"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kickstart af pods i refugium

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 20. okt 2013 14:16
10
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Kickstart af pods i refugium

Indlæg af The Baptizer »

Det er snart ved at være et lille år siden jeg startede mit akvarie op. Jeg valgte at lave min sump med et refugium på en ca. 25 liter, hvor jeg satsede på at få en god pod-koloni igang, som foder til bla min mandarin.

Jeg har 2 forskellige slags makro-alger som vokser lystigt i refugiet, men ud over rørorm og børsteorm, ser der ikke ud til at være kommet ret meget liv.
WP_20150402_001.jpg
Har jeg taget fejl i at tro at diverse pods bare kom af sig selv, eller skal jeg kickstarte det med et eller andet og evt også løbende fodre det?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kickstart af pods i refugium

Indlæg af Carsten »

Det kommer lidt an på udgangs punktet. Starter du med døde sten, så kommer der ingen pods. Men er det levende sten du har brugt, burde de komme af sig selv. Men klart at der går laaang tid, for end at 2 pods har formeret sig så kraftigt at man kan kalde det en population.
Køb nogle gode kulturer og tilsæt dem, så kickstarter du det.


Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 20. okt 2013 14:16
10
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Re: Kickstart af pods i refugium

Indlæg af The Baptizer »

Jeg startede med levende sten. Dog ikke i refugiet, kun i displaytanken.

Hvor køber man sådanne kulturer henne og hvad hedder sådan nogle?
jeg har selv uden meget held forsøgt at google det.


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Kickstart af pods i refugium

Indlæg af Mic4700 »

The Baptizer skrev:Jeg startede med levende sten. Dog ikke i refugiet, kun i displaytanken.

Hvor køber man sådanne kulturer henne og hvad hedder sådan nogle?
jeg har selv uden meget held forsøgt at google det.
Smid et par gode Ls. i dit refugie så kommer pods helt af sig selv , jeg har 50-60 kg gode Ls. i mit refugie , og har tusindvis af små og store pods. Ingen grund til og fylde diverse kulturer i dit refugie , spild af penge når de kommer af sig selv. :GO


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kickstart af pods i refugium

Indlæg af Carsten »

Du kan købe dem her:
http://www.hippozoo.de/online-shop/zooplankton/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis du ikke har phytoplankton, så hold dig fra de Calanoide pods.
Du vil nok få mest ud af dem, ved at lave et par kulturer, som du opformerer. For derefter at hælde dem i sumpen.


Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 20. okt 2013 14:16
10
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Re: Kickstart af pods i refugium

Indlæg af The Baptizer »

Tak :)

Det er også opdræt i et system for sig selv, som jeg er ved at dreje mine tanker hen på. Bla da jeg ikke har lyst til fodre med phyto-plankton i mit refugie, som jo så også ender i hele resten af systemet.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Kickstart af pods i refugium

Indlæg af MoG »

Mon ikke det kommer af sig selv med tiden..?

Jeg startede mit 720l op på døde sten og keramik. Tilførte 2 knytnævestørrelse levende sten fra mit gamle . Det var det.
I laaaang tid så jeg ikke noget mylder af liv , hverken om dagen eller natten. Men da der var gået lidt over et års tid, begyndte det at myldre med pods og andet liv! Og det gør det stadig - på trods af både en mandarin og en gul gylte. I dagtimerne kan jeg se masser af pods i overløb m.m. Og om natten er der spræl-levende! Har intet tilført af pods-kulturer , refugium eller noget.. Der er blot opstået en stor bestand henover tiden..


Morten
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Kickstart af pods i refugium

Indlæg af Anden »

Hvis du har lys over refugium vil de fleste typer pods ik bor der da de foretrækker mørke steder som mellem sten, hvis du kigger efter i refugium om natten eller bare når lyset er slukket vil du sikkert se flere pods end før. Det er nemmere at lave et refugium til det du vil bruge det til alså et refugium til pods uden eller med meget svagt lys og hvis du vil lave alger også så er et extra refugium eller en ATS måske en løsning.

Jeg siger ik du ik kan har pods i oplyst refugium jeg ser bare 100vis af pods forlade mit in-tank refugium nå lyset tændes så nu er lyset fjernet og der er fyldt med pods igen, men i mit kan de jo selv svømme ud og ind igen så måske der er derfor.


Billede
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"