"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Øv. Så gik det galt

Forum om saltvand i Fluval Edge, ombygninger og lys m..
Besvar
Theis
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: ons 22. feb 2012 11:52
12
Postnummer: 2765 Smørum
Saltvand siden?: 2012

Øv. Så gik det galt

Indlæg af Theis »

Øv ville ændre min stenopsætning osv. Det endte i døde fisk, heldigvis det var et nano med kun 3. Men det er stadig surt.

Nogle der egentlig har erfaringer med hvor meget og hvorledes man kan ændre, uden der sker skader. Tog desværre en chance, men må tilbage til stabile værdier og så have et lille par klovne igen :)


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Øv. Så gik det galt

Indlæg af Jerslev »

Hvorfor døde de?
Har selvoplevet at en fisk gik i chok, da jeg lavde om på stenopsætning


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Øv. Så gik det galt

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Ja vi er nød til at kende dødsårsagen. Var det pga. værdierne, stress eller tabte du sten på dem ;)


Theis
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: ons 22. feb 2012 11:52
12
Postnummer: 2765 Smørum
Saltvand siden?: 2012

Re: Øv. Så gik det galt

Indlæg af Theis »

:), jeg ændrede i stenopsætningen, havde taget stort set alt levende op i en balje, og så tilføjede jeg lidt nyt levende sand. Tror det kan have givet et skub i nh4.. Så fik jeg vidst smidt fiskene for hurtig i, desværre


mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Øv. Så gik det galt

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Ja det kunne godt lyde som et godt bud. Det er surt - Føler sq med dig. Men som du selv siger, er det bare op på hesten igen ;)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Øv. Så gik det galt

Indlæg af crazy seahorse »

Theis skrev::), jeg ændrede i stenopsætningen, havde taget stort set alt levende op i en balje, og så tilføjede jeg lidt nyt levende sand. Tror det kan have givet et skub i nh4.. Så fik jeg vidst smidt fiskene for hurtig i, desværre
Mit bud ville være, at du ved at ændre på din stenopsætning, har fået frigivet nogle ting som det
aldrig var meningen skulle ud i vandsøjlen.
Dette kan forrykke balancen, specielt for Po4 og sikkert også No3 og - muligvis både Nitrit (No2?) og ammonium.
De første er skadelige for dine koraller, de sidste for dine fisk.
Hvad siger din Ph?
En faldende Ph er en indikator, som lidt svarer til når vi har feber.
Når vi får feber er det jo ikke feberen der er sygdommen, men det er tegn på at der er noget galt.
Det samme med en faldende Ph. Det i sig selv er ikke et problem, men er et tegn på at der er noget under opsejling.
Falder Ph FOR meget, så bliver Ph´en i sig selv problemet, men det er en anden problematik.

Man kunne i dit til fælde hævde, at det jo ikke er ret store mængder der bliver frigivet.
Men det kan udløse en selvforstærkende reaktion, som er umådelig svær at bremse.
Et fald i din Ph påvirker Kh, som så påvirker Ca osv osv.
De øvrige værdier hænger også sammen når uheldet først er ude.

Min gode biologven sagde i anden forbindelse, som mindede om denne, at man lige så godt kunne sætte sig op og s.... i akvariet.
Det er heller ikke ret store mængder der kommer ud, men der er fa.... meget l... i det.

At du samtidig har tilført nyt, oven i købet levende sand, har ikke bedret situationen. Systemet har sikkert været rigeligt udfordret inden det kom i.

Alle ændringer skal ske gradvist og så kun en ting af gangen.
Omrokeringer er efter min mening en stor belastning for systemet. Især hvis man ikke har så meget vand at gøre godt med.
Der er forskel på, om du laver det i et Nano eller i et 600L Du kan tillade dig mere i et større system.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Fluval Edge"