"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Led RSM 130d

Forum katagori for Red Sea Max akvarie serien.
Besvar
Ibsen
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 5. nov 2014 21:00
9
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2014

Led RSM 130d

Indlæg af Ibsen »

Hey guys!
Jeg tænker at upgrade fra de to standard t5 rør til noget led lys.
Ville hører om der var nogle der havde en genial løsning. Kunne godt tænke mig at bevare den originale top.
Har kigget på dette retrofit kit http://www.rapidled.com/red-sea-max-130d-retrofit-kit/" onclick="window.open(this.href);return false; nogle med erfaringer der har noget at tilføje?


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Led RSM 130d

Indlæg af MortenL »

Jeg kiggede også på dette kit. Købte selv nogle LEDs, drivere og en køleplade. Fulgte anvisningen fra RapidLED, lavede dog den forskel at bruge en bredere køleplade og så afmontere reflektoren som jo kun skal bruges til T5 rørerne, samt spredning af moonlight. Ved at bruge en bredere heatsink kan den hvile på rammen i låget.

Ellers er det ikke så vildt en opgave.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Ibsen
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 5. nov 2014 21:00
9
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2014

Re: Led RSM 130d

Indlæg af Ibsen »

Hvad er du endt på at pris på dit diy led lys?
Prisen har jo dog også noget at skulle sige :-)


Brugeravatar
Julian
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 53
Tilmeldt: ons 30. dec 2009 13:31
14
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2000 Frederiksberg

Re: Led RSM 130d

Indlæg af Julian »

Hej,

Jeg har netop fundet den gamle balje frem fra kælderen efter vi har renoveret lejlighed i et års tid.

Fandt ud af at de gamle rør ikke kunne længere og tænkte jeg hellere måtte få opgraderet til noget ordenligt lys i mit RSM 130D.

Jeg har indtil videre bestilt følgende:
10 x 3W UV 395-400NM Cree LED
10 x 3W Royal Blue 447.5NM Cree LED
10 x 3W Cold White 447.5NM Cree LED
20 x 60* LED linser

LED Drivers, thermal paste og en heatsink der passer så den kan monteres uden at skulle lave for meget om på det originale hood.

Jeg regner med at bruge 18 LED'er i 50/50 hvid og royal blue - og så montere 3-4 UV ved siden af.

Jeg har læst en del på udenlandske fora og håber dette setup vil give et optimalt lys.

Jeg vender naturligvis tilbage når jeg får de forskellige ting hjem og får loddet det sammen.

Er der nogen andre der har lavet nogen lignende eller har nogen ting man skal være specielt opmærksom på når man begynder at konvertere RSM130 til LED?


Ville din kone også blive skide sur hvis du mistede alle jeres familie billeder?
Online Backup - kr. 29 / mdr - http://www.recuvio.dk/online-backup/ - Tør du la' vær?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Led RSM 130d

Indlæg af Carsten »

De der "UV" dioder du har bestilt har ikke en brik med UV at gøre, det er blot dioder med et mere lilla skær.
I dag er der ikke ret mange - læs næsten ingen - der bruger linser på dioderne. Dioderne giver så meget lys at det ikke er nødvendigt.
Og 60 grader linser vil give et meget afgrænset lys.
Ikke at du måske kan bruge det til ret meget, men f.eks. maxspekt kommer fra fabrikken med 90 graders linser. Og mange incl. mig, var meget utilfreds med den disco kugle effekt det have på bunden af akvariet. Maxspekt lavede så nogle 120 graders "linser" - som er en reflektor. Og her forleen dag skrev Decocean at 120 graders "linserne" bliver standard fra fabrikken fremover.


Brugeravatar
Julian
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 53
Tilmeldt: ons 30. dec 2009 13:31
14
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2000 Frederiksberg

Re: Led RSM 130d

Indlæg af Julian »

Hej Carsten,

Tak for informationerne - Nok mig der har fået læst lidt for meget i nogen gamle fora tråde ;-)
Det kan jo ske for selv den bedste, jeg prøver at sætte et par af de der UV ( Læs: lilla ;-) ) LED'er sammen med de andre og ser hvordan lyset ser ud - ellers kan de jo altid bruges som nat belysning.

er der andet man skal være specielt opmærksom på når man overgår til LED? I de gode gamle dage kørte vi jo alle bare med HQI lys.

Mvh
Julian


Ville din kone også blive skide sur hvis du mistede alle jeres familie billeder?
Online Backup - kr. 29 / mdr - http://www.recuvio.dk/online-backup/ - Tør du la' vær?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Led RSM 130d

Indlæg af Carsten »

Du skal passe på som en smed, eller risikerer du at brænde koraller af.
Og med 60 graders linser, er det lettere at gøre det end uden.


Brugeravatar
Julian
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 53
Tilmeldt: ons 30. dec 2009 13:31
14
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2000 Frederiksberg

Re: Led RSM 130d

Indlæg af Julian »

Tusinde tak for dine råd Carsten!
Linserne er hermed droppet - vi kan ikke have korallerne brænder nallerne :GO


Ville din kone også blive skide sur hvis du mistede alle jeres familie billeder?
Online Backup - kr. 29 / mdr - http://www.recuvio.dk/online-backup/ - Tør du la' vær?
Besvar

Tilbage til "Red Sea Max"