[center]
Fluval Edge 2
(46 Liter)
Mine mål med akvariet
Mit overordnede mål med dette akvarie er at skabe et enkelt, men flot akvarie fyldt op med skiver, polypper og enkelte LPS. Et par eller 3 små fisk kommer, men i første omgang vil jeg satse på at få fat i nogle flotte skiveanemoner (Discosoma og muligvis Ricordea), polypper (I alle farver!) og et par flotte LPS (Muligvis en Euphyllia og måske endda en Fungia).
Min inspiration kommer fra nogle af de flotte akvarier på Nano-reef.com hvor det er lykkedes enkelte at få skiver, polypper og LPS til at vokse flot sammen.
Jeg har overvejet at have et par tangnåle gående når akvariet har kørt i noget tid, men dette er stadig kun overvejelser da det kræver at jeg får begge fisk til at spise foder, hvilket kan være svært. Måske tager jeg chancen på et tidspunkt.
Teknik
Jeg satser på at holde akvariet så enkelt som overhovedet muligt.
Derfor har jeg investeret i en Vortech MP10 pumpe som, ud over hængefilteret fungerer som det eneste cirkulation i baljen.
Lyset er standart lyset der følger med til Fluval Edge 2 og består af 42 dioder, hvor 3 af dem er blå.
Indtil videre synes jeg at lyset er fint, men i takt med at akvariet bliver fyldt op vil det vise sig om det er nok. Er det ikke nok vil der muligvis blive investeret i et LED modul der passer i det originale Fluval Edge låg.
I påhængsfilteret har jeg valgt at have en filtersvamp samt en masse små levende sten.
Desuden har jeg et grimt varmelegeme hængene i displaytanken, men dette bliver udskiftet så snart jeg finder et mindre, der kan skjules.
Jeg har omkring 6kg levende sten i akvariet og et 3cm bundlag bestående af levende sand fra Arag-Alive (Fiji Pink).
Vedligeholdelse
Jeg tager én gang om ugen en rengøringsrunde hvor jeg gør følgende:
Skifter cirka 13% (6 liter) vand for at holde vandværdierne ved lige.
Renser akvariet med algemagnet.
Renser filtersvampen i påhængsfilteret.
Renser akvariet udenpå (pudser glasset og lampen)
Ud over disse ting bliver der cirka hver anden dag fyldt osmosevand på og fodret meget lidt til den enkelte tæppeanemone jeg har.
Der bliver selvfølgelig holdt nøje øje med ændringer i akvariet hver dag.
Det levende
Det eneste levende jeg har i akvariet lige nu er en Mini Carpet anemone som ses på billedet.
En måned frem
Når jeg vender tilbage om en måned vil jeg helt sikkert have anskaffet mig lidt forskellige polypper og muligvis nogle skiveanemoner.
Varmelegemet er også blevet skiftet ud på det tidspunkt.
Hvis du vil vide mere, kommentere eller diskutere så følg min tråd:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=49588[/center]