"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Slam sugning

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Rasp
Reactions:

Slam sugning

Indlæg af Rasp »

Hej hej

Jeg har haft mit akvarie i et stykke tid, og har suget noget slam/skidt fra bundlaget en gang i mellem. Men er kommet til at tænke på om det er godt eller skidt. Forstyrrer jeg balancen i bunde eller er det godt at der bliver rodet lidt rundt i det en gang i mellem. Jeg har læst flere steder at man skal rode rundt i bunde, og andre steder står der at der finde giftige ting i bunden der ikke skal op i akvariet. Det er nok mest dem der køre med et meget tykt bundlag.

Jeg har ikke rigtig noget der roder rundt i bundlaget efter at min sand søstjerne døde, så det ser ikke så pænt ud. Er der noget andet ud over sand søstjerner der er gode til at rode lidt rundt. Det er ikke det fineste sand jeg har, men lidt en blanding.

- Rasmus


Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Det kommer lidt an på hvad målet med din sandbund er. Hvis det er det der kaldes en DSB eller deep sand bed, så skal du ikke forstyrre bundlaget da du vil forstyrre anaerobe processer der foregår i dit dybere lag af din sandbund. Hvis du blot har en enkelt eller to cm sand sker der ikke noget ved at slamsuge engang imellem - tværtimod.
Mvh Henrik


Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Søpølser, snegle, børsteorm er alle gode til at rode rundt i bundlaget


Rasp
Reactions:

Indlæg af Rasp »

Jeg har ca. 1 cm bundlag. Så burde der jo ikke være noget problem med at jeg roder lidt rundt i det.

Kan man få snegle der roder rundt i bundlaget ?? Jeg kan forstå søpølse, sandsøstjerner og sandspiser(ved ikke hvad fiske hedder).

Bundlaget får meget hurtigt en brunlig farve hvis jeg ikke har noget der gør det rent. Snegle ville være en god løsning, hvis de altså kan gøre noget ved det.


Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Dem du kalder sandspiser kommer fra familien Valenciennea, hvor de almindeligste nok er puellaris og strigata.
Hvis bundlaget bliver brunt er der vel tale om en slags alger, og dem kan snegle jo ihvertfald tage.
Mvh Henrik


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Cerit sp. snegle vil helt sikkert klare det for dig ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Rasp
Reactions:

Indlæg af Rasp »

Så vil jeg da se om jeg kan skaffe nogle Cerit sp. snegel.

Tak for hjælpen.

- Rasmus


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"