
- Kontrol af Redox af PH værdier.
- For at begrænse tømningen af koppen på proteinskimmeren har jeg har lavet et udtag, der føres til afløbet.
Billede
Ud over dette har jeg en logbog (et regneark), der holder styr på, hvornår bl.a. luftsten, HQI pærer, cirkulationspumper skal udskiftes eller renses. Når jeg indtaster de aflæste vandværdier i regnearket, holder formlerne automatisk øje med, om vandværdierne ligger inden for referenceværdierne.

Det er altid godt med en logbog, hvis der pludselig sker et eller andet utilsigtet.
Billede
Mit akvarium er opbygget som et klassisk koralrevsakvarium med blå baggrund. Min Red Devil cirkulationspumpe sørger for kraftig cirkulation langs bagruden, så der ikke ophober sig snavs bag i akvariet. Jeg har desværre på et tidspunkt brugt et noget mørkt bundlag, som siden er blevet skiftet ud. Men resterne efter det mørke bundlag dukker til stadighed op i det hvide sand i takt med, at sandsøstjernerne roder op i bundlaget. På billederne giver det indtryk af, at bunden er snavset eller algebegroet, hvad den absolut ikke er. Jeg bliver nok nødt til at skifte bundlaget igen, men jeg er ikke glad for at miste alle de gode bakterier og småpolyps.

Jeg har flest blødkoraller, men har på det sidste investeret i flere stenkoraller. Fiskene kommer ikke fra et bestemt område, men udvalgt så de holder akvariet rent for trådalger og ikke spiser koraller. Mandarinfiskene skulle spise planaria, hvis man skulle være så uheldig at få den i akvariet.

Både fisk og koraller trives fint.

Tekniske specifikationer:
- Akvariestørrelse: 750 l
- Sump: 50 liter akvarium med ca. 50 % vandstand. Sandbund fyldt med Caulerpaalger.
- HQI Lys: 2x250 W HQI (10.000 K) tændt i 9 timer.
- Blåt lys: 1 x 36 W Sera Deep Sea special Diazoblue tændt i 11 timer.
- Proteinskimming: Aquamedic Baby modificeret med luftsten.
- Vandbevægelse: 1 Red Dragon 12.300 l timen.
- Kalkvandsmikser: Deltec Tilsætning kemisk rent Calsiumhydroxid.
- Ozontilsætning: Sander tilsætning hver 3 dag
- Doseringsanlæg: IKS doseringspumpe tilsætning af Tropic Marine A & K element.
Billede
Sidst aflæste vandværdier:
- PH morgen 7,8- aften 8,25
- Redox 400-450
- Ca 450
- KH 8
- MG 1380
- Silicate 0
- Fosfat 0,05
- Nitrat 0
Billede
Jeg kan ikke alle de latinske navne for fisk & koraller, men jeg forsøger:

Fisk :
- 3 Zebrasoma flavescens (gul kirurgfisk)
- 1 Pomacanthus narvarchus (kejserfisk). Havde 2, men den ene er sprunget ud af baljen - ØV
- 1 Paracanthurus hepatus (palet kirurgfisk)
- 1 stk sejlfinnekirurgfisk
- 2 stk. fløjlsklovnfisk
- 1 stk. kirurgfisk art ?
- 3 stk. Mandarinfisk
Billede
Koraller :
- 2 stk. Galaexa
- 6 stk. Sarcophyton (læderkoraller 5 hvide en grøn).
- 2 stk. Hammerkoraller.
- 1 stk. Dendrophylliidae

Diverse koraller
- Diverse Skiveannemoner.
- 1 stk. Acropora.
- 1 stk. Tubastrae (solkoral).
- 2 stk. Merculina
- Diverse Capnella.
- Diverse Polyps.
Billede
Øvrige:
- 1 Triadacnia musling
- Diverse Eremitkrebs
- Diverse snegle
- 3 stk. sandsøstjerner.
- 2 stk slangesøstjerner.
- 1 stk. søpølse.


Mvh
Jan Severin

Ris og ros modtages naturligvis som altid gerne i denne tråd ;)
Senest rettet af Brian man 4. jul 2005 17:02, rettet i alt 1 gang.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Først må jeg vil lige sige undskyld med at det blev den 4 inden det kom på trods materialet har været hos mig noget tid - men bedre sent end aldrig... ;)

Og så kan jeg vist godt tillade mig at rose dit akvarie. Det er jo et teknisk yderst flot setup og der er da vist ingen tvivl om at du snildt tager 4 uger på ferie uden at skænke det en tanke(næsten).
Fedt at se et akvarie igen der ikke er røget med på SPS bølgen ;)

Og trist med din kejser der lige lavede et jump :MA


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Virkeligt et flot akvarie Jan :TH . Teknisk er du langt fremme i forhold til mange af os andre. Lækkert at se en blanding af blød-, læder- og stenkoraller.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 152
Tilmeldt: søn 30. jan 2005 01:01
19
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Henrik S. »

Flot og veludbygget opsætning både "maskinelt-" og beboermæssigt. Jeg er glad for at konstatere at jeg ikke er den eneste der, næsten, udelukkende har blødkoraller.


Mvh.

Henrik S.
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Rigtig lækkert akvarie.
Hvad er det du bruger som blå baggrund? Folie eller akrylplade?


Severin
Reactions:

Indlæg af Severin »

Claus skrev:Rigtig lækkert akvarie.
Hvad er det du bruger som blå baggrund? Folie eller akrylplade?
Hej Claus.
Jeg bruger acrylplade.


Brugeravatar
bennyben
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: tirs 1. feb 2005 13:04
19
Postnummer: 5400 Bogense
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Bogense

Indlæg af bennyben »

rigtig lækkert, det må være det man kalder et akvarie for den "dovne" :-)


560 liter akvarie indbygget under trappe - under planlægning.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg kan kun tilslutte mig de andre..... lækkert :RE


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Den kejser du har gående deri, hvor stor bliver den egentlig ? Har hørt den ikke bliver meget større end 10-15cm passer det? Og at den også er reef safe. Passer det? For så vil jeg da overveje den til min balje, 100x50x50 når det engang kører på sit bedste.


Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Men ellers er det en skide flot balje du har der :D


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Flot opsætning :RE


Severin
Reactions:

Indlæg af Severin »

Lord Mike skrev:Flot opsætning :RE
Tak for de mange "roser".
Jeg har haft Kejserfisken i 1,5 år og det er rigtigt at den i naturen kan blive stor. Jeg har set nogle stykker på revet i ca. 20 cm. størrelse. I akvarierne har fiskene det med at tilpasse sig akvariets størrelse og indtil videre er den ikke større end min blå kirugfisk.
Min kejserfisk har iøvrigt fjernet de fleste glasroserne i akvariet så der kun er en lille koloni opppe i hjørne hvor den ikke kommer.
Den rør ikke de andre koraller så jeg er yderst tilfreds med denne fisk.
Selv om akvariet syntes pænt er det ikke alt der kører perfekt.
Min Acopora skiftede fra grøn til brun og der er kommet lidt alger langs bagruden da jeg skiftede fra Tropic Marine til Aquamedic salt. Håber det er et overgangsproblem da jeg har købt Aquamedic salt til de næste 4 år??
Mine skiveannemoner vokser heller ikke lige så godt som i mit gamle akvarie (der sprang læk). I mit gamle akvarie bredte de blå & røde skiveannemoner sig som mælkebøtter.
PT arbejder jeg men at få Ca og Kh værdierne på plads efter jeg er overgået til Ballingmetoden.
Bortset fra dette er jeg ganske godt tilfreds.


Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Rigtigt flot akvarium :TH


The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Månedens Akvarie - Juni 2005

Indlæg af Engelquist »

Altid spændende at kigge tilbage på de tidlige "Månedens Akvarie".
Jeg var forbi Jan Severin tilbage omkring forummets start og var vildt imponeret over hans teknikrum :-)
Akvariet er , så vidt jeg ved, nedlagt for mange år siden- med det består herinde i "Månedens akvarie" :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"