"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skummer eller ingen skummer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Skummer eller ingen skummer

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg blev lidt udfordret på min "tro" forleden, da en akvarieforhandler sagde, at det da ikke var nødvendigt med en skummer.
De havde endda en leverandør, som ikke mente de behøvede skummer på deres koralø.
De havde et ca 300 liters akvarium kørende uden skummer, men med filterposer og noget større filtervat. Så skiftede de vand
en gang om måneden og koraller og fisk havde det fantastisk.

I min optik kan det vel godt lade sig gøre, når du fjerner de ophobede affaldsstoffer via vandskifte og det grove snavs
med filtre. Men er der noget jeg overser?
En rollermat kunne også være et alternativ.

Er der nogen med systemer uden skummer, som har nogle erfaringer eller nogle tanker omkring det?
F.eks. kører Red Seas de nye uden skummer og med filtersystemer, så mon ikke der er noget om snakken?


Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Skummer eller ingen skummer

Indlæg af nbd »

Det er et spørgsmål om, hvornår du fjerner de højmolekylere næringsstoffer. En skummer fjerner dem INDEN de bliver nedbrudt. Det gør vandskifte også.

Filtre er optimeret til at bakterier nedbryder de organiske forbindelser til uorganiske, som for eksempel nitrat og fosfat. Hvis man har et effektivt filter, kan man efterfølgende fjerne de uorganiske stoffer med zeolitter, RowaPhos, vsv etc.

Så ja - man kan godt undvære en skummer, man skal bare have filtre og næringsstoffjernelse i stedet.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Skummer eller ingen skummer

Indlæg af StarF »

selvfølgelig kan du køre uden skummer, men med den mængde fisk folk kan li at stoppe i akvariet, samtidig med man genre vil have koraller, så er det en svær balance gang.

Det handler blot om at exportere skidtet ud, om det er via skummer, algea scrubber eller andre metode er jo lige meget. Men så er mit spørgsmål bare, hvorfor gøre det sværer for sig selv? en kvalitets skummer, har gjort det at holde saltvands akvarier noget lettere, hvorfor skulle man bevist spænde ben for sig selv?

De store grosister bruger typisk risle filtre og andre ting på deres fiske akvarier, men det kan ikke bruges på koral akvarier.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Skummer eller ingen skummer

Indlæg af ole kekkonen »

hvis du ikke er bange for tungmetaller så kør dog uden:)


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Skummer eller ingen skummer

Indlæg af NielsChr »

da der åbenbart er delte meninger/holdninger behøver svaret vel ikke at være sort/hvidt.

man kan jo også forestille sig en skimmer som kun køre f.eks. 2x1 dag om ugen - derved får den lige mulighed for at tage toppen af proteinerne i vandet....eller ?
som de andre skriver kræver det naturligvis lidt ofte/større vandskift

jeg selv har planer om at teste dette af i nær fremtid for at nedbringe lyden/støjen som skimmeren laver.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Skummer eller ingen skummer

Indlæg af ole kekkonen »

du er ude på en rejse hvor man i detaljer vil opdage konceptet eutrofiering,held og lykke med det


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Skummer eller ingen skummer

Indlæg af StarF »

NielsChr skrev:da der åbenbart er delte meninger/holdninger behøver svaret vel ikke at være sort/hvidt.

man kan jo også forestille sig en skimmer som kun køre f.eks. 2x1 dag om ugen - derved får den lige mulighed for at tage toppen af proteinerne i vandet....eller ?
som de andre skriver kræver det naturligvis lidt ofte/større vandskift

jeg selv har planer om at teste dette af i nær fremtid for at nedbringe lyden/støjen som skimmeren laver.
Men foruden støj reduktion, hvad ønsker du så at opnå?

Jeg har virkelig svært ved at forstå, hvorfor man bevidst vil gøre det mere besværligt at holde akvariet?

Nu køre jeg så også uden vandskifte, bare med en ordenlig skummer, og lidt aktivt kul ind imellem. Vandskifte er da i mine øje væsenlig større arbejde, end at tømme skummeren.

Hvis man begynder at døje med for lav næring nivue og andet, kan jeg forstå man prøver at sætte skummeren på timer, men ellers har jeg svært ved at se hvad man vil vinde på det. Lyd nivuet kan ordnes med at købe en ordenlig lydsvag skummer fra start af.


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Skummer eller ingen skummer

Indlæg af Kasper j. »

Jeg kører uden skummer men har en kraftig algae scrubber og min nitrat er næsten ikke målbar og sps korallerne vokser fint og har gode farver.

Men man skal være opmærksom på at uden en skummer kan man ikke holde så mange fisk og man skal også være mere forsigtigt med at overfodre.

Jeg kører heller ikke med vandskifte men renser vandet med aktivt kul.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"