"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Phytoplankton størrelse

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Phytoplankton størrelse

Indlæg af TOSTRA »

Jeg skal have lavet mig en automatisk planktonforsyning til mit akvarie.
Jeg har så lige siddet og overvejet, hvordan jeg egentlig skal gøre det...
Jeg vil gerne undgå at få gødning op i akvariet, og jeg vil helst ikke skulle gøre for meget ved det. Det skal bare stå og køre.

Jeg kom så frem til, at det vil være smartest at lade kulturen køre med akvariets eget vand, så den ikke skal genfyldes, gødes eller noget.
Det ville jeg gøre ved at pumpe vand ind i beholderen fra akvariet og sætte et filter/net på udgangen, så planktonen bliver i kulturen.
Og så doserer jeg ved hjælp af en doseringsmaskine, som allerede er på vej fra fishstreet.

Så mit spørgsmål er egentlig:
Hvor stort er sådan noget plankton, og hvad kunne man sætte på udgangen?
Det skal jo helst ikke stoppe til, så vat er vel ikke en god ide, vel?


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af Flemming »

Hej Tobias,
Det er noget af en umulig opgave du har sat dig for vil jeg mene.
For at filtrere phytoplankton skal du helt ned omkring 5my, så det vil helt sikkert stoppe til hurtigt.
Hvorfor vil du i det hele taget tilsætte phytoplankton i din balje? Efter alt jeg har læst på diverse medier, er der bred enighed om at phytoplankton ikke ædes af korallerne generelt. Nogle meget specifikke arter dog undtaget.
Det er dog glimrende føde til zooplankton/rotifer/hjuldyr som er god mad for korallerne. Men her vil jeg bestemt anbefale at man laver dette sideløbende i en spand eller lignende, ellers tror jeg ikke på det lykkes at holde en tæt bestand af rotifer.


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af TOSTRA »

Ja, det var mest tænkt som foder til zooplankton osv, som korallerne kan spise.
Og så vil jeg også gerne have nogle azooxanthelle koraller. Vist mest fordi jeg kan :-)

Jeg tror heller ikke helt selv på det filtersystem, må jeg jo sige...
Så lad mig spørge om noget andet i stedet:
Hvordan gøder man kulturen, så den kan komme direkte i akvariet uden at gøre skade?
Jeg må jo så tage den vedligeholdelse der følger med at have det ved siden af. Så doven er jeg heller ikke :-)


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Tobias,

Jeg synes personligt at du er ude på så mange sidespor med dit 10 liters - omvendt så er du jo dejligt energisk omkring det hele - og sådan var flere af os andre i samme alder.

Her kan du læse om phytoplankton dosering.

http://saltwateraquariumblog.com/home-c ... e-aquarium" onclick="window.open(this.href);return false;


Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af Flemming »

Hej Tobias,
Phytoplankton ville jeg aldrig selv turde komme i akvariet. Dertil er der al for højt indhold af nitrat etc. Så hvordan du vil gøre dette og hvorfor, forstår jeg ikke og kan ikke svare dig på.
Vil du gerne have zooplankton, vil jeg anbefale det i en spand ved siden af og med en rotifer si, filtrere rotifererne og smide i akvariet. Phytoplanktonen bruger du som mad i spanden med rotifererne. Denne spand skal holdes let grøn altid.


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af Carsten »

Kan blot sige, lyt efter hvad Flemming siger/skriver.
Phytoplankton i akvariet, gør intet godt, ud over at gøde algerne


Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
13
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af Benny »

Kan blot sige, lyt ikke efter hvad Flemming siger/skriver. :)
Jeg bruger phytoplankton til mine gorgonier, og det er de meget glade for, og har ikke set nogen ændring, af mængden af alger i mit akvarie, så den teori holder ikke i alle akvarier.


Hilsen
Benny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af Carsten »

Benny skrev:Kan blot sige, lyt ikke efter hvad Flemming siger/skriver. :)
Jeg bruger phytoplankton til mine gorgonier, og det er de meget glade for, og har ikke set nogen ændring, af mængden af alger i mit akvarie, så den teori holder ikke i alle akvarier.
Benny. Du bruger nok de der skiver som Peder også bruger. Og det har ikke rigtigt noget med en phytoplankton kultur at gøre.
Der er planktonet renset op. Hvad det ikke vil være ved direkte brug i et 10 liters "akvarie".

Jeg har også selv for mange år siden, brugt phytoplankton i akvariet, og jo der kom alger.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af crazy seahorse »

Benny skrev:Kan blot sige, lyt ikke efter hvad Flemming siger/skriver. :)
Jeg bruger phytoplankton til mine gorgonier, og det er de meget glade for, og har ikke set nogen ændring, af mængden af alger i mit akvarie, så den teori holder ikke i alle akvarier.
@Benny
Prøv nu at læse hvad der skrives. Flemming skriver, at der er specifikke arter der tager phytoplankton, der i blandt kan Gorgonier godt være.
Men som foder til andre foderdyr feks rotiferer er det essentielt.

Så det Flemming skrev er godt nok.

Der er almindelig enighed på diverse tråde på RC om, at Phyto er en uundværlig del af økosystemet, da det tjener som føde for højere byttedyr, såsom zooplankton.
Af koraller og andre indvånere i revakvariet er det primært filterfeeders (børsteorme og den slags) der har glæde af det. Muslinger tager det også, men der er uenighed om det er nødvendigt.
SPS har meget begrænset glæde af det.
At det kan give alger er uomtvisteligt, da det udover No3 også indeholder Po4 - ligesom andre alger gør.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af TOSTRA »

Ja, måske er plankton lidt et sidespor, det vil jeg give jer ret i. Det er nok at gøre lidt for meget ud af det, og jeg må jo indrømme, at det var en ide jeg fik, mens jeg sad og købte ting på fishstreet, og så købte jeg bare en doseringsmaskine uden at undersøge sagen særlig grundigt.
Men alligevel synes jeg, at det ville være sjovt at prøve.

Flemming, jeg synes at det er en god ide, men det var for automatisk at have foder i akvariet hele tiden, og det har jeg jo ikke, hvis jeg skal fodre med phyoplankton i en spand med rotifer, som jeg så kan fodre med i akvariet.
Så vil jeg hellere bruge reefpearls eller mysis, som jeg gør nu.

Når i siger, at der er meget nitrat osv. i, er det så pga. gødningen, eller er det fordi at planktonen optager/indeholder nitrat?
Og ville 1ml 1-2 gange om ugen i 10 liter vand gøre så stor en forskel på nitratniveauet?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af ole kekkonen »

jeg ville elske at svare her mer i dybden men er på vej ud af døren.
phyto går under picoplankton og er 2 micrometer,phytoplankton er planter og endel af diversiteten vil jeg mene men rigtig mange kører ikke efter den diversitet i baljen.


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af Flemming »

Benny skrev:Kan blot sige, lyt ikke efter hvad Flemming siger/skriver. :)
Jeg bruger phytoplankton til mine gorgonier, og det er de meget glade for, og har ikke set nogen ændring, af mængden af alger i mit akvarie, så den teori holder ikke i alle akvarier.
Noget af en spøjs holdning at have. Jeg mener man skal være åbne for alle synspunkter.
Jeg deler min erfaring med jer og bygger dette på praktisk at have både levende phytoplankton og levende rotifer kulturer kørende og på at have tilført begge dele som forsøg.


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af TOSTRA »

Ja, selvfølgelig skal man være åben. Det fungerer ikke bare at søgebekræftelse på sine ene ideer og ignorere al krotik. Det har jeg selv gjort, desværre, og det er ikke gået godt. :(

Jeg overvejer lidt bare at droppe phytoplankton og azooxanthelle koraller.
Det lyder, som om at det er en rigtig dårlig ide...

Men kan man ikke på en eller anden måde bare have det "frit" i akvariet?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af crazy seahorse »

Tror ikke så meget det var rettet mod dig Tobias.
Du er jo altid åben over for gode argumenter, at du så alligevel liiige skal forsøge gør jo, at du drager dine egne erfaringer.
Man får ikke flyttet nogle grænser, hvis man ikke udfordrer de grænser der er.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af Flemming »

Tobias, det var bestemt ikke myntet på dig. Jeg er helt i tråd med at man en gang imellem må afprøve forskellige ting.
Min bemærkning var rettet mod Benny da han skrev " Kan blot sige, lyt ikke efter hvad Flemming siger/skriver. :)" - Det var en noget spøjs bemærkning.


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af TOSTRA »

Nej, jeg ved godt, at det ikke var til mig, bare rolig. Jeg "brød bare ind" :-)

Men tror i, at det er muligt at dyrke plankton frit i akvariet? Det gør det vel på revet, så hvorfor ikke også i akvariet?
Det virker selvfølgelig lidt rodet at have sin planktonproduktion hvirvlende rundt i displayakvariet, men det burde vel være muligt...


Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
13
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af Benny »

Flemming skrev:Tobias, det var bestemt ikke myntet på dig. Jeg er helt i tråd med at man en gang imellem må afprøve forskellige ting.
Min bemærkning var rettet mod Benny da han skrev " Kan blot sige, lyt ikke efter hvad Flemming siger/skriver. :)" - Det var en noget spøjs bemærkning.
Den kommentar kom, pga. Carstens kommentar, til at man ikke kunne bruge phytoplankton til noget fornuftigt.


Hilsen
Benny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af Carsten »

Benny skrev: Den kommentar kom, pga. Carstens kommentar, til at man ikke kunne bruge phytoplankton til noget fornuftigt.
*SUK*


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af Flemming »

Nej du vil ikke kunne dyrke phytoplankton frit i akvariet. Grunden er at der skal være en relativ stor mængde/tæthed af phytoplankton for at kulturen ikke bare går ned. Vandet er meget grønt og fyldt med næring i et niveau vores akvarier slet ikke kan bære.
Skulle du mene zooplankton frit i akvariet, kræver det ligeledes en stor tæthed af hjuldyr for de kan formere sig og konstant tilførsel af foder til dem (phytoplankton), så heller ikke nogen god løsning.
Jeg mener det er rigtig at droppe tanken og evt. nøjes med at tilføre hjuldyrene efter de er blevet siet fra.


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
13
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af Benny »

Imponerende holdning at have som mentor :GO


Hilsen
Benny
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af crazy seahorse »

TOSTRA skrev:Nej, jeg ved godt, at det ikke var til mig, bare rolig. Jeg "brød bare ind" :-)

Men tror i, at det er muligt at dyrke plankton frit i akvariet? Det gør det vel på revet, så hvorfor ikke også i akvariet?
Det virker selvfølgelig lidt rodet at have sin planktonproduktion hvirvlende rundt i displayakvariet, men det burde vel være muligt...
Det sker jo i naturen.
Hvis du kigger på det nordlige Stilliehav, så ligger der noget der kaldes en "great abyssal plane". Forhøjninger, ujævnheder og sten er alle dækket helt af et tykt lag sediment.
Så det nærmest er en slette uden ”buler”. Det er fladt, helt fladt. En gigantisk DSB kan man sige.
Det kolde, dybe vand ledes mod nord af havstrømmene, hvor det opsamler nitrogen, fosfat og andre næringsstoffer fra denne DSB. Når vandet når helt op nord på, presses dette meget næringssrige vand op mod overfladen.
Her udsættes det for lys, hvilket resulterer i en alge/plankton eksplosion. Disse lever af alle de nærings-stoffer der er opstået på turen henover denne DSB.
Overfladevandet føres herefter af havstrømmene mod syd, hvor næringsindholdet falder, som følge af mængden af alger og zooplankton, som tager for sig af næringen.
Når dette vand når ned til de tropiske vande mod syd igen, er det blevet meget næringsfattigt, da algerne og planktonen har ædt/optaget alle næringsstofferne. Og det er her koralrevene befinder sig.
Revene trives her, fordi vandet er næringsfattigt. Det er ikke næringsfattigt fordi korallerne er der, for det ville stadig være næringsfattigt, hvis man kunne fjerne alle revene. Det har phytoplanktonen sørget for, helt oppe med nord, langt fra revet.

Så, i mine øjne, er Phytoplankton en vigtig del af HELE økosystemet. Men at tilføre det udelukkende for at fodre enkelte koraller, lukker op for en mulighed for "slagside" i balancen.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af crazy seahorse »

Benny skrev:Imponerende holdning at have som mentor :GO
Helt ærligt Benny. Hvad havde du forestillet dig?
Du angriber Flemming personligt, fuldstændig ud af det blå. Det havde intet med trådens emne at gøre.
At du kæder det sammen med Carstens kommentar, er jo ikke nemt at vide.
Så kunne du bare have droppet kommentaren om, at man ikke skal lytte til hvad Flemming siger/skriver og nøjedes med at nævne, at du fodrer dine gorgs med Phyto med succes.

Jeg kan godt forstå at Carsten bliver træt.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af Flemming »

crazy seahorse skrev:
Benny skrev:Imponerende holdning at have som mentor :GO
Helt ærligt Benny. Hvad havde du forestillet dig?
Du angriber Flemming personligt, fuldstændig ud af det blå. Det havde intet med trådens emne at gøre.
At du kæder det sammen med Carstens kommentar, er jo ikke nemt at vide.
Så kunne du bare have droppet kommentaren om, at man ikke skal lytte til hvad Flemming siger/skriver og nøjedes med at nævne, at du fodrer dine gorgs med Phyto med succes.

Jeg kan godt forstå at Carsten bliver træt.

Erik
+1 :y


Hilsen
Flemming
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af ole kekkonen »

Hvad alle andre mener SAA ändrer det Ikke paa at jeg er tilhaenger af phyto i Baljen ogsaa de mindre önsket som diatomeer,dinoflagellater og cyano,de skal ogsaa have lov at Väre der:)de har en vigtig Funktion.


Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af TOSTRA »

Jeg er jo enig med Ole i, at vi skal prøve at opbygge vores revakvarier, som de er i naturen, hvilket inkluderer mindre farverige ting en koraller.
Jeg elsker at se ting pible frem fra stenene. Efter mine uheld er der så kun en 20-30 store og små fireworms tilbage, som er en af de meget få ting, jeg IKKE vil have i baljen, så jeg skal lige have udryddet dem og købt nogle nye småsten, som kan pode mine egne med småkryb...

Men Erik, rigtig mange tak skal du have for den historie! Det er faktisk ret vildt at tænke på...
Jeg havde absolut ingen ide om, hvordan det foregik! :-)
Hvis det er sådan, så har jeg allerede opgivet Phytokultur i akvariet, for sådan fungerer det ikke i naturen.

Og ja, det er lidt tosset at lave en hel kultur for at fodre nogle få koraller, som jeg egentlig mest vil have, fordi at jeg havde planlagt kulturen... Det er sådan lidt hønen-eller-ægget-agtigt, ikke? :biggrin:
Jeg tror bare, at jeg dropper den. Jeg finder stensikkert på noget andet at bruge den doseringsmaskine til.
I morgen har jeg en anden tosset ide, der kan udnytte den til et eller andet vildt :scream:

Men hvordan kan jeg så booste min zooplanktonbestand? Jeg har jo en ATS, så der bliver vel produceret lidt, gør der ikke?
Og så køber jeg mig 3 poser med 3 forskellige arter levende zooplankton i Plantorama, så jeg har en starterkultur, men vil det være nok til at fodre et helt system? Godt nok et lille et, men...
ATS'en er vist 15*5 cm, og der kommer 5W rød og 5W hvid LED over.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af ole kekkonen »

jeg syntes det er noget pjat du dropper en ide bare fordi et par stykker skriver phyto giver alger :)
er det ikke det der er meningen :biggrin: :)
da jeg var nede og hentet mit plankton hos joes korallen keller doserede han da phyto direkte i sine akvarier og han har flotte store koraller og acropora med de sygeste farver jeg nogensinde har set :)


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af pederrevnørd »

ole. skrev:jeg syntes det er noget pjat du dropper en ide bare fordi et par stykker skriver phyto giver alger :)
er det ikke det der er meningen :biggrin: :)
da jeg var nede og hentet mit plankton hos joes korallen keller doserede han da phyto direkte i sine akvarier og han har flotte store koraller og acropora med de sygeste farver jeg nogensinde har set :)
Lad mig blot for god ordens skyld sige at jeg er helt enig med Ole omkring dosering af dette.
Men alle har da lov til deres mening, og hvis nogle "gider" at læse det link jeg lagde ind i tråden tidligere - er der som altid Pros and Cons :y

Tobias - jeg anbefaler til gengæld ikke dig at gøre det i et 10 l, jeg tror ikke det er til at styre.
Omvendt, går det galt, så tager et 80% vandskifte max 5 minutter :biggrin:

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af TOSTRA »

Arh, Peder, det tager faktisk lidt længere, men det er da ikke værre end at jeg har gjort det af og til...

Ole, du er den første, der faktisk har fortalt om gode erfaringer med at dosere direkte i akvariet.
Udover Benny, men det var vist ikke direkte, var det?
JEg tror at løsningen er at starte uden, måske booste zooplanktonkulturen, hvis jeg finder en måde, og når det så kører, der er et par koraller af forskellig type, kalkreaktoren er sat til osv, så prøver jeg at dosere 1 ml en gang om ugen i 2-3 uger og ser resultatet.
Så er der tid til at algerne kan vise sig, hvis det går skidt, og til at korallerne måske kan reagere.
Lyder det ikke rimelig fint og forsigtigt?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af ole kekkonen »

sig mig engang kører du uden skummer eller var det planen?isåfald mener jeg phyto i baljen vil hjælpe med til at rense vandet også såfremt det er levende phyto du vil dosere.
joe i korallen keller brugte bare noget han havde tøet op(frost)direkte i baljen da jeg var der imens han peget på noget der lignet cyano på bunden af baljen og mumlet noget om at hjuldyrene og copepods æder det.


Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Phytoplankton størrelse

Indlæg af TOSTRA »

Ja, jeg ville køre uden skummer, hvis jeg kan få det til at fungere, og ja, det skulle være levende plankton, direkte fra kulturen.
Men tror du, at det vil kunne "betale sig" at tro at det renser?
Det kommer jo en del næring med op med vandet fra kulturen, så selv hvis planktonen renser, så bliver vandet vel ikke ligefrem renere af det, vel?


Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"