"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Hej

Kan man bruge akvariesilikone til at lime sin stensætning sammen med?

Er ved at planlægge opsætningen i vores nye 410 liters, tænkte på hvis det kan fæstne på sten om man måske også kunne lime små sten på sit bagglas med det?
Senest rettet af Leonhardt_3400 tirs 28. okt 2014 15:49, rettet i alt 1 gang.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: akvarie silicone - hvad kan det holde?

Indlæg af MoG »

Til stensætning ville jeg klart bruge pu-lim... Tror Sgu ikke du får silicone til at hæfte på sten! :wink:

Pu limen er meget nem at arbejde med og er super stærkt. Har selv limet mine søjler med det..

Hvis du vil lave en baggrund , vil jeg mene at det er klart at foretrække at bruge en plade til det , frem for at lime noget direkte på glasset! Så kan du hælde en gang lim ud på pladen og så sætte det på du vil have, og så drysse et helt fint lag ud over bagefter ..


Morten
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: akvarie silicone - hvad kan det holde?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Når jeg googler pu lim kommer der trælim op??

har du et link, går ikke ud fra det er det.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: akvarie silicone - hvad kan det holde?

Indlæg af MoG »

Jeps.. Det er det.. Man hælder lidt på og så giver man det nogle sprøjt med en vand-sprayflaske.. Så skummer det op alt efter hvor meget vand du giver det ..

Men det er vældig stærkt.. Jeg har lavet udhæng, hvor der kun er et lille stykke der hæfter og resten af stenen "svæver frit"...

Jeg gjorde det at jeg hældte (en smule) lim ind i sprækkerne, eller påførte det med en pind ind imellem. Derefter sprayede jeg vand på så det skummede op inde mellem stenene. På den måde udvider det sig og hæfter bedre.
Vedhæftede filer
Da jeg lavede mine nuværende ..
Da jeg lavede mine nuværende ..
image.jpg (62.56 KiB) Vist 21405 gange
image.jpg
Senest rettet af MoG man 27. okt 2014 23:12, rettet i alt 1 gang.


Morten
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: akvarie silicone - hvad kan det holde?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Okay troede ikke det var så stærk. Kan det også hæfte på våde ls?

Hvordan holder det i længden?


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: akvarie silicone - hvad kan det holde?

Indlæg af MoG »

Jeg kan love dig at det er stærkt...

Problemet er at det skal hærde før end at du kan smide det i.. Så hvis du skal lime dine ls og de skal tilbage i akvariet kort efter, så er det ikke pu du skal bruge ... Så vidt jeg husker så er det ca 24 timer .


Morten
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: akvarie silicone - hvad kan det holde?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Okay øv. Så er det kun baggrunden jeg kan bruge det til.
Er der andet der kan lime ls sammen og hærder hurtigt nok?


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: akvarie silicone - hvad kan det holde?

Indlæg af Wiinberg »

Reefbond er vist fint til levende sten. Det er en slags mørtel du blander med vand. Skulle hærde i løbet af 15-20 minutter.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: akvarie silicone - hvad kan det holde?

Indlæg af Marco R »

Wiinberg skrev:Reefbond er vist fint til levende sten. Det er en slags mørtel du blander med vand. Skulle hærde i løbet af 15-20 minutter.
Det er rigtigt, og jeg har selv lavet søjler af det på et tidspunkt (se første side i min signatur), og det holder super godt og størkner hurtigt :happy:

Hvor hurtigt det tørre, kommer an på, hvor fast du laver cementen. Hvis det er mere vådt end en klat modellervoks, så er tørretiden længere. Som Wiinberg skriver, så er 15 min. fint, da den vil hærde helt færdig under vand.
Lav det som I vil lave først uden noget cement, så I ved, hvordan jeres søjler f.eks. skal se ud. Så laver i blandingen bagefter, da I så kan lave det hurtigt :y

Personligt plejer jeg altid at tage en lille klat cement mellem fingrene for at glatte det stykke ud, der hvor stenene støder sammen, så jeg først og fremmest er helt sikker på, at de holder sammen, men også for at det giver et mere naturligt udseende :happy:


kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: akvarie silicone - hvad kan det holde?

Indlæg af kanstrup »

Alfix multiklæber eller alm fliseklæber er klart det bedste til at lime stensætninger sammen med. Det er også min oplevelse at Pu limen bliver delvist opløst over tid, plus at det meget gerne vil flyde. Fliseklæber det er vejen frem, og så ser det naturligt ud.! :-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: akvarie silicone - hvad kan det holde?

Indlæg af Carsten »

Jeg har lavet fragment sten af flisekæber. Det fungerede fint nok, men det skal vandes ud i lang tid. Vandet i spanden blev sådan helt sæbeagtigt.
Skummede og havde en fedtet konsistens


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: akvarie silicone - hvad kan det holde?

Indlæg af MoG »

Michael: mener du ikke pu-skum, når du siger at det gerne vil flyde? Pu-limen gør det da ikke..? Meget af mit er limet med en klat lim på størrelse med en 5kr der så får et pift vand. Så skummer det lidt op. Jeg har flere udhæng der er limet på den måde hvor det kun er er et lille stykke af en større sten, der limet fast på de andre .. .. Og det er 7-9-13 ikke faldet sammen endnu! :biggrin:


Morten
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: akvarie silicone - hvad kan det holde?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Ja fliseklæb det burde da også kunne klæbe på glas. Men hvis det skal udvandes så dur det igen ikke når det er til ls.

Oppe i plantorama har de nogle sten op af hjørnerne som ligesom er skåret midt over så de har en helt flad bagside op af glasset i siden. Det ser rigtig flot ud og giver lidt fornemmelse af at displayet fortsætter bag glasset.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Hvis man kan bruge fliseklæb hvad så med almindelig cement.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Indlæg af Carsten »

Leonhardt_3400 skrev:Hvis man kan bruge fliseklæb hvad så med almindelig cement.
Det skal også udvandes


Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Okay sørens os...

Det der reef bond kan det lime sten på glas?


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
Leonhardt_3400 skrev:Hvis man kan bruge fliseklæb hvad så med almindelig cement.
Det skal også udvandes
Og lige for at supplere Carsten lidt: Hvis du bruger cement SKAL det være hvid cement. Det må ikke være grå cement da det bl.a. er fyldt med flyveaske. Hvid cement er også langt det stærkeste, og især til noget der skal modstå saltvand i mange år.

Jeg har lavet samlet alle mine dekorationer med PU lim dækket med hvid cement (billeder i nogle af de første indlæg i min tråd i signaturen)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Det lyder også bedst med pu lim men problemet er bare at det er mine ls som skal limes sammen.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Indlæg af Wiinberg »

Hvis de skal tilbage i baljen med det samme, så har du, så vidt jeg kan se, to muligheder. Reefbond eller noget 2 komponent som f.eks. Tunze Coral Gum (dyrt). Intet af det turde jeg bruge til at lime sten på glas med.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Indlæg af PoulD »

Wiinberg skrev:Hvis de skal tilbage i baljen med det samme, så har du, så vidt jeg kan se, to muligheder. Reefbond eller noget 2 komponent som f.eks. Tunze Coral Gum (dyrt). Intet af det turde jeg bruge til at lime sten på glas med.
Subjektiv mening: Jeg ville ikke bruge 2 komponent epoxy (uanset fabrikat) til at lime ret meget mere under vand end en enkelt frag. Hvis man limer 25 koraller, for slet ikke at tale om en hel stensætning, tror jeg let man kan risikere at slå nogle koraller og små dyr ihjel. Personlig ville jeg dog være langt mere bekymret over langtidseffekten af ikke hærdet epoxy på mine fisk (også selv om fabrikanten måtte påstå det var uskadeligt - hvad jeg i øvrigt tvivler på nogen fabrikant ville påstå).

HVIS du vil gå den vej vil jeg anbefale, at når du har limet dine LS, så kom dem ned i en anden beholder med saltvand (evt. fra nogle idligere vandskift) i minimum 30 minutter, inden du kommer dem i akvariet


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Indlæg af Wiinberg »

PoulD skrev:
Wiinberg skrev:Hvis de skal tilbage i baljen med det samme, så har du, så vidt jeg kan se, to muligheder. Reefbond eller noget 2 komponent som f.eks. Tunze Coral Gum (dyrt). Intet af det turde jeg bruge til at lime sten på glas med.
Subjektiv mening: Jeg ville ikke bruge 2 komponent epoxy (uanset fabrikat) til at lime ret meget mere under vand end en enkelt frag. Hvis man limer 25 koraller, for slet ikke at tale om en hel stensætning, tror jeg let man kan risikere at slå nogle koraller og små dyr ihjel. Personlig ville jeg dog være langt mere bekymret over langtidseffekten af ikke hærdet epoxy på mine fisk (også selv om fabrikanten måtte påstå det var uskadeligt - hvad jeg i øvrigt tvivler på nogen fabrikant ville påstå).

HVIS du vil gå den vej vil jeg anbefale, at når du har limet dine LS, så kom dem ned i en anden beholder med saltvand (evt. fra nogle idligere vandskift) i minimum 30 minutter, inden du kommer dem i akvariet

Jeg havde bare fået den opfattelse at der ikke var noget levende i akvariet, andet end sten? Men jo, hvis der er det, så skal det helst stå og hærde i en seperat beholder med saltvand. Tunze's i 4 timer mener jeg.
Uanset, så ville jeg trods alt anbefale Reefbond, da 2 komponent er temmelig dyrt med den mængde man skal bruge (som jeg også nævner).


Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Det er et nyværebde akvarie hvor alt indhold skal op i et nyt derfor er alt levende.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Indlæg af Marco R »

Leonhardt_3400 skrev:Det er et nyværebde akvarie hvor alt indhold skal op i et nyt derfor er alt levende.
Som jeg skrev længere oppe i tråden, så kan jeg kun anbefale Reefbond, da det tørre hurtigt, og du derefter kan sætte dine levende sten/ søjler tilbage i akvariet. Det har jeg gjort før med levende sten :happy:


Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Ja tror også det bliver det vi bruger. Kan man kun få det i 1000g synes det virker meget til at lime et par sten sammen med.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Indlæg af Wiinberg »

Du kan også få det i 500g bøtter. Ihvertfald hos Deepocean.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Indlæg af Marco R »

Wiinberg skrev:Du kan også få det i 500g bøtter. Ihvertfald hos Deepocean.
Det er netop hos Moby, som jeg har købt mit :happy:


Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvad kan det holde, pu lim, fliseklæb, reefbond?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Fandt det hos ham. Bare øv det koster 79 i fragt for en bøtte til 130 kr.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Dekoration"