"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Udfordringen for mig

Forum om saltvand i Fluval Edge, ombygninger og lys m..
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Udfordringen for mig

Indlæg af Allan M »

Der er flere her inde der har haft Fluval Edge længe siden og nogen har endda lukket det ned igen efter lang tids drift. I har allerede dealet med alt det vi andre lige er startet med og jeg håber de melder sig på banen med alt deres viden og erfaringer.

Jeg har arbejdet med ferskvand og ville måske ikke have de samme udfordringer med dette akvarie, hvis det var ferskvand jeg valgte?

Siden jeg bestemte mig for både saltvand og Fluval Edge har jeg, som alle I nok også gør, googlet røven ud af bukserne. Dermed har jeg fundet ud af at der enormt mange måder folk har taklet dette akvarie på. Så er det bare at finde sin egen vej og få erfaringer med lige det akvarie man selv har.

For mig ligger udfordringen i:
Lampen - finde én der dækker mit behov? Skal jeg lave en nye selv eller blot udvide den der allerede er?
Filtersystemet - skal jeg lave et nyt eller kan jeg med mit ønske om ikke at have fisk, klare mig med det eksisterende?
Tilgangen - kan jeg bygge det op jeg ønsker via det bittelille hul i toppen?
Indhold - kan jeg kombinere de koraller jeg syntes er for vildt flotte?
Vandkvalitet - kan jeg finde ud af at holde en god vandkvalitet eller bliver dette lille kar for ustabilt?

Dette er ting jeg bare ikke kan vente med at finde svar på!!!!

Her er lige 2 links lidt til 2, der har inspireret mig:
http://www.cvreefers.org/showthread.php ... -Nano-Reef
http://www.nano-reef.com/forums/index.p ... 24629&st=0

Nu vil jeg igen igen læse igennem alle de indlæg der er her på forummet og se hvordan I har løst det.
Meld endelig gerne ind her i vores underforum, hvis I vil fortælle om løsninger der bare fungerer for Jer.
Glæder mig til at læse!

Ps: Da jeg ikke kunne sove i nat, stod jeg op, tændte en lille lommelygte og kunne bare sidde og nyde synet af masse liv i akvariet! Små hvide søstjerner, fjerdimser, anemoneagtige ting der ikke er åbne om dagen. Og masse flotte alger. Endelig. FEDT FEDT FEDT!!!
Bare en fedeste hobby EVER! :K
Life is a beach and then you dive.
klaphatten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 175
Tilmeldt: søn 31. jan 2010 20:36
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Udfordringen for mig

Indlæg af klaphatten »

Hejsa

Jeg startede faktisk min egen karriere indenfor saltvand med et Fluval Edge. Jeg læste i flere måneder om hvordan andre havde lavet deres og brugte derfor selv utrolig lang tid på at finde ud af hvordan jeg selv ville få alt dette til at fungere.

Det største problem for mig lå helt sikkert i lyset som du selv er inde på. Edge giver nogle rigtige store udfordringer hvad angår lys.
Det kommer selvfølgelig også meget an på hvad man har tænkt sig at smide i akvariet.

Udfordringen med lyset var desværre også det der gjorde at jeg besluttede mig for at lukke mit Edge.
Jeg blev aldrig helt tilfreds med de forskellige opgraderinger jeg fik lavet da jeg ikke kunne få spredt lyset nok ud i akvariet.
Lyskassen skærmede simpelthen for meget og gjorde at det kun var i midten der var en tilfredsstillende mængde lys.

Mens jeg havde mit Edge oppe og køre havde jeg stort set ingen problemer ud over lyset.
Vandkvalitet var forholdvis nem at holde stabil, hvis man dog bare skiftede vand ofte. Hvis akvariet ikke bliver overbelastet med for mange fisk så vil jeg ikke mene det bliver noget problem at holde stabilt.
Det kræver bare en god gang selv disciplin og sørge for at man husker at skifte vand ofte.

Hvad angår det medfølgende filter så valgte jeg kun at bruge almindelig filtervat deri for at fjerne svær i vandet når dette var tilstede. Tror de andre filtermaterialer der følger med er til mere skade end de vil gøre gavn. Her skal du igen huske at skifte vattet ofte så det ikke slammer til.

Jeg var selv sindsygt glad for mit Edge så længe det varede, men som skrevet tidligere besluttet jeg mig hurtigt for at lukke det ned og købe et større "almindeligt" akvarium.

Jeg kunne godt finde på at starte mit op igen, hvis jeg finder ud af hvordan jeg kan oplyse dette ordentlig.

Jeg ønsker dig alt held og lykke med dit Edge da det er et fedeste Nano akvarier man kan få!
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Udfordringen for mig

Indlæg af Allan M »

klaphatten skrev:
Det største problem for mig lå helt sikkert i lyset som du selv er inde på. Edge giver nogle rigtige store udfordringer hvad angår lys......

Jeg kunne godt finde på at starte mit op igen, hvis jeg finder ud af hvordan jeg kan oplyse dette ordentlig.
Jeg ønsker dig alt held og lykke med dit Edge da det er et fedeste Nano akvarier man kan få!
Tak for dine input.
Jep, det afhænger selvfølgelig af hvad man vil have i sit kar. Personligt syntes jeg at 23 l er alt for småt til fisk - men jeg kan tage fejl.
Men med fisk kommer behovet nok også for et bedre filtersystem.

Angående belysningen så tror jeg at vi finde ren løsning snart. Der er sat mange kræfter ind på at lave en lampe der fungerer. Noget ala Nanocostums 3.6 LED.
Du må bare følge med her, så skal jeg nok skrive når vi er i mål.


Håber du starter dit op igen! Sammen står vi Fluvalere stærkere :Peace:
Life is a beach and then you dive.
klaphatten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 175
Tilmeldt: søn 31. jan 2010 20:36
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Udfordringen for mig

Indlæg af klaphatten »

Jeg havde selv en lille Klovfisk deri sammen med snegle og eremitter. Her havde jeg ingen problemer med vandkvaliteten.
Jeg har dog også set folk der har lavet et lille overløb i den sorte boks bag akvariet. Her har der så været placeret en lille skummer.
Jeg vil dog mene at dette ikke er nødvendig hvis man bare holde sine ugentlige vandskift kørende.

En anden ting du også skal være obs på er, at der ikke skal fordampe ret meget vand før man vil kunne se dette i akvariet.
Så dette skal også efterfyldes rimelig ofte.

da jeg selv havde mit eget Edge kørende kiggede jeg meget på en LED lampe lavet på noget der hed Nanotuners.com
Ved ikke om det er noget af det samme som Nanocustoms? men de havde hvert fald lavet en rigtig kraftig LED lampe som passede perfekt i hullet i akvariet.
Denne kostede dog lidt mere end 1200 kr og så meget ville jeg ikke ofre på den.
det kom dog i sidste ende til at koste mig en hel del at prøve mig frem med forskellige typer belysning, så jeg nok ligeså godt kunne have købt den LED lampe.
Jeg tror dog stadig at selve lampekassen skærme for meget til at man kan få spredt lyset godt nok ud. Kan dog være de nye lamper klare dette bedre.

Håber lidt der kommer lækker løsning på lys problemet
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Udfordringen for mig

Indlæg af Allan M »

Der kommer en løsning og jo, det var den lampe du havde set på, som vi nu prøver at efterligne.
Hvis det skulle vise sig at den lampe vi får lavet, er for stor til den eksisterende kasse, laver man da bare en ny.

Der findes MANGE løsninger, men personligt vil jeg gerne finde en der kan være i den eksisterende kasse. :be:
Life is a beach and then you dive.
klaphatten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 175
Tilmeldt: søn 31. jan 2010 20:36
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Udfordringen for mig

Indlæg af klaphatten »

Helt enig. Den originale lyskasse skal beholdes. Har set flere der har lavet en større kasse der dækker det meste af toppen på akvariet, men så syntes jeg meget af Edge essensen forsvinder
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Udfordringen for mig

Indlæg af Allan M »

klaphatten skrev:Helt enig. Den originale lyskasse skal beholdes. Har set flere der har lavet en større kasse der dækker det meste af toppen på akvariet, men så syntes jeg meget af Edge essensen forsvinder
Der er dog nogen der har gjort det med held. Så hvis lampen jeg laver er SÅÅÅÅ god som jeg håber, men lidt for stor, vil jeg nok lave en kasse der dog skal ligne den gamle.
Lad os se hvad der sker.
Har du Egde Klaphatten, så lad os se det. :GO
Life is a beach and then you dive.
Besvar

Tilbage til "Fluval Edge"