"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Levende foder.

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Levende foder.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har igennem en periode på et par år, haft en lille Kirurg i min fragtank til at holde algerne lidt nede. De skiftes ud løbende, efterhånden som de bliver for store.
De vokser hurtigt og jeg har næsten ingen dødsfald. Når de er kommet gennem den første kritiske fase, så klarer de sig fint.
Det har jeg så gået og funderet lidt over, for de små Kirurger er efter min opfattelse (og erfaring), lidt vanskeligere at holde "på finnerne". Overlevelses raten har ikke været tilfredsstillende hos mig, mildt sagt.
Som nævnt har det ændret sig og jeg tror det har med flere ting at gøre.
For det første er der mindre stress. De går der alene, bortset fra lidt rejer, en gylte og en Mandarin. Så der er ingen der jager rundt med dem.
For det andet, der er ingen væsentlige konkurrenter til føden, de er alt andet lige hurtigere til at raspe alger end snegle er.
Men et af de væsentlige aspekter tror jeg er foderet. De får hver dag levende Artemia. De får selvfølgelig også lidt af det som de andre får, men Artemia er en fast del af menuen.
Når man får dem friske (jeg får hver uge), så er de berigede. Har de gået for længe i posen, er næringsværdien nok tvivlsom.

Jeg kom i tanke om en artikel jeg læste om fodring med Black Worms. Jeg har ikke fundet lige DEN artikel frem endnu, men jeg skal nok finde den.
Forfatteren havde fodret sin fisk med disse orm i årtier. Alle hans fisk voksede til fuldt udvoksede og de fleste af dem legede (lagde æg mv.) regelmæssigt.
Hans konklusion var, at foder i hel tilstand, med indvolde, skelet og hele molevitten, var et langt bedre foder til fiskene og det styrkede stort set alle naturlige funktioner, såsom imunforsvar, evne og lyst til at reproducerer sig.
Det stimulerer samtidig fiskenes naturlige fødesøgningsinstinkter. Det er lidt sjovt at iagttage, for i starten, lige når de ankommer, er de meget forbeholdne. De ryger ikke på de små hoppende tingester bare sådan lige. Efter et par dage står de alle og venter på at de kommer i.
Jeg kan ikke finde den nævnte artikel frem, lige nu, men jeg fandt en anden artikel om emnet. Den beskriver det samme og er skrevet i en meget underholdende tone. Alene underholdningsværdien gør den læseværdig.
http://www.saltwatersmarts.com/feeding- ... orms-3124/" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Levende foder.

Indlæg af bmh »

Det lyder som noget der var værd at prøve. Men hvor kan man få disse orme ?


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Levende foder.

Indlæg af Anden »

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Lumbriculus_variegatus#" onclick="window.open(this.href);return false;

Ej at forveksle med sortmygelaver eller regnorm.


Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Levende foder.

Indlæg af Carsten »

De der Black worms har jeg aldrig eller hørt om i handlen


Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 20. okt 2013 14:16
10
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Re: Levende foder.

Indlæg af The Baptizer »

Hvis argumentet for at fodre med levende foder er at fisken har bedre af at få foder i helt tilstand med indvolde og det hele. Så kan man vel lige så godt fodre med frost foder? Artemia, mysis osv fryses jo også hele.


Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"