"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til aquascape

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Hjælp til aquascape

Indlæg af KTR »

Hej allesammen

Jeg skal til at indrette mit akvarie til saltvand. Det er første gang jeg prøver dette og der er derfor jeg har brug for jeres hjælp til et par små udfordringer. Akvariebunden er 205x70 cm og jeg har købt døde sten som bliver podet med et par levende. Udfordringen er at der en speciel sten der nok ender med at blive "show piece" i hele akvariet. Det er denne flotte plade der måler ca 60x40 cm og "står" på en fod.

Se bort fra de andre sten. Det var bare noget midlertidigt. Som I kan se kan den ikke stå selv. Og det vil jeg gerne have den til. Hvordan gør jeg det? Jeg har mulighed for at save lidt af foden sådan at der bliver en plan flade den kan støtte på. Kan man fx skrue stenen fast til en (tyk) akrylplade med rustfrie skruer? Akrylpladen kan man vel så dække med bundlag?

Sekundært. Har I nogle ideer til hvordan jeg bygger resten af scapet op omkring denne plade? Har sten i forskellige størrelser og enkelt mindre plader. Regner med at flytte den lidt ind mod midten så den står i det gyldne snit. Det åbner op for en lille lav stenformation helt ude til højre, men hvordan integrerer jeg den venstre side af akvariet?

Tak for svar på forhånd :-)
Iphone 31.01.14 012.JPG
Iphone 31.01.14 012.JPG
Vedhæftede filer
Iphone 31.01.14 019.JPG
Rasmusbh
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 60
Tilmeldt: tors 2. jan 2014 12:09
10
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til aquascape

Indlæg af Rasmusbh »

Vil du have den store flade sten til at ligge vandret som vist på billede?
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til aquascape

Indlæg af KTR »

Jep.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hjælp til aquascape

Indlæg af Marco R »

Hej,

Super fed sten :GO

Hvis jeg var dig, så ville jeg købe sådan en plade fra Aquaroche http://kortlink.dk/decocean/dq76" onclick="window.open(this.href);return false;, og skære den til, så den passer. Synes dog, at jeg har set dem helt flade og ikke særlig høj, men kan ikke lige finde dem på siden :happy:

Nå men først vil jeg save, så stenen flugtede med pladen, derefter bore et hul på 5-7 cm i stenen og en lille fordybning i pladen. Tage et lille PVC-rør som passer i længden. Put en god klump Epoxy ind i hullet på stenen og en lille klump ned i fordybningen og rundt om stenens flade, som skal fulgte/ limes på pladen. Samle det sammen og tryk det fast og lade det tørre :happy: Så er det ligesom Atoll-søjlerne, http://kortlink.dk/deepoceanshop/dq79" onclick="window.open(this.href);return false; :happy:
Rasmusbh
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 60
Tilmeldt: tors 2. jan 2014 12:09
10
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til aquascape

Indlæg af Rasmusbh »

Lidt inspiration
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis jeg skulle gå med så stor en flade ville jeg nøjes med den ene, jeg kan se du også har en masse små flade sten.

Så ville jeg suplere op med sten ligesom den dine små flade sten ligger ovenpå. :y

Ellers kommer det virkelig til at se kunstigt ud, men det er bare min mening. Og du kan sagtens lave plateauer til dine koraller uden at bruge de små flade sten. :GO

Men go fornøjelse med det, det er jo altid sjov at aquascape :hehe:
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til aquascape

Indlæg af KTR »

Marco - Kan godt se hvor du vil hen. Hvad er pladen lavet af? Keramik? Kan man selv lave/finde sådan en plade. Elsker DIY. Tænker pu lim og bundlag så er den skjult. Hvilke pvc stænger bruger man og hvor købes de? Tror du 1 er nok og tror du det er nok med en lille fordybning i pladen? Bruger man bare alm epoxy lim? Håber du kan holde til alle min spm.

Rasmus - tror også jeg nøjes med den ene store. Det er svær at få pænt med de andre op imod den store. Har skam flere af de store alm sten. Tak for svar.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hjælp til aquascape

Indlæg af Marco R »

KTR skrev:Marco - Kan godt se hvor du vil hen. Hvad er pladen lavet af? Keramik? Kan man selv lave/finde sådan en plade. Elsker DIY. Tænker pu lim og bundlag så er den skjult. Hvilke pvc stænger bruger man og hvor købes de? Tror du 1 er nok og tror du det er nok med en lille fordybning i pladen? Bruger man bare alm epoxy lim? Håber du kan holde til alle min spm.
Selvfølgelig, du spørg bare, så svarer jeg så godt, som jeg kan :GO
Det er keramik de plader :y Jo der er jo mange, som laver baggrunde, søjler m.m., så du kan helt sikkert også lavet den plade. Lige angående epoxy-lim, så tror jeg, at dem som man kan købe ved f.eks. Decocean til at sætte koraller fast med er fine, ellers ved jeg ikke, om man kan bruge almindelig epoxy, der må nogle DIY-folk lige komme med deres erfaringer :happy:
PVC-rør kan du købe ved Koiimport.dk, Decocean.dk, Deepocean.dk, Saltvandsbutikken.dk m.fl. Du kan også bruge to, så er du sikker. Har selv Atoll-søjler, og kan se et rør, men ved ikke, om der er brugt flere. Lav to og så du sikker :y Ja det vil jeg bestemt mene, da du rundt om stenens "fod" og de to rør, også laver en epoxy"pølse" hele vejen rundt i bunden, og det limer sig også fast til pladen. Håber, at det giver mening, ellers spørg/ skriver du bare :happy:
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til aquascape

Indlæg af KTR »

Hej igen Marco

Det giver skal mening. Jeg starter med at save foden plan og er det ikke nok må jeg ned til den lokale pusher og købe noget "fiske" epoxy :-)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælp til aquascape

Indlæg af PederP »

Alm. epoxy som Araldit er helt safe når det er hærdet. Til gengæld er komponenterne giftige hver for sig.
Har selv brugt det til "gørdetselv" reaktorer, hvor pvc skal klæbes sammen med akryl.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hjælp til aquascape

Indlæg af Marco R »

KTR skrev:Hej igen Marco

Det giver skal mening. Jeg starter med at save foden plan og er det ikke nok må jeg ned til den lokale pusher og købe noget "fiske" epoxy :-)
Super, det var godt og husk endelig billeder af det færdige resultat :happy:
Besvar

Tilbage til "Dekoration"