"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Saltvand med sump i koldt rum

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Saltvand med sump i koldt rum

Indlæg af Fellov »

Hej Alle,
Jeg tænker at bygge et Akvarie ind i væggen med bagende af akvarie og sump i bryggers. Sagen er bare at om vinteren er rummet ikke opvarmet, dvs tæt på 0 på de koldeste dage.
Vil man kunne med et feks. 500W varme legeme kunne holde temperaturen stabilt på de 25 grader ?

Nogle erfaringer ?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Saltvand med sump i koldt rum

Indlæg af PoulD »

Du kommer nok som minimum til at oplyse størrelse på Display Tank og ikke mindst sump hvis man overhovedet på nogen måde skal kunne forholde sig til de 500W.

Det gør en kolossal forskel om temperaturen er 18 grader eller nul grader. Jo større temperaturforskel der er mellem sumpen og omgivelserne, jo større vil varmetabet være.

Jeg har heller aldrig haft varme på i bryggerset, men, uden at vide det med sikkerhed, kan jeg næsten ikke tro temperaturen nogensinde har været under 18 grader.
Tæt på nul grader lyder næsten utroligt, men hvis det, på trods af opvarmning via inderdør, indervægge + evt. vaskemaskine, tørretumbler, gas fyr, vandvarmer, vandrør og hvad ved jeg, måtte være tilfældet, ville jeg i hvert fald bygge en hel tæt kasse udenom sumpen isoleret med f.eks. 10 eller 15 cm flamingo (med mindre det er et meget lille bryggers) for ellers skal dit akvarievarmelegeme jo varme hele bryggerset op, og så kan du du ligeså godt tænde for radiatoren i bryggerset og sætte den på f.eks. 23 grader, det vil ikke koste en krone mere, måske tværtimod.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Saltvand med sump i koldt rum

Indlæg af Carsten »

Fellov skrev:Hej Alle,
Jeg tænker at bygge et Akvarie ind i væggen med bagende af akvarie og sump i bryggers. Sagen er bare at om vinteren er rummet ikke opvarmet, dvs tæt på 0 på de koldeste dage.
Vil man kunne med et feks. 500W varme legeme kunne holde temperaturen stabilt på de 25 grader ?

Nogle erfaringer ?
En ting er helt sikkert, du vil med sikkerhed fortryde det, når elregningen kommer.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Saltvand med sump i koldt rum

Indlæg af MoG »

Som Poul skriver .. så kommer det an på størrelsen af akvarie, sump mv..

jeg tænker dog Også at du kan “pakke sumpen ind” i flamingoplader på glasset hele vejen rundt .. og et tilskåret låg på toppen.


Morten
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Saltvand med sump i koldt rum

Indlæg af Mikas »

Er det ik bare at smide sådan en her i stik kontakten.
https://m.conradelektronik.dk/category. ... gIj1vD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Det ville nok være meget rart med lidt varme på der ude hvis det bliver brugt om vinteren..
Synes dog det lyder af meget koldt med 0 grader.
Min udestue er 10-12 grader med lukket dør om vinteren


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1750
Tilmeldt: søn 26. nov 2006 23:22
17
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Re: Saltvand med sump i koldt rum

Indlæg af røntved »

Mit akv står på den måde, ingen radiatorer i rummet. Temp er aldrig under 14 grader. Dækglas om vinteren og 100 mm flamingo om akv. og sump


http://www.mittlapp.dk


Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Saltvand med sump i koldt rum

Indlæg af Fellov »

Ok, tak for info.
Jeg tror dog jeg kører et normalt setup for nu.
Jeg tror projektet bliver lidt for stort som det ser ud nu :D

TAK


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Saltvand med sump i koldt rum

Indlæg af Anden »

Hvis du kan holde temp skal du være forberedt på et kæmpe vandforbrug da en varm sump i koldt rum vil skabe en ret stor fordampning mit akvarie står i uopvarmet indgang og der forsvinder ca 12liter om dagen når der er koldt men kun 2-3liter da det stod i stuen.


Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"