"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bund i "revbetong", hvordan?

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Planeringen på det nye projekt er i fuld gang og det er vel bare cirkulationen samt bundlaget jeg ikke helt er klart med, denne tråd håber jeg kan få afklaret bundlaget ;)

Selve dekorationen;
Tanken er 3-4 søjler, og det bliver en "væg" på bagglasset som skal fylde omkring 75%. Dette for at det skal være let at vedligeholde. (regner med at akvariet kommer at måle 2000-3000 * 110 * 850mm (L*D*H).

igen omkring 75% af bunden skal dækkes med LS (var tanken), men jeg var ikke sikker på hvordan jeg kunne fylde revnerne mellem stenene, for jeg vil jo ikke have en opbygning af skidt mellem stenene.

Er der nogen der kender til et godt fylde materiale, gerne noget man kan blande med "koralgrus" så det ser mere naturligt ud (indtil det bliver overbegroet med koraller). Jeg så en film på youtube med en tysker der blandedet en type af cement med koralgrus. og lagde hele dunden med det, men ingen info om hvilke produkter det var.

Håber på tips ;)

MVH
Thomas


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Carsten »

Det er vel almindelig hvid Portland cement han har brugt. Men det skal udvandes inden det tages i brug.
En anden mulighed med cement er det som kaldes Reefbond. Det fåes i 1 kilo dåser. Fåes også i poser til en helt anden pris hos Aquafair.de . Efter sigende er det det samme som hurtig cement.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ordet Reefbound og Google hjalp, mange mange tak.

Så jeg leder vel efter Keramikmörtel http://www.shop-meeresaquaristik.de/Zub ... 13751.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bunden jeg fundere på skulle så komme at ligne noget alla; http://www.riffaquaristikforum.de/threa ... d-moerteln" onclick="window.open(this.href);return false;

Bliver ikke helt billigt ;)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det var denne film jeg henviste til " onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Carsten »

Et noget billigere produkt er dette her.
http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/3997" onclick="window.open(this.href);return false;
Ved desværre ikke mere om det end hvad der står.
Der står heller ikke om det er gråt eller hvidt, men det er jeg helt sikker på at Aquafair kan svare på


Brugeravatar
Kobber
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: fre 22. nov 2013 23:05
10
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2013

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Kobber »

Det der reefbond fås i 5 kg til 892kr hos DecOcean hvis det er. men ja bekosteligt


Martin
http://www.aquatic.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=69565" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 350L
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76751" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 60L
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Carsten »

Kobber skrev:Det der reefbond fås i 5 kg til 892kr hos DecOcean hvis det er. men ja bekosteligt
Utroligt at hurtig hærdende cement kan blive så dyrt blot ved at kommes på en farvestrålende dåse


Brugeravatar
Kobber
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: fre 22. nov 2013 23:05
10
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2013

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Kobber »

Ja tror sku heller ikke der er noget specielt ved det andet en at det hærter hurtigt


Martin
http://www.aquatic.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=69565" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 350L
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76751" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 60L
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:Det er vel almindelig hvid Portland cement han har brugt. Men det skal udvandes inden det tages i brug.
En anden mulighed med cement er det som kaldes Reefbond. Det fåes i 1 kilo dåser. Fåes også i poser til en helt anden pris hos Aquafair.de . Efter sigende er det det samme som hurtig cement.
Carsten skrev:
Kobber skrev:Det der reefbond fås i 5 kg til 892kr hos DecOcean hvis det er. men ja bekosteligt
Utroligt at hurtig hærdende cement kan blive så dyrt blot ved at kommes på en farvestrålende dåse
Blot en tanke uden at vide det, da jeg kun bruger Reefbond, men kan det være fordi, at Reefbond ikke skal udvandes først - altså er reefsafe? :happy:
Thomas fra Stockholm skrev:Planeringen på det nye projekt er i fuld gang og det er vel bare cirkulationen samt bundlaget jeg ikke helt er klart med, denne tråd håber jeg kan få afklaret bundlaget ;)
Hej Thomas,

Angående selve bundlaget så kan du også vælge at smøre et tyndt lag silikone på bunden og derefter drysse og presse lidt sand ned over og bagefter feje/ støvsuge det restende op - meget nemt og ser pænt ud, og du skal ikke tænke på cirkulationen mere, som blæser sandet væk/ i bunker :happy:


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Mange tak for alle svarene, nu ligner det noget ;)
Kobber skrev:Det der reefbond fås i 5 kg til 892kr hos DecOcean hvis det er. men ja bekosteligt
Jeg fandt ikke linket til produkter, skulle være kanon om du kunne hjælpe med dette :)
Carsten skrev:Et noget billigere produkt er dette her.
http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/3997" onclick="window.open(this.href);return false;
Ved desværre ikke mere om det end hvad der står.
Der står heller ikke om det er gråt eller hvidt, men det er jeg helt sikker på at Aquafair kan svare på
Fandt en forhandler i Sverige, og til den pris er det vel bare at forsøge lidt mens man venter ;) (har lagt en ordrer)

@Marco; Har funderet på silikone, men da det er et stort område hvor jeg bare vil have LS som bundlag kommer det at se ud underligt om det er helt fladt. Den anden udfordring er at der på bunden kommer en masse rør til closed loops, som så skal skjules og det er ikke let med silikone. Jeg er måske også bange for at krabber kunne finde på at "grave" i silikonen som jeg har læst mig til at de kan finde på i skum (anledningen til at jeg ikke vil bruge skum).
Ellers en god ide til mindre systemer.

Da jeg kommer at bygge revet tørt er jeg nervøs, så længe jeg ved at materialet ikke indeholder nogle giftige elementer, og så kommer det jo at kører længe inden der kommer i dyr. Er jeg klar til sommer er jeg over lykkelig.


Tak
//Thomas


Brugeravatar
nordsøfisker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 11:37
15
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Thy

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af nordsøfisker »

Du kunne måske bruge dette fandt det ved et tilfælde og det fåes i 25kg sække
http://www.weber.dk/beton/vejledning/ca ... lanet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.weber.dk/beton/produkter/spr ... -hvid.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis det er noget kan man da skrive til dem og få oplyst om det kan bruges i vores rev.


Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Steffenhn »

Carsten skrev:Et noget billigere produkt er dette her.
http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/3997" onclick="window.open(this.href);return false;
Ved desværre ikke mere om det end hvad der står.
Der står heller ikke om det er gråt eller hvidt, men det er jeg helt sikker på at Aquafair kan svare på
Jeg ved ikke om det kan være til nogen hjælp, men jeg har benyttet mig af dette produkt og kan fortælle at det er gråt som almindeligt cement - det fungerer helt fint og hærder lynhurtigt :beer:


Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Carsten »

Thomas fra Stockholm skrev:Mange tak for alle svarene, nu ligner det noget ;)
Kobber skrev:Det der reefbond fås i 5 kg til 892kr hos DecOcean hvis det er. men ja bekosteligt
Jeg fandt ikke linket til produkter, skulle være kanon om du kunne hjælpe med dette :)
Carsten skrev:Et noget billigere produkt er dette her.
http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/3997" onclick="window.open(this.href);return false;
Ved desværre ikke mere om det end hvad der står.
Der står heller ikke om det er gråt eller hvidt, men det er jeg helt sikker på at Aquafair kan svare på
Fandt en forhandler i Sverige, og til den pris er det vel bare at forsøge lidt mens man venter ;) (har lagt en ordrer)

@Marco; Har funderet på silikone, men da det er et stort område hvor jeg bare vil have LS som bundlag kommer det at se ud underligt om det er helt fladt. Den anden udfordring er at der på bunden kommer en masse rør til closed loops, som så skal skjules og det er ikke let med silikone. Jeg er måske også bange for at krabber kunne finde på at "grave" i silikonen som jeg har læst mig til at de kan finde på i skum (anledningen til at jeg ikke vil bruge skum).
Ellers en god ide til mindre systemer.

Da jeg kommer at bygge revet tørt er jeg nervøs, så længe jeg ved at materialet ikke indeholder nogle giftige elementer, og så kommer det jo at kører længe inden der kommer i dyr. Er jeg klar til sommer er jeg over lykkelig.


Tak
//Thomas
Her er linket til den 5 kilos spand med Reef Bond. Men det er jo gråt, og ikke hvidt.

Angående silicone på bunden, så tror jeg der vil være større risiko for at en krabbe begynder at gnave i betonen end siliconen. Krabberne gnaver sig jo ikke ud af akvarierne.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Anden »

Hvad med makemake kan det ik bruges?
Der er et dansk produkt mener jeg men er ik sikker.

http://makemake.dk/?gclid=CjwKEAiA1JuyB ... oCvE7w_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;


Billede
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg ville anbefale HELT almindelig fliseklæber.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af kanstrup »

charlie saltvand skrev:Jeg ville anbefale HELT almindelig fliseklæber.
Den holder jeg også på. Har selv brugt det flere gange. Det kan købes alle vegne, det hærder hurtigt op og bliver hårdere end cement. Og så tror jeg ikke at det udfælder noget i akvariet. Min nuværende stensætning er limet op i fliseklæb en uge for jeg rykkede alt over fra mit gamle akvarie. Og jeg har ikke haft nogen problemer.

Omvendt ved jeg at cement det er helt anderledes og udfælder rigtig meget i vandet i lang tid. Så det skal udvandes over lang tid før det kan tages i brug.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Anden »

Makemake koster 129kr for 8kg og jeg tror ik det udfølder noget da det er lavet til dyr og fisk.
det er vist også det der er brugt i zoos tropehus? Randers regnskov og den blå planet og sidst også den udvendige flod i Lalandia.


Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Carsten »

Jeg lavede en hel masse fragment sten med hvid fliseklæber.
Men de skulle nu udvandes i MEGET lang tid. Mener jeg lavede 200 små sten. Og de lå i en stor spand, som jeg skiftede vand på hver dag. Vandet skummede let som om der var sæbe i. Så vidt jeg husker gik der ca 1½ måned inden de var klare til brug


Brugeravatar
pitt
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 227
Tilmeldt: lør 22. jan 2011 15:29
13
Postnummer: 8722 Hedensted
Saltvand siden?: 2011

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af pitt »

kanstrup skrev:
charlie saltvand skrev:Jeg ville anbefale HELT almindelig fliseklæber.
Den holder jeg også på. Har selv brugt det flere gange. Det kan købes alle vegne, det hærder hurtigt op og bliver hårdere end cement. Og så tror jeg ikke at det udfælder noget i akvariet. Min nuværende stensætning er limet op i fliseklæb en uge for jeg rykkede alt over fra mit gamle akvarie. Og jeg har ikke haft nogen problemer.

Omvendt ved jeg at cement det er helt anderledes og udfælder rigtig meget i vandet i lang tid. Så det skal udvandes over lang tid før det kan tages i brug.

Nu lever jeg af af lave fliseklæber og kan så fortælle dig at det indholder ca. 80 % cement. 15 % sand. Og resten gå på lidt forskelig kemikalier. Så det er ikke noget jeg ville komme i akvariet. :y


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Fliseklæber, Cement og MakeMake kan sikkert godt bruges om man tager den nødvendige forbehold og vander, renser så meget det kræves.
Med færdigblandet produkter ved man desværre oftest ikke med 100% hvad der er blandet i...

MakeMake, konsistens som ler, tror det giver for "blatte" overflader?
Cement, nej tak (har ikke tålmodighed)
Fliseklæber, med 80% cement...

I mit case kommer jeg nok at skulle bruge mindst 60 kg så det er en extra udgift på mindst SEK 3600,- men stadig bare en lille extra invistering i forhold hvad det kunne koste om systemet dør grundet et produkt slipper lidt gift i vandet.
Nu håber jeg det kommer hjem i ugen, så jeg kan teste om det er noget der spiller inden man begynder at "bygge stort".


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Anden »

Jeg er ik sikker på du ved hvad makemake er, det er lavet til akvariebaggrunde og andet og det kan bruges uden membran hvis det skal fungere som levende sten og 54kg (tørt) koster jo langt under 665kr alt efter hvor du køber.

Det er kun en lille ph svingning der kan komme men det gør der jo også når du fylde nye sten i.
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg


Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af PoulD »

En tyk bund i beton i så stor en balje vil jo blive tung som en flodhest.
En mulighed kunne jo også være at bruge skum og forsegle det med en membran af epoxy. Når det er forseglet kunne du evt. give det et tyndt lag epoxy mere og drysse hvidt sand på, som Marco foreslår.

Jeg vil dog gætte på, at uanset om gør dette eller du bruger beton eller andet, hvis sandet ikke kan bevæge sig, vil det nok ikke være hvidt så forfærdelig længe. I en sund balje tror jeg ikke det kan undgås der kommer kalkalger og andre alger af forskellig slags. Om man så synes det er pænt er jo en smagssag. Personlig synes jeg en hvid bund er betydeligt mere æstetisk og giver en flot kontrast til LS og koraller

Hvis krabber, fisk eller andre marinedyr napper i silikone gætter jeg også på det alene er fordi der er alger på. En epoxy membran kan de formentlig ikke lave hul i.

Personlig ville jeg ikke være helt tryg ved det der makemake uden en membran. Kan godt være det ikke er nødvendigt, men jeg ville ikke løbe risikoen. Uden en membran vil det med sikkerhed blive opløst af saltvand, spørgsmålet er kun hvor mange år der går.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Anden »

Er der ik også noget om at hvid bund er sundere da den reflekterer lys til underside af koraller og der ved opnår man lidt sundere vækst?


Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg går efter 75% af bunden som skal se ud fom Levende Sten, det skal være let og at holde sand hvid er et fultidsarbejde :)
Har funderet på en glasbund, men PVC rør skal skjules og da jeg vil have ca 25% sand bliver det hurtigt delt ud over det hele.

På bunden bliver det en god blanding af koraller, fra skiver, Zoa og LPS og andre dyr der ikke kræver så meget lys.


kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Bund i "revbetong", hvordan?

Indlæg af kanstrup »

pitt skrev:
kanstrup skrev:
charlie saltvand skrev:Jeg ville anbefale HELT almindelig fliseklæber.
Den holder jeg også på. Har selv brugt det flere gange. Det kan købes alle vegne, det hærder hurtigt op og bliver hårdere end cement. Og så tror jeg ikke at det udfælder noget i akvariet. Min nuværende stensætning er limet op i fliseklæb en uge for jeg rykkede alt over fra mit gamle akvarie. Og jeg har ikke haft nogen problemer.

Omvendt ved jeg at cement det er helt anderledes og udfælder rigtig meget i vandet i lang tid. Så det skal udvandes over lang tid før det kan tages i brug.

Nu lever jeg af af lave fliseklæber og kan så fortælle dig at det indholder ca. 80 % cement. 15 % sand. Og resten gå på lidt forskelig kemikalier. Så det er ikke noget jeg ville komme i akvariet. :y
Okay det lyder da lidt vildt? Jeg lavede noget af hvid aalborg portland cement og sand, som jeg lagde i en balje. Og så noget af noget fliseklæb jeg havde i overskud pga farven. Det kom i to forskellige baljer. Og det var kun det med cement der udfældede.
Jeg kan huske at det var en fliseklæber til natursten. Kan det være derfor? Nu har jeg selvfølgelig smidt posen ud, så jeg kan ik engang fortælle dig hvad det hed.


Besvar

Tilbage til "Dekoration"