"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af PoulD »

Erik1103 skrev:Har overtaget et 280L med 100L sump, som har kørt i et par år i forvejen. Men er i tvivl om hvornår bestandelen af "pods" er stor nok.
Generelt hvad er pods? kan se man kan købe artemia æg og så klække dem, er det pods? og hvordan sikre jeg mig at det er en selvforsynende bestandel som kan opretholde en mandarinfisk?
Så tænkte som sagt at jeg ville klække og fodre artemia med plankton indtil de er blevet store og så tilføje til akvariet. som pt går uden fisk med få koraller. Eller skal jeg købe mysis (hvorhenne?) og tilføje tanken inden jeg får fisk i så de kan nå at opstarte en kultur.
Har omkring 30-40 kg LS :)
Pods generelt :-) er en fælles betegnelse for en 20-30 forskellige smådyr hvis latinske navne ender på pod, Amphipod, Arthopod, Brachiopod, Branchiopod, Cephalopods, Copepod und so weiter
Tror det vil være overordentlig usandsynligt, at du kan opretholde en bestand af artemia i akvariet. Desuden kan fisken ikke leve på kun artemia. Artemia må kun udgøre en meget lille del af fiskens føde.
Når akvariet er kørt ind og du har fyldt baljen op med de første 40-50 koraller (ikke frags) vil der være en bestand af pods. På det tidspunkt kan du tilføre en mandarinfisk. Køb den mindste du kan opdrive.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af MoG »

Jeg købte på et tidspunkt en velindkørt mandarin (splendidus) til mit 720 liters. Den var ikke særlig stor, men havde gået et par år i Akvarie - uden at spise frost/flage.

Den åd lystigt af pods, men ænsede slet ikke når der blev fodret. Lige pludselig efter et års tid eller mere, så begyndte den at tage frost! Gjorde det sådan , så jeg fodrede alle de andre ædedolke i højre side af akvariet og hældte lidt i i venstre side, hvor mandarinen oftest var. På den måde kunne den nå at spise lidt før de andre kom farende og støvsugede området.
Den spiste både artemia, mysis og hummeræg.
Det var dog et must at slukke cirkulationen , når mandarinen skulle spise..

Man kan helt sikkert øge muligheden for at den kommer til at tage foder, hvis "den tvinges".. Men det kan altså også lade sig gøre uden.. Hvis man er lidt heldig! :biggrin:


Morten
Jesper ØH
Reactions:

Re: Mandarin tråden. (Foder, pasning, opdræt og andre ting)

Indlæg af Jesper ØH »

Man kan også lave en fodder station til den, hvis man vil gøre lidt extra. Et tyndt rør, på en kapselformet flad ting ? Med net hen over. Så kan mandarinfisken spise der.


Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"