"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af christiantt »

Jeg er ved at forhandle med min kæreste om byg af stort akvarie i forbindelse med at vi måske skal ligge udestue til selve huset.
Der vil blive støbt nyt fundament, og det vil derfor være muligt at lave alt fra bunden.

Hvad vil være smart?? Har overvejet at lave vand ind/ud, som kan bruges til osmoseanlæg + vask.
Hvad skal bordet bygges af?? Træ vil være billigt, men så skal det vel være nogle tykke stykker, som derfor også vil tage meget plads i forbindelse med arbejde under.

Jeg vil rigtig gerne have sump i højden, men da det vil skulle stå i stuen, så skal der laves et decideret akvarieværelse i et hjørne for at det kan lade sig gøre :-/

Lyset bliver LED.
Retur bliver nok en af de store Jebao. Evt. en Ecotech Vectra, som skulle kunne styres over Reef Link.
Pumper bliver Vortech. Jeg er vild med deres flow og de ville også kunne styres over Reef Link.
Til at holde værdier tænker jeg kalkreaktor. Vil rigtig gerne køre Triton, men tænker at det bliver alt for dyrt på så stor tank??
Jeg vil i første omgang ikke køre med noget filter ud til at fjerne nitrat og fosfat. Et stort rum i sumpen bliver til alger.

Hvad har folk af erfaringer med store baljer?? Hvad er smart, og hvad kan være rigtig irriterende?? Hvor SKAL man betale for noget godt, og hvor kan man lave gode billige løsninger??
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
10
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af Jesper Krogh »

Vil helt sikkert købe en akvarie computer. Og jeg vil anbefale en Apex
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af Mikas »

Jesper Krogh skrev:Vil helt sikkert købe en akvarie computer. Og jeg vil anbefale en Apex
Hvorfor mener du det er et a de vigtigste elementer?
Jeg kan ikke komme på mange ting som er “need to have” med en computer?
Self er den da fed at have men i for hold til prisen ved jeg ikke helt om det er pengene værd?
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af Carsten »

Hvad havde du tænkt dig at vægge og tag skulle være af?
Vi havde et medlem, som kaldte sig nollesurfer, han satte et 1200 liters op i en udestue, som var en ret integreret del af huset. Det gik ikke helt som håbet. Derfor spørgsmålene
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis du skal have det i en udestue, hvor der normalt er meget glas, så skal du nok tænke på at anskaffe en køler.
Der bliver ulidelig varmt i sådan en udestue. Jeg har selv en udestue og temperaturen kommer tit op på over 20 grader når solen skinner, selvom der er nattefrost.
I sommerhalvåret er der nemt over 30 grader og så bliver vandet for varmt.
En køler er heldigvis nem at placere, da den sagtens kan stå udenfor. Lav evt en lille overdækning der beskytter mod vejrliget. Jeg har min stående uden for i en lille kasse af trykimprægneret træ med skrånede tag. Lidt som et lille skur, bare kun 50 cm højt. Det skal bare være åbent, feks bagtil, så køleren kan komme af med varmen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af christiantt »

Det er åbenbart formuleret forkert :)
Vi har en udestue nu, som vi vil rive ned, lave nyt fundament, mure til huset og tilføje til stue og et værelse mere. Så den bliver med isolering, vægge osv som resten af huset.
Jeg ville aldrig turde putte det i vores udestue. Når solen står på, så bliver der +50 grader de varmeste dage :D

Jeg overvejer også akvariecomputeren. Og lige præcis Apex er jeg ret forelsket i. Både pga styrings- og udvidelses mulighederne.
Men som Mikas også skriver, så kan man hurtigt smide penge der, som kunne være brugt på andet :)
Jeg har dog tænkt mig at alt skal være indkøbt fra start, så der kommer så lidt som muligt efterfølgende. Det vil være nemmest at forhandle på den måde :D

Udgifter til strøm, mad, testsæt osv. ved hun godt at der er.

Jeg har også tænkt på hvilke sten der skal bruges. Jeg har Carib Sea Life Rocks lige nu, men tænker at det vil være alt for dyrt i sådan et stort akvarie. Jeg overvejer døde levende sten i stedet, for at der forhånbentlig ikke er så meget skrammel der kommer med ind. Det vil selvfølgelig ikke kunne undgåes, men så undgår man forhåbentlig det værste.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af crazy seahorse »

Når det ikke er en alm. udestue der er tale om, så er man ikke lige så temperatur afhængig. En køler er dog god at have i baghovedet som en mulighed.
Jeg har lige startet 1.600 L op fra bunden af. Jeg har brugt 6 atoller af døde LS og har så tilføjet 70 Kg nye LS. Nogle er kommet i dt for at pode atollerne og hele systemet.
Så det er ikke nødvendigvis så mange man skal bruge, med mindre man vil have en revvæg (stenbrud :T )
Jeg har en Profilux 4 på og den styrer det meste. Enkelte dele er styret på anden vis, da jeg ikke ønsker at være afhængig af en enkelt enhed. Ryger den, så virker intet. Min styrer pumper, ATO, Temp og så holder den øje med Ph, salinitet og redox. Lys, kalkreaktor og vandskift kontrolleres på anden vis.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af charlie saltvand »

Bare lige til info ift. Apex. Alt hvad der af sat til denne af pumper, lys ting og andre analoge ting “aka hardware” der kræver strøm, kan i Apex indstilles således det køre videre SELV om Apex enheden ryger :GO
Hvis fx “computer enheden” der styre bla, on off, timer, osv, ryger, så virker base enheden blot som en alm stikdåse
Selv om dette er tilfældet, er det, som Erik skriver fint at “sprede risikoen”.

Tilbage til projektet.
Jeg tror jeg ville bygge fundamentet op i stål rør, få en smed til at bakse det sammen. Det er noget af det der fylder mindst. Så tag rundt på et par små værksteder i området og tal med nogle stykker og lad også dem komme med inputs.
Ift sump i arbejdshøjde, så syntes jeg du skal gå all in nu du nu har muligheden. Fx bygge akvariet i en falsk endevæg og så have sump rum bag akvariet og den gips væk du laver.....

Tænker også at 1500 L er meget ift Triton hvis du får et højt forbrug.

Sæt igang :W
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af christiantt »

Der skal gerne være meget svømmeplads til større kirurger.
Derfor helst heller ikke for mange sten - så tror jeg følger dine tanker Erik :TH
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... st25475723" onclick="window.open(this.href);return false;
Det har jeg kigget rigtig meget efter. Er vild med stenopsætningen i det.

Jeg er faktisk helt enig i det med at hvis 1 ting går i stykker, så kan det få flere konsekvenser. Jeg har bare aldrig hørt om at akvariecomputere går i stykker, og flere ting derfor går løbet.
Det er mere doseringsmaskiner eller magnetventiler ved kalkreaktorer som jeg har læst om problemer med??

Jeg er virkelig også tiltalt af at lave et falsk rum til sump, teknik og bagsiden af akvariet. Det vil blive indbygget som da jeg havde et 400 liters Deltec i væggen.

Erik har du automatisk produktion af osmosevand?? Så der bliver fyldt mere op, når systemet fylder vand på akvariet?? Det drømmer jeg nemlig rigtig meget om, så jeg ikke hele tiden skal kontrollere at der er vand nok til påfyldning (især i sommermånederne) :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af Carsten »

christiantt skrev:Jeg har også tænkt på hvilke sten der skal bruges. Jeg har Carib Sea Life Rocks lige nu, men tænker at det vil være alt for dyrt i sådan et stort akvarie. Jeg overvejer døde levende sten i stedet, for at der forhånbentlig ikke er så meget skrammel der kommer med ind. Det vil selvfølgelig ikke kunne undgåes, men så undgår man forhåbentlig det værste.

Det lyder som en fornuftig ide. Og de kan jo opkøbes over tid, så prisen ikke bliver så voldsom på engang
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af crazy seahorse »

christiantt skrev:Der skal gerne være meget svømmeplads til større kirurger.
Derfor helst heller ikke for mange sten - så tror jeg følger dine tanker Erik :TH
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... st25475723" onclick="window.open(this.href);return false;
Det har jeg kigget rigtig meget efter. Er vild med stenopsætningen i det.

Erik har du automatisk produktion af osmosevand?? Så der bliver fyldt mere op, når systemet fylder vand på akvariet?? Det drømmer jeg nemlig rigtig meget om, så jeg ikke hele tiden skal kontrollere at der er vand nok til påfyldning (især i sommermånederne) :)
Det akvarie ser rigtig godt ud. Jeg har også 3 øer i mit. Jeg kan godt lude slugter (gorges) og det har jeg forsøgt at lave i mellem øerne. Så har jeg også god plads til mine to store Tridachnaer. Jeg har kun lavet stensætningen ca 40 cm høj (tanken er 80 cm høj) Det giver korallerne god plads til at vokse op i det frie rum og fiskene har en masse fri svømmeplads. Samtidig går der en rum tid, før korallerne når overfladen. Jeg har dårlige erfaringer med koraller der vokser helt op og når overfaden. Hos mig har det givet grobund for dinoflagellater (snotalger) og andet bras. Cirkulationen kan heller ikke flyde frit, hvilket jeg tror er af stor vigtighed.

Til dit ? om Automatisk RO vand, så er det både og. Jeg har en stor RO tank (ca 150-220L) placeret ovenpå vandskiftesumpen. Der mangler lige den sidste finpudsning af den, men når der er ført vand hen til rummet, så skal RO anlægget hænges op her. Det fylder automatisk RO tanken. En Tunze 3155 skal styre denne proces. Der vil så blive et sikkerheds overløb direkte til kloak fra RO tanken. Hvis noget går galt, en sensor der svigter, så ryger der ikke RO vand ukontrollabelt ned i sumpen. Så den del er fuldautomatiseret. Har så altid 150L Ro vand klar.

Fra RO tanken fylder jeg så en dunk til ato, via en kuglehane. Dette af hensyn til sikkerheden. Jeg er alligevel nede og fodre hver dag, så det er intet problem lige at åbne for hanen.
Pt er ATO beholderen på 25 L, men den kan i princippet bare gøres større hvis behovet er der. Jeg har 60L beholdere jeg kan sætte på i stedet.
Igen, af hensyn til sikkerheden er der også her lavet flere sikkerheds procedurer.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af christiantt »

Det lyder fornuftigt med en stor RO tank. Både i forhold til hvis man pludselig bliver nødsaget til at lave stort vandskifte, men også for at der altid er vand til ATO.
Og der skal helt sikkert noget sikkerhedsværk på a la dit. Så det ikke vil være muligt at der er noget som løber over, noget der bliver fyldt med skidt og ikke virker og dermed ødelægger noget eller lign.

Det kommer til at blive en rigtig lang planlægning, bygning og placering af ting, for at være sikker på at alt er som det skal være :)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af nbd »

Mit eneste råd er at overveje højde og afstand til bagruden. Vores stueakvarium er 70 cm højt og 80 cm dybt. Jeg får altid en våd bluse når jeg skal nå bunden...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af crazy seahorse »

nbd skrev:Mit eneste råd er at overveje højde og afstand til bagruden. Vores stueakvarium er 70 cm højt og 80 cm dybt. Jeg får altid en våd bluse når jeg skal nå bunden...
Jeg forstår godt dit argument. Har selv haft de samme overvejelser.
Men der er stor forskel på størrelsen af tanken. Når den er under 7-800 L, så er det i mine øjne - et akvarie. Når man kommer op i størrelser, som der her er tale om, så er det et rev.
Et rev sætter man op og så skal det helst have lov til at passe sig selv, uden der bliver pillet for meget. Selvfølgelig kan der blive behov for, at man har armen i vandet, men det skal helst begrænses. Økosystemet er, hvis det er rigtigt opsat og indkørt, selvkørende. Al pilleri ligger i de support systemer man har, sumpe mv.
Nu har jeg ret lange arme, med jeg har gerne tanktop (ærmeløs Tshirt) på, eller jeg ruller ærmerne godt op over skulderen. Og så kan man blive ret skrap med en tang. Øvelse gør mester.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af christiantt »

Jeg havde tænkt på at det skulle være 200 langt, 100 dybt og 70 højt. Evt. 250 langt, 100 dybt og 70 højt.
Jeg er vild med de akvarier der har masser af dybde. Tænker dog at over 1 meter kan blive træls at komme til forruden af??

Som Erik også skriver, så håber jeg at jeg kan slippe for at komme for meget til baljen. Det skal gerne være for at sætte ny koraller i der skal være eneste tidspunkt :)

Ligesom med det lille akvarie, så vil jeg være meget opmærksom på hvilke ting der skal i. Det vil jo kun være sværere at få ting op derfra end fra et 80 liters :D

nbd - har du adgang til akvariet fra forruden?? Jeg kommer til at have adgang bagfra, hvor det vil være muligt at have en skammel eller en "bænk" rundt om akvariet til at stå på :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af crazy seahorse »

Mit er 200 x 100 x 80 og jeg kan komme til det fra alle sider. Det er nok et must, for det er ikke muligt at nå fra bagruden og til bunden ved forruden.
Rigtigt set at det er mest kun i starten, når man placerer koraller mv, at man har det store behov for at komme i det. Herefter er det mest for at servicere pumper man skal have lapperne derned.
Giv dig endelig god tid til planlægning og beslut dig for en plan for driften - og så hold dig til den. Mit har været over halvandet år undervejs og der har ikke været de store set backs.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af christiantt »

Bliver 80 ikke for dybt?? Det havde jeg også overvejet, men troede at det ville blive for meget?? Et højere display er rigtig flot, men vil kræve større glastykkelse??

Hvad mener du med at holde sig til planen for drift Erik?? At man ikke hopper mellem forskellige løsninger?? :)
Jeg har godt læst din tråd, og er både imponeret over dit byggeri samt alle tankerne bag. Især din måde at have sump på virker som noget der har krævet en større planlægning :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af crazy seahorse »

Nu har jeg for første gang besluttet, at jeg vil have en hvid sandbund. Så jeg har lavet en dsb og den tager jo 10 cm af højden, mindst. Jeg synes en hvid sandbund ser godt ud.

Det jeg mener med at holde sig til sin plan er, at man finder ud af hvilken vej man vil gå, hvad man satser på. Både hvad angår typer af koraller og hvilke fisk man gerne vil have i.
Så indretter man akvariet efter det. Skal der laves vandskift regelmæssigt, vil man have automatiseret dagligt vandskift (som Gnizten gør så glimrende), skal der tilsættes diverse sporstoffer, Balling eller kalkreaktor. Hvilket næringsregime vil man køre, vil man tilsætte næring? Der er mange ting man skal beslutte.
Når man så har besluttet sig, så skal tanken køres ind efter det og det sker ikke over natten. Det er på den lange bane. Det er for at opnå stabilitet på langt sigt. Den stabilitet opnås ikke så nemt, hvis man skifter hele tiden. Man kan sagtens justere lidt efterhånden, men hovedtanken skal helst holdes.
Det kan godt være det bare er mig der har det sådan, men jeg har haft de bedste resultater når jeg har gjort det på den måde. Ugentligt vandskift og kalkreaktor og intet andet. Det har virket for mig.
I det nye prøver jeg så en lidt anden fremgangsmåde og det får så sin chance i et år eller to, før jeg evt skifter. Men det skal have tid til at vise om det duer.

Og ja, mit system tog lang tid at planlægge, lang tid at lave og der blev hele tiden ændret og justeret når der var behov for det. Det ser ud til, at det var tiden det tog værd.
Meningen er jo, at når det er færdigt er der ingen løse ender, ikke noget der skal laves om fordi det ikke spiller.

Erik

Edit: Glemte lige, jeg har 19mm weiss glas over alt. Der er brede bølgebrydere (det amerikanerne kalder for eurobraches) både på front, bag- og sideruderne, også i 19mm.
Jeg har ingen tværstivere på. Det var et af mine krav da jeg bestilte akvariet. De tager alt for meget lys og jeg havde svært ved at komme omkring den i det gamle.
Det her virker og gør det også nemmere at arbejde i tanken, når/hvis man skal det.
Og så er der udvendig overløbskasse på (intet til at forstyrre flowet inde i tanken) Vandet løber ned i overløbskassen via to nedskæringer i den ene siderude.
Det og bølgebryderne er vigtige detaljer at beslutte inden man bestiller akvariet, da de ikke (eller kun vanskeligt) kan laves efterfølgende.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af nbd »

christiantt skrev:nbd - har du adgang til akvariet fra forruden?? Jeg kommer til at have adgang bagfra, hvor det vil være muligt at have en skammel eller en "bænk" rundt om akvariet til at stå på :)
Jeg har ikke adgang fra bagruden, akvariet står langs en væg. Det er 2 meter langt. Men jeg drømmer da om et større ;-)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af StarF »

ØKONOMI!!!

sør nu for ikke at gabe over for meget. Alt for tit, ser man disse store systemer, bare ikke blive lavet ordenligt, og resultatet er der efter.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af christiantt »

StarF skrev:ØKONOMI!!!

sør nu for ikke at gabe over for meget. Alt for tit, ser man disse store systemer, bare ikke blive lavet ordenligt, og resultatet er der efter.
Enig.
Jeg gider ikke stå med noget som jeg bliver træt af efter 2 måneder eller som ikke kører som jeg vil have, fordi der er købt dårlige/alternative løsninger :)
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af minedykker »

ville helt klart anbefale et genveks anlæg så kan du få fugten ud ind fra akvarirummet og udnytte varmen i resten af huset, har selv sådan et anlæg i huset og har ingen fugt skader eller skimmel svampe og vi har ca.3.5m2 overflade der fordamper.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af christiantt »

minedykker skrev:ville helt klart anbefale et genveks anlæg så kan du få fugten ud ind fra akvarirummet og udnytte varmen i resten af huset, har selv sådan et anlæg i huset og har ingen fugt skader eller skimmel svampe og vi har ca.3.5m2 overflade der fordamper.
Vi har faktisk lige skiftet tag hvor vi har installeret genveks anlæg. Så det vil være muligt at koble det ekstra udsug og indblæs på det :)
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af peder »

Hej Christian hvilken type reef går du efter? mix, Lps, Sps, eller primært fiskebalje. For hvis det er en Sps balje vil jeg måske foreslå andre lyskilder end LED, der skal godt nok bruges mange lamper hvis du vil undgå skygge effekt med LED du skal ihvertfald (eksempel) bruge mindst 12 stk Ecotech x30 radion for at dække den størelse balje!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af StarF »

200 langt, 100 dybt og 70 højt. Evt. 250 langt, 100 dybt og 70 højt.

Bør kunne dækkes af 6 stk ghl lamper.... 8 stk hvis det skal være optimalt, så det må da være samme antal radion?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af crazy seahorse »

peder skrev:Hej Christian hvilken type reef går du efter? mix, Lps, Sps, eller primært fiskebalje. For hvis det er en Sps balje vil jeg måske foreslå andre lyskilder end LED, der skal godt nok bruges mange lamper hvis du vil undgå skygge effekt med LED du skal ihvertfald (eksempel) bruge mindst 12 stk Ecotech x30 radion for at dække den størelse balje!
Rigtigt, der skal bruges en del Radion, hvis det er den lampe man vil køre med. Dog kan jeg ikke presse 12 stk. ind på min.
Min tank måler 200x100 og jeg har 10 stk. over. Jeg håber det er nok, men de dækker nu godt nok og hele åbningen er dækket ind med lys. Der er jo også brug for områder med lidt mindre lys, feks ude ved sideruderne.
Hvis jeg skal have flere over, så skal de på den anden led og det tror jeg vil give for meget spild af lys. Billedet er fra i dag.
Hvis jeg skal have flere over, så skal de på den anden led og det tror jeg vil give for meget spild af lys. Billedet er fra i dag.
Måske kan man, hvis man bruger Phillips Coral care, klare den med færre lamper. Nu havde jeg bare Radion, så derfor blev det dem.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af Mikas »

Men en g4 Pro fx har jo væsentlig bedre spredning end en g1-g2 plus en del mere power så man kan tillade sig at hæve dem . Så kan man nok også skrue højere op end 50%
Jeg har to over mit på 130cm
Det dækker de helt fint på tank Mount .
Så kan ikke helt se at det sku være nødvendigt med 10 for 70-120 cm mere?
Vedhæftede filer
BC82A251-E00D-4312-9052-FE9B8C18BA25.jpeg
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af peder »

Mikas, er dit også en meter bredt :wink:
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af Mikas »

Nej nej da. Men 130/2 er 65. 65x3 er 195cm
Så i to rækker er vi på 6?
Hvis vi så hænger dem lidt højere så ku man måske nøjes med 5 xr15 i hver række?

Jeg kan i hvertfald ikke se at det skulle være nødvendigt med 10 styks :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Trudslev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: søn 1. feb 2015 17:04
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015

Re: Understøttelse og gode råd til +1500 liters akvarie??

Indlæg af Trudslev »

Hej Christian.

Jeg fik bygge et godt understel i stål af en i Midtjylland. Jeg kan sende dig nummeret, så kan du se om det er noget?

Med hensyn til auto ATO, er det ikke bare en magnetventil på osmoseanlæg til ato beholder med overløb?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"