"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Foder til blå Linckia søstjerne

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Trudslev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: søn 1. feb 2015 17:04
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015

Foder til blå Linckia søstjerne

Indlæg af Trudslev »

Hej

Min blå Linckia søstjerne har haft en mindre skade og har siddet mere eller mindre stationært i snart to uger. Skaden er ved at være fin og den er fin livlig.

Hvorfor skaden opstod er stadig lidt et mysterie, men et forslag var at den måske fik for lidt mad.

Jeg er nu ved at være noget bekymret for, at den får for lidt mad, den som sagt har været mere eller mindre stationær på frontglasset længe nu.

Er det noget jeg kan gøre for at få noget mad i den og evt. med hvad?


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Foder til blå Linckia søstjerne

Indlæg af Anden »

Giv den lidt frost foder eller flage foder du skal bare i give den grønt foder.

Skader kan være kommet af den har været over vand eller du har skiftet for meget vand hvor salt i det nye og det gamle ik har været ens, eller Osmolator har fyldt for meget rent vand på af gangen og salt derfor svinger for hurtigt og ja det er en myte at søstjerner ik må få luft men lige med de blå linckia er det så ik en myte.
Og så der der jo mange af dine dyr der vil springe på en svag søstjerne.


Billede
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Foder til blå Linckia søstjerne

Indlæg af Bingocaller »

Ja og et klassisk tegn når de går på ruderne som jeg husker det er at de mangler mad


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Trudslev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: søn 1. feb 2015 17:04
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015

Re: Foder til blå Linckia søstjerne

Indlæg af Trudslev »

Anden skrev:Giv den lidt frost foder eller flage foder du skal bare i give den grønt foder.

Skader kan være kommet af den har været over vand eller du har skiftet for meget vand hvor salt i det nye og det gamle ik har været ens, eller Osmolator har fyldt for meget rent vand på af gangen og salt derfor svinger for hurtigt og ja det er en myte at søstjerner ik må få luft men lige med de blå linckia er det så ik en myte.
Og så der der jo mange af dine dyr der vil springe på en svag søstjerne.
Har du en ide til hvordan jeg sørger for, at den får noget? Fiskene er jo all over it. Og munden på søstjerne er ikke sådan lige til at komme til.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Foder til blå Linckia søstjerne

Indlæg af Anden »

Giv foder til dens arme og hold øje med om de fragter foder ind til munden. Ellers brug en pipette til at ligge foder tæt ved dens mund og se om de ik flytter sig til foder med det samme.


Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Foder til blå Linckia søstjerne

Indlæg af PoulD »

Jeg tror altså ikke man kan fodre en blå Linckia.
Eller . . . måske kan man forsøge at undlade at børste tænder i en uges tid, og så stikke roen i baljen og grine :D for de lever vist kun af biofilm.

Jeg har aldrig set min blå Linckia røre noget som helst af de mange forskellige slags foder jeg har kommet i baljen. Dette i stærk kontrast til min Ophioderma squamosissimus som ved bare et mikroskopisk drys af en hvilken som helst føde, kommer farende hurtigere end Spiderman. Men den kan nu også æde en hel pillet reje på få sekunder.

I jagt på biofilm kan ruderne da også bruges, især da hvis ruderne ikke er rengjorte i nogle dage. Det er der vel ikke noget galt i. Flere har også dokumenteret, at de tager Asterina, men det er vist også bare i jagt på biofilm.

Det er måske heller ikke helt utænkeligt, at den går en tur om natten, for så at vende tilbage til det samme spot hver morgen.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Foder til blå Linckia søstjerne

Indlæg af Anden »

Poul goggle er din ven, eller hvis du ik er sikker så vent til du har gogglet og så spu din viden ud over os intet vidende.


Billede
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Foder til blå Linckia søstjerne

Indlæg af MoG »

Enig med Poul..

Tror Sgu heller ikke man kan fodre en blå linckia..?

Den store blå Linckia jeg havde (som nu lever videre et andet sted) , klarede sig fint.. Den sad tit længe på ruden før den fes afsted igen..
den var desuden flere gange over vand, uden at vise tegn på noget negativt ..


Morten
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Foder til blå Linckia søstjerne

Indlæg af Anden »

http://www.advancedaquarist.com/2002/5/inverts" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=568" onclick="window.open(this.href);return false;

Det var de to første på min goggle og de siger så de spiser meget andet end slimlag.


Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Foder til blå Linckia søstjerne

Indlæg af PoulD »

Anden skrev:http://www.advancedaquarist.com/2002/5/inverts

http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=568" onclick="window.open(this.href);return false;

Det var de to første på min goggle og de siger så de spiser meget andet end slimlag.
Anders, jeg taler kun om blå linckia (laevigata), ikke om nogen af alle de andre linckia. Citat fra den første artikel du linker til:
Although it has also been reported to feed on surface films like it's blue cousin, the red Linckia (still widely referred to as L. multifora), on the other hand, is thought to derive much of its nutrition from suspension feeding on organic detritus and particulates.

Der er også et referat fra Julian Sprung's bog: In his book Invertebrates: A Quick Reference Guide, Julian Sprung (2001) reports that the aquarium diet of L. laevigata and L. multifora typically include bacterial films, small encrusting sponges, and dead mollusks (dette dækker så også en anden linckia end den blå).

Som jeg læser artiklen, siger forfatteren i øvrigt, at han slet ikke ved hvad de spiser - og heller ikke mener at nogen andre rigtig gør det:
I would also emphasize to readers that until some scientific studies of the feeding preferences and behavior of these stars become available, any report of the feeding methods and requirements for Linckia remains essentially a matter of at best well- informed opinion.

Anyway, jeg kan kun tale ud fra min egen erfaring. Jeg har haft en blå linckia i mere end 3 år, og jeg har aldrig kunnet få den til at spise noget som helst jeg selv har kommet i baljen.
Hvis andre har divergerende erfaring, må der jo være forskel fra individ til individ


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Trudslev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: søn 1. feb 2015 17:04
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015

Re: Foder til blå Linckia søstjerne

Indlæg af Trudslev »

Tak for svar, jeg prøver og håber på det bedste!:-)


Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"