"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Cement fra Aquafair...

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Cement fra Aquafair...

Indlæg af Han$en »

Hey

Jeg er i gang med at bygge min stensætning forfra, da den ikke holdt første gang - Der blev den klistret sammen med alm 2 komponent Epoxy dims fra Deltec = Ikke holdbar løsning.

Jeg har så købt en spand Cement fra Aquafair i tyskerland, og forsøgt at lave lidt sten i dag, men kan godt nok ikke få det til at spille. Jeg laver en mellem-tyk konsistens, således at det er til at lægge en klat i en samling uden den løber af, og uden at den er for tør så den klistre til fingrene.. Efter 15min hærderi er det lige til at pille af stenene igen uden brug af ret mange - ja nærmest ingen kræfter, dvs stenene holder slet ikke. Er jeg helt skæv, eller skal man virkelig bare ramme den 110% korrekte konsistens for at det virker? :shifty:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Mikkel E »

Jeg syntes heller ikke det var særligt nemt at arbejde med, da jeg forsøgte i sin tid :dontknow:

Jeg mener at jeg fik det bedste resultat ved at rulle nogle kugler, lade det tørre lidt over vand til det fik en ret hård konsistens, og så under vand presse det hård sammen imellem stenene og holde presset i lidt tid.
Men der er vidst nogle der synes det funger, så det kan godt være at der er en bedre måde til at få det til at spille på, jeg fandt i hvert fald aldrig fidusen ved det :rolleyes:


Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Brian C »

jeg har heller aldrig været imponeret af aquafair cementen, har prøvet den både som tyk og tynd blanding
til gengæld har jeg været utroligt glad for Korallenzucht's speedglue cementblanding, den klæber bedre, og kan fint bruges til fragmenter osse


Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Han$en »

Mikkel E - Jeg har tørre sten, oven vande, så de klistres sammen tørt :happy:

Brian - Jeg var tæt på at købe noget Aquabond, men nærigheden traf sig endnu en gang ind, og havde læst så meget godt om den billige udgave.. Der må sidde en bag en skærm der har erfaring med Aquafair's og har et fif eller 2!


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Jesper ØH
Reactions:

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Jesper ØH »

Brian C skrev:jeg har heller aldrig været imponeret af aquafair cementen, har prøvet den både som tyk og tynd blanding
til gengæld har jeg været utroligt glad for Korallenzucht's speedglue cementblanding, den klæber bedre, og kan fint bruges til fragmenter osse
Hey :GO skal du snart have en balje igen Brian :K vil give brian ret Korallenzucht's speedglue cementblanding godt tykt, så det ikke sætter sig på hander/fingre, det er super godt har selv bygget min bue i 3 stykker af det, og det er virkelig holdbar..


Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Brian C »

Han$en skrev:Mikkel E - Jeg har tørre sten, oven vande, så de klistres sammen tørt :happy:

Brian - Jeg var tæt på at købe noget Aquabond, men nærigheden traf sig endnu en gang ind, og havde læst så meget godt om den billige udgave.. Der må sidde en bag en skærm der har erfaring med Aquafair's og har et fif eller 2!
Jeg mener det var Carsten der var ret glad for produktet, jeg har i al fald haft et par gode diskussioner med ham om aqua-zement vs speedglue
Jesper ØH skrev:
Brian C skrev:jeg har heller aldrig været imponeret af aquafair cementen, har prøvet den både som tyk og tynd blanding
til gengæld har jeg været utroligt glad for Korallenzucht's speedglue cementblanding, den klæber bedre, og kan fint bruges til fragmenter osse
Hey :GO skal du snart have en balje igen Brian :K vil give brian ret Korallenzucht's speedglue cementblanding godt tykt, så det ikke sætter sig på hander/fingre, det er super godt har selv bygget min bue i 3 stykker af det, og det er virkelig holdbar..
hej Jesper, nej der står ikke lige balje på programmet lige nu, tiden er ikke lige til det


Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Han$en »

Indtil videre er min erfaring med det i hvert fald ikke i den positive holdning..


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1241
Tilmeldt: søn 6. jan 2008 17:55
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af mipe »

Nu har jeg ingen erfaring med Aquafair cement men hvis det minder om alm. cement og sådan noget som alfix cement, så vil jeg sige at det er tørretiden der er problemet, 15 min. er alt for kort tid.
Når jeg har lavet ting af cement til akvariet så har jeg sprøjtet vand på med en forstøver i flere dage og ladet det langsom tørrer over en uge, simpelthen for at det skal hærde langsomt for at hænge sammen og ikke revne.
Og man skal også lige huske at det man putter cement på også skal være fugtigt, for at cementen kan hænge fast, ellers så suger det fugten ud af cementen og tingene kan så ikke hænge sammen.


Se mere om mine akvarier her: www.gotfred.com/akva.html
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Han$en »

mipe skrev:Nu har jeg ingen erfaring med Aquafair cement men hvis det minder om alm. cement og sådan noget som alfix cement, så vil jeg sige at det er tørretiden der er problemet, 15 min. er alt for kort tid.
Når jeg har lavet ting af cement til akvariet så har jeg sprøjtet vand på med en forstøver i flere dage og ladet det langsom tørrer over en uge, simpelthen for at det skal hærde langsomt for at hænge sammen og ikke revne.
Og man skal også lige huske at det man putter cement på også skal være fugtigt, for at cementen kan hænge fast, ellers så suger det fugten ud af cementen og tingene kan så ikke hænge sammen.
Div. Cementer der sælges kommercielt til akvariebrug har tørretid på 1-3min, og er på papiret gennemhærdet efter max 15min ;)


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Jesper ØH
Reactions:

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Jesper ØH »

Køb Korallenzucht's speedglue det virke, og der er ikke bøvl med det 15 min så er det super hårdt, bare husk det skal være fast, og så lidt hurtigt på,super godt.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Han$en »

Jesper ØH skrev:Køb Korallenzucht's speedglue det virke, og der er ikke bøvl med det 15 min så er det super hårdt, bare husk det skal være fast, og så lidt hurtigt på,super godt.
Jeg har ikke tid til at købe alt muligt og vente på det.. Stenene skal i vandet i aften - Senest i morgen.. Så jeg er nødt til at få dette bras til at virke.


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Han$en »

Så har jeg prøvet alle mulige tykke og tynde blandinger, forskellige måder at lime med det på, og forskellige sten.. Same shit, det holder på ingen måde bare halv så godt som Epoxy'en gjorde :dizzy:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Mikkel E »

Har du så prøvet at fugte stenene eller dyppe dem i saltvand, som Michael også er inde på?

Der skal desuden bruges en del mere end der skal med Epoxy


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Han$en »

Det har fået nogle ordentlige klatter skal jeg sige dig :D

Jeg prøver lige at fugte områderne godt, og give en klat igen!


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Han$en »

Cement my ass..

Tynd blanding, tyk blanding, tør eller fugtet sten - Lortet falder fra hinanden så let som ingen ting.. Fuck it, jeg tror sgu bare jeg bestiller en Atoll keramiksøjle. De er alligevel flettet sammen af tørrede sten :happy:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Mikkel E »

Så ligger problemet nok nærmere i at cementen er beregnet til at skulle blive brugt af tålmodige mennesker :T


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Han$en »

Når jeg sådan søger rundt lader det til at mit problem ikke er enestående.. Tror jeg køber noget dyrere næste gang :biggrin:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Cement fra Aquafair...

Indlæg af Ryom »

Her har vi lavet søjlerne af den billige reef cement. Havde også store problemer i starten med at få det til at holde. Men fandt ud at at helt gennemvåde sten samt rigeligt rimeligt tykt cement virkede ret godt. Skal siges at søjlerne blev samlet af indkørte levende sten så de kom meget hurtigt under vand efter limningen. Her bruger vi også udelukkende reef cement til frakmenterne


Besvar

Tilbage til "Dekoration"