"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nybegynder spørgsmål til Fluval Edge!

Forum om saltvand i Fluval Edge, ombygninger og lys m..
Besvar
Nemme
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 9. dec 2012 17:41
11
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Esbjerg 6700

Nybegynder spørgsmål til Fluval Edge!

Indlæg af Nemme »

Hej

Mit navn er Casper og jeg er en delt nybegynder i salt-verdenen, men har læst en del omkring Fluval Edge 6g og har sat nogle mål jeg vil prøve at udføre. Hertil har jeg lige et par enkelte spørgsmål :biggrin:

1. Jeg har lade mig høre at man kan købe et nyt roter blad til det mekaniske filter for at få mere flow igennem filteret? Her er tanken så at jeg vil ha' en skummer i filteret og med det extra flow ville det måske give extra effekt?

2. Er det nogen der kender en guide til DIY LED step by step hvor jeg får alle spektre af lys 12000k kold hvid, 400-450 nm blå og en 600-675 Rød orange.


Vil gerne at jeg kan ha' LPSer og måske evt. nogle SPSer men ved ikke hvad der er realistisk :biggrin:

Tak på forhånd!


Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Nybegynder spørgsmål til Fluval Edge!

Indlæg af kodyl »

Hej Casper og velkommen til :)

Det filter der sidder på et fluval edge er et "AquaClear 20". Det er den samme motor der sidder i alle de forskellige hang on back aquaclear filtre.. der sidder bare forskellige størrelse pumpehjul. Så ja du kan bare putte et fra et aquaclear 50 eller 70 på.
Jeg tror dog ikke rigtigt det har nogen effekt. Den skummer de fleste herinde har puttet på deres edge er ikke lavet til mere flow end det en luftsten laver. Jeg går ud fra det er sådan en du har haft kig på? Den har både indgangshul og udgangshul i bunden... så derfor vil mere flow gennem filteret ikke øge flowet gennem skummeren. Derimod vil trykket af mere vand på både indgangshul og udgangshul bare hæve vandstanden inde i skummeren uden rigtig at gøre andet.

Personligt har jeg ikke meget flow igennem mit filter. Og alligevel skummer min diy skummer rigtig fint. Jeg har klippet et stykke grov filtersvamp til og sat det ind i indgangsrøret til selve filteret. Det sænker flowet ret meget.. i sær jo mere beskidt det bliver. Men jeg syntes jeg skulle ha en eller anden form for filtrering ud over skummeren. Det kræver så bare jeg tager det ud med en pincet en gang om ugen og renser det under en vandhane. Ellers kan det godt stoppe til.


Er ret sikker på at der ikke er nogle step by step guides til at lave en led lampe specifikt til et fluval edge. Men der er masser af andre guides rundt omkring. Se fx Kenneth's diy led videoer, ellers lav en hurtig søgning på google på "diy reef led" det skulle da vist nok give dig lidt inspiration.
På mit eget har jeg 10w chip leds i 10k hvid og 455nm blå... syntes de giver et rigtig godt lys og uden linser dækker helt ud i hjørnerne samtidig med de er meget kraftige. Jeg har bare sat dem på en almindelig 9v strømforsyning med et potentiometer imellem den blå og hvide kanal så jeg kan styre lysstyrken på de blå og hvide uafhængigt af hinanden og få lige det lys jeg vil ha. Det er en rigtig simpel måde at få et kraftigt og godt dækkende lys. Og så koster de heller ikke mere end 20kr pr 10w led inkl porto fra kina.


Sopranos
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: ons 8. feb 2012 21:34
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Nybegynder spørgsmål til Fluval Edge!

Indlæg af Sopranos »

Hej Casper

Jeg har også Edge og har de samme udfordringer som dig. Ang lys spurgte jeg om det samme som dig for nogen tid siden, og Johan her fra forum, var så venlig at sende mig følgende manual. Jeg har ikke selv fulgt den, da jeg syntes det krævede for meget teknisk snilde. Jeg tillader mig at sætte vejledningen ind her:

1: Bestil fatninger på http://www.diodelyskilder.dk/pi/MR16_Fatning_1948_.aspx (Køb evt 3, så du har råd til at ødelægge én under montering)

2) Bestil lys http://www.aquaristic.net/Aquarium-LED-Lampe/ (Her skal du bestille 2 stk pære med 3 dioder i hver. Altså de øverste, som er på tilbud til 17,96€)

3)Find: Skruetrækker og 2-3 samlemuffer. Når fatninger og lys er ankommet trækker du ledningen til akvariets nuværende lys ud af stikkontakten/stikdåsen, tager låget af akvariet og slår vippearmen med det nuværende lys op. På undersiden af vippearmen kan du nu se at der sidder nogle små skruer, der holder den sammen. Disse skrues ud (forsigtigt så de ikke tabes i vandet).

4)Når vippearmen forsigtigt er afmonteret kan du se hvordan de originale fatninger er monteret. Skrug nu den ene fatning løs og træk den lidt ud af fatningshullet (stadig tilkoblet med ledning). put nu ledningerne fra den nye fatning gennem hullet så begge fatningers ledninger går gennem hullet. Klip nu én af de gamle ledninger fra og monter straks den nye fra den nye fatning, så du er sikker på at alle ledninger monteres korrekt.

5)Vippearmen sættes nu på plads, klemmes sammen, og skrues sammen.

6: Du kan nu montere dine nye LED pærer. (I Fluval Edge 46L bør de virke bedre da vandet er dybere og lyset derfor kan sprede sig mere inden det rammer vandet.


Skulle nogen her på forum have en ide til skummer, helst en som kan skjules, og være der hvor hængefilteret er nu, så hører jeg MEGET gerne fra vedkommende, og endnu bedre skulle nogen have en til salg, er jeg seriøs køber.

Venlig hilsen Lene


Nemme
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 9. dec 2012 17:41
11
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Esbjerg 6700

Re: Nybegynder spørgsmål til Fluval Edge!

Indlæg af Nemme »

Tak for det hurtige svar. Det gjorde det lidt nemmere for mig :biggrin: Jeg havde godt nok tænkt på at købe det her set fra aquastyleonline http://www.aquastyleonline.com/products ... e-Kit.html men ved ikke om det er overkill :? Er det muligt du kunne give mig et url til de LEDs du har købt?

Der løste du også det store problem med skummeren :biggrin: nu skal jeg bare finde en skummer der passer i filteret.

Casper


Sopranos
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: ons 8. feb 2012 21:34
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Nybegynder spørgsmål til Fluval Edge!

Indlæg af Sopranos »

Jeg har ikke forstand på det. Jeg får hjælp af andre her på forum, som er så søde at hjælpe. Som sagt var det Johan, kaldt Jones her på forum, som lavede manualen.
Spørg DIY-Light her på forum mht til pære, de forhandler også det du skal bruge.
Held og lykke. Opdate kunne være godt.


Nemme
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 9. dec 2012 17:41
11
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Esbjerg 6700

Re: Nybegynder spørgsmål til Fluval Edge!

Indlæg af Nemme »

Tak for svaret Lene.

Men er det muligt at lave denne modificering på LED udgave istedet for halogen udgaven ? For det ville måske gøre mit liv lidt lettere :biggrin:


Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Nybegynder spørgsmål til Fluval Edge!

Indlæg af kodyl »

Nemme skrev:Er det muligt du kunne give mig et url til de LEDs du har købt?
Det er sådan nogle som de her leds...
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=10 ... d&_sacat=0
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40

Der findes også blandede hvide og blå på samme led chip.... prøv at søg på "10w actinic led"


Bare fix en 12v strømforsyning på 1a eller over pr led du vil køre med.... fx hvis du vil køre med 1 hvid og 1 blå så få fat i en 2a eller højere. Og så put et passende potentiometer på også... evt http://elektronik-lavpris.dk/p92786/PD5 ... r_4W_2,2R/ eller lign. så du kan styre styrken på lyset.


Brugeravatar
Salt_Aalborg
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 60
Tilmeldt: tors 15. sep 2011 12:41
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Nybegynder spørgsmål til Fluval Edge!

Indlæg af Salt_Aalborg »

Hej Casper.

Prøv evt at se dette link for lys til edge: http://www.plantedtank.net/forums/showt ... p?t=167890
Har selv brugt samme fremgangsmåde til min lille ferskvandsbalje.
IMG_0270.JPG
IMG_0271.JPG
!


Nemme
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 9. dec 2012 17:41
11
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Esbjerg 6700

Re: Nybegynder spørgsmål til Fluval Edge!

Indlæg af Nemme »

Tak for alle de gode svar, jeg vil lige prøve at se mig omkring! Men gad godt vide hvilke LED lys som Kodyl have brugt :biggrin: Ellers må jeg lige kigge rundt!


Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Nybegynder spørgsmål til Fluval Edge!

Indlæg af kodyl »

Det har jeg sådan set allerede besvaret :T

Kig på svaret lige over ferskvandsakvariet.


Nemme
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 9. dec 2012 17:41
11
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Esbjerg 6700

Re: Nybegynder spørgsmål til Fluval Edge!

Indlæg af Nemme »

Det havde jeg overset, men mange tak! :biggrin:


Besvar

Tilbage til "Fluval Edge"