"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Endnu en tråd om valg af bundlag

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Endnu en tråd om valg af bundlag

Indlæg af Palaarsuaq »

Hejsa. Jeg står og skal til at vælge hvilket bundlag jeg skal putte i mit akvarie. Jeg har spurgt lidt rundt omkring og søgt her på forumet. Men jeg kunne alligevel godt tænke mig at høre hvad folk vil anbefale.

Jeg vil gerne ha det så fint som muligt men uden at det skaber problemer med at det flytter sig. Det skal helst være så naturtro som muligt.

Håber i kan hjælpe :)


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Endnu en tråd om valg af bundlag

Indlæg af christiantt »

Hvilken cirkulation har du?? :)


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Endnu en tråd om valg af bundlag

Indlæg af Palaarsuaq »

Mit akvarie er ikke startet op endnu. Men jeg har købt 2 stks vortech mp 40 qd.

Det er et reefer 350


martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Endnu en tråd om valg af bundlag

Indlæg af martinknorr »

Jeg har pink fiji og bruger 2 mp40 der køre reefcrest op til 100 %. mit sand bliver liggende, på nær i det ene hjørne, men det er nu næsten ligegyldigt hvor lavt pumperne står...


MVH
Martin
8370 Hadsten
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Endnu en tråd om valg af bundlag

Indlæg af Anden »

Jeg har lavet flere forsøg i forbindelse med dyb sand bund og sand i god kvalitet er jo porøst og "let" så nogle af de større sand korn vil bevæge sig noget mere end de helt fine så det er mig stadig en gåde hvilken størelse der bliver liggende men jeg har held med bt sand i størelse 2 men ved ik om det er fint nok til dit ønske men fint sand er jo kun naturligt nogle steder og alt bt sand er hentet fra bunden af det sydkinesiske "øhav" og derefter sorteret i størelser så hvis det er et naturligt look du søger så må du jo blande evt de 3 mindste jeg blander selv 2 og 3 med en smule 1 og 4 i men det er bare min mening.
Når du kommer op i størelse virker sandet mere så levende sten end bundlag så får du købt for stort kan du med fordel lave et rum i sumpen det og derved have extra filtering.


Billede
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Endnu en tråd om valg af bundlag

Indlæg af Anden »

Hovsa bt/blue treasure


Billede
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Endnu en tråd om valg af bundlag

Indlæg af Palaarsuaq »

martinknorr skrev:Jeg har pink fiji og bruger 2 mp40 der køre reefcrest op til 100 %. mit sand bliver liggende, på nær i det ene hjørne, men det er nu næsten ligegyldigt hvor lavt pumperne står...

Jeg har læst at flere bruger Fiji pink men det er aldrig lykkes mig at finde det i nogle danske butikker.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Endnu en tråd om valg af bundlag

Indlæg af Palaarsuaq »

Anden skrev:Jeg har lavet flere forsøg i forbindelse med dyb sand bund og sand i god kvalitet er jo porøst og "let" så nogle af de større sand korn vil bevæge sig noget mere end de helt fine så det er mig stadig en gåde hvilken størelse der bliver liggende men jeg har held med bt sand i størelse 2 men ved ik om det er fint nok til dit ønske men fint sand er jo kun naturligt nogle steder og alt bt sand er hentet fra bunden af det sydkinesiske "øhav" og derefter sorteret i størelser så hvis det er et naturligt look du søger så må du jo blande evt de 3 mindste jeg blander selv 2 og 3 med en smule 1 og 4 i men det er bare min mening.
Når du kommer op i størelse virker sandet mere så levende sten end bundlag så får du købt for stort kan du med fordel lave et rum i sumpen det og derved have extra filtering.
Det lyder som en rigtig god ide at blande det lidt. Så man får lidt forskelligt. Bevæger dit sig meget ? Jeg syntes bare jeg ser så mange der har fint sand på bunden og det ligger jævnt over hele akvariet. Blue treasure. Det vil jeg prøve at google lidt. Bliver det solgt i nogle danske webshops ?


Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Endnu en tråd om valg af bundlag

Indlæg af permadsen12 »

Her er et link du måske kan få lidt ud af:

https://www.reef2reef.com/threads/best- ... ow.255533/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fiji Pink er vel nærmest farven på sandblandingen, da mange mærker har den blanding, og det føres hos alle forhandlere. Mig bekendt er der ikke et mærke, som hedder Fiji Pink.


med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Endnu en tråd om valg af bundlag

Indlæg af Anden »

Palaarsuaq skrev:
Anden skrev:Jeg har lavet flere forsøg i forbindelse med dyb sand bund og sand i god kvalitet er jo porøst og "let" så nogle af de større sand korn vil bevæge sig noget mere end de helt fine så det er mig stadig en gåde hvilken størelse der bliver liggende men jeg har held med bt sand i størelse 2 men ved ik om det er fint nok til dit ønske men fint sand er jo kun naturligt nogle steder og alt bt sand er hentet fra bunden af det sydkinesiske "øhav" og derefter sorteret i størelser så hvis det er et naturligt look du søger så må du jo blande evt de 3 mindste jeg blander selv 2 og 3 med en smule 1 og 4 i men det er bare min mening.
Når du kommer op i størelse virker sandet mere så levende sten end bundlag så får du købt for stort kan du med fordel lave et rum i sumpen det og derved have extra filtering.
Det lyder som en rigtig god ide at blande det lidt. Så man får lidt forskelligt. Bevæger dit sig meget ? Jeg syntes bare jeg ser så mange der har fint sand på bunden og det ligger jævnt over hele akvariet. Blue treasure. Det vil jeg prøve at google lidt. Bliver det solgt i nogle danske webshops ?
BT sælges flere steder men det er nu ik fordi det er bedre end andre med det er super billigt syntes jeg, mit bevæger sig kun lige i starten til det ligesom har fundet sig til rette og så bliver det liggende og jeg køre ca 50% på min mp40 of max på mp10 begge på bølge(blå) mode sat til kort interval max styrke, jeg har tilgengæld ik noget der graver i bundlaget.

Fiji pink er til at købe i minizoo men husk nu der er flere størelser så du kan ik bare bestille Fiji pink da det jo er en farve og ik en beskrivelse af størelse


Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Endnu en tråd om valg af bundlag

Indlæg af Carsten »

Tag ud til forhandlerene og kig på det.
Det er langt bedre end at bestille noget via nettet.
Vil også mene at sand, lige et nummer grovere end det helt fine er bedst, da det andet hvirvler rundt bare tanken om det.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Endnu en tråd om valg af bundlag

Indlæg af Palaarsuaq »

permadsen12 skrev:Her er et link du måske kan få lidt ud af:

https://www.reef2reef.com/threads/best- ... ow.255533/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fiji Pink er vel nærmest farven på sandblandingen, da mange mærker har den blanding, og det føres hos alle forhandlere. Mig bekendt er der ikke et mærke, som hedder Fiji Pink.
Aha mange tak. :) Det vil jeg lige læse igennem!


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Endnu en tråd om valg af bundlag

Indlæg af Palaarsuaq »

Anden skrev:
Palaarsuaq skrev:
Anden skrev:Jeg har lavet flere forsøg i forbindelse med dyb sand bund og sand i god kvalitet er jo porøst og "let" så nogle af de større sand korn vil bevæge sig noget mere end de helt fine så det er mig stadig en gåde hvilken størelse der bliver liggende men jeg har held med bt sand i størelse 2 men ved ik om det er fint nok til dit ønske men fint sand er jo kun naturligt nogle steder og alt bt sand er hentet fra bunden af det sydkinesiske "øhav" og derefter sorteret i størelser så hvis det er et naturligt look du søger så må du jo blande evt de 3 mindste jeg blander selv 2 og 3 med en smule 1 og 4 i men det er bare min mening.
Når du kommer op i størelse virker sandet mere så levende sten end bundlag så får du købt for stort kan du med fordel lave et rum i sumpen det og derved have extra filtering.
Det lyder som en rigtig god ide at blande det lidt. Så man får lidt forskelligt. Bevæger dit sig meget ? Jeg syntes bare jeg ser så mange der har fint sand på bunden og det ligger jævnt over hele akvariet. Blue treasure. Det vil jeg prøve at google lidt. Bliver det solgt i nogle danske webshops ?
BT sælges flere steder men det er nu ik fordi det er bedre end andre med det er super billigt syntes jeg, mit bevæger sig kun lige i starten til det ligesom har fundet sig til rette og så bliver det liggende og jeg køre ca 50% på min mp40 of max på mp10 begge på bølge(blå) mode sat til kort interval max styrke, jeg har tilgengæld ik noget der graver i bundlaget.

Fiji pink er til at købe i minizoo men husk nu der er flere størelser så du kan ik bare bestille Fiji pink da det jo er en farve og ik en beskrivelse af størelse

Fedt mand, jeg vil helt sikkert tjekke det ud. Jeg var inden i Decocean og kigge.. Han havde noget der hedder Samoa pink. Tænker det må være noget af det samme.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Endnu en tråd om valg af bundlag

Indlæg af Palaarsuaq »

martinknorr skrev:Jeg har pink fiji og bruger 2 mp40 der køre reefcrest op til 100 %. mit sand bliver liggende, på nær i det ene hjørne, men det er nu næsten ligegyldigt hvor lavt pumperne står...

Martin hvad størrelse er det du har ?


Besvar

Tilbage til "Dekoration"