"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Svært at få cola kirurg (Ctenochaetus strigosus) til fadet?

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Svært at få cola kirurg (Ctenochaetus strigosus) til fadet?

Indlæg af MoG »

Ved godt der er en million tråde om at få kirurger til at spise.. Det Plejer jo hovedsageligt at være de lidt sværere kirurger...

Sagen er den at jeg i lørdags købte en cola kirurg (Ctenochaetus strigosus) , men den tager stadig ikke foder! Altså efter en uge ...
Jeg har prøvet :
Kelp flager
Multicolour flakes
Mysis (frost)
Nori med hvidløg
Grøn iceberg salat.. Og den rører intet !!! Viser slet ikke interesse...

Den pisker rundt på fuld blæs og napper af sten og ruder .. Men det er det!

Hvad er jeres erfaringer med denne kirurg , specielt mht. Foder? Havde ellers den klare opfattelse , at den var relativ nem..
Senest rettet af MoG tors 15. maj 2014 00:10, rettet i alt 2 gange.
Morten
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Svært at få cola kirurg til fadet... Jeres Erfaring?

Indlæg af AndersBoerglum »

Prøv at binde lidt noritang på en sten, og så lægge den i din stensætning. Så kan det være at den begynder at nippe til det.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Svært at få cola kirurg til fadet... Jeres Erfaring?

Indlæg af MoG »

Hej Anders ..
Den metode Plejer jeg faktisk at bruge ... Sten, elastik og nori!:-) men har faktisk brugt foderklemme på glasset mens cola'en har været i.. Den svømmer klods op og ned af klemmen men ænser det slet ikke... Men jeg prøver lige at lægge det på stensætningen med en elastik som du foreslå .. Så må vi se!:-)

Men hvad er den generelle erfaring med denne kirurg ?
Morten
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Svært at få cola kirurg til fadet... Jeres Erfaring?

Indlæg af toni »

Hvor mange fisk har du i med den nu? Kunne være en mulighed å flytte den i fragtank eller sump, hvor den kan være alene og kan lære at spise uden stress. For du har jo været i gennem hele menuen jeg ville foreslå, på nær måske pellets? Du kunne jo spørge hvor du købte den, hvad den er vant til at få.. Det kan også være at den ikke kan lide hvidløget, det har jeg haft flere kirurger der har brokket sig over. Jeg køber bare sushinori som ikke er behandlet eller krydret. Det virker det til at de kanlide bedre.. blot et forslag..
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Svært at få cola kirurg til fadet... Jeres Erfaring?

Indlæg af MoG »

Hej Toni !

Jamen der er 1 gul kirurg , 1 Bispinosus , 1 Foxface , 2 kauderni, 1 gul-halet skiderik (damsel), 5 meget små grønne chromis , 2 små klovne... Så det er ikke vildt !:-)

Colaen er slet ikke generet af andre overhovedet og svømmer mellem de andre fisk.. Den gule sherif skulle lige daske lidt med halen da de kom i.. Men det gør den altid mod de nye lige i starten . Så går det i sig selv igen !
Mht. Hvidløget, så må jeg lige prøve .. Vi har ganske alm sushi /nori tang i køkkenskabet, så det får lige en chance også..
Morten
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Svært at få cola kirurg til fadet... Jeres Erfaring?

Indlæg af toni »

Det var heldigt du havde det :) bare husk at tjekke at det ikke er proppet med tilsætningsstoffer som ikke er godt for fiskene :GO

men så længe den er i god stand kan det være ret vedholdende med at sulte sig og så lige pludselig kan det være den spiser når den har tilvænnet sig og sulten tager overhånd.
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Svært at få cola kirurg til fadet... Jeres Erfaring?

Indlæg af MoG »

Hhhmmmm.. Tilsætningssstoffer ? Har fodret med det før, og har faktisk ikke haft kigget efter det! :rolleyes:

Ja, den er i ok stand , meeeen den er netop købt hos forhandler og er derfor ikke tromle-fed! Men heller ikke tynd .. Hverken rygben eller noget kan ses ..
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Svært at få cola kirurg til fadet... Jeres Erfaring?

Indlæg af MoG »

Update... Såfremt andre skulle kunne få gavn af det.

Den har netop idag , spist frost (Artemia) og flage. Det har taget ca 2 måneder siden den kom i, så den skulle bare have lidt tid! :wink:
Morten
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"