"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skal mine dyr flytte? Hjælp/råd søges.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Skal mine dyr flytte? Hjælp/råd søges.

Indlæg af BatLuder »

Jeg har lige målt mine vandværdier idag. Selvfølgelig er det målt lige inden jeg skulle fortage vandskift, men værdierne er stadig over hvad der burde accepteres i mit lille 9L akvarium.

PH 8,2
KH 9
NO2 1,0
NO3 20
NH3/NH4 0,5-1,0

PH og KH er fine nok, men det er de andre bestemt ikke. Jeg vidste godt at de ville være høje, da jeg igår rodede rundt, bl.a. for at få skiftet til et mere egnet bundlag. Dyrene ser heller ikke ud til at have nogen problemer med vandet. Korallerne er helt foldet ud, Xenia'en pumper sagte, sneglen kravler rundt. Eremitkrebsen gemmer sig lige nu, men det behøver ikke at betyde noget, det er altid lidt forskelligt hvor meget den vælter rundt.
Jeg lavede et fragment af den ene koral igår, kan det være grunden til de forhøjede værdier?

Jeg har så også målt på mit 56L som har kørt i 2 uger nu. Og her var der nogle helt andre gode værdier:

PH 8,2
KH 8
NO2 0
NO3 <1
NH3/NH4 <0,01

Kan det passe at akvariet er helt klart til beboere allerede efter 2 uger? Og skal jeg flytte mine dyr til dette akvarie? Og så lade det lille køre bare med levende sten, til værdierne er stabile igen? Eller skal jeg bare nøjes med et godt vandskift, evt. fra det store akvarium?

Hvis nogen skal flytte, hvem er så vigtigst at flytte?

Håber der er nogen der kan komme med nogle gode råd.


Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Jeg har skiftet omkring 33% nu. Og Xenia'en pumper mere lystigt nu, ellers er der ikke noget at se.
Nej, jeg har ikke haft problemer før, kun lidt høje værdier, men ikke alarmerende før nu.

Hvad siger I, er mig 54L klar til at jeg tager en tur ud til John?


Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
opelastra
Reactions:

Indlæg af opelastra »

jeg har smidt klovnfisk i min balje allerede efter 9 dage de lever da inu bare få de levende sten i det er dem der stabiliserer vandet i en fart


Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

opelastra skrev:jeg har smidt klovnfisk i min balje allerede efter 9 dage de lever da inu bare få de levende sten i det er dem der stabiliserer vandet i en fart
Det er jo ikke helt korrekt det du her påstår. Det er rigtigt at de på sigt er med til at stabilisere vandet. Men i starten vil der ske det, at noget af mikrofaunaen på stenene vil dø, og det vil forurene vandet. Hvor meget der dør, og hvor meget det forurener kommer lidt an på om det er nye eller "brugte" levende sten.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

opelastra skrev:jeg har smidt klovnfisk i min balje allerede efter 9 dage de lever da inu bare få de levende sten i det er dem der stabiliserer vandet i en fart
Mener det er mishandling af fiskene at de skal være i vandet under indkøringsfasen.
Og iøvrigt stabiliserer levende sten ikke vandet i en fart, de hjælper til et mere stabilt miljø på sigt. Akvariet skal først igennem en proces med opbygning af en solid bakteriekultur og der er ingen genveje- det tager minimum 4-5 uger før vandet er egnet til levende beboere.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Minimum 4-5 uger, hvordan forklarer du så min meget fine test på vanden, engelquist? Ser det ikke ud til at være kørt ind?


Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Bare fordi du tager nogle tests der viser de rigtige værdier betyder ikke at vandet er klar. Der sker nogle ting i sådan et akvarie som vi ikke kan måle på. Tålmodighed er en dyd. At det nogle gange går godt med at forcere processen må mere tilskrives held end dygtighed og viden.


Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Hej Rasmus
Jeg er meget enig med Bo i at det tager lang tid at opbygge det nødvendige økosystem. Du skal altså regne med minimum de 4-5 uger.

Det er så utroligt vigtigt at du får en solid bakteriekultur. Tænk på, at alt andet som du senere kommer i akvariet, bl.a. lever af denne bakteriekultur, som er det laveste niveau i fødekæden. Det er her al omsætning af næringstoffer begynder.

Altså et kedeligt men godt råd. :mrgreen: sæt dig på dine hænder nogle uger endnu og nyd alt det småkravl som kommer frem.


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

En smutvej er vel at købe vand fra en akvariehandler eller? Kan det ikke hjælpe på tiden, eller er det mig der har misforstået det.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvorfor skal der hele tiden findes smutveje?? Der er ting som tager den tid det nu tager! At man måske hurtigere kan komme fisk og koraller i et
stort akvarie, kan ofte skyldes at belastningen ikke er så kraftig, da der er langt flere sten til at tage sig af affaldstofferne, samt at det øvrige udstyr er dimisioneret til at klare langt større belastning.
Jeg forstår så udemærket at i er utålmodige, men klap hesten, det lønner sig i den sidste ende.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

flexmasta skrev:En smutvej er vel at købe vand fra en akvariehandler eller? Kan det ikke hjælpe på tiden, eller er det mig der har misforstået det.
Det lønner sig at give tid til at en solid bakteriekultur opbygges inden systemet belastes.
Hvis man forserer processen kommer man sandsynligvis til at slås med et overbelastet system, med algeplager og sygdomsramte fisk som følge.
Saltvandsakvariet skulle gerne være en glæde i mange år fremover, så hvad betyder det at være tålmodig 4-5 uger....


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"