"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp, mine fisk er døde!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 22. aug 2004 13:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

Jeg har idag skiftet 25 ltr. vand i den forbindelse har jeg suget bundlaget i halvdelen af akvariet med op, er I klar over hvor meget lort der er i sådan en portion, jeg blev temmelig overrasker.
Jeg regner med at jeg vil tage den sidste halvdel, senere på ugen.

Hvad gør I andre, som har levende sand som bund, og hvor længe har i haft dette, renser I det på nogen måder.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Tjaa en DSB er det jo netop ikke meningen at man skal rode i da der jo opstår nogle anarobe lag der får en nedbrydende virkning på organiske affaldsstoffer.

Har man der imod blot et tyndt lag sand anbefales det at man har en masse dyr til at vende det således det ikke blive et lager af skidt.
Jeg rykkede selv adskillige kilo ud af mit akvarie for et par uger siden da jeg faktisk ikke syntes som ideen med en DSB længere. Jeg suger også lidt op hele tiden for til sidst at komme ned på et minimum der blot dækker bunden. Heri har jeg desuden en milliard Cerit sp. snegle der er rigtig gode til at vende rundt i sandet samt en sandsøstjerne.
Mit næste akvarie bliver nok med en falsk sandbund og således også med en del mere cirkulation !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Hvad mener du med falsk sandbund? Eller jeg kan næsten regne det ud....men hvordan fremstiller man sådan en?
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Nogle støber den i cement og dryser sand på toppen, andre bruger blot en tyk acryl plade(søg på f.eks RC på barebottom) og som det sidst nye er der blevet brugt flydende epoxy med sand blandet i ( http://reefcentral.com/forums/showthrea ... did=392144 ) :

Her er billeder af en test af det :

Billede

Billede

Billede

Og hvorfor skulle jeg så ville have dette ?? Simpelt, der kan haves enormt flow i akvariet da bunden er "glat" og der ikke vil fyge sand ud over det hele. Dette vil så kunne sikre at der intet skidt kan samle sig mellem og bag sten(eller i nogen sandbund) da dette vil blive skubbet ud i vandet og havne i skummeren.
Blot tanken om et renere og bedre filtreret system der også på det seneste har vist sig meget effektivt i SPS akvarier.

Men som altid med bundlag så er det en smagssag ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Ja, jeg glæder mig til at se hvad du ender op med. :)
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det er udelukkende fremtidsplaner(som i næste balje) :D

Og hvem ved hvad der er smart til den tid ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Kim> hvordan går det med koraller og andre dyr? Stadig i live?

Brian> Er det levende sand du har i et tyndt lag? Er blevet fortalt at hvis jeg ville have levende sand, skulle det være i et lag på ca. 5 cm hvilket jeg synes er for meget i min lille balje??
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Det jeg har læst rundt omkring siger at man skal have min 15 cm, hvor en del af den helst skal være afskærmet så der ikke kan blive rodet op i det, eller det skal være et helt tyndt lag som bliver rodet igennem jævnligt (manuelt eller af dyrene i baljen). En mellemting skulle ikke have så gode egenskaber.
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4645
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

den kynstige epoxy/sand bund kan den ikke være svær at holde ren? Vil der stadig være brug for f.eks sandsøstjerner?
Det lyder jo godt at man kan undgå flyve sand i maskineriet!
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Hmmm...jeg kunne da forstille mig at en sådan sandbund virkede lidt som en levende sten (bare med en perfekt form). Mon ikke snegle og lignende kan klare sådan en bund, ligsom de tager stenene. Synes ihvertfald det ville være synd for en sandsøstjerne, hvis den ikke kunne grave sig ned i sandet mere, men jeg ved ikke om det var sådan en søstjerne du mente...
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 22. aug 2004 13:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

Det hele i akvariet, virker normalt, alt er i live, lige pånær fiskene :( , når jeg nu skal rense den sidste halvdel af bundlaget, vil jeg nok ikke komme den del i igen men dele den første halvdel ud, så jeg får et tyndere bundlag, forhåbentlig med mindre skidt tilfølge.
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 22. aug 2004 13:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

Jeg købte igår 3 nye fisk, 1 hugo, 1 ildhalekutling, og 1 sandspiser, de lever alle 3 har til aften.

Har aldrig fundet ud af hvad der gik galt den nat, hvor de alle døde.

Ellers endnu en gang, tak for alle svarene og eventuelle ting som kunne være galt.
Der er over perioden skiftet små 100 ltr. vand, fjernet noget af bundlaget, og resten er suget op og skyllet i saltvand, for at fjerne alt slammet, for der var rigtig meget, efter det er det ligesom om at der er kommet flere små krebsdyr til, i og ved bunden, der er mere liv at se.

Skal nu bare have anskaffet mig 3 sandsøstjerner, så hvis der er nogen fra København som skal krydse Fyn på et givet tidspunkt, og som kan/har mulighed for at medbringe sådanne nogle, vil jeg meget gerne høre nærmere.
Det kræver selvfølgelig at de har nogle hjemme i forretningerne over ved Jer.

M.V.H.
Kim O. Sørensen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"