"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

MEGA uklart, grønt vand

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af charlie saltvand »

:dizzy:

Som overskriften siger så er mit vand MEGET uklart. Æv.

Det er grønt, som grønt i en i helvede grønt.

Baljen er kun 50 cm dyb, de sten og pumper der hænger på bagvæg kan man ikke se, det er som at dykke i Isefjorden på en sommerdag :devilish:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Alt levende har det fint, bortset fra at jeg tænker de ikke kan se ret meget :embarassed: dvs, fisk, snegle, pindsvin, de få koraller der er i, ser ok ud.

Mine værdier er som følger:
Temp, ml 25,1-26,6
PH gns 8,19

No3 2,3...(under 2,5 Salifert)
Po4 0,015 (Hanna)
Salt 1,25

De 3 hellige er ikke målt.
Baljen er jo stadig i indkøringsfasen, så der er ikke det store forbrug, så har ikke målt de 3.

Jeg tilsætter intet.

Jeg tænker selv det er vandet der trækker lort/nærring ud af de gl sten og af de sten der er hentet rundt omkring.

Ved du hvad det kan være?
Har du oplevet noget lignende og hvad har du af gode råd?

Jeg har skruet lidt ned for lys styrken..... i håb om at dét vil nedbringe alge opblomstringen.
Jeg har smidt ca 1 kg aktivt kul i for at forsøge at nedbringe No3.... Ved ikke om det er smart? :naughty:

Jeg overvejer følgende:
Sæt mig på hænderne og lad det gå sin gang med opblomstring, nedbrud, opblomstring, nedbrud osv, ind til det klare op og tågen letter.
At begynde at tilsætte vsv for at booste de gode bakterier i stenene.
At skifte en masse vand.

Jeg kan godt leve med at det ser træls ud i en periode, ved ikke helt hvad fisk mm siger til at svømme rundt i dén gang suppe?

Må jeg bede om jeres inputs?
Senest rettet af charlie saltvand man 6. aug 2018 17:58, rettet i alt 1 gang.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af nbd »

Kul binder ikke nitrat, du skal fjerne det med vsv, svovlfilter eller zeolitter.

Når du skruer ned for lyset, mindsker du fotosyntesen. Det kan måske begrænse algerne men det er kun symptombehandling. Hvis der fortsat er næring, vil algerne blomstre op igen når du øger lysstyrken.

Mit bud er vandskifte og vsv - og tålmodighed ;-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af Carsten »

Det er med meget stor sandsynlighed en bakterie opblomstring du har fået.
Det plejer at gå i sig selv igen


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af kalmar »

>Jeg overvejer følgende:
>Sæt mig på hænderne og lad det gå sin gang..
Go :GO :beer:


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af charlie saltvand »

nbd skrev:Kul binder ikke nitrat, du skal fjerne det med vsv, svovlfilter eller zeolitter.

Når du skruer ned for lyset, mindsker du fotosyntesen. Det kan måske begrænse algerne men det er kun symptombehandling. Hvis der fortsat er næring, vil algerne blomstre op igen når du øger lysstyrken.

Mit bud er vandskifte og vsv - og tålmodighed ;-)
Tjek....Måske det kul fjerner lidt af farven?
Har selv tænkt det med lyset..... at skrue ned forsinker processen...... Vandskifte vil vel gøre lidt det samme? selvfølelig vil det vand der bliver hevet UD indholde en masse alger, så der eksporteres noget næring...... og dermed afkorte indkøringen, men sprit rent vand vil vel også "bare" hive endnu mere næring ud af stenene? og så starter vi forfra. Så ud fra det du skriver, tænker jeg vsv og tålmodighed :GO

# Carsten. Yes yes. Hvorfor? Pga. stenene fra alle de forskellige systemer? + da jeg satte "søjle baljen, med forholdsvis dyb sandbund på systemet? Tænker du også at det "bare" er tålmodighed, der skal bruges som kur?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af charlie saltvand »

kalmar skrev:>Jeg overvejer følgende:
>Sæt mig på hænderne og lad det gå sin gang..
Go :GO :beer:
:G Tålmodighed er IKKE en af mine spidskompetencer...... :angry:

:biggrin: :biggrin: :biggrin:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af crazy seahorse »

På billederne ser det ikke grønt ud, ikke her i hvert fald. Prøv at køre et hvidt net igennem, så kan du sikkert se om det er alger.
Er det bakterier, så hold øje med din Ph. Den må ikke begynde at droppe, så ryger iltindholdet nedad.

Er det alger, så er det næring der er problemet. Du fodrer formentlig dine fisk og systemet kan ikke nå at eksportere det.
At du ikke kan se noget på dine målinger betyder ikke at det ikke er der, det kan bare været optaget/bundet i algerne. Er det alger, tyder det på at de har en fest lige nu.

For øvrigt en god idé at måle de 3 hellige. For at få helt præcise målinger, så skal de helst ikke være ude af whack.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Erik.
Tak for dit indspark :GO

Ejer ikke et Hvidt net, så må på jagt mellem Britts nylon strømper :W

Det ser mere grønt ud, end bare “sløret” har smidt en gang vat i sumpen, lige efter en overløbskam, vat blir grønligt, og hvis jeg vrider det, kommer der GRØN suppe ud.

Så, det er sgu nok alger :dizzy: , du skriver at de så har en fest pt. Hvad er dit råd ift dem?

Jeg har pt. 7 fisk i baljen, de fleste er småfisk.
Fodre en knivspids tør foder morgen og aften og en terning mysis om dagen, alt spises op.

Har ca 45-50 kg velindkørte sten i systemet, plus ca 10 kg renset døde sten. Makro alger, der vokser fint og skummer på. Det burde vel kunne håndterer den forholdsvis lille belastning der er?

Har taget et par glas vand ud op og sat på køkkenbordet, vil se hvad der sker med dem. Hvis der sker noget?

Skal have købt nye test sæt og så se at få målt de 3 hellige.

Vil være obs på pH som du anbefaler, den er faldet, knap 0,2 siden i forgårs.

Hvis det ER alger, hvad det ser ud som, så skriver du at de har en fest lige nu :y , hvad er løsningen?

Vi ses.
F448A9E8-165E-4BA0-9CC8-0C1039E38AE1.png
Hvidt engangs krus m vand i.... grønligt...
image.jpg


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af Carsten »

charlie saltvand skrev: # Carsten. Yes yes. Hvorfor? Pga. stenene fra alle de forskellige systemer? + da jeg satte "søjle baljen, med forholdsvis dyb sandbund på systemet? Tænker du også at det "bare" er tålmodighed, der skal bruges som kur?

Tja, sidste gang jeg startede akvariet op, havde alle sten været en tur i brintoverilte bad eller i klorin.

Så der burde ikke være noget tilbage, men alligevel døjede jeg med det i en månds tid.
Mener ikke jeg gjorde noget for at det gik væk


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af crazy seahorse »

Tjaa, det er at begrænse deres føde.
Jeg gætter på, at problemet opstår ved at der er kommet fisk i med det samme. De skal fodres og uanset hvor lidt man giver dem, så tilfører man næring til et system der ikke er færdigt med indkøringen.
Det kan give problemer.
Selvom man har gode LS i, så skal de jo lige i gang først. Det sker bedst uden indblanding.
En måde at begrænse føden til algerne er bla, at få fiskene i pleje. Så skal de ikke fodres og belaster ikke systemet. Det ville hjælpe meget. Nemmere sagt end gjort, ved det.

Har selv bøvlet med et akvarie der var startet fornuftigt op. God indkøring med algefase og tid til at modnes. To små Klovne i og alt var fint.
Men så kom der en gedigen rø….. fisk i, en del (4) større Kirurger. De kom i på én gang da de ikke kunne være i pleje mere - og så brød helvede løs. Alger og cyano. Døde koraller og efterhånden også døde fisk fra en ende af. På trods af faste vandskift og sparsom fodring + en fosfatreaktor, tiltede det totalt. Et akvarie i frit fald er svært og tidskrævende at rette op.
Det er nu under ny opstart, dog med et andet akvarie.
Det var ikke fordi fiskene ikke kunne have været der, men de skulle have været i i et mere kontrolleret tempo. Alt handler om kontrol og den røg her, big time.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg ville slukke lyset helt.sørge for saliniteten ikke er for lav og begynde tilføje koraller


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af MoG »

ole kekkonen skrev:Jeg ville slukke lyset helt.sørge for saliniteten ikke er for lav og begynde tilføje koraller
Men så stopper han vel processen ? Eller rettere sagt, pauser den...
Jeg prøvede selv, at 2 af 3 lamper stod af lige i starten og skulle derfor undvære dem mens de var hos den tyske reparatør (den 3. Røg også!)... der startede algefasen igen, da der kom fuld lys på igen...


Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er sådan set ikke uenig med Ole i, at tilføre flere koraller kunne være en del af løsningen. De vil nok tage fra af de alger. Det er jo næsten som Phytoplankton.
Spørgsmålet er, om det når at gøre en forskel. Er vandet til det, så kunne det være et forsøg værd. Dør de, kan de være med til at øge belastningen. Ikke meget, men alt tæller.
Jeg ville nok ikke slukke lyset, af samme grund som, Morten nævner.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af nbd »

Så længe du er i indkøringsfasen, gør det jo ikke noget med grønt vand (ud over at irritere!). Mikroalgerne bidrager til at fjerne næring, så måske er ulykken ikke så stor?

En pose RowaPhos i sumpen kunne måske hjælpe. Algeboom tyder på (for?) meget fosfat. Kik evt på Redfield Ratio: https://en.wikipedia.org/wiki/Redfield_ratio" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Lars R
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: tirs 28. jul 2015 14:38
8
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2015

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af Lars R »

Det prøvede jeg selv, under min opstart efter jeg have renset bunden, kunne man ikke se bagvæggen, det hjalp ikke at udskift noget af vanden. Jeg købet en uv-filter ” green killing machine 24 w ” der er det hele man skal bruge. Efter 2 dage var vandet hel klar.
Vedhæftede filer
kjhg 385.JPG


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af Engelquist »

Jeg ville bare lade indkøringen gå sin (langsomme) gang...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for alle jeres råd :GO

Må jo bare konkluderer at YES jeg gjorde det IGEN :devilish: :devily: :angry:
.... Ventede ikke på at baljen var helt klar til belastning.

Tror sgu ALDRIG jeg lære det :crybaby:

Jeg vakler lidt mellem følgende.

Den hurtige løsning..... kæmpe uv filter på, det er ellers meget imod mine principper at gøre vandet “sterilt”.... det taler dog for uv at jeg gerne vil have nogle ret dyre fisk i baljen på et tidspkt...... hvor stort skal det være til ca 900L vand og hvad koster sådan en laban?

Den handle orienterede løsning..........1. Skifte en masse vand i weekenden, med risiko for at algerne bare kommer igen.
......2...... skifte en masse vand i weekenden, fange fisk ind og komme dem ned i det lille akvarie og så lukke den del af systemet af, mens den store balje “køre ind” uden fiske belastning.

Den billige og dovne løsning..........fodre minimalt og sætte mig på hænderne og se om det brænder ud og selv retter sig op.

Hvad tror du mest på?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af ole kekkonen »

Tror mest på den at når man er i tvivl så gør man ingenting


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af Twinks »

Det sidste. Do nothing


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af Nicki Henriksen »

Lavede den samme med mit lille nano, jeg fik fat på en håndfuld godt levende sand og en velindkørt sten fra en kørende akvarie, på et par dage var det klart, der havde jeg ellers været igang med alt mulig andet først.


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: MEGA uklart, grønt vand

Indlæg af peder »

Som flere skriver’ gør absolut ingenting, lad naturen gå sin gang, det giver det bedste resultat!


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"