"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kalkalger, eller mangel på samme

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
ovdal79
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 78
Tilmeldt: søn 10. jan 2010 18:47
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Kalkalger, eller mangel på samme

Indlæg af ovdal79 »

Hej alle. Min balje har nu kørt i knap 4 måneder, og alle mine værdier er fine. Mine koraler står flot, og fiskene trives osv. Men syntes ikke rigtigt der kommer gang i kalkalgerne. Skal jeg bare vente? Eller skal jeg prøve med noget purple up evnt. ??


Mvh. Brian
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kalkalger, eller mangel på samme

Indlæg af Carsten »

Få fat i en lille sten med kalkalger på. Det er det letteste og hurtigste


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Kalkalger, eller mangel på samme

Indlæg af Wiinberg »

Hvis det stadig går langsomt, når du har podet systemet med f.eks. en sten, så tjek din magnesium. Jeg har personligt oplevet på flere baljer, at en høj Mg hæmmer kalkalger.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kalkalger, eller mangel på samme

Indlæg af PoulD »

Enig med både Carsten og Wiinberg.

Det eneste der kommer af ingenting siges at være lommeuld . . . personlig har jeg dog en svag mistanke om, at ikke engang lommeuld kommer af ingenting. Jeg tror det kommer af strømper. Hvor i helvede skulle partneren til alle de mange enlige strømper der opstår hver gang hun har vasket, ellers blive af? Jeg synes selv det er en meget plausibel hypotese, at de mange enlige strømpers partnere har endt deres dage som lommeuld.

Anyway, kalkalger kommer i hvert fald ikke af sig selv. Du må have fat i nogle andet steds fra. Om ikke på anden vis, så køb en koral hvor der er godt med kalkalger på stenen. Høvl så løs på kalkalgerne med en skarp kniv foran en pumpe så det spredes godt rundt i baljen. Sluk så for cirkulationen et øjeblik og lad kalkalge smulder og småstykker falde til ro i revner og sprækker på dine sten (dem i baljen altså)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ovdal79
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 78
Tilmeldt: søn 10. jan 2010 18:47
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkalger, eller mangel på samme

Indlæg af ovdal79 »

Takker for inputs :beer:


Mvh. Brian
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Kalkalger, eller mangel på samme

Indlæg af trine... »

Ja alger på stenene hvadenten det er i eller uden for vandet bliver vel med tiden et velkendt fænomen, ihvert fald for de fleste mandlige akvarister... Det er vist tegn på at man har haft for høj salinitet i blodet for længe hahaha, og snabelen for langt nede i baljen for ofte...
Lyder som om du har brug for en kalkalgeshake som Poul beskriver, mit råd må være at få fat i et sten med så mange typer/farver som muligt da de forskellige typer som oftest trives under forskellige lysforhold med videre. Men massiv mikropodning samt styr på næringsparametrene og Mg værdi burde være vejen frem. Hvis din mg er lav så suppler den gerne op til max 1400 samtidig a max 100 point om dagen. Mg har jo som bekendt indflydelse på saturationen af både Ca og Kh og dikterer i et givent omfang hvor satureret eller mættet vandet kan blive af henholdsvis Calcium og karbonationer. Og har derfor inflydelse på tilgængeligheden og dermed sekretionen af samme, hvilket derfor er ligeså relevant for koralline alger som for alle andre karbonatsekreterende organismer.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"