"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Automatisk vand skift

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Automatisk vand skift

Indlæg af sydsjælland »

Hej Forum
Jeg her brug for lidt indput og gerne erfaring/ anbefalinger til hvilket system eller anlæg jeg skal anskaffe mig når vi taler automatisk vandskift i mindre målestok.
Jeg ønsker at udskifte 1 til 3 liter vand dagligt på mit 140 liters system som til efteråret vokser til 3 stk 140 liters systemer.
Men før jeg udvider skal alt teknik vand osv køre 100% på et system og mit næste punkt på dagsordenen hedder Automatisk vandskift
Det skal helst være et simpelt stand alone system og tanken er at blande en tønde med 50-100 liter saltvand - og derefter lade systemet skifte 1 - 2 eller 3 liter vand dagligt - systemet skal helst kunne håndtere op til 6-8 liter dagligt hvis alle 3 systemer kobles sammen over tid men det er ikke et must.
Er der nogen af jer der gør tilsvarende ? del gerne erfaringer og anbefal hvad udstyr jeg skal gå efter og hvem forhandler det - jeg syntes ikke at have fundet ret mange muligheder ?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Carsten »

Kan ikke hjælpe dig med ret meget. Men jeg spørger bare lige hvorfor??
For en hel del år siden var der en oppe i Nivå som havde automatiseret det hele via noget hjemme flikket PLC styring. Men er det ikke bare en dosserings maskine du skal have fat i. Først tømme det vand af som skal skiftes og så fylde på med næste pumpe


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af MoG »

Prøv at skriv til Tom/gnizten..

Hvis jeg husker korrrekt - så har han (ihvertfald haft), automatisk vandskifte.
Mener det var 3 liter(?)i døgnet på hans store system.


Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af crazy seahorse »

Både Gnizten og Minedykkeren har det automatiske vandskifte system på. I hvert fald sidst jeg hørte til det.
Det er styret af Ghl computeren og kræver noget programmering. Virker vist efter hensigten.
@ Carsten, det giver større stabilitet med et dagligt vandskifte. Hvor stor forskel det gør ved jeg ikke.
I USA er der flere der gør det via dualpumps, hvor det er samme pumpe der pumper ud og ind. De pumper er vist ikke helt lydløse.
RFH bruger det, men han har sin pumpe stående langt fra akvariet af hensyn til støjen.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoigaard
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: fre 24. jun 2016 07:12
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Hoigaard »

Pacific sun kore 5th doser kan også køre vandskift selv.
Hvor godt det fungere har jeg ikke testet endnu, håber selv at køre uden vandskift.


Vh Dannie.
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af sydsjælland »

Hvorfor ?
Jeg har kørt et super fint ca 400 l system med dsb - ghl styring 6 docerings pumper - lanthanumklorid, masser af fisk - masser af cyano :-(- masser af koraller levende som døde ind i mellem og en følelse af til sidst at være slave af akvariet i gennem 4-5 år.
Og nu efter 3 års pause - og et stort savn til saltvands nydelsen - så vil jeg køre en nemt og meget simpelt setup hvor jeg kan rejse på ferie både i 2 og 3 uger uden at være bekymret for fisk og koral død, dårlige vandværdier, tilstoppede docerings slanger og ustabile ballingblandinger samt diverse tilsætningsvæsker og ugentlige vandmålinger.
Det gider jeg simpelhen ikke igen og jeg tror på, og vil bevise at det er muligt at køre salt vand på en meget simple måde dog med begrænsninger i hvilke fisk og koraller man har.
Jeg tror faktisk det kunne gå hen og være både billigere og lettert med dagligt vand udskiftning og måske endda også bedre for korallerne.
Måske den mest vedligeholdes fri løsning på et meget stabilt system som hele tiden får tilført lidt godt til vandet og hele tiden får fjernet lidt (brugt vand). Ud fra ULM princippet.
Det skal dog siges at jeg er udpræget zoa - ricodea - bta fan - så det er på et system uden sps koraller til en start. Måske et af systemerne bliver sps med tiden men er ikke sikker på metoden giver nok til korallerne over tid.
Jeg vil være rigtig ked af at skulle finde min gamle ghl profilux3 frem igen og skulle ud og købe nye docerings maskiner til den igen. Og skulle man ud og invistere i både ny ghl computer samt doserings maskine snakker vi vel en 7-8000kr - tænker en dyr løsning for vand skift og er ikke ovenud imponeret over ghl med display og trykknapper fra 1900 tallet - følsom for salt fordampning i luften osv. syntes ikke rigtig de er er fulgt med udvikningen.
Så håber lidt på der er andre muligheder


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af sydsjælland »

Jeg har kigget lidt på de to systemer her ?
Øverste model til 500-600$ + told og moms / nederste ca. 200$ + told og moms.
Kan godt lide at nederste system har optiske sensore og mulighed ekstra sensor til efterfyldning af fordampet vand.
Det ville dog være lettere at finde noget i europa.
Er der nogen der kender de to systemer eller er der andre kendte systemer / muligheder.
Så er der selvfølgelig doceringspumpesystemer af forskellige mærker
RENEW-Basic-with-Pumps-White.jpg
211274-autoaqua-awc-title-1.jpg


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Carsten »

Har du link til de systemer?


Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
9
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Jesper Krogh »

Jeg har awc på mit setup. Skifter 10 liter og dagen. Jeg bruger min Apex og deres dos. Virker super ved mig.


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af sydsjælland »

link's
http://www.autoaqua.com.tw/en/sawc-200p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://genesisreefsystems.com/products/ ... e-systems/" onclick="window.open(this.href);return false;


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af sydsjælland »

Jesper Krogh skrev:Jeg har awc på mit setup. Skifter 10 liter og dagen. Jeg bruger min Apex og deres dos. Virker super ved mig.
Apex ser også meget interessant ud - men jeg er i tvivl om hvad jeg præcist skal købe af apex for at lave det nummer - jeg skal ikke bruge akvarie computer til andet end vandskift.


Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
9
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Jesper Krogh »

Du skal bruge en computer. Men hvorfor vil du ikke have en computer?


Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1750
Tilmeldt: søn 26. nov 2006 23:22
17
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af røntved »

Hoigaard skrev:Pacific sun kore 5th doser kan også køre vandskift selv.
Hvor godt det fungere har jeg ikke testet endnu, håber selv at køre uden vandskift.
Bruger den selv. Og det virker fint


http://www.mittlapp.dk


Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Mack
Reactions:

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Mack »

http://pacific-sun.eu/shop/dosing-stati ... g-station/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du har Pacific doser 5th kan dette sæt tilføres og du får AWC


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Mikas »

Kan man være sikker på at sådan to pumper tager præcis det samme igennem?
Tænker sådan en pumpe der sidder i sumpen , der kommer alger osv i. Den der sidder i frisk vand bliver vel ik beskidt på samme måde?


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Mack
Reactions:

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Mack »

Mikas jeg tænker du er nød til at rense de pumper ind i mellem jo for ellers ville der komme kalk alger på men er der nogen som har prøvet det kan de jo lige komme med deres erfaringer


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af crazy seahorse »

Vi var en gruppe af folk, der drøftede mulighederne for 5-6 år siden nu.
Dosseringsmaskiner blev ret hurtigt droppet af følgende grunde:
1: Det er ikke samme pumpe der hiver ud og fylder i. Der kan være forskelle på mængderne, hvor små så end de er. Over tid kan det få betydning.
2: Slangerne i dosseringspumperne slides og det påvirker effekten - men er den ens?
3: Slangerne skal skiftes regelmæssigt, men med hvilket interval og hvor tit?
Vi var ude for at finde mere holdbare slanger og fandt også nogle til medicinal industrien. Vi fik dog aldrig afprøvet dem, da idéen som sagt blev droppet.
Gnizten, der var med i vores lille gruppe, lavede så sit eget system med hans Ghl. Det kører med optiske læsere, det suspenderer ATO mens vandskiftet står på og - han kan lave sugninger i sump og dt, uden han skal holde øje med mængderne. Systemet fylder selv den mængde i, som han suger ud. Vandskiftet kører uafhængigt af dette og er derfor ikke påvirket af den ekstra rengøring.
Det Gnizten har lavet er dog ikke en standard hos GHL. Han har selv programmeret det og det skal man selvfølgelig kunne, eller få nogen til.
Men smart, det er det.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Mikas »

Jeg ville i hvertfald vælge løsningen med optiske sensor
Så man var sikker på det er samme mængde der kommer i og ud :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
9
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Jesper Krogh »

Apex system slår også Ato fra når den skifter vand. og det kører også super, det må jeg sige. har prøvet med en Core 5 fra PS. den var ikke god, den larmede og kalibringen røg hurtig.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af charlie saltvand »

Erfaringerne i us of a er gode med DÖS doserne/Apex, jeg var v at købe nogle m hjem fra turen derover, men de er STORE og tunge...
Hvis jeg på et tidspkt begynder på automatisk vandskifte bliver det med Apex’ systemet, da jeg har alle de andre dele ;-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Mack
Reactions:

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Mack »

Jesper Krogh skrev:Apex system slår også Ato fra når den skifter vand. og det kører også super, det må jeg sige. har prøvet med en Core 5 fra PS. den var ikke god, den larmede og kalibringen røg hurtig.
Er det et generelt problem at PS doser larmer ?
Jeg spørger mest fordi jeg går med overvejelser om et komplet teknik system fra PS men gider ikke problem børn så kan jrg bare holde mig til deltec/Iks som jeg kender


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg har brugt PS kore 5 Pro i et par år i den sidste balje. Brugt den som doser og til ato. Fedt m “sikkerhedden” i ato delen, den fylder på max 3 gange i træk, så stopper den og bipper m en fejl. Fedt interface på doser delen på pc og mac. Mén er IKKE imponeret ift doser larm og som skrevet tidligere, så skrider calibrerinhen hurtigt! Det er små billige kineser motorer der sidder i den.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
9
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Jesper Krogh »

Apex giver også mulighed for at bestemme hvor og hvornår den skal tappe vand af. Jeg har kodet min til 7.00 til 18.00 hver dag når jeg ikke er hjemme, og ingen ting lørdag og søndag


Mack
Reactions:

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Mack »

Hvor kan Apex købes jeg synes ikke jeg kan finde et sted ved google søgning. .... Glem det jeg har fundet det og ikke det jeg ønsker


Mack
Reactions:

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Mack »

sydsjælland skrev:Jeg har kigget lidt på de to systemer her ?
Øverste model til 500-600$ + told og moms / nederste ca. 200$ + told og moms.
Kan godt lide at nederste system har optiske sensore og mulighed ekstra sensor til efterfyldning af fordampet vand.
Det ville dog være lettere at finde noget i europa.
Er der nogen der kender de to systemer eller er der andre kendte systemer / muligheder.
Så er der selvfølgelig doceringspumpesystemer af forskellige mærker
RENEW-Basic-with-Pumps-White.jpg
211274-autoaqua-awc-title-1.jpg

decocean er forhandler på den nederste


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af sydsjælland »

autoaqua.jpg
Tak for alle jeres rigtig gode input.
Da jeg tidligere havde ghl dospumper husker jeg de kørte meget uens - og er ikke ghl fan efter at have haft det helt store ghl udstyr - så jeg er nød til at prøve noget andet. Og det som Erik skrev bekræftede 100% mine bekymringer.
Jeg kender ikke Pacific doser 5th men det lyder til at virke bedre end ghl.
Apex ser fed ud men havde egentlig besluttet mig for ikke at skulle have computer og prober på mit system - det er jo den del af formålet med daglige vandskift - vand værdierne er bare altid i orden og hvis ikke, skal vand mængden som udskiftes justeres.
Jeg har valgt at købe autoaqua AA-SAWC200 modellen som både er awc+ato
med optiske sensore så må vi se om det virker eller er noget lort :-)
Viser det sig at være noget lort - kan det være jeg ryger på et Apex system vi må se.

MEN Super fedt med lidt sparring fra jer :-)


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af sydsjælland »

Så skal jeg vel bare have fundet et par plast dunke på 50-100 liter :-)
nogle forslag


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Jones »

Hvis man sætter en gennemføring ved returpumpen, lige over, hvor vandstanden og osmolatoren er, så kan man hælde f.eks. 5 liter vand i displaytanken i modsatte ende af overløbet. Det vil presse "brugt" vand ned i sumpen, hvor vandstanden ved returpumpen vil forsøge at stige. Det kan den dog ikke da vandet vil løbe ud gennem overføringen og ned i en beholder til gammelt vand. Man kan passende sætte en kuglehane på, så man kan lukke, hvis man f.eks vil lukke af den ene eller anden årsag. Problemet er naturligvis strømafbrydelse, der vil få en masse vand til at forlade systemet, men det vil osmolatoren kompencere for når strømmen kommer igen. Det vil dog sænke saliniteten en smule.


o_O
Brugeravatar
Paulsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 28. jul 2010 11:16
13
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kolding

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af Paulsen »

Jones skrev:Hvis man sætter en gennemføring ved returpumpen, lige over, hvor vandstanden og osmolatoren er, så kan man hælde f.eks. 5 liter vand i displaytanken i modsatte ende af overløbet. Det vil presse "brugt" vand ned i sumpen, hvor vandstanden ved returpumpen vil forsøge at stige. Det kan den dog ikke da vandet vil løbe ud gennem overføringen og ned i en beholder til gammelt vand. Man kan passende sætte en kuglehane på, så man kan lukke, hvis man f.eks vil lukke af den ene eller anden årsag. Problemet er naturligvis strømafbrydelse, der vil få en masse vand til at forlade systemet, men det vil osmolatoren kompencere for når strømmen kommer igen. Det vil dog sænke saliniteten en smule.
Er det ikke bare at slukke for retur pumpen, inden din metode bruges?
Ved at slukke retur pumpen kommer sumpen i højeste tilstand, herefter påfyldes vand i primær tanken - og presser det overskydende ud i sumpen.


160L MKII Akvastabil, Maxspect 160W R420R 16000K Razor, Jebao DC3000

Lukket ned: 54L mini reef
Tunze 9004, Tunze 6015, Maxspect 120W R420R 16000K, Tunze Osmolator, Tunze Care Magnet
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Automatisk vand skift

Indlæg af minedykker »

Min erfaring med dette automatik er at jeg er mega glad for det.
der er altid for og imod, men jeg har kørt med det i knap 2 år nu og ikke oplevet nogen fejl på systemet.

mit system er bygget op omkring GHL har så en tank med saltvand til at stå og der er der en føler i top og bund og i min sump er der også 2 føler i, når systemet ikke køre vandskift virker topføler også som top op med osmose vand.
i selve saltvands tanken er der to føgler da jeg har sat osmose anlægget til selv at fylde op med et tyrk så er det altid er den samme mængde vand der skal blandes op. og osmostanken køre helt selv og fylder selv op når der mangler vand.

har den fordel når man er væk så skal dem der passer ikke tænke over at lave vand og frisk saltvand.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"