"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af pederrevnørd »

Hej alle,

Som overskriften siger er jeg interesseret i jeres mening.

Ønsker at give mine koraller bedst mulige forhold.
Fodrer idag om natten med RP, men så Kenneth og Dinos Rotifer anlæg igår - og det imponerede mig.

Hvad mener i mht Pros og cons ?
Hvad er næringsniveauet i de 2 muligheder.

Ingen tvivl om at fisk og koraller reagerede asap de fik Rotifer i baljen :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af ole kekkonen »

De hjuldyr gaar jo i brakvand og holder Ikke SAA laenge i Baljen,reefpearls hvad er det?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af PederP »

Har kun et gæt..
Jeg syntes på den ene side det "naturlige" har appel - også for dyrene, men tror faktisk at tørfoderet er mere bredspektret næring?
Omvendt havner en større andel af RP vel som sediment med det samme..

Godt diskussions emne :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af ole kekkonen »

Det er ogsaa den mulighed foderet Bliver spist 2 Gange inden det naar SAA langt
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af pederrevnørd »

ole. skrev:De hjuldyr gaar jo i brakvand og holder Ikke SAA laenge i Baljen,reefpearls hvad er det?

http://www.reefpearls.com/FAQ.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af ole kekkonen »

pederrevnørd skrev:
ole. skrev:De hjuldyr gaar jo i brakvand og holder Ikke SAA laenge i Baljen,reefpearls hvad er det?

http://www.reefpearls.com/FAQ.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ron shimek har et godt profil billed pa naeringsvaerdien af det Det er et godt zooplankton Supplement
http://www.artemiadirect.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Ole,

Iflg det her har lidt Rotifer højere næringsniveau, derudover gætter jeg på at Artemia(nyklækkedé) er for store til SPS ?

Hi Doug
i was a bit surprised by your last statement so i went to check the nutritional stats of artemia vs rotifers in the Plankton Culture Manual from FAF.
Here are the numbers i found:

Rotifers (fed with nannochl.)
75% protein, 22% lipid

Rotifers (fed with yeast)
71% protein, 17% lipid

Adult artemia
62.8% protein, 7% lipid (this number for pre-adult stage)
Food type not specified

(all numbers before enrichment with Selco)

Also, the reported digestability of rotifer protein is 89-94% vs 83%-89% for artemia (study conducted with carps and rainbow trouts)

Conclusion?: Not very conclusive
Whereas rotifers contain more proteins, i think fishes are happier muching on adult artemia. More meat per bite.

But, i think, Steve you primarily want to feed your filter feeders eg feather dusters, so i think your better off with the rotifers.

(But brine shrimp are cooler to look at!)




Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af PoulD »

ole. skrev:De hjuldyr gaar jo i brakvand og holder Ikke SAA laenge i Baljen. . . . .
Er det ikke en sandhed med modifikationer Ole? Så vidt jeg kan se er der i al fald minimum 27 arter alene indenfor slægten Synchaeta der er marinedyr og som lever i vand med et saltinhold på over 25 promille. Selv i rødehavet hvor saltindholdet er op til 40 promille findes der da vist hjuldyr, og jeg ville ikke umiddelbart tro, at de i væsentlig grad bliver skyllet ind fra de store oceaner, idet porten til rødehavet jo er relativt lille.

http://www.marinespecies.org/aphia.php? ... &id=134958" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af ole kekkonen »

Peder@Her kan Man Ikke bruge sps Termen Til SAA meget,störrelsefordhold har noe med hvor hurtig polyppen intar bytte Men bytte skal mer Eller mindre Passe Til aabningen paa münden de fleste baljer Mangler foder i störrelse 168 microsiemens.for at Vende det paa hovdet saa er det bedre at fodre ofte med foder lav paa naering end en Gang om dagen med foder höj paa naering
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af ole kekkonen »

PoulD skrev:
ole. skrev:De hjuldyr gaar jo i brakvand og holder Ikke SAA laenge i Baljen. . . . .
Er det ikke en sandhed med modifikationer Ole? Så vidt jeg kan se er der i al fald minimum 27 arter alene indenfor slægten Synchaeta der er marinedyr og som lever i vand med et saltinhold på over 25 promille. Selv i rødehavet hvor saltindholdet er op til 40 promille findes der da vist hjuldyr, og jeg ville ikke umiddelbart tro, at de i væsentlig grad bliver skyllet ind fra de store oceaner, idet porten til rødehavet jo er relativt lille.

http://www.marinespecies.org/aphia.php? ... &id=134958" onclick="window.open(this.href);return false;
Du kan Ikke Sammenligne,jeg Taler om de rotifer lavet Til hobbyen
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af Flemming »

pederrevnørd skrev:Hej alle,

Som overskriften siger er jeg interesseret i jeres mening.

Ønsker at give mine koraller bedst mulige forhold.
Fodrer idag om natten med RP, men så Kenneth og Dinos Rotifer anlæg igår - og det imponerede mig.

Hvad mener i mht Pros og cons ?
Hvad er næringsniveauet i de 2 muligheder.

Ingen tvivl om at fisk og koraller reagerede asap de fik Rotifer i baljen :-)

Mvh
Peder
Hej,

Jeg fodrer med begge dele og har gjort det et lille års tid. Jeg har ikke observeret en synlig forskel på de to produkter når jeg tilsætter dem. Koraller og fisk reagerer ens. (kan godt lide det :-) )
Personligt kan jeg godt lide den naturlige del som rotifererne, men der følger en del arbejde med at stille deres abnorme sult af phytoplankton og Rotifers kulturen har det med at vælte relativt nemt. Man skal være over dem ca. hver anden dag.
Reefpearls er dejligt nemt at håndtere.
Men når jeg alligevel bruger rotifererne til fiskelarverne, hælder jeg overskydende rotifer produktion ned til korallerne.
Jeg har et fint niveau af P og N og jeg tror det skyldes tilsætning af næringsstofferne via foderet, reefpearls, artemia og rotifers.
Så thumbs up til begge produkter herfra, men som koralfoder mener jeg forskellen er så lille i praksis, mens der er stor forskel på håndtering af rotifererne at min anbefaling til koralfoder er reefpearls.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af pederrevnørd »

Tak,

Rart at høre fra en der har prøvet begge dele :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af ole kekkonen »

Til Folk der laeser det her vaer ob's paa ovenstaaende udtalelser kun er baseret paa personlige holdninger
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af Flemming »

ole. skrev:Til Folk der laeser det her vaer ob's paa ovenstaaende udtalelser kun er baseret paa personlige holdninger
Det er rigtigt Ole. Som jeg læste Peders første sætning i tråden, efterlyste han personlige meninger om emnet. Teoretiske tilgange er ofte en meget værdifuld viden, omvendt er den i ligeså høj grad udsat for forskellig rettede opfattelser i vores hobby. Ved at mixe teori og praktik, tror jeg vi nærmer os noget brugbart irl.
Hilsen
Flemming
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af ole kekkonen »

Flemming skrev:
ole. skrev:Til Folk der laeser det her vaer ob's paa ovenstaaende udtalelser kun er baseret paa personlige holdninger
Det er rigtigt Ole. Som jeg læste Peders første sætning i tråden, efterlyste han personlige meninger om emnet. Teoretiske tilgange er ofte en meget værdifuld viden, omvendt er den i ligeså høj grad udsat for forskellig rettede opfattelser i vores hobby. Ved at mixe teori og praktik, tror jeg vi nærmer os noget brugbart irl.
1.hvad SAA med en Model om Hvordan tingene burde Göres
2.kroner og örer
:)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af Petercw »

Spændende at læse om, men er der en årsag til at det kun er disse to typer foder, som du efterspørge erfaringer med? :)
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af Steen »

Jeg har lige som Flemming prøvet begge dele og korallerne de ser ud til at nyde zooplankton lige så meget som RP og andet tørfoder
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af Carsten »

Er selv i gang med at lave phytoplankton og har lige fået en lille hjuldyr kultur som skal opformeres.
Det kunne være fint hvis vi kunne have en stabil produktion af begge dele, fordi det desværre har en tendens til fra tid til anden af gå ned. Så vi kunne supplere hinanden
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af PoulD »

Petercw skrev:Spændende at læse om, men er der en årsag til at det kun er disse to typer foder, som du efterspørge erfaringer med? :)
Kan godt være jeg tæller enormt dårligt, for jeg får det altså kun til een type foder der bliver spurgt om :wink:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af Petercw »

PoulD skrev:
Petercw skrev:Spændende at læse om, men er der en årsag til at det kun er disse to typer foder, som du efterspørge erfaringer med? :)
Kan godt være jeg tæller enormt dårligt, for jeg får det altså kun til een type foder der bliver spurgt om :wink:
Rotifer og Reef Pearls, er det ikke to forskellige slags?
Jeg tænker at der er mange forskellige slags, som vi kan fodre med. Både fisk og koraler.
Jeg bruger selv Reef Pearls (de store og små som Carsten sælger). Før har jeg bare brugt Mysis, Artemia, kirll, rejer osv.

Handler det om hvor mange proteiner der er i det foder?
Er det proteinerne som afgøre hvor godt det er?

Det er måske lidt underligt, at nogen har enorm succes med et produkt, hvor andre måske ikke oplever samme effekt med produktet?

Undskyld de mange spørgsmål :hehe:
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af PoulD »

@Petercw: Præcis som jeg sagde: Jeg tæller enormt dårligt :hehe:
Endvidere læser jeg tydeligvis også som fanden læser biblen :oops: :oops: :oops:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
JZA
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 27. mar 2013 10:38
11
Postnummer: 8680 Ry
Saltvand siden?: 2006

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af JZA »

Hej
Er der nogen der har en hjuldyr og alge koloni kørende somjeg kan få eller købe en opstart fra?
Mvh Jan
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af ole kekkonen »

det har din forhandler
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af nbd »

Hvad med infusorier? De er meget nemme at lave i et glas vand med en tot tørt græs osv.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af minedykker »

Bliver nød til lige at skubbe liv i denne tråd her igen, for når jeg sider og læser den igennem ser det ikke ud til at der er så mange der faktisk har foder med rotifer, og kunne faktisk godt finde på at prøve at starte op og prøve at fode med det i en periode og så se om det gør nogen forskel, tros det er forbundet med arbejdet, men spørgsmålet er så hvornår skal man foder med det ?? morgen, middag, aften eller nat ? hvor meget sviner det.?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af Carsten »

Det er først nu jeg har fået nok hjuldyr til at kunne fodre med dem.
så min erfaring med det er meget lille.
Det sviner ikke, da det jo er et levende dyr, og som derfor holder sig i live indtil det er spist.
Jeg fodrede med det midt på dagen, og selvom hjuldyrene er ganske små, gik alle fiskene helt amok over dem.
Så hvis du tænker på at fodre korallerne med hjuldyrene, så bør du fodre når fiskene er gået til ro, men det er jo så også tiden hvor mange koraller først folder sig helt ud.
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: fre 17. jul 2009 23:53
14
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af Raavig »

Nu ved jeg godt mange vil tænke på det som en enormt forureningskilde og nok derfor ikke har gjort det.

Men i mosser (ja så vel på eget tag), der findes massere af hjuldyr og bjørnedyr mv.
Er der nogen der har overvejet at fodre med dem?

De er ekstremt levedygtige i meget blandede forhold, lige fra udtørring til 100% akvatisk. Så vidt jeg ved tåler de også ganske høje saltkoncentrater.

Hvordan er det med det, nogen der har forsøgt sig?
De er jo tilgængelige i hobetal, og kan blot høstes.
Mvh. Christian Raavig
________________
Skimz IBOX nano, 8-7-2014
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af Carsten »

Raavig skrev:Nu ved jeg godt mange vil tænke på det som en enormt forureningskilde og nok derfor ikke har gjort det.

Men i mosser (ja så vel på eget tag), der findes massere af hjuldyr og bjørnedyr mv.
Er der nogen der har overvejet at fodre med dem?

De er ekstremt levedygtige i meget blandede forhold, lige fra udtørring til 100% akvatisk. Så vidt jeg ved tåler de også ganske høje saltkoncentrater.

Hvordan er det med det, nogen der har forsøgt sig?
De er jo tilgængelige i hobetal, og kan blot høstes.
Hvordan havde du regnet med at få dem filteret fra?
Mon ikke det så er meget lettere at få en ren kultur og dyrke videre på??
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: fre 17. jul 2009 23:53
14
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Re: Levende Rotifer Vs Reef Pearls

Indlæg af Raavig »

Carsten skrev:
Raavig skrev:Nu ved jeg godt mange vil tænke på det som en enormt forureningskilde og nok derfor ikke har gjort det.

Men i mosser (ja så vel på eget tag), der findes massere af hjuldyr og bjørnedyr mv.
Er der nogen der har overvejet at fodre med dem?

De er ekstremt levedygtige i meget blandede forhold, lige fra udtørring til 100% akvatisk. Så vidt jeg ved tåler de også ganske høje saltkoncentrater.

Hvordan er det med det, nogen der har forsøgt sig?
De er jo tilgængelige i hobetal, og kan blot høstes.
Hvordan havde du regnet med at få dem filteret fra?
Mon ikke det så er meget lettere at få en ren kultur og dyrke videre på??
Hvis du skal undersøge dem i laboratoriet så vil du normalt taget mossen og "udvande", fjerne mossen og i vandet vil du så have hjuldyr mv. tilbage.
Der kan være utroligt mange i sådan en tot mos. flere tusinde individer pr. gram.
Her står lidt om deres utrolige overlevelsesevner:
http://www.e-pages.dk/ku/424/11" onclick="window.open(this.href);return false;


- om det er nemmere at dyrke videre på en kultur ved jeg ikke. Det er blot ud fra at en kultur kan være svær at holde kørende. Så tænkter jeg blot at det er muligt at hente, lækkert gutloaded foder direkte ude foran hoveddøren.
Mvh. Christian Raavig
________________
Skimz IBOX nano, 8-7-2014
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"