"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjemmelavede søjler

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
rullemary
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: ons 5. sep 2012 21:13
11
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2012

Hjemmelavede søjler

Indlæg af rullemary »

Jeg er måske blevet lidt hooked på at kaste mig ud i et søjle-projekt af døde levende sten. Jeg er ellers ikke det store gør-det-selv menneske, men man bliver vel aldrig bedre til den slags, hvis man ikke øver sig ;-)

Kan det passse at man kan bruge PU-lim, som det i nedenstående link, til at lime sine sten sammen med?

http://www.harald-nyborg.dk/p4863/dana-pu-lim-250-ml" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg tænker selvfølgelig på om det afgiver et eller andet giftigt til vandet?

Jeg vil gerne have nogle meget luftige søjler, men er bange for at søjlerne vælter i akvariet, hvis vægtfordelingen er lidt skæv. Kan jeg evt. lime den nederste sten på en eller anden form for plade i plastik eller akryl, eller hvad skal jeg bruge til det?

Mvh. Marie
Mvh. Marie
Mit IM Nuvo 8: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=71354" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjemmelavede søjler

Indlæg af MoG »

Du kan roligt kaste dig ud i projektet med døde sten/keramik og pu lim. Jeg har lavet mine egne søjler kun ved hjælp af det. Du kan evt. Kigge i min tråd (i min signatur ). Jeg har brugt en Blanding af døde sten og keramik sten købt hos DecOcean . Pu limen holder virkelig godt! Jeg har limet flere store sten på, hvor det nærmest kun er hjørnet der hæfter, så resten af stenen svæver frit ! Hæld lidt lim på de to flader du ønsker, spray lidt vand på , sæt stenene på, spray lidt vand på så det skummer op og sæt det i spænd eller andet, så de limede flader bliver presset sammen.

Et god ting er, at prøve at sætte det sammen inden du limer.. Find en god sten som bundsten så den ikke vælter. Hvis jeg eks brugte 5 sten til en søjle , så tog jeg det i etaper. Altså limede de første 2 sammen. Så når det var hærdet så røg de næste på osv... Jeg lavede mine henover 1 1/2 uges tid.
Morten
rullemary
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: ons 5. sep 2012 21:13
11
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjemmelavede søjler

Indlæg af rullemary »

Tak for hjælpen... Det vil jeg da forsøge at kaste mig ud i :-)
Mvh. Marie
Mit IM Nuvo 8: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=71354" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjemmelavede søjler

Indlæg af KasperT »

Hvis nogen har gode ideer til hvilken type plade man kan bygge søjlen oven på for at gøre den stabil, så vil jeg også gerne høre lidt om det :-)
/Kasper

Website: Reef App
rullemary
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: ons 5. sep 2012 21:13
11
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjemmelavede søjler

Indlæg af rullemary »

Ja, det er jeg også spændt på at høre nogle bud på, for tror man kan bygge nogle sjove og spændende søjler, hvis man ikke skal bekymre sig alt for meget om vægtfordelingen :-)
Mvh. Marie
Mit IM Nuvo 8: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=71354" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hjemmelavede søjler

Indlæg af Steen »

Jeg har lige lavet ny stensæting i mit 1000l akvarie.

Jeg lavede en fuld model af akvariet med overløb og optegninger af hvor pumperne skulle side. Det hele stod ude i carporten så jeg kunne stå med det i ro uden at have travlt.

Den nye stensætning blev bygget i monduler og limet med reefcement.
Jeg brugte 4kg cement og ca 60kg sten.
Der var heller ingen problemer med at få mondulerne ned i akvariet uden at de gik fra henanden. Bare husk at give komme lidt vand på der hvor stenene skal limes. Cement binder ikke på støv.

Steen
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hjemmelavede søjler

Indlæg af Steen »

Jeg har ikke brugt andet end sten.
Vælg nogle sten i bunden der kan ligge stabilt og som har lidt kanter så de ikke bare ligger helt ned til glasset. Enevntuelt brug nogle små sten som limes på en lidt støre sten først så søjlen har lidt luft under sig og snavs kan pasere under søjlen.
En god ide er at lave søjlen i etapper så man får limet de sten man vælger efter hånden så man ikke står med en hel søjle af sten man skal have til at passe igen når der limes.
Husk det bedste resutat er at man laver lidt huler og udhæng på søjlen så den ikke bare bliver ret op og ned.
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: Hjemmelavede søjler

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

jeg lavede en fod i pvc rør og en lodret stang op til højden jeg ville ca ha
borede hul i de sten jeg villle bruge i søjlen og der efter sat jeg påden på gulvet og stablet stenene en efter en oven op og vuptig så var der lige en søjle og fortryder men med tiden er det jo bare at skille den af igen
håber du kan bruge det til noget.

pvc rør og fittings er det samme andre bruger når de laver sump og så videre :0)
cschultz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 145
Tilmeldt: tirs 1. feb 2005 09:42
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ametystvej 33

Re: Hjemmelavede søjler

Indlæg af cschultz »

Hej
Tak for gode råd, jeg er gået i gang med at lime, jeg sætter min ny limede søjle i et spand saltvand, som jeg har gemt fra sidste vandskifte.. hvor længe skal den stå inden man kan komme den i DS akvariet?
Med venlig hilsen

Claus Schultz

400 l. Tunze 6000 med singlecont. Eheim 1060 til Titan 1500 køler på loft,
Deltec returpumpe, Vecton 15 w. uv, 60 l todelt sump,2x 250 w hqi 2x24 w.blå lysstofrør
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjemmelavede søjler

Indlæg af MoG »

Hvad har du brugt af lim? Hvis det er pu lim kan du fyre den i så snart det er hærdet .
Morten
cschultz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 145
Tilmeldt: tirs 1. feb 2005 09:42
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ametystvej 33

Re: Hjemmelavede søjler

Indlæg af cschultz »

Jep jeg har brugt PU lim, takker.

Jeg skal have lavet et nyt bord og akvariet skal tømmes , ny baggrund og de eksisterende LS skal bores og på på søjler, så dette er bare en mindre "forbindelses søjle"
Med venlig hilsen

Claus Schultz

400 l. Tunze 6000 med singlecont. Eheim 1060 til Titan 1500 køler på loft,
Deltec returpumpe, Vecton 15 w. uv, 60 l todelt sump,2x 250 w hqi 2x24 w.blå lysstofrør
Besvar

Tilbage til "Dekoration"