"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Johans red sea max 130d. UPDATE 3/6

Forum katagori for Red Sea Max akvarie serien.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Johans red sea max 130d. UPDATE 3/6

Indlæg af Jones »

Så blev det vist tid til at løfte sløret for mit nye projekt. Jeg har købt et red sea max 130d af en her på forum. Planen var egentlig at det bare skulle fyldes med lidt blandet eyecandy, men da jeg lige nu befinder mig på st.Croix i caribien, har jeg samlet lidt inspiration ude på revet. Dette har medført at jeg overvejer muligheden for at akvarie der kun huser caribiske fisk. Synes generelt at folk blander tingene for meget og ingen af akvarierne, man ser i folks hjem ligner virkeligheden. Måske er min drøm noget nær umulig men jeg vil undersøge mulighederne når jeg kommer hjem.

Spørgsmål: hvilke blæsere skal jeg skifte til? Link modtages :)

Hvad bruger i af skummer? Jeg har en tunze 9002. Synes dog at denne model larmer selvom den dog er yderst funktionel.
Senest rettet af Jones man 3. jun 2013 11:05, rettet i alt 2 gange.


o_O
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 24. apr 2009 17:37
14
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Jaku »

Det lyder spændende - kan du nå at tage et par foto af dit dyk ?


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Marco R »

Jones skrev:Så blev det vist tid til at løfte sløret for mit nye projekt. Jeg har købt et red sea max 130d af en her på forum. Planen var egentlig at det bare skulle fyldes med lidt blandet eyecandy, men da jeg lige nu befinder mig på st.Croix i caribien, har jeg samlet lidt inspiration ude på revet. Dette har medført at jeg overvejer muligheden for at akvarie der kun huser caribiske fisk. Synes generelt at folk blander tingene for meget og ingen af akvarierne, man ser i folks hjem ligner virkeligheden. Måske er min drøm noget nær umulig men jeg vil undersøge mulighederne når jeg kommer hjem.

Spørgsmål: hvilke blæsere skal jeg skifte til? Link modtages :)

Hvad bruger i af skummer? Jeg har en tunze 9002. Synes dog at denne model larmer selvom den dog er yderst funktionel.
Lyder spændende :happy:

Måske du skulle kigge på den nye skummer, som Tunze har lavet, HVIS den kan være der: http://saltvandsbutikken.dk/tunze-9004-p-1248.html - Mads herinde er meget tilfreds med din herinde, og den passer også til dit akvarie - se hans tråd her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=55408


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Jones »

Ser om jeg kan opdrive et undervandskamera en af dagene. Men indtil videre har jeg set:
Delfiner, muræner, dragefisk, damsler, stingrays, Queen trigger, fransk kejser, dronninge kejser, papegøjefisk, Atlantic blue tang. Sidstnævnte må siges at være min nye yndlingsfisk. Især som juvenile da den her er gul som den gule kirurg men med blåt om øjnene. Har desuden set et utal af andre fisk herude foran hotellet, men har ikke styr på navnene.

Er vandstanden konstant rummet bag red sea akvariet? Eller falder den? Har set at der nærmest er to rum. Et til slummeren og et med de to returpumper. Tænker at jeg vil sætte slanger på returpumperne så de kan suge vand nede fra bunden. Håber at vandstanden i det første rum så vil være konstant grundet det overløb, som skiller rummene. Så kører skummeren jo bedst. Eller hvad oplever I med tunze 9002? Og passer det at denne skummer kan gøres mere stille med en slange. Læste vist noget om det her på forum engang. Men har kun min mobil til at gå på nettet så kommer ikke så meget omkring i trådene før jeg er tilbage i dk og har min computer :)


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Jones »

Har været fanget pga et tropisk uvejr, og hvad gør man så? Jo man Googler lidt indtil man finder http://reefguide.org/home.html hvor man så kan finde navne på alle de flotte fisk man godt kunne tænke sig i sit akvarie. Har samtidig undersøgt priser på deepocean.dk og nogle af fiskene ser helt fornuftige ud. Andre ved jeg dog kan skaffes meget billigere hos min lokale fiskepusher. ligeledes er det ikke alle fiskene, deepocean er leveringsdygtige med. Men kommer tid kommer råd. Tror dog mere og mere på at det kan lade sig gøre at lave et lokalitets rev, der samtidig lever op til mine ønsker om et godt og velkørende akvarie.

Min liste ser ud som følger (alle fisk i small om muligt)

Dronninge kejser - Holacantus ciliaris (tiny juvenile)
Holacanthus tricolor (small)
Dværgkejser - Centropyge argi
Gylte - Thalassoma bifasciatum (small)
Butterflyfish - Chaetodon sedentarius
Butterflyfish - chaetodon capistrates
Atlantic blue tang - acanthurus coeruleus (juvenile)
Acanthurus bahianus (small)
Damsel - stegastes leucostictus (juvenile hvis den overhovedet kan købes et sted)

Disse fisk er på ønskelisten, men dronningekejseren er der nok ikke meget fremtid i da den vil blive for stor til akvariet. Ovenstående flok vil desuden udgøre for mange fisk til akvariet, men som sagt er denne liste mit udgangspunkt over fisk jeg kan lide og som jeg med egne øjne har set rundt om på de forskellige rev. Alle fiskene forekommer i store mængder og jeg har derfor ikke de samme betænkeligheder ved at holde dem som hvis det havde været sjælne fisk. Vi skal jo passe på naturen :)

Jeg tror at jeg vil forsøge mig med en ny pumpe til min tunze 9002 skummer da denne er gået i stykker. Vil helst ikke bruge penge på en ny skummer når jeg kan fixe den gamle. Måske kan den gøres mere lydsvag? Vil desuden skifte akvariets to larmende blæsere når jeg finder nogle lydløse. Hvad bruger I?


o_O
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af dyne »

fractal fd-fan-50 som jeg har limet fast med 2 dråber super lim så de er nemme at få af igen
dem brugte jeg til mit rsm 130d da jeg havde den


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af dyne »

skummeren han du mode sog på youtube på tunze 9002 det er nemt og tager ik så lang tid og så kan du gøre den nemmer at instille og så den ikke larmer helt så meget


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Jones »

Tak dyne. Lige de svar jeg havde brug for. Så kan jeg komme igang


o_O
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af dyne »

skiftede dog min 9002 til en luftskummer den kørte max
du kan se min trådhvis du vil lave lidt alternetiv baggrund


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Jones »

Akvariet skal være helt lydløst. Ar du opskriften på dette ? Bestiller blæsere så snart jeg er hjemme i dk igen. Og mht skummer skal den bare være så stille som mulig. Har en eheim 100 luftpumpe liggende. Ved ikke om denne kan bruges til noget i forbindelse med en luftskummer?


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Carsten »

Jones skrev:Har været fanget pga et tropisk uvejr, og hvad gør man så? Jo man Googler lidt indtil man finder http://reefguide.org/home.html hvor man så kan finde navne på alle de flotte fisk man godt kunne tænke sig i sit akvarie. Har samtidig undersøgt priser på deepocean.dk og nogle af fiskene ser helt fornuftige ud. Andre ved jeg dog kan skaffes meget billigere hos min lokale fiskepusher. ligeledes er det ikke alle fiskene, deepocean er leveringsdygtige med. Men kommer tid kommer råd. Tror dog mere og mere på at det kan lade sig gøre at lave et lokalitets rev, der samtidig lever op til mine ønsker om et godt og velkørende akvarie.

Min liste ser ud som følger (alle fisk i small om muligt)

Dronninge kejser - Holacantus ciliaris (tiny juvenile)
Holacanthus tricolor (small)
Dværgkejser - Centropyge argi
Gylte - Thalassoma bifasciatum (small)
Butterflyfish - Chaetodon sedentarius
Butterflyfish - chaetodon capistrates
Atlantic blue tang - acanthurus coeruleus (juvenile)
Acanthurus bahianus (small)
Damsel - stegastes leucostictus (juvenile hvis den overhovedet kan købes et sted)

Disse fisk er på ønskelisten, men dronningekejseren er der nok ikke meget fremtid i da den vil blive for stor til akvariet. Ovenstående flok vil desuden udgøre for mange fisk til akvariet, men som sagt er denne liste mit udgangspunkt over fisk jeg kan lide og som jeg med egne øjne har set rundt om på de forskellige rev. Alle fiskene forekommer i store mængder og jeg har derfor ikke de samme betænkeligheder ved at holde dem som hvis det havde været sjælne fisk. Vi skal jo passe på naturen :)

Jeg tror at jeg vil forsøge mig med en ny pumpe til min tunze 9002 skummer da denne er gået i stykker. Vil helst ikke bruge penge på en ny skummer når jeg kan fixe den gamle. Måske kan den gøres mere lydsvag? Vil desuden skifte akvariets to larmende blæsere når jeg finder nogle lydløse. Hvad bruger I?

Der er overhovedet ingen af de fisk du har listet, der egner sig til at gå i et så lille akvarie som et RSM130,
med undtagelse af jomfrufisken.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Jones »

Nej det anede mig. Dog ved jeg at mange herinde anskaffer sig fisk som de med tiden sælger når de bliver for store. Ellers kan det være at der skal udvides til en større balje til den tid :) som skrevet er planen at anskaffe små fisk. Som i meget små. Har nogen erfaring med lokalitetsakvarier?


o_O
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Stig Jest »

Jones skrev:Akvariet skal være helt lydløst. Ar du opskriften på dette ? Bestiller blæsere så snart jeg er hjemme i dk igen. Og mht skummer skal den bare være så stille som mulig. Har en eheim 100 luftpumpe liggende. Ved ikke om denne kan bruges til noget i forbindelse med en luftskummer?
Jeg må give Dyne ret. Skal det være lydløst, skal du bruge en luftskummer.
Eheim 100 er nok for lille. Jeg brugte en Tetratec 300 til min Miniflotor.

Mvh. Stig


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Nicki Henriksen »

C. argi kan du også godt holde i det, havde den selv i mit gamle rsm, men ellers er jeg enig med Carsten, selv som små er de ikke egnet til akvariet, desværre.

Har du set på Gramma loreto, mega flot fisk fra caribien også kan de holdes flere sammen, har selv to også i mit gamle rsm.


Mvh


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Carsten »

De fisk bliver meget hurtigt for store. Så hurtigt at du slet ikke bør overveje dem.
Find hellere nogle andre du kan have glæde af i meget længere tid.
Det lader til at du er særligt glad for de Carribiske fisk, om det så er fordi du er der ovre nu ved jeg så ikke.
Kig på den side som du referer til, der er masser af flotte fisk, som passer langt bedre til de små forhold du kan byde fiskene


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg kunne forstille mig et par damsler, et par Gramma loreto, en C. Argi og en Greenbanded Goby (Elacatinus multifasciatum) ville være gode fisk til dit projekt.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Jones »

Blev inspireret ude på revet, men efter lidt læsning må jeg sande at I har ret. Så det ender med nogle små fisk. Jeg har altid været vild med de caribiske. Men måske ville det være lettere med indonesisk? Fisk og koraller er vel lettere tilgængeligt kunne jeg forestille mig. Uanset hvad jeg ender med at lave skal det være en bestemt lokalitet, så jeg ikke ender med en blanding fra de 7 verdenshave :) tak for de kloge ord. Det er rart med respons når man går med nogle overvejelser inden opstart.


o_O
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Nicki Henriksen »

Det kan godt lade sig gøre, men det besværliggøre det jo lidt i forhold til indonesiske sendinger som forhandlerne ofte får hjem.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Jones »

Så er der vand, sten og sand i akvariet. Men jeg store fjols har blandet for lidt salt i, så dette vil der blive taget hånd om i dag. Har desuden bestilt en ny pumpe til min tunze 9002 skummer. Ligeledes vil der blive bestilt nye blæsere samt sat slanger på de to returpumper så de kan suge vand helt nede fra bunden. Mangler jeg andet for at lukke munden på akvariet?


o_O
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Nicki Henriksen »

Sys det lyder fornuftigt, Tunze 9002 er ikke den mest lydløse skummer desværre, men man kan godt dæmpe den lidt. Har du set den video på Youtube hvor de "modder" den? Sys ikke den bliver mere lydløs men den bliver meget bedre a justere på.

Hvad blev det til med det caribiske tema?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Jones »

Jeg drømmer skam stadig om et caribisk minirev. Men skal have undersøgt det noget mere. Pumperne sender bobler ud selvom der er slanger på. Altså når vandstanden falder, så de må suge luft et sted?


o_O
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Nicki Henriksen »

Fedt nok, det meget sjovt med lidt begræsninger, så overvejer man også lidt mere sine køb, hvis/når man har en lagt plan fra starten a..

Orh det kan jeg godt huske jeg også havde problemer med, jeg måtte fylde ekstra meget vand på for det ikke sugede luft :/

Men ellers burde det vel virke med nogle slanger på?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Jones »

Altså pumperne suger fint med slangerne på, MEN problemet er at når vandet er så lavt at pumperne ikke er under vand, så begynder de at sende bobler ud. Luften må blive suget ind ved den plade, der dækker rotoren og hvorpå slangen er monteret. Måske kan denne tætnes eller klemmes helt tæt med et par stribs?


o_O
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Nicki Henriksen »

På med en osmolator, så bliver vandstanden konstant :)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Jones »

Har i dag skiftet blæserne med nogle, som skulle være støjsvage. Men NEJ, de larmer ligeså meget som de originale. Så nu har jeg bestilt http://www.coolerkit.dk/shop/zalman-fan ... 2261p.html så jeg kan skrue ned for omdrejningerne. Håber at det vil hjælpe. Hvis ikke må jeg spare sammen til LED. Men som fattig studerende vil jeg gerne prøve at spare pengene. Dog skal der skiftes til LED på et tidspunkt da dette nk vil hjælpe på el regningen.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Jones »

Som I måske har set i min anden tråd om lydløst RSM har jeg nu monteret spandpumpe, neddroslet blæserne med en dimmer og skiftet returpumperne ud. Akvariet er så godt som lydløst på nuværende tidspunkt. Dog mangler jeg at få styr på min Tunze 9002 skummer. Jeg håber at dens lyd kan dæmpes. Har netop modtaget mail fra Tunze i Tyskland om at min pumpe er afsendt. Så jeg skulle gerne være fuldt kørende i starten af næste uge. Har en masse levende sten, der er slået i småstykker. Overvejer at putte dette i spandpumpen sammen med noget filtervat. Tænker at stenene kan gøre det ud for Eheim keramik kugler. Man kan jo ligeså godt spare hvor man kan. Jeg drømmer fortsat om LED, men har ikke mod på at lave det før jeg finder et billigt retrofit-kit, der passer direkte i. Har nogen erfaring med et bestemt LED sæt? Eller er der nogen i Odense, der kunne have lyst til at hjælpe en eftermiddag :)


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans red sea max 130d

Indlæg af Jones »

UPDATE -

FISK:

Så sker der lidt med det bette akvarie igen. Jeg kom forbi fyns akvariecentrum i weekenden hvor de havde fået lidt fisk hjem. De havde nogle små sommerfuglefisk og 3 hvidbrystede kirurger. Af sidstnævnte havde den ene mange hvide pletter, en anden havde et stort sår på 1,5x1,5 cm på siden af kroppen og den sidste havde kun få pletter. Fælles for alle tre var at de var tynde og udsultede. Der var ikke skyggen af noritang eller skjulesteder i akvarierne. Jeg købte dog den fisk, der havde færest pletter. Den var desværre lidt tyndere end de andre, men jeg er af den overbevisning at jeg kan få de fleste fisk igang med at spise. Jeg har før haft hvidbrystede kirurger og ingen er døde for mig. Alle er blevet solgt videre efterhånden som jeg har ændret i mit fiskehold. Der gik ikke andet end et par timer, så spiste fisken alger fra stenene samt det noritang jeg havde fastklemt med magnet. Om det er etisk korrekt at holde fisken i et Red Sea Max 130d kan så diskuteres. Men alle dens hvide pletter er nu væk og den svømmer stilfærdigt rundt og spiser glædeligt. Den deler kun akvariet med to klovnefisk og bliver derfor ikke stresset af andre kirurger eller større fisk.

TEKNIK:

Så fik jeg taget lidt billeder. Som tidligere skrevet har jeg monteret en dimmer så blæserne kan neddrosles for at undgå larm. Jeg har ligeledes købt et UV-filter med phillips rør. UV filteret har tidligere siddet på et 720 liters akvarie, så den skal nok fungere. Jeg har dog måtte lave lidt tilpasninger med spartel for, at muliggøre montering af spandpumpens slange. Dette skyldes at tidligere ejer har haft PVC monteret fra uv-filteret og direkte op i akvariet.

LYS:

Jeg har læst Gud ved hvor mange tråde om LED og er kommet frem til at jeg gerne vil have et retrofit kit til RSM, da jeg ikke føler mig sikker på at lave det fra bunden. Hos Rapis LED i USA fandt jeg så følgende sæt, der ser ud til at være let at bygge ind i låget. http://www.rapidled.com/solderless-red- ... rofit-kit/
Har nogen af jer erfarring med Rapid LED? Og evt dette sæt?
Vedhæftede filer
dimmer.JPG
dimmer.JPG (31.57 KiB) Vist 19896 gange
uv filter.JPG
uv filter.JPG (37.5 KiB) Vist 19896 gange
spandpumpe.JPG
spandpumpe.JPG (39.17 KiB) Vist 19896 gange
spisetid2.JPG
spisetid2.JPG (55.2 KiB) Vist 19896 gange
full tank m lys.JPG
full tank m lys.JPG (46.66 KiB) Vist 19896 gange
full tank.JPG
full tank.JPG (29.21 KiB) Vist 19896 gange


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans red sea max 130d UPDATE m. BILLEDER

Indlæg af Jones »

Lige en lille update. Mit UV-filter blev utæt, så det er afmonteret. Det jeg havde spartlet holdte desværre ikke :( Nå, men op på hesten som man siger. Jeg har i stedet fyldt en masse aktivt kul i spandpumpen sammen med en god gang filtervat. Jeg håber således at kunne holde vandet klart og fri for svæv. Døjer med temmelig mange små partikler, der plumrer rundt i vandet. Min clavilaria har jeg klippet i mindre stykker og fordelt ud over de levende sten for, at få mere fylde i akvariet.

Blæserne larmer igen, da jeg har konkluderet at mine rør bliver temmelig varme. Og jeg turde ikke fortsætte med minimal blæs. Ved nogen om rørene kan tåle at køre uden ret meget blæs?

Jeg har kigget på retrofit kit fra Rapid LED og er ret sikker på at jeg køber et sæt på deres side.

Min skummerpumpe kom ENDELIG efter jeg ved ikke hvor lang tid. Jeg har ombygget skummeren som mange andre og må sige at det spiller max. Den larmer mindre og er mere effektiv. Desværre larmer den stadig for meget, så enten bliver den skiftet ud eller også kommer der tænd/sluk ur på så den kun skummer om natten. Har nogen erfarring med dette?

Elers kører akvariet som det skal. Mine tre fisk hygger sig og trives i bedste velgående. Den hvide kirurg smed sine hvide pletter men fik lidt igen. Nu er de så godt som væk og jeg krydser fingre for at de bliver væk denne gang. Den spiser meget og er ikke længere bange for bevægelser i stuen. Den var SÅ tæt på at spise af min hånd tidligere i dag. Så jeg vil gentage forsøget i morgen. Poster et billede hvis det lader sig gøre at håndfodre den.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2013-01-29 kl. 21.55.09.png
Skærmbillede 2013-01-29 kl. 21.53.59.png
Skærmbillede 2013-01-29 kl. 21.51.57.png
Skærmbillede 2013-01-29 kl. 21.50.38.png


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans red sea max 130d UPDATE m. BILLEDER

Indlæg af Jones »

UPDATE:

Egentlig havde jeg ikke tænkt mig at bruge flere penge på mit Red Sea Max 130d, da jeg opgraderer hen mod sommeren. Men da jeg har solgt min skummer samt lidt gamle akvarieting, jeg havde i kælderen er der pludselig lidt penge til forbedringer.

En Red Sea Berlin Airlift 90 + Eheim 400 luftpumpe er derfor bestilt.
Ligeledes er mit LED lysprojekt tilbage på tegnebrættet. Har læst Stefans tråd under DIY og overvejer samme pakke. Ellers har jeg tænkt på RapidLED og diy-aqualight.dk hvor man kan få et sæt for 1750,-

Jeg købte i går en lille damsel (svensker) som indtil videre hygger sig i akvariet. Dog er den ikke vild med noget af mit foder. Den smager på det hele men spytter det straks ud. Flage, pellets og noritang. Jeg er løbet tør for frost men henter noget i morgen.

Har I også oplevet at denne type fisk ikke vil tage foder? Alle siger jo at de er så nemme, og de to Cyanea jeg engang havde spiste alt.


o_O
Jesper Thomsen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs 5. mar 2013 21:54
11
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Johans red sea max 130d UPDATE m. BILLEDER

Indlæg af Jesper Thomsen »

@Jones:
Kørte du begge blæsere på den samme dimmer?


Besvar

Tilbage til "Red Sea Max"