"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

lige et hurtigt spørgsmål

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Mack
Reactions:

lige et hurtigt spørgsmål

Indlæg af Mack »

Hejsa
Jeg brugte balling tilbage i 2007 men nu er der jo sket en hel masse så mit spørgsmål er nu

Hvis jeg anvender Red Sea RCP istedet for så har de som fundament
Reef Foundation A, B, C

hvis jeg forstår det korrekt er det hvad der svare til Balling Light ?

eller har jeg bare totalt misforstået det Red sea stads ?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: lige et hurtigt spørgsmål

Indlæg af PoulD »

Hurtigt spøgsmål er ikke altid = hurtigt svar :-)

Det er ikke helt det samme som Balling Lite (i hvert fald ikke den fra FM). Hvis vi bare koncentrer os om de 3 vigtigste parametere, er der forskel i koncentrationerne.

Så vidt jeg lige har kunnet finde for Fauna Marin Balling Lite ved 100L vand (uden selv at regne efter):
Ca: 9,2 ml for at øge +10ppm
KH: 27,9 ml for at øge +1,0 °dH
Mg: 20,9ml for at øge +10ppm

For Red Sea Foundation
Ca: 1ml per 100L = 2ppm 5ml or at øge +10ppm
KH: 1ml/100L = 0.034dKH
Mg: 1ml per 100L = 1ppm

Hvis man så omregner Red Sea til sammenlignelige værdier med FM kan man se der er betydelig forskel:
Ca: 5ml for at øge +10ppm
KH: 29,41 ml for at øge +1,0 °dH
Mg: 10 ml for at øge +10ppm

Vil tro der endnu mere forskel på minor elements (f.eks. kalium) og trace elements (f.eks. jern).

Der findes næsten et utal af forskellige færdig lavede balling blandinger. Nogle kompenserer for det fald der sker i f.eks. kalium og jern m.v. når den øgede salinitet justeres ned, andre forsøger derudover også at kompensere for et (ukendt) forbug. Andre igen gør ingenting overhovedet.

Mit råd: Lad generelt være med at mixe fabrikater af færdige blandinger indbyrdes, uden du ved præcist hvad det medfører.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Mack
Reactions:

Re: lige et hurtigt spørgsmål

Indlæg af Mack »

Hej Poul

Det har du ret i men det var nu heller ikke en haste sag så det går nok ;-) men tak for svar alligevel.

Men efter at have været væk fra dette i en lang årrække ja så opstår der altid nogle spørgsmål om det nye jeg kender balling den gamle version og brugte det også men det her red sea koncept virker egentligt meget smart og jeg undskyld gider ikke alt det blande sjov been there done that not doing it again :-)

Ja jeg ville aldrig blande f.eks Red sea med Grotech osv. det er forståeligt nok at de ikke laver det helt ens så en ret for mig klar pointe ikke at blande


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"