"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kalkvand???

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Maul
Reactions:

Kalkvand???

Indlæg af Maul »

Overvejer at begynde at tilsætte kalkvand til baljen, da min Ph er for lav... Den ligger og svinger mellem 7,8 og 7,95... Har lige kalibreret Ph måler, for at udelukke det problem. Mit spørgsmål er om I erstatter ALT fordampet vand med mættet kalkvand eller kun en del af det? Det er jo alligevel nogle liter der fordamper om dagen... Har planlagt at tillsætte "kalken" til min osmosevandsbeholder (en 25 l. plastdunk), for at undgå at skulle til at lave en omrører... Kan det lade sig gøre? Har en mekanisk flydeventil der, via hævert princip lukker osmosevand ind fra dunken placeret over akvareit.
Håber der er nogen der kan hjælpe...


Maul
Reactions:

Indlæg af Maul »

Kører forresten med calcium reaktor, og har fine KH og ca værdier, så det er udelukkende for at hæve Ph...


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det kan du sagten ja og jeg gør det samme. Men en mekanisk ventil vil sikkert stoppe til med kalkvand og så har du vel et problem ??


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Så lige du skrev det kun var for at hæve pH...

Har du læst nogle af de pH artikler der er i den store kemi tråd ???


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Maul
Reactions:

Indlæg af Maul »

Det har jeg nu... Har jeg forstået det rigtigt at jeg skal tilsætte mættet kalkvand som erstatning for alt fordampet vand, eller skal jeg investere i en doseringspumpe og koble den til Ph controlleren, og kun dosere når det er nødvendigt...?


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg tilsætter kun kalkvand som erstatning for det fordampede vand. Men du bliver jo nok nødt til at måle dig frem da det uden tvivl vil have indvirkning på din ca og kh når du nu fylder mere på baljen.

Men om du ligefrem kan holde din pH høj på denne måde tvivler jeg på.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 22. aug 2004 13:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

Hvordan blander og tilsætter I kalk i kalkreaktor, jeg har en efter samme princip som Brians "Cola flaske" hvis du stadig bruger denne Brian, blander du det sammen i en beholder og så hælder det hele op i reaktoren "flasken", bruger du kun den fine svævende masse eller tager du også bundfældet?

Jeg bruger nu det fra Akvarieudstyr, hvor jeg syntes at der er meget og klumpet bundfald.

Hvad bruger I andre?

Kim O. Sørensen


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg bruger den stadig ja, jeg hælder blot pulver i flasken(uden vand) og slutter den så til. Der er lidt slam jeg hælder fra i ny og næ når der hældes nyt på. Men det system giver en meget tynd kalkvand fra sig da blandingen ikke er så kraftig som hvis der er konstant omrøring.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"