"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Foder, hvor meget og hvor ofte

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Erik1103
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 11. jun 2015 20:55
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Aalborg 9000

Foder, hvor meget og hvor ofte

Indlæg af Erik1103 »

Har 1 gul kirug, 1 palet kirurg, 1 veliferium kirug, 2 klovnefisk og en kardinalfisk.
Hvor meget og hvor ofte skal de fodres? har frostterninger som jeg fodre med en dag. Samt noritang og flagefoder en gang om dagen :) hvad vurdere i?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Foder, hvor meget og hvor ofte

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Erik.

Jeg har.
4 kirurger.
2 klovn.
2 kaudi.
6 chromis.
1 dværg kejser.
1 gul gylte.
1 sandvender.
1 rød scooter.
18 fisk, heraf 5 halvstore. Jeg fodre MANGE gange om dagen. Lidt pellets og 2 x hvad der er mellem tommelogpegefinger, flagfoder morgen. Lidt pellets og flagfoder når jeg kommer hjem fra job. Lidt flagfoder aften og enten en terning frost eller en plade noritang.
Så giver jeg lps de mindste reefpearls 2 x pr uge når lyset er gået ud.
Mine fisk er TYKKE og mine koraller er glade.
Dine kirurger er GLADE for mad og de fleste af de fisk vi har i baljen går jo og småspiser hele dagen på revet.

Husk at holde øje med dine nærringsværdier undervejs


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Foder, hvor meget og hvor ofte

Indlæg af ole kekkonen »

Hej Erik Hvis Maden Ikke er vaek/spist paa 5minutter SAA er det for meget.
Pröv at fodre dine fisk med det her eksotiske koral foder http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ne#p735877" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller http://www.reefcentral.com/forums/showt ... did=176530" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er Ikke noget magisk ved det andet end ökologi og biologi ogsaa har jeg sagt det för og det har mange andre ogsaa taalmodighed masser af taalmodighed


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Foder, hvor meget og hvor ofte

Indlæg af PederP »

Hej Erik.

I mine øjne får dine fisk "nok". :)
Om du kan fodre mere, ville jeg mene afhænger mere af systemet.

Der er to slags næring man skal være varsom med. Opløst NO3 og PO4, og så organisk næring.
Man kan godt have en balje hvor den opløste næring fint bliver omsat, men man til gengæld rammer loftet for den organiske omsætning.
Hvor det opløste er byggesten uden energi for alger/koraller, som får energi til metabolismen fra lys, så er det energi i kulstofbindingerne der er det "farlige" ved OD af organisk. Cyano og mange typer Dino kan udnytte den energi, hvilket de sunde alger ikke kan, og dermed få fortrin og udkonkurrere dem.
Der er nogen der påstår at Cyano og Dino kommer af N eller P, men den er helt gal. I de fleste tilfælde er situationer med C/D og stigende næring to symptomer på samme problem - for meget import af organisk. Men problemet opstår lige så tit i et system hvor det opløste ikke stiger.
Det er derfor nogen af os må tilsætte lidt opløst NPK ind imellem. Loftet for hvor meget organisk jeg putter i, ligger lavere end korallernes N og P behov, så det kan ikke løses på andre måder.

Så du må måle lidt og bruge øjnene :)


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Foder, hvor meget og hvor ofte

Indlæg af ole kekkonen »

Citat eric borneman
Just so people don't get confused, may I underscore the differences in the term "Nutrients" and the various ways corals and other animals get these substances


1.Nutrients that are the products of photosynthesis. The common symbiotic relationships found with animals and photosynthetic algae and bacteria are an adaptation to this "low nutrient" water. This is typically high carbon content stuff, and a source of metabolic quick energy and much is lost in the production of mucus (which then feeds other things)

2.Dissolved nutrients; these are things that we measure like NO3-N, NH4, PO4, etc. On the reef, most N is ammonia as nitrate is so low. The levels are very very low. Not so in most tanks, even when measurably low by test kits. If reef waters were higher in dissolved nutrients (excluding some turbid areas), then you would have proliferation of phytoplankton and algae. Corals are successful where dissolved nutrients are low because they both feed heavily on 3 (below) and have the advantage of the phostynthetic symbionts. When nurient levels get high, coral reefs start to lose diversity, eventually disappearing. However, where dissolved nutrients are higher, prey is also high though light is low. In such cases, corals still exist, but they don't form reefs and they are mostly if not totally asymbiotic.

3.Nutrients derived from prey capture; this is what we are lacking and where corals get such a large percentage of their nutrition. Capturing food. Particulate matter (detritus, mucus, etc.) is dead and a valuable food source. It is less desirable than living plankton other prey organisms because it gets acted on quickly by decomposition which tends to increase dissolved nutrients. However, if the dead particulate matter is not too much (like when sedimentation from storms,e tc. occurs) and remains in the water column, the many mouths will eagerly consume and convert to biomass before degradation occurs. It is also typically high carbon content, but is enriched by bacterial biomass that grows on its surface Live prey is considered "nutrients" in that its consituent matter is part of total organic stores, but does not degrade water quality.

http://www.reefs.org/library/article/bo ... himek.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"