"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af amddurin »

Ja, jeg smed dem jo bare i... - Må osse få købt sådan en dryp dims, jeg bruger kop hvert 15-20min. metoden og har lige mistet min røde søstjerne efter få timer i akv. (Brugte over 1 1/2 time til at fylde 1-2 kopper i posen hvert 20min. - dog var der osse en død stjerne i butikken, så de har måske været sarte...)


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af amddurin »

- Nå, jeg har lige læst artiklen: http://www.tfhmagazine.com/details/arti ... rticle.htm" onclick="window.open(this.href);return false; (Samme som andensteds i denne tråd...)

- Han skriver at artemia (Brine shimp.) ikke indeholder nærring nok + han opgav at få pods til at formere sig i de glas han havde rigget til, så det er lidt et problem, hvis man ikke får dem til at tage frostfoder eller de rovn han endte op med at bruge til sin...

- Kunne man ikke gøre noget i levende mysis? - evt. i akvarie med kun Mandarin og ikke andre fisk...

:beer:


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af nielsk »

De fleste mysis er alt for store til mandarinmunde - og jo et artsakvarie er vejen frem med denne lille smukke fisk.
Enten mega store baljer hvor de selv kan finde foder uden direkte konkurrenter eller mindre baljer hvor næringsniveauet gerne må være lidt højt.
Men de kan altså sagtens vænnes til frostfoder. Det skal være kvalitets foder og ikke noget som har været halvoptøet flere gange og visnet i din lokale Bonnie i halvandet år.
Ocean Nutrition er et bud.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af amddurin »

nielsk skrev:De fleste mysis er alt for store til mandarinmunde - og jo et artsakvarie er vejen frem med denne lille smukke fisk.
Enten mega store baljer hvor de selv kan finde foder uden direkte konkurrenter eller mindre baljer hvor næringsniveauet gerne må være lidt højt.
Men de kan altså sagtens vænnes til frostfoder. Det skal være kvalitets foder og ikke noget som har været halvoptøet flere gange og visnet i din lokale Bonnie i halvandet år.
Ocean Nutrition er et bud.
- Hvilke slags frost har så en god nærringsværdi? (Hummeræg (Har jeg set brugt), Atemia eller andre...)

:beer:


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Jeg har brugt kril og frossen artemia. Og flagefoder :)
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2013-06-16 kl. 14.28.50.png


o_O
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1006
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 18:15
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Dan-P »

Jeg har lidt "opgivet" at tvangsfodre min manderin, da den har rigeligt med pods (endnu), og nægter at æde frostfoder og andet (jeg ved dog ikke om den snupper noget af det som kommer forbi dens vej bagstenen, da jeg ikke kan se det), men den ser tyk og sund ud.
Den har før taget frostfoder, så hvis den kommer ud for at skulle sulte pga. manglende pods, bliver jeg i troen om at den nok skal se sig tvunget til at æde hvad der er.
Den er dog de seneste par dage begyndt (for første gang), at komme mere ud i akvariet, og især når jeg fodre er den blevet mere nysgerrig, så måske den er på vej :)


Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Hvilket frostfoder bruger du? Jeg påtænker at opgradere til et større akvarie. Min mandarin synes fortsat tyk og velnæret men jeg frygter, at det ændrer sig hvis den bliver i mit 130 liters akvarie uden at spise hvad jeg serverer. Alternativt kan jeg indfange fisken og fede den op i den boks jeg tidligere brugte til formålet. Dette bragte dog mine værdier helt ud af ballance, så er ikke meget for at gentage en sådan opfodring.


o_O
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1006
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 18:15
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Dan-P »

Jeg fodre med mysis, artemia og krill.
Krill er for store for den, men jeg har set den nuppe en artemia i sig.


Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
Uslehund
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 7. jun 2012 20:05
11
Postnummer: 4050 Skibby
Saltvand siden?: 2012

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Uslehund »

Jeg fodre mine Synchiropus ocellatus, med frossen mysis fra en pincet, det virker fint.

" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Wow. Hvordan lærte du dem det? Det må kunne lade sig gøre at træne en mandarin til det samme. Går de i deres eget lille akvarie? Du må ligge inde med en masse viden, der kan bruges i denne tråd. FEDT !


o_O
Brugeravatar
Uslehund
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 7. jun 2012 20:05
11
Postnummer: 4050 Skibby
Saltvand siden?: 2012

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Uslehund »

De går i et 250L. med et gruppe Entacmaea anemoner og nogle solkoraller. Af fisk går de sammen med et par percula klovnefisk, et par Doryrhamphus excisus, et (par) Lysmata amboinensis, en Zebrasoma veliferum og lidt snegle.
Jeg fodre en del da klovnefiskene, tangnålene og scooterne yngler. Da scooter hunnen var den i foder hierakiet der fik mindst at spise, begyndte jeg at holde lidt mad i en pincet ned til den for at være sikker på at den fik det mad den havde brug for. Den tog foderet fra dag 1, jeg prøvede denne fremgangsmåde.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Min mandarin ser i dag sådan ud. For mig at se er den velnæret. Hvad mener I ? Jeg har genoptaget fodring i et olivenglas, til stor glæde for mandarinen, min eremit, reje og de andre fisk. Om mandarinen faktisk spiser de små pellets jeg ligger i glasset ved jeg ikke. Den har tidligere taget frostfoder derinde. Men målet er at den skal spise tørfoder.
Vedhæftede filer
Tyk Mandarin.JPG


o_O
Brugeravatar
Hartman
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 453
Tilmeldt: søn 18. mar 2007 14:22
17
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: viborg

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Hartman »

Hej Forum

Hvor køber i jeres Artemia æg henne?
Jeg vil også igang;-)

Mvh
Hartman


Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Chrissy62 »

Artemia-æg bør du kunne købe i de fleste almindelige store dyrehandler.

Man bruger dem jo også til at fodre på ferskvandsyngel med:)

Det er supernemt at klække dem. Bare saltvand og en luftsten ned i en 1½ L flaske, med artemia-æg i, og så lad det køre i 1 døgns tid, så vil du kunne se de små krebsdyr er klækket dagen efter:)

Både fisk og koraller elsker sådan et artemia-kick i baljen:)


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Hartman
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 453
Tilmeldt: søn 18. mar 2007 14:22
17
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: viborg

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Hartman »

Chrissy62 skrev:Artemia-æg bør du kunne købe i de fleste almindelige store dyrehandler.

Man bruger dem jo også til at fodre på ferskvandsyngel med:)

Det er supernemt at klække dem. Bare saltvand og en luftsten ned i en 1½ L flaske, med artemia-æg i, og så lad det køre i 1 døgns tid, så vil du kunne se de små krebsdyr er klækket dagen efter:)

Både fisk og koraller elsker sådan et artemia-kick i baljen:)
Hvor langtid kan de leve når de er klækket, skalde have lidt fodere for at leve?


Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Chrissy62 »

jeg vil tro de lever ½ dags tid, så når de er klækket er det bare op i baljen med dem :)


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Hartman
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 453
Tilmeldt: søn 18. mar 2007 14:22
17
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: viborg

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Hartman »

Chrissy62 skrev:jeg vil tro de lever ½ dags tid, så når de er klækket er det bare op i baljen med dem :)
Det var da et kort liv :wink:


Brugeravatar
nellemann
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: lør 13. feb 2010 12:01
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: odense c

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af nellemann »

ved godt det er en gammel tråd eller langt tid siden der er skrevet her .men artemia lever ikke kun et ½ døgn ib havde nogen til at gå uden for i sommers i et stort basin og de blev store og fik masser af unger

og blev fodret med planton


hader når folk ikke svare tilbage på deres annonce og når man så skriver igen er varen solgt eller reserveret
Erik1103
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 11. jun 2015 20:55
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Aalborg 9000

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Erik1103 »

Jeg har tænkt mig, at tilføje en mandarinfisk, måske to til mit 300L med 100L sump. Men inden ville jeg sikre mig, at der var en god bestanddel "pods", kan det gøres ved, at klække og opfodre artemia og så tilføje dem til tanken. Tænker at hvis de bliver opfodret inden de bliver tilføjet tanken, at de har mulighed for at formere sig i selve akvariet og dermed danne en stor bestanddel? Lige pt går der ingen fisk i akvariet men med lidt forskellige koraler og en enkelt anemone


Jesper ØH
Reactions:

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jesper ØH »

Erik1103 skrev:Jeg har tænkt mig, at tilføje en mandarinfisk, måske to til mit 300L med 100L sump. Men inden ville jeg sikre mig, at der var en god bestanddel "pods", kan det gøres ved, at klække og opfodre artemia og så tilføje dem til tanken. Tænker at hvis de bliver opfodret inden de bliver tilføjet tanken, at de har mulighed for at formere sig i selve akvariet og dermed danne en stor bestanddel? Lige pt går der ingen fisk i akvariet men med lidt forskellige koraler og en enkelt anemone
Dit akvarie skal være godt indkørt, inden du kan komme en mandarinfisk i tanken. Det beste du kan gøre er at få din bestand i pods op i akvariet, evt ved at fodre dine pods.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Og sørge for at der er sten nok, eller bare steder, hvor pod's kan formere sig og gemme sig for mandarinfisken. Ellers får den tømt akvariet for liv på kort tid.


o_O
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af søvnig »

Vil en spandpumpe fyldt med LS ikke kunne bruges som et refugium til pods??


Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Jeg tror at den vil blive fyldt med slam og dermed blive en næringsbombe. I tidernes morgen kørte jeg selv med spandpumpe på et akvarie og der var søstjerner og alt muligt i den, men også en masse skidt. Af den årsag vil jeg ikke benytte en spandpumpe i fremtiden. Hvis du har en sump kan du lave refugie, altså et kammer hvor der er levende sten, sand og måske nogle alger. Så har pod's og andre smådyr et fristed der. Du kan evt. have et par sten, som bliver flyttet mellem akvarie og refugie. Derved kan du hjælpe med at flytte pod's op i akvariet. Blot en tanke. Jeg har selv overvejet noget lignende på det akvarie jeg er ved at lave, for jeg vil gerne have en mandarin. Akvariet er 128 liter, men jeg ved at det kan lade sig gøre at holde mandariner i Red sea Max 130, hvorfor jeg tænker at det burde være muligt, hvis jeg griber det rigtigt an.


o_O
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Anden »

Mysis er nice foder pga de voksene mysis er ret store og hurtige så dem tager mandarin ik lige med det samme og så kan de få lov at yngle så tager mandarin de små og tømmer ik tanken for mysis.


Billede
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Er det noget du selv har i dit akvarie? Og i så fald, hvor fra?


o_O
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af søvnig »

Jones skrev:Jeg tror at den vil blive fyldt med slam og dermed blive en næringsbombe. I tidernes morgen kørte jeg selv med spandpumpe på et akvarie og der var søstjerner og alt muligt i den, men også en masse skidt. Af den årsag vil jeg ikke benytte en spandpumpe i fremtiden. Hvis du har en sump kan du lave refugie, altså et kammer hvor der er levende sten, sand og måske nogle alger. Så har pod's og andre smådyr et fristed der. Du kan evt. have et par sten, som bliver flyttet mellem akvarie og refugie. Derved kan du hjælpe med at flytte pod's op i akvariet. Blot en tanke. Jeg har selv overvejet noget lignende på det akvarie jeg er ved at lave, for jeg vil gerne have en mandarin. Akvariet er 128 liter, men jeg ved at det kan lade sig gøre at holde mandariner i Red sea Max 130, hvorfor jeg tænker at det burde være muligt, hvis jeg griber det rigtigt an.
Ja, du har nok ret. Og et refugium er da klart at foretrække, men med en sump på kun 25 l, hvor der også skal være skummer, retur og reaktor i, så er der ikke meget plads tilbage til refugium. Jeg må undersøge muligheden for at udnytte højden i skabet og måske koble et lille 12 l på til refugium


Journalist på www.andeposten.dk
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Anden »

Jones skrev:Er det noget du selv har i dit akvarie? Og i så fald, hvor fra?

Er det mig du spør?
Jeg har mine mysis fra minizoo (de levende i poser).
Men der hvor de trives bedst er i mit 160liters (med skummer)og der er ik brugt levende foder men der er hentet sten fra decocean da han har mysis i hans system, er de i hans sten og så er der efterhånden kommet en pæn bestand af mysis i og dem elsker min dragonets, hvis i prøver at kigge efter om natten med lygte så kan man bedre se hvilken pods man har tilbage, i mit om natten er der 1000vis af pods men mysis er der flest af.

Refugium er hos mig enten en filter kasser og en pumpe eller et hang-on filter med sten i.


Billede
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jones »

Hvor stort, eller småt, er akvariet? Jeg må være ærlig og indrømme at mit syn på hold af mandarinfisk er ændret betydeligt siden jeg startede denne tråd. Jeg ved at få mennesker har succes med at holde dem i nano akvarier, men de kræver ustyrlig meget foder, hvilket er svært i et småt system.

1. systemet kan ikke bære en konstant overfodring (Oplevede selv dette)
2. et småt system har ikke sten nok til at opretholde en bæredygtig bestand af pod's.

Hvis du har et småt system vil jeg anbefale dig at droppe denne lille fisk. Jeg er endnu ikke selv sikker på at jeg gør forsøget igen, før jeg har et stort akvarie. Og kaster jeg mig ud i det med kun 128 liter, bliver det med refugie og en masse sten i akvariet. Overfodring er den sikre død for dit setup.


o_O
Jesper ØH
Reactions:

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jesper ØH »

Helt klart heller ikke en fisk jeg vil anbefale i mindre akvarier. Ang pods så kommer de af sig selv med tid, når akvariet er kørt ind. Mysis kommer også af sig selv narturligt, når akvariet er kørt ind. En meget stor fordel, er hvis man kan få fat på en mandarinfisk der også tager frostfodder.


Erik1103
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 11. jun 2015 20:55
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Aalborg 9000

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Erik1103 »

Har overtaget et 280L med 100L sump, som har kørt i et par år i forvejen. Men er i tvivl om hvornår bestandelen af "pods" er stor nok.
Generelt hvad er pods? kan se man kan købe artemia æg og så klække dem, er det pods? og hvordan sikre jeg mig at det er en selvforsynende bestandel som kan opretholde en mandarinfisk?
Så tænkte som sagt at jeg ville klække og fodre artemia med plankton indtil de er blevet store og så tilføje til akvariet. som pt går uden fisk med få koraller. Eller skal jeg købe mysis (hvorhenne?) og tilføje tanken inden jeg får fisk i så de kan nå at opstarte en kultur.
Har omkring 30-40 kg LS :)


Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"